Maatadvies lange benen / kort bovenlichaam

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Hier in huis zijn we bezig met een nieuwe MTB (oriëntatie) voor mijn wederhelft, maar ze heeft nogal lange benen. Haar lengte is 178 en bb 87cm.

Nu rijdt ze op een scott scale 950 uit 2016 maat large. Geo: http://www.victory-bikes.com/products.p ... e-950-Bike met iets kortere stuurpen.

Ze wil in haar nieuwe fiets iets meer trail /relaxtere zit hebben. Fully of hardtail is ze nog niet over uit.

Nu vind ik het lastig om te bepalen wat een goed frame / merk /type voor haar is. Als ik bijv maat invoer bij een neuron, is advies m. Zelf zou ik eerder denken aan een L. Een fiets in M met hele hoge zadelpen vind ik er ook niet uitzien.

als je bij radon de bb invoert komt ze op maat 20" uit. Oiz kan in M en L (grens op 178). Trek fuel ex zit ze met lengte op een M/L maar 3cm hoger dan de geadviseerde max beenlengte. Maar bij een L weer 'boven' haar lengte...

Kunnen jullie mij op weg helpen? Wat zou beetje fijne reach /stack zijn? Merken/types die zouden werken?

Thnx!
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Ik heb hetzelfde, en heb voor mijn lengte een relatief kleine fiets, anders wordt mijn reach te groot. Inderdaad een hoge zadelpen, maar dat vind ik geen probleem. Beter dat dan een korte zadelpen met een te lange reach. Een dropperpost kan helpen voor het esthetische aspect, als de fiets in de schuur staat of op het terras bij een kopje koffie.
Geen gezeik, mountainbike!
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Hier ook bekend probleem. Nadeel van een maat kleiner is dat je zit vaak ook dieper wordt (en ik ben absoluut niet lenig..). Ik los het op door een fiets te zoeken met niet te veel reach en idd een iets kortere stem.

Maar 1,78 en een maat M lijkt mij niet heel uitzonderlijk.... L lijkt mij aan de grote kant..
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De Cube hardtails hebben vaak een kort frame. Dat lijkt wel gemaakt voor mensen met relatief lange benen. Daar kan je rustig richting L gaan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hoe hoog zit ze op haar huidige fiets? Want als ze relatief laag zit maakt het niet zo heel veel uit... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kjoeb
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: za 4 februari 2012, 11:26

Met nagenoeg dezelfde maten zou een Canyon Exceed in M of een Cube Reaction GTC in L (19 inch) perfect passen voor een relaxte zit, is mijn ervaring. Alleen even spelen met de lengte van de (omgekeerde) stuurpen. Op de Canyon zou ik bijv. kiezen voor een 70 of 80 mm en de Cube een 60 of 70 mmm.. Kost je niet veel om wat te proberen tot je lekker zit..
kiwihoofd
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: do 11 augustus 2011, 10:51
Mijn mountainbike: Anthem

Wat grappig, ik heb bijna exact dezelfde lichaamsverhouding. Om een beetje een idee te krijgen wat zou kunnen passen zijn dit mijn ervaringen:
- De Canyon Neuron model 2018 in M gehad en deze zat voor mij prima.
- Cube hardtail kom je uit op 19 inch(L) bij een fully op 20 omdat de zadelpen niet hoog genoeg kan.
- Trek Fuel ex (2019 model) vond ik de M/L voor mij heel goed werken. Bij de procaliber ben ik naar de L(19.5inch) gegaan met een kortere stuurpen omdat hij anders voor mij te diep zat.
- BMC speedfox (2020) in maat m gehad maar deze al vrij snel weer weg gedaan omdat dit de fiets was die voor mij niet juist was. Voelde toch wat te klein aan en daardoor niet stabiel.
- Scott Ransom maat M (huurfiets) voelde voor mij ook te klein aan.
- Nordest Britango maat M echt de meest rare en trage fiets waar ik ooit op gereden heb. Voor mijn gevoel zat ik veel te ver van de grond af en dat ding was niet op gang te krijgen. De maat klopte naar mijn idee wel.

Rij nu op een Giant Anthem in maat: M zit echt op het randje van de zadelpenhoogte maar werkt voor mij heel prettig. Kleine aanpassing gedaan door er een stuur met 20mm rise op te zetten omdat het Giant stuur voor mij niet prettig was. Door er een dropper in te zetten was ik ook meteen van de maximale zadelhoogte af.

De meest relax zittende fiets was voor mij toch wel de Fuel ex 8. Stabiel maar toch speels, fijne zithouding maar met mijn 66k.g. voelde hij voor mij net te traag aan om lekker op tempo te kunnen rijden.

Hoop dat dit je een idee geeft als je wat meer specifiekere vragen hebt laat maar weten!
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Lars TB schreef: ma 20 september 2021, 22:18 Hoe hoog zit ze op haar huidige fiets? Want als ze relatief laag zit maakt het niet zo heel veel uit... .
Zadel tot pedaal is 92cm, dus 106% van binnenbeen. Dus ze zit niet heel hoog , misschien zou je het laag kunnen noemen ;)

Kiwihoofd, thnx voor het overzicht. Geeft wat houvast. En anderen ook bedankt voor input.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

emeel schreef: di 21 september 2021, 13:49
Lars TB schreef: ma 20 september 2021, 22:18 Hoe hoog zit ze op haar huidige fiets? Want als ze relatief laag zit maakt het niet zo heel veel uit... .
Zadel tot pedaal is 92cm, dus 106% van binnenbeen. Dus ze zit niet heel hoog , misschien zou je het laag kunnen noemen ;)
Oké, dan zit ze zeker niet echt hoog. Wat dan ook weer inhoudt dat het zadel een tikje naar voren staat (in vergelijking met als ze bijvoorbeeld 5 cm hoger zou zitten) en dat ze ook automatisch meer op hoogte van het stuur komt met haar zadel, wat dus weer een niet al te diepe zithouding geeft.

Dus in dat opzicht zit je al aardig in de richting met een 'standaard' fiets. Zoals het lijstje van kiwihoofd al aangeeft is er weinig eenduidigheid bij de maatvoering. Canyon kun je absoluut niet als leidraad nemen, die hebben ongeveer 3 verschillende lengtes binnen een zelfde maat en gingen van 'te kort' naar inmiddels bijna eerder 'te lang'. Je moet dus gewoon naar de bovenbuislengte kijken of de reach. Waar ik dan zou zeggen dat je afhankelijk van fiets-type niet voorbij de 450 mm moet gaan bij die reach. Maar xc-bikes zijn automatisch al korter (als een fabrikant het goed doet).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Shendrea
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 19 juli 2021, 18:16

Fiets zoeken met steile zadelbuis en slacke vork en korte stem?

Zo kan je relatief een groter frame pakken zonder dat je te ver moet gaan reiken. Dus een trail fietsje met moderne geo. Nukeproof scout als hardtail of een siskiu d7 fully oid?
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Er is een fiets!

Vorige week kwamen de nieuwe Neurons AL online. Dat zag ik woensdag (pas), maar de rode woman versie was er nog. Na wat wikken en wegen (misschien was de 6 qua montage passender geweest, maar niet beschikbaar) de AL 7 besteld in maat Medium.

Vrijdag ging de bel en plots stond de fiets in de gang. Direct in elkaar gezet en even met Kapitein Iglo en een biertje naar staan kijken. Volgende dag was het droog en onder nul dus eerste ritje op den Treek gereden en de fiets past perfect.

Banden nog wisselen voor iets sneller (noby Nick is wel iets too much) en tubeless maken. Dit vond ze wel wat zwaar (niet zo gek tov maxxis aspen waar ze eerst op reed)

Thanks voor de tip /adviezen. Ze heeft in de tussentijd op nog wat andere fietsen gezeten. Altijd wel wat twijfel gehad over race of meer trail. Maar denk dat dit (ook qua Geo) haar goed gaat bevallen.
Plaats reactie