Na 10 jaar te hebben gefietst op mijn Bulls copperhead 29'er vind ik het tijd voor wat nieuws. Ik heb besloten een Cube Stereo 120 Race te kopen. Maar nu zit ik toch in twijfel over de maat....
Volgens de Cube website zit ik tussen een XL en L. Ik was zelf eerst wel redelijk overtuigd dat ik een L zou moeten hebben maar nu twijfel ik toch. Ik kan bij 1 LBS deze fiets krijgen rond eind van dit jaar in de maat L. Een andere LBS kan deze fiets nog iets eerder leveren in XL. Door de huidige schaarste kan ik ze dus niet naast elkaar proberen. En vandaar nu mijn twijfel. Want mocht die L uiteindelijk toch aan de kleine kant zijn, dan zal die XL bij die andere LBS ongetwijfeld alweer verkocht zijn. Dus.....
Een paar jaar geleden heb ik een bike fitting gehad bij een specialist op het gebied van racefietsen en mtb's. Nu zijn deze maten en adviezen gericht op een XC 29" MTB en weet ik niet zo goed of deze ook bruikbaar zijn voor een trail mtb
Afgaand op deze maten, zou ik dan beter af zijn met een L of een XL?
Cube Stereo 120 Race.... welke maat
Even nog 1 waarde: hoe groot ben jij?
(anders moet ik alle verhoudingen uit gaan zoeken en die heb ik niet allemaal in mijn hoofd zitten...)
(anders moet ik alle verhoudingen uit gaan zoeken en die heb ik niet allemaal in mijn hoofd zitten...)
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
De bikefit gegevens zijn iig niet van toepassing op een modern frame in jouw maat. Een reach van 447 mm en een stuurpen van 90 mm voor jouw lengte doen we niet meer. Cube stereo 120 wijkt ook nauwelijks af van moderne xc fietsen, daar zit het verschil niet in. Lars legt het je straks beter uitMark_EL schreef: ↑do 9 september 2021, 19:46 Na 10 jaar te hebben gefietst op mijn Bulls copperhead 29'er vind ik het tijd voor wat nieuws. Ik heb besloten een Cube Stereo 120 Race te kopen. Maar nu zit ik toch in twijfel over de maat....
Volgens de Cube website zit ik tussen een XL en L. Ik was zelf eerst wel redelijk overtuigd dat ik een L zou moeten hebben maar nu twijfel ik toch. Ik kan bij 1 LBS deze fiets krijgen rond eind van dit jaar in de maat L. Een andere LBS kan deze fiets nog iets eerder leveren in XL. Door de huidige schaarste kan ik ze dus niet naast elkaar proberen. En vandaar nu mijn twijfel. Want mocht die L uiteindelijk toch aan de kleine kant zijn, dan zal die XL bij die andere LBS ongetwijfeld alweer verkocht zijn. Dus.....
Een paar jaar geleden heb ik een bike fitting gehad bij een specialist op het gebied van racefietsen en mtb's. Nu zijn deze maten en adviezen gericht op een XC 29" MTB en weet ik niet zo goed of deze ook bruikbaar zijn voor een trail mtb
Afgaand op deze maten, zou ik dan beter af zijn met een L of een XL?
- Mark_EL
- Mountainbike Junk
- Berichten: 241
- Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL
Nee zo'n idee had ik ook al wel. Daarom vind ik het ook wel lastig. Mijn maten zullen toch wel niet (veel) veranderd zijn, maar ik vind het toch wel moelijk om dit te vertalen naar een moderne geometrie...I_do schreef: ↑do 9 september 2021, 20:44
De bikefit gegevens zijn iig niet van toepassing op een modern frame in jouw maat. Een reach van 447 mm en een stuurpen van 90 mm voor jouw lengte doen we niet meer. Cube stereo 120 wijkt ook nauwelijks af van moderne xc fietsen, daar zit het verschil niet in. Lars legt het je straks beter uit
Voor goed advies zou het wel helpen... .
Ik denk dat een L de perfect maat voor je is, gezien hoe hoog je zit en wat je dan aan lengte krijgt. Waarschijnlijk zit je lekker allround met een 50 mm stuurpen en met een 60 mm stuurpen kom je iets sportiever te zitten en zelfs 70 mm zou nog kunnen in combinatie met deze geometrie.
Een XL met deze zitbuishoek zou aan de lange kant worden. Het past, maar de stelruimte wat zitpositie betreft wordt krapper.
Aan de andere kant is de achtervork relatief kort en dat zou voor de balans met een XL iets - een fractie - beter uit kunnen pakken, maar zoals gezegd, je hebt dan weinig ruimte te spelen met andere zithoudingen.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Mark_EL
- Mountainbike Junk
- Berichten: 241
- Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL
Heren, tnx Ik ben weer gerustgesteld! Ik heb de L versie namelijk in bestelling staan omdat die voor mijn gevoel ook al de meest juiste zou zijn. Maar ik werd toch even huiverig dat dit misschien een verkeerde keuze zou zijn, en dat het dan wellicht mission impossible zou worden om alsnog een XL te krijgen gezien de huidige leveringsproblemen...
En nu maar (on)geduldig wachten tot 'ie binnen komt. Over een maand of drie
En nu maar (on)geduldig wachten tot 'ie binnen komt. Over een maand of drie
- Mark_EL
- Mountainbike Junk
- Berichten: 241
- Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
- Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL
Oke.. Ik heb inmiddels een bike fitting gehad én heb bovendien daarna op een Cube Stereo 120 Pro (2018 model) huur-exemplaar gereden, in de maat L en op mijn bike fitting afgesteld. Dit voelde goed qua houding, dus kan ik er wel vanuit gaan dat L voor mij prima is.
Al na de eerste paar kilometers op de huurfiets was ik totaal verknocht aan full suspension. Let wel, dit was mijn allereerste ervaring op een fully ooit En terwijl ik blij ben met de keus voor de Cube Stereo 120, ben ik toch ook gaan twijfelen. Ik heb een Cube Stereo 120 Race in bestelling staan. Deze is beter qua specs dan de huurfiets waar ik op reed maar beide hebben wel hetzelfde aluminium frame en de huurfiets voelde wel relatief vrij zwaar. En hierdoor twijfel ik nu of ik niet beter een Stereo 120 HPC TM moet kopen. Deze is van carbon en volgens de opgaaf van Cube 1 kg lichter dan de Race. Naast carbon vs Alu heeft de HPC TM natuurlijk ook nog wat andere specs dan de Race...
Ik heb ze hieronder naast elkaar gezet. Maar nu de grote vraag; is in jullie optiek de 120 HPC TM de € 800,- meerprijs waard. En zou een amateur zoals ik die kilogram verschil daadwerkelijk vernemen tijdens het rijden of voel je dit vooral wanneer je de fiets optilt En hoeveel beter is de vork en demper van de HPC versie?
Jullie mening/ advies wordt enorm gewaardeerd
Al na de eerste paar kilometers op de huurfiets was ik totaal verknocht aan full suspension. Let wel, dit was mijn allereerste ervaring op een fully ooit En terwijl ik blij ben met de keus voor de Cube Stereo 120, ben ik toch ook gaan twijfelen. Ik heb een Cube Stereo 120 Race in bestelling staan. Deze is beter qua specs dan de huurfiets waar ik op reed maar beide hebben wel hetzelfde aluminium frame en de huurfiets voelde wel relatief vrij zwaar. En hierdoor twijfel ik nu of ik niet beter een Stereo 120 HPC TM moet kopen. Deze is van carbon en volgens de opgaaf van Cube 1 kg lichter dan de Race. Naast carbon vs Alu heeft de HPC TM natuurlijk ook nog wat andere specs dan de Race...
Ik heb ze hieronder naast elkaar gezet. Maar nu de grote vraag; is in jullie optiek de 120 HPC TM de € 800,- meerprijs waard. En zou een amateur zoals ik die kilogram verschil daadwerkelijk vernemen tijdens het rijden of voel je dit vooral wanneer je de fiets optilt En hoeveel beter is de vork en demper van de HPC versie?
Jullie mening/ advies wordt enorm gewaardeerd
- Willem Altes
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26
Voel je het verschil tussen volle en lege bidons op je frame?
-
- Extreme Biker
- Berichten: 508
- Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
- Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD
Dat is toch geen vergelijk met een lichtere fietsWillem Altes schreef: ↑vr 24 september 2021, 17:00Voel je het verschil tussen volle en lege bidons op je frame?
Een kilogram lichtere fiets accelereert een stuk sneller en ook berg op merk je dat wel (tenzij je in de 15/16 kg range zit) maar daar kom je met deze fiets niet aan.
die fabrieksopgave is volgens mij wat aan de hoge kant.
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
krijg je meestal gelijk