Cube AMS vrs Cube Stereo SLT

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Neggy
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 602
Lid geworden op: zo 27 november 2005, 01:00
Mijn mountainbike: CANYON Lux Trail CF6

Ik kan een nieuwe AMS 100 C:68 race kopen, maar ook een 2020 Cube Stereo SLT. Nu twijfel ik. De achtervering van de AMS lijkt mij veel simpeler dan die bij de Stereo. Wel mooier, maar ook veel stugger ?? Ik moet natuurlijk wel een beetje comfort hebben anders kan ik ook wel een HT kopen. Advies ??
Wat binne we mooi fut niet ?
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

100 mm is nog wel wat anders dan een hardtail en bovendien kun je de vering instellen naar wens. Tot een bepaalde hoogte natuurlijk.
Maar de Ams is wel meer een racebak dan de Stereo. En volgens Lars ben je daar niet sneller mee. :lol:
"This species has amused itself to death"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kan niet meer schreef: zo 19 september 2021, 21:59 100 mm is nog wel wat anders dan een hardtail en bovendien kun je de vering instellen naar wens. Tot een bepaalde hoogte natuurlijk.
Maar de Ams is wel meer een racebak dan de Stereo. En volgens Lars ben je daar niet sneller mee. :lol:
Waarschijnlijk begrijp je mijn uitleg niet, anders zou je mijn woorden niet verdraaien.


Puur op functionaliteit gekeken is een optimaal verende fiets de snelste als het alleen om de vering gaat. En een xc-wedstrijdbak heeft minder optimaal afgestelde vering dan de gemiddelde trailbike. En met 'optimale vering' bedoel ik vering die alle schokken zoveel mogelijk elimineert. Er is geen enkele fabrikant die dat claimt over zijn xc-wedstrijdbike, de meesten lijken er zelfs trots op dat de vering gewoon niet optimaal functioneert.

Maar goed, dat houdt in dat de Cube Stereo als fiets de betere is: meer controle, meer comfort en meer snelheid. Maar in de combinatie met een rijder kan dat net iets anders zitten! Voor een kleine groep kan de AMS inderdaad sneller zijn. Er vanuit gaande dat de Stereo dan ook wel - in ieder geval - snellere banden krijgt en de zithouding min of meer overeen komt.


Goed, mijn normale advies is: ben je wedstrijdrijder, Strava-tijger of rijd je in een groep waar het doel is elkaar op een gemiddeld saai rondje het snot voor de ogen te rijden: de AMS.
Ligt je interesse iets breder: de Stereo. En daarmee sluit je niet meteen uit dat je die groep alsnog het snot voor de ogen rijdt.

(Maar goed, zoals KNM al zegt, een AMS komt niet in de buurt van een hardtail, dat ding heeft wel echte vering. Je moet er hard mee gaan wil je de vering enigszins optimaal gebruiken. De Stereo is duidelijk comfortabeler, maar de AMS veert heel behoorlijk.)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Neggy
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 602
Lid geworden op: zo 27 november 2005, 01:00
Mijn mountainbike: CANYON Lux Trail CF6

Bedankt Lars, daar heb ik wat aan. Ik weet ook wel dat een AMS geen HT is, maar net wat je zegt.... :-q
Wat binne we mooi fut niet ?
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Lars TB schreef: ma 20 september 2021, 22:27
kan niet meer schreef: zo 19 september 2021, 21:59 100 mm is nog wel wat anders dan een hardtail en bovendien kun je de vering instellen naar wens. Tot een bepaalde hoogte natuurlijk.
Maar de Ams is wel meer een racebak dan de Stereo. En volgens Lars ben je daar niet sneller mee. :lol:
Waarschijnlijk begrijp je mijn uitleg niet, anders zou je mijn woorden niet verdraaien.


Puur op functionaliteit gekeken is een optimaal verende fiets de snelste als het alleen om de vering gaat. En een xc-wedstrijdbak heeft minder optimaal afgestelde vering dan de gemiddelde trailbike. En met 'optimale vering' bedoel ik vering die alle schokken zoveel mogelijk elimineert. Er is geen enkele fabrikant die dat claimt over zijn xc-wedstrijdbike, de meesten lijken er zelfs trots op dat de vering gewoon niet optimaal functioneert.
Volgens mij verdraai ik het niet, had er alleen een andere smiley bij moeten zetten want het was niet bedoeld om jou aan te vallen. Als ik het vergelijk met mijn Radon tov de Spot dan voel ik dat de Spot in alles een betere fiets is en dat de strava- tijden elkaar niets ontlopen hier op de simpele rondjes. Als het technisch wordt dan kan de Spot natuurlijk veel meer aan.
Alleen wordt er aan mijn beweringen niet veel waarde toegekend en hopen de mensen op een bevestiging van Lars.
"This species has amused itself to death"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kan niet meer schreef: di 21 september 2021, 13:24 Volgens mij verdraai ik het niet, had er alleen een andere smiley bij moeten zetten want het was niet bedoeld om jou aan te vallen.
Zelfs met een andere smiley is het alsof mijn bewering in twijfel wordt getrokken (wat natuurlijk mag, maar dan wel met goed onderbouwing. En daarom reageer ik wat fel, ook al bedoel je het niet zo. Maar alleen door het iedere keer weer te herhalen, uit te leggen en te corrigeren verdwijnt het vooroordeel - misschien... .

kan niet meer schreef: di 21 september 2021, 13:24 Als ik het vergelijk met mijn Radon tov de Spot dan voel ik dat de Spot in alles een betere fiets is en dat de strava- tijden elkaar niets ontlopen hier op de simpele rondjes. Als het technisch wordt dan kan de Spot natuurlijk veel meer aan.
Alleen wordt er aan mijn beweringen niet veel waarde toegekend en hopen de mensen op een bevestiging van Lars.
Meestal bevestig ik het tegendeel :winkie:


(Maar ik raad fietsen aan die voor 90% van de rijders geschikt zijn, dus logisch dat het dan 'toevallig' de juiste fiets is! Het zijn juist uitspraken van onder andere zoals de jouwe hierboven die bevestigen wat ik zeg. Mij nemen ze toch niet echt serieus, omdat ik te radicaal ben. Maar als anderen het dan onderschrijven, dan gaan er opeens wat lichtjes branden. En andersom, door het lezen van beweringen van gebruikers probeer ik ook tot een juiste conclusie te komen en ik weet ook wel wie rake dingen zegt!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie