Canyon: Neuron of Lux Trail?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: zo 19 september 2021, 19:32 Op de allerlaatste alinea na toch een heel 'aardig' stukje als antwoord geschreven, @Lars :wink: .
Eerst was het nog: 'Inderdaad is de Lux Trail mijn keiharde definitie van een trailbike, hooguit slecht afgesteld'.
Nu is het steekje onder water in de allerlaatste zin alweer iets minder stekelig, maar... het is er nog wel: 'Bij een volgende stap zal hij merken hoeveel beperking de Lux Trail is ten opzichte van een echt goede fiets!'.
Je noemt me al 3 jaar "stekelig", iedere keer dat ik je Lux 'aanviel'. Nu ben je zelf achter die verschillen en noem je me nog steeds "stekelig" omdat je nog steeds een fiets achterloopt. Over 3 jaar spreek ik je weer :bier: :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Lars TB schreef: zo 19 september 2021, 18:20
aurelius schreef: zo 19 september 2021, 15:59

Je drukt je weer aardig uit, @Lars.
'Een slecht afgestelde trailbike' dus :winkie: .
Even kijken... . Volgens mij heb ik jarenlang de Spcialized Camber als ideale allrounder voor de gemiddelde rijder gepromoot. 120 mm. Voor en achter. Een vrij sportieve zithouding. En vering afgesteld op controle, comfort en snelheid.

knip
De Camber is alweer jaren uit productie, wat is voor jou nu dan de ideale allrounder voor tracks in NL?

Maar uit jouw verhaal kan ik opmerken dat de Lux Trail jou niet overtuigd, en dat is door het gemis aan meer vering?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dizer schreef: ma 20 september 2021, 09:51 De Camber is alweer jaren uit productie, wat is voor jou nu dan de ideale allrounder voor tracks in NL?

Maar uit jouw verhaal kan ik opmerken dat de Lux Trail jou niet overtuigd, en dat is door het gemis aan meer vering?
Die Camber stamt nog uit de tijd dat door een redelijk grote groep 120 mm veerweg als complete overkill gezien werd, een trailbike die tegen downhillbikes aanschuurde. Terwijl hij reed als een Epic, maar dan met werkende vering. Waardoor de fiets langzamer aanvoelde, maar in vrijwel alle omstandigheden die maar enigszins op 'terrein' leken gewoon sneller was!


Nee, de Lux Trail heeft een beetje vreemde combi aan geometrie-invloeden, maar daar valt wel aan te wennen. Hooguit kan het beter. Het gaat mij erom dat er een keuze is gemaakt voor stugge, progressieve afstelling van de vering. Niet meer onnodig hard, maar nog steeds onnodig stug. Prima voor een grote doelgroep die gevoel boven functie stelt, maar die moeten niet gaan roepen dat het een ideale fiets is. Zoals meerdere fietsen in dit segment is deze gemaakt om een bepaald, beperkt publiek aan te spreken. Zoek je dat, dan heb je er een prima fiets aan. Maar het overgrote deel van de bikers is beter af met een ander (type) fiets.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
intruder1400
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 16:15

Hoi allemaal, op basis van bovenstaande en na een weekendje Zuid Limburg op m’n Neuron, kom ik tot de conclusie dat ik het zo laat. Ik blijf bij Neuron. Lekker speels, meer snelheid (of dat nu gevoelsmatig of echt is) maakt me niet uit. Heb het idee dat ik met de Neuron net wat speelser (en slordiger ;-) ) kan rijden.

Nu komt de volgende vraag: wordt het een aluminium of een Carbon?

Maar laten we dat maar niet hier bespreken. Daarover is vast wat te vinden. Mocht ik vragen hebben, dan post ik die in een nieuwe thread.

Thanks voor jullie input tot zover!
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

intruder1400 schreef: do 28 oktober 2021, 17:20 Hoi allemaal, op basis van bovenstaande en na een weekendje Zuid Limburg op m’n Neuron, kom ik tot de conclusie dat ik het zo laat. Ik blijf bij Neuron. Lekker speels, meer snelheid (of dat nu gevoelsmatig of echt is) maakt me niet uit. Heb het idee dat ik met de Neuron net wat speelser (en slordiger ;-) ) kan rijden.

Nu komt de volgende vraag: wordt het een aluminium of een Carbon?

Maar laten we dat maar niet hier bespreken. Daarover is vast wat te vinden. Mocht ik vragen hebben, dan post ik die in een nieuwe thread.

Thanks voor jullie input tot zover!
Heb me weer kostelijk geamuseerd n.a.v. de 'Statler en Waldorf' van dit forum (voor de jeugd onder ons; Google op Muppets en Statler en Waldorf) Hun discussies zijn geweldig. Waarbij ik vind dat Aurelius gelijk heeft overigens en Lars TB denkt de wijsheid in pacht te hebben. Maar goed mijn mening hierin is niet relevant.

Wat voor jou goed voelt is prima. Ik wordt een dagje ouder en ga nu ook langzaam van XC-race fully (Scott Spark RC) naar wat 'makkelijker'; een Trek Fuel EX. De Scott heb ik nog niet verkocht omdat ik nog niet zeker ben daar al aan toe te zijn. Bovendien is een racefully in NL heeeerlijk! Rammen over die lange paden en trails is echt super. Maar goed, ik word ouder en m'n lichaam minder geschikt voor dit werk.

Ondanks dat de Fuel EX en de Neuron verschillende geometrieën hebben is het een zelfde soort 'tool'; minder gestrekt en diep zitten met meer veerweg. Heb je dat nodig in NL? NEE! Absoluut niet. Ik heb momenteel op beide fietsen veel lol en ga zeer waarschijnlijk voor 'Trail'. De Lux Trail is voor mij sowieso geen optie vanwege het gevoel dat ik heb dat ze weldegelijk een marketing-ding gedaan hebben. De huidige langere en 'slackere' fietsen hebben bij voorkeur een steilere zithoek anders zit je alleen maar gestrekter. Ik denk dat ik straks 'land' op een 'gewone' Spark of misschien wel een Top Fuel. Ik vind de Fuel EX nl. toch een beetje overkill voor mijn trails. Veel plezier bij het kiezen van je nieuwe Neuron!
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
intruder1400
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 16:15

Inmiddels weer een tijdje verder: mijn nieuwe neuron al7 staat in de woonkamer te pronken. Dat is dus mijn keuze geworden.

Blij als een kind, oud vertrouwd. Ivm Corona niet meer in Duitsland geweest en niet met de Lux trail kunnen vergelijken. Gegaan voor neuron omdat die nu prima bevalt, in aluminium te verkrijgen is én ik bij nader inzien toch de voorkeur geef aan relaxed en speels in plaats van strak en zenuwachtig.

Bedankt voor jullie input en tot ziens op de trails!
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Veel plezier met de nieuwe fiets!
Slowpoke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: za 8 mei 2021, 09:58
Mijn mountainbike: MTB: Kona Hei Hei (2021 alloy) / Gravel: Kona Rove DL (2022) / CX: Kona Jake (2010)

intruder1400 schreef: vr 24 december 2021, 21:00 Inmiddels weer een tijdje verder: mijn nieuwe neuron al7 staat in de woonkamer te pronken. Dat is dus mijn keuze geworden.

Blij als een kind, oud vertrouwd. Ivm Corona niet meer in Duitsland geweest en niet met de Lux trail kunnen vergelijken. Gegaan voor neuron omdat die nu prima bevalt, in aluminium te verkrijgen is én ik bij nader inzien toch de voorkeur geef aan relaxed en speels in plaats van strak en zenuwachtig.
Hoi @intruder1400, een paar maandjes verder vroeg ik me af of je je ervaring met de AL7 zou willen delen. Ik rij momenteel op een stalen ros dat het beste als ‘adventure trail bike’ te omschrijven is; opgebouwd met het oog op bikepacking, maar in de realiteit volledig ingezet op de Veluwe. Ik heb veel lol op de singletracks van Oosterbeek, Arnhem Noord en ter hoogte van Ede, maar merk dat ik veel snelheid verlies in de bochten door suboptimale geometrie en een nogal eens wegstuiterend achterwiel. Vandaar orientering op fully, ook omdat ik na 40km singletrack mijn onderrug iets teveel begin te voelen. Vanwege dat laatste neig ik ook eerder naar de Neuron dan naar de Lux Trail. Ik weet pas sinds gisteren wat “KOM” betekent en ik ben niet geinteresseerd in de Strava PR’s van een ander ;) De Lux Trail zou ik alleen overwegen als een steile klim met de Neuron te vervelend is, of hij te weinig agile is voor de vaak krappe bochtjes op de trails hier in de buurt.

Ben benieuwd of je bovenstaande herkent en je obv daarvan de AL7 zou adviseren, of toch zou aanraden om de Lux Trail, dan wel een alternatief zou aanbevelen?
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ook een vraag aan intruder. Ik zie dat het voorblad van de AL7 een 30 tands is. Kom jij niet gruwelijk tekort bij jullie trails met dit verzet?

Ik gaan trouwens niet in de discussie inmengen. Ik kan alleen vergelijken tussen de Neuron 2019/20 en 2020/21 AL versie. Heerlijke fietsen. De 2019 afgelopen jaar lekker meegenomen naar de Roc d'Azur als all rounder naast de Stoic. Lekker lange 100 km tochten mee gemaakt met alles erop en eraan. De 2020 vorig jaar meegenomen naar een paar weekendjes Winterberg/Willingen. Dus ja, ze worden zo nu en dan wel gebruikt waar ze voor dienen.
Geen lichtgewicht afmontage oid. Maar voor mijn doen prima. Incl. bagage zit ik op 85 kg dus het moet wel wat kunnen lijden allemaal.

Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Slowpoke schreef: vr 25 februari 2022, 18:47 ...De Lux Trail zou ik alleen overwegen als een steile klim met de Neuron te vervelend is, of hij te weinig agile is voor de vaak krappe bochtjes op de trails hier in de buurt.
...
Ik voel me gesterkt door Brambo67, die mij een soort van ongelijk geeft, maar daarna precies zegt wat ik ook al de hele tijd zeg. Dus die wijsheid heb ik zeker in pacht!

Maar ik 'vecht' al 20 jaar tegen de vooroordelen die heersen en hoewel de geschiedenis ze blijft achterhalen, blijven de vooroordelen aanwezig.

Die steile klim beter opkomen met een Lux-achtige fiets gaat daadwerkelijk beter. Door de agressieve zithouding. Niet door de vering of fractioneel lagere gewicht. Als je hetzelfde zou zitten op een Neuron kom je daar op een echt steile, technische klim beter en sneller mee omhoog dan op een Lux-achtige.
(En nee, voor afgetrainde wedstrijdrijders gaat het niet op. Hoewel die met betere vering ook sneller zouden zijn is daar gewicht toch ook een zeer belangrijke factor. En rijden ze liever (en sneller?) op een halve kilogram lichtere Lux-achtige. Maar vooral dus door de positie die je op zich minder controle geeft over de fiets).

"Weinig agile" is compleet achterhaald. In het verleden zouden we met 70 graden balhoofdhoek de bocht al niet doorkomen. Inmiddels hebben sommige xc-wedstrijdraketten ook al een balhoofdhoek van 66 graden. En die gaan ook perfect door krappe bochten. Het ligt niet aan de geometrie, het ligt hooguit aan de rijder.


Schrap die vooroordelen dus aub uit je systeem.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Slowpoke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: za 8 mei 2021, 09:58
Mijn mountainbike: MTB: Kona Hei Hei (2021 alloy) / Gravel: Kona Rove DL (2022) / CX: Kona Jake (2010)

Maak je geen zorgen, Lars TB, als je denkt dat ik lijd aan vooroordelen. Ik baseer mijn mening/gevoel op wat ik ervaar. Mijn vorige fiets was een Specialized Stumpjumper Expert 26’er, met 90 mm veerweg. Deze: https://www.specialized.com/nl/en/stump ... 8782-21705. Die vond ik erg nerveus; was leuk om korte stukjes mee te crossen, maar miste clearance en efficientie op de lange stukken door 26” wielen. Mijn huidige fiets heb ik eerst een tijdje met stijve voorvork gereden en die daarna door een 120mm RS Gold 35 vork ingewisseld. Doordat de vork 15mm langer is (incl sag) dan de stijve, is de geometrie veranderd. Hij is wat ‘luier’ met sturen geworden, maar dus ook stabieler als ik met hoge snelheid omlaag kom denderen. Best fijn eigenlijk. En ja, deze fiets vergt een heel andere aanpak dan de Stumpy. De head angle was oorspronkelijk 67 graden en zal nu dus nog wat slacker zijn (zou ik ff moeten doorrekenen). Steiler vind ik niet nodig en meer dan 68 ook ongewenst.

Voor mij is de orientatie naar een fully vooral ingegeven door een zoektocht naar meer comfort, zonder al te veel op snelheid in te leveren. Als ik een hardcore lycra XC’er was, dan zou ik een Procaliber, of Specialized Chisel overwegen. De Canyon Lux Trail (net als Trek Top Fuel, of Specialized Epic Evo) lijken wat meer een compromis te zijn. Mijn zorg bij zeker de Canyon is dat ze mss voor mij teveel XC als referentiekader nemen en daarbij meer inleveren op comfort dan mij lief is. Helaas is het niet haalbaar om al deze fietsen naast elkaar uit te testen, anders zou ik dat doen! Oh ja, en de Epic Evo is natuurlijk gestoord duur voor de uitrusting die je krijgt.

Mijn huidige fiets weegt 13,9 kg. Ik ben 1,87m, weeg 73 kg en heb nul moeite met het gewicht. En het feit is dat hoe minder plotselinge snelheidswisselingen er zijn, des te minder gewicht een probleem is.
Plaats reactie