Welke maat trail bike voor een lange zwabber

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Lange Zwabber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 11 september 2021, 09:27

Dag allen! ik ben nieuw op het forum maar lees al een maandje mee.
Ik zal me eerst even voorstellen:
Ik ben 45 jaar oud, ben 1.98 en een beetje meter lang, woon in Rotterdam en rijd sinds een paar maanden rondjes op de trails van Vlaardingen en Bergschenhoek op een Cube LTD Race HT uit 2014, maat 21" / XL. Bergschenhoek heeft daarbij de voorkeur omdat ik dit een stuk uitdagender parcours vind. In de toekomst wil ik meer van dit soort type trails rijden en langere afdalingen binnen Nederland. Mogelijk ook zo af en toe uitstapjes naar het buitenland.

Ik ben aan het overwegen om een nieuwe trail bike aan te schaffen. Ik kon via een TREK dealer een dag een FUEL EX 9.8 meekrijgen om te demo'en maar helaas was dit wel een maat L, groter hadden ze niet staan. Volgens de Trek website is een L voor personen tussen 1.77-1.88 meter dus die is zeker te klein: ik ben dus niet alleen lang maar heb ook nog een relatief lang bovenlichaam, ik denk dat de 'reach' dus 1 van de meest doorslaggevende maten is. Ik had nog nooit op een fully gereden dus alles was nieuw. Ondanks dat de fiets dus aan de kleine kant was voelde het niet absurd klein aan en heb er met veel plezier op gefietst, vooral de afdelingen waren fantastisch. Mijn doel is voornamelijk om er lekker op rond te crossen en waar het kan een jumpje mee te pakken dan om een zo snel mogelijke tijd neer te zetten. Ik vind het moeilijk inschatten wat voor verschil een maat of 2 maten groten voor verschil maakt. Als ik een Trek Fuel EX zou aanschaffen zou het wel zeker een XL worden.

Nu is er alleen ook nog een XXL maar alleen voor de aluminium EXs (de EX 8 XT lijkt me dan interessant). De carbon EXs (de EX9.7 lijkt me dan interessant) gaat maar tot XL. volgens de Trek website is de XL voor personen tussen 1.86-.196 m en de XXL voor personen tussen 1.95 - 2.03.

De winkel waar ik de fiets heb mogen demo'en dachten dat een XL prima zou moeten zijn (er werkt daar ook iemand van rond de 2 meter die op een XL rijdt) maar bij een andere trek dealer adviseren ze toch zeker voor de XXL te gaan, ook vanwege mijn relatief lange bovenlichaam. Nu twijfel ik dus. Het oog wil ook wat en daarom zou mijn eerste keus de XL 9.7 zijn vanwege de mooie kleur van het frame. Maar als er flink verschil zit in hoe een XXL rijdt dan zou ik uiteindelijk beter voor de EX 8 moeten gaan (of iets vergelijkbaars, een YT Izzo bijvoorbeeld?). Helaas kan ik dus nergens een XL of een XXL proefzitten / proeffietsen.

Wat zouden jullie in mijn geval doen?
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Xxl, meen dat die een reach van 500mm hebben. En als je bijna 200mm mens bent met lang bovenlijf heb je graag wat ruimte.

Maar vraag 2, voor een ander gaan zou ik dan toch doen. De Izzo of iets van propain
Lange Zwabber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 11 september 2021, 09:27

De XL heeft een reach van 500 mm, XXL is 520. de YT Izzo is in XXL 513 mm. Die Izzo klinkt en ziet er wel erg aantrekkelijk uit moet ik zeggen en de XXL in monkey vomit green is gewoon in stock!
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Lange Zwabber schreef: zo 12 september 2021, 21:28 De XL heeft een reach van 500 mm, XXL is 520. de YT Izzo is in XXL 513 mm. Die Izzo klinkt en ziet er wel erg aantrekkelijk uit moet ik zeggen en de XXL in monkey vomit green is gewoon in stock!
Wat let je :bier:
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Staar je niet alleen blind op reach maar kijk ook naar Effective Top Tube. Je wil tenslotte ook goed ZITTEN op je fiets. 500mm reach is aan de korte kant voor iemand van 2 meter. Dus ik zou zker voor de xxl gaan.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 205
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

Of een ander merk dan Trek?
Lange Zwabber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 11 september 2021, 09:27

Sabai schreef: zo 12 september 2021, 21:35
Lange Zwabber schreef: zo 12 september 2021, 21:28 De XL heeft een reach van 500 mm, XXL is 520. de YT Izzo is in XXL 513 mm. Die Izzo klinkt en ziet er wel erg aantrekkelijk uit moet ik zeggen en de XXL in monkey vomit green is gewoon in stock!
Wat let je :bier:
Als ik voor een Izzo ga moet ik beslissen of ik dan voor een Core 2 of Core 3 versie moet gaan. De Core 3 heeft SRAM GX ipv NX, een volledig carbon frame ipv carbon/alu en performance elite ipv performance vork / shock. Core 3 is ook 900 EUR duurder. Ik vraag me af in hoeverre ik de upgrades ga merken. De Core 2 is wel pas in januari 2022 beschikbaar..
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Aether 9? 529 mm reach in XL. :bier:
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Lange Zwabber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 11 september 2021, 09:27

Heb een groene Izzo in XXL besteld! Ondanks dat ie 'in stock' is kan het volgens de YT site toch nog 2 weken duren voordat de betaling en shipping verwerkt is en ie op de stoep staat dus ik moet nog even geduld hebben.

Dank allen voor het mee denken!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Lange Zwabber schreef: di 14 september 2021, 14:14 Heb een groene Izzo in XXL besteld! Ondanks dat ie 'in stock' is kan het volgens de YT site toch nog 2 weken duren voordat de betaling en shipping verwerkt is en ie op de stoep staat dus ik moet nog even geduld hebben.

Dank allen voor het mee denken!
Dat doe je snel.


Maar van de goede maatvoering ga je alleen maar plezier hebben. En XXL is in mijn ogen nog steeds op het randje, maar heel veel beter ga je het niet krijgen op het moment. Kleiner zou altijd fout zijn geweest.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie