Canyon: Neuron of Lux Trail?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Als ik het bericht van Lars zo lees kun je eigenlijk het beste een Spectral kopen. Rijdt het makkelijkste en je bent niet of nauwelijks langzamer.
Als je toch 2 seconden sneller wil op een rondje kun je een Lux Trail kopen. En als je een normale Lux koopt (zoals ik) ben je het spoor bijster.
Goed samengevat?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

FranX78 schreef: zo 12 september 2021, 19:50 Als ik het bericht van Lars zo lees kun je eigenlijk het beste een Spectral kopen. Rijdt het makkelijkste en je bent niet of nauwelijks langzamer.
Als je toch 2 seconden sneller wil op een rondje kun je een Lux Trail kopen. En als je een normale Lux koopt (zoals ik) ben je het spoor bijster.
Goed samengevat?
Trek het nou niet in het belachelijke.


Voor 90% van de bikers geldt dat een trailbike de snellere fiets voor ze zal zijn, de betere fiets voor het grote gemiddelde. Een enduro is dat natuurlijk niet.

Een Lux is gemaakt voor wedstrijdrijders en zelfs voor die lui zal die fiets onder de meeste omstandigheden niet het snelst zijn, maar metingen tellen minder dan gevoel. Onder andere wedstrijdomstandigheden zal een Lux wel sneller zijn. En altijd een sneller gevoel geven.

Die Lux Trail geeft zeker meer controle, maar slechter naar huidige maatstaven dan de Lux kan nauwelijks. Als je gevoelsmatig in ieder geval snel wilt zijn door slechte vering (meer trillingen en klappen, meer afgeremd op obstakels, dus je moet harder werken) dan is de Lux of de Lux Trail zeker een goede keuze.


Voordat je nu weer met allerlei vage bewijzen komt: ga eerst meten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
intruder1400
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 16:15

@dice oldschool: inderdaad blijven het meningen en zal de eigen ervaring van een testrit doorslaggevend zijn. En toch helpt dit me enorm.

Wat me vooral duidelijk wordt uit verschillende reacties is ‘plezier versus snelheid’. Dan ben ik toch meer van plezier en lekker speels rijden. Dat werpt dus een ander licht op de keuze. @idske: jouw afweging helpt me in mijn keuze.

Als ik er goed over nadenk is vooral de bediening van de dempers een ding. Die mis ik echt wel. Misschien is dat ook een kwestie van afstelling? @koban: verstel je tijdens het rijden de achterdemper ook niet?
Laatst gewijzigd door intruder1400 op ma 13 september 2021, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het gaat mij dus om dit:
Idske schreef: zo 12 september 2021, 19:37 Ik heb ook op een neuron gereden en persoonlijk vind ik dat teveel energie verlies geven tijdens aanzetten. Kan me daardoor ook niet 100% vinden in het verhaal van Lars. Ik denk dat op de meeste NL trails dezelfde (ervaren) rijder met een Lux Trail sneller zal zijn dan met een Neuron, Wellicht met wat minder lol maar dat is persoonlijk :)
versus dit:
Koban schreef: zo 12 september 2021, 19:20 Zelf route Mook aantal keer gedaan met een Lux en als ik dan terug kijk naar de data van de Garmin. Dan was ik niet echt sneller met de Lux. Had wel het gevoel dat ik stuk sneller was, maar uit eindelijk was het redelijk gelijk. Maar had wel meer plezier op de Neuron…
Koban heeft gemeten.

Idske gaat op gevoel.

Ik zeg niet dat Idske het verkeert voelt, want het lijkt inderdaad of zachtere vering energie kost. Alleen als je daadwerkelijk gaat meten dan blijkt dat het alleen maar gevoel is en geen waarde die je in de praktijk terug kunt vinden.

En al helemaal niet bij een minder getrainde rijder dan een wedstrijdrijder. Ook de minder getrainde rijder zal voelen dat zachtere vering energie lijkt te kosten. Maar juist omdat die rijder sowieso niet vol accelereert vanuit iedere bocht, veel langer blijft zitten bij oneffenheden (of is dat misschien omdat het kan? Hmmm, goed punt van mezelf!) zal die soepele vering niet tegen hem werken, maar juist voor hem!


Het probleem blijft dat iedereen als een doorgedraaide wielrenner maar aan die onzin vast blijft houden en dat dus velen al afgeschrikt worden door het geschreeuw. Neem een voorbeeld aan Koban, hij is niet de enige die dit ontdekt heeft.

Hier trek ik een parallel met de hardtail, die tot voor kort ook heilig verklaard werd door wedstrijdrijder en de te grote groep Wannabees. Maar inmiddels zijn de meesten er al wel achter dat zelfs een wedstrijdgerichte dubbelgeveerde xc-bike vrijwel altijd sneller is.
De analogie gaat ook op van die wedstrijdbike naar de trailbike.

En dan kun je me afmaken, maar wat betreft die hardtail zijn de ideeën ook achterhaald. En ik zat in de groep die dat 20 jaar geleden al riep. Dus kom met bewijzen en niet met anekdotes.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

intruder1400 schreef: zo 12 september 2021, 20:27 @koban: verstel je tijdens het rijden de achterdemper ook niet?
Nu ben ik Koban niet, maar heb er ook een beetje kijk op: je verliest geen energie met achtervering. Met goede achtervering tenminste. Wat goed is hangt van de situatie af. Voor een endurobike geldt dat die vering erg soepel is en heel lineair. Dat is altijd sneller als je niet hoeft te trappen (dus als het naar beneden gaat). Maar dat is minder gunstig als je omhoog moet: je zakt wat verder achterover wat de zithouding compromitteert.

Maar een trailbike met goede afgestelde vering die eventueel een beetje deint levert zelfs op een vlakke asfaltweg geen meetbaar verlies op ten opzichte van bijvoorbeeld een hardtail. Verschillen die je kunt meten is dat die trailbike 2 kg zwaarder is of de zithouding minder gunstig om kracht te leveren of om aerodynamisch te gaan.

Met een lockout probeer je dus vooral een gevoel uit te schakelen. Dat is voor een wedstrijdrijder erg belangrijk, voor een enkele toerrijder ook. Maar als je een knop omzet in je hoofd en je gaat er vanuit dat vering in het terrein altijd sneller is - want dat is het - dan mis je die lockout ook niet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

intruder1400 schreef: zo 12 september 2021, 20:27 @koban: verstel je tijdens het rijden de achterdemper ook niet?
Nee deze verstel ik niet. In begin wel eens gedaan bij klimmen, maar merk geen enorm verschil. Juiste SAG instellen. Alleen voor de bottom out de 0,4 token vervangen voor een 0.8 en het voelt voor mij nu stuk beter aan. Hij staat dus altijd open ;-)
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
intruder1400
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 16:15

Allen, dit helpt mij enorm. Dank voor alle input. De link van TenZNL en jullie input heeft voldoende reden mijn stiekem gemaakte keuze voor de Lux Trail te heroverwegen. Nogmaals dank!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Een Lux Trail in Zuid L kan prima. Weinig harde grote klappen daar, hoor.
En vandaag in de technische natuurlijke trailafdaling van de Fimberpass van Ischgl naar Scuol tijdens een panorama transalp ging ‘ie ook als de bliksem. Dus don’t worry, die bike kan het allemaal wel hebben. Als jij er ook maar wat skills tegenaan gooit.

En ik heb lekker veel gebruik gemaakt van de 3-standen lock, wat klimt dat lekker. Ik vind persoonlijk gedein, hoe weinig ook, gewoon niet fijn. Snelheid boeit me niet zo… op schotter kom ik toch wel met de laatsten boven… gaat een lockje me niet helpen. ‘t Rijdt/voelt gewoon prettiger, vind ik. Op de schotterklimmen in de tussenstand of geheel gelockte stand bij de stukjes staand klimmen, op de heel technische klimmen helemaal open voor wat extra tractie. Da’s dan wel meer mijn ding, ik klim niet snel, kom wel boven of in ieder geval hoog, als het technisch en steil wordt.
Voor Scuol nog een lange worteltrail gevolgd die continu op/af ging langs een riviertje… wortelklimmen, drops, switchbacks, de Lux Trail meestert het allemaal erg lichtvoetig, en snel en fun en met een lekkere terugmelding van wat de trails je voorschotelen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

Als je de lux en de neuron vergelijkt qua model range is de lux wel 1-2 kilo lichter voor dezelfde prijs. Dus ik zou ook kijken wat er op zit gemonteerd tenzij je hem helemaal gaat aanpassen.
Idske
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 29 augustus 2007, 09:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux Trail
Contacteer:

Ik vind je redelijk kort door de bocht Lars. In feite zeg je dat elke fiets onder een trailbike geen bestaansrecht heeft, want die zijn toch "gemeten" trager, en als je het sneller ervaart is dat enkel "je gevoel".

Ook de vergelijking met een hardtail is niet echt eerlijk. Tot een aantal jaar geleden waren de fullys op XC raceniveau minder dan nu, en ik heb ze grotendeels allemaal meegemaakt vanaf de proflex en K2 waar ik van de sponsor wedstrijden op moest rijden. Deze en latere hebben we goed getest en bleek op verschillende rondes wel degelijk trager dan een hardtail wat resulteerde in het volledig dichtdraaien van de achtervering. Ze hadden zeker nut maar toen nog niet overal.

Op dit moment zijn eigenlijk alle nadelen van een fully wel opgelost maar dat neemt niet weg dat er nog wel degelijk verschil zit tussen een racefully en een trailfully. Persoonlijk merk ik dat dus het meeste in aanzetten, draaien en keren en gewicht, en resulteert dus overal in langzamere rondes. En ja dat heb ik ook gemeten. Al was dat een Giant Trance tegen een Giant Anthem (uiteindelijk ook gekocht).

Ik ben het met je eens dat voor de meeste mensen een fiets met meer vergevingsgezindheid (Trail over racefully) een betere keus is. Maar je gaat mij echt niet overtuigen dat iemand met goede techniek en ervaring sneller is op een pure trailbike dan een moderne racefully, en daar schaar ik de Lux Trail voor het gemak dan ook even onder.

Mijn mening blijft afhankelijk van je kunde en bedoelde inzet (Voor de meesten NL en paar uurtjes rijden).
Ga je voor snelheid > Lux Trail, wil je spelen > Neuron.
Bikes: Canyon Lux Trail - Canyon Grizl - Cube Agree SL
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Idske schreef: zo 12 september 2021, 23:31Ik ben het met je eens dat voor de meeste mensen een fiets met meer vergevingsgezindheid (Trail over racefully) een betere keus is. Maar je gaat mij echt niet overtuigen dat iemand met goede techniek en ervaring sneller is op een pure trailbike dan een moderne racefully, en daar schaar ik de Lux Trail voor het gemak dan ook even onder.
Juist met goede techniek merk je dat stugge vering minder snel is :wink:
Het is hier geen ponykamp!
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Qprs schreef: ma 13 september 2021, 10:31
Idske schreef: zo 12 september 2021, 23:31Ik ben het met je eens dat voor de meeste mensen een fiets met meer vergevingsgezindheid (Trail over racefully) een betere keus is. Maar je gaat mij echt niet overtuigen dat iemand met goede techniek en ervaring sneller is op een pure trailbike dan een moderne racefully, en daar schaar ik de Lux Trail voor het gemak dan ook even onder.
Juist met goede techniek merk je dat stugge vering minder snel is :wink:
Volgens mij is het helemaal niet zo zwart/wit, op de weg ben je zonder vering sneller.

Dat betekent dus dat het parcour bepaalt welke soort vering het snelste gaat zijn. Genoeg parcours in NL die behoorlijk vlak zijn, en waar je de boomwortels op een paar vingers kunt tellen, daar gaat een Neuron toch niet sneller zijn.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Idske schreef: zo 12 september 2021, 23:31 Ik vind je redelijk kort door de bocht Lars. In feite zeg je dat elke fiets onder een trailbike geen bestaansrecht heeft, want die zijn toch "gemeten" trager, en als je het sneller ervaart is dat enkel "je gevoel".
Trailbikes zijn meestal trager omdat ze met dikker rubber worden uitgerust. Ons aller Aurelius heeft hier op dit forum jaren volop verkondigt dat hij niet meer dan zijn Lux nodig had om hard te gaan en dat trailbikes onzinnig waren. Om vervolgens de nieuwe Lux Trail te kopen (chapeau voor de marketing van Canyon) met een geo die vrijwel identiek is aan al die trailbikes die hij altijd als overkill zag. En nu dus erachter komt dat zo'n fiets bergop net zo goed is maar bergaf stukken fijner. Ik zou niet zeggen dat er onder de trailbike geen bestaansrecht is, maar wel dat de XC fiets gebaat is bij meer trail eigenschappen.
Ik ben er heilig van overtuigd dat 95% van de rijders in NL meer baat hebben bij een geometrie die meer trail is en minder XC, en dat uiteindelijk vrijwel iedereen overstag zal gaan. Want waarom zou je een probleem hebben met een fiets die net zo snel is, maar capabeler vergaf en met een meer ontspannen zit? En als luchtweerstand je belangrijkste eis is zijn daar tegenwoordig prachtige gravelbikes voor die ook heel hard over rechte boswegen kunnen raggen. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Dizer schreef: ma 13 september 2021, 10:58
Qprs schreef: ma 13 september 2021, 10:31

Juist met goede techniek merk je dat stugge vering minder snel is :wink:
Volgens mij is het helemaal niet zo zwart/wit, op de weg ben je zonder vering sneller.
En toch stappen alle wielrenners over van 23mm (of smaller) bandjes naar 28 of 30mm. Als zelfs zo'n conservatieve groep al doorheeft dat iets meer squish je sneller maakt....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie