De volgende stap: meer grip en zekerheid

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Streamz
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019

Na een paar jaar afwezigheid ben ik in 2019 weer beginnen met MTB-en. Toen een Cube Reaction SL (green/grey) aangeschaft. Prima fiets, maar wel bedoeld om te bekijken of ik het MTB-en vol ga houden en te bepalen welk soort fiets het beste bij me past. Of eigenlijk, op welke gebieden de fiets beter moet worden.

Op het eerste punt kan ik nu wel “ja” antwoorden. Op het tweede punt heb ik nu wel een beeld.

1. Meer grip. Met name aan de voorzijde, maar ook aan de achterzijde. Ben aan het experimenteren met bandendruk, maar dat helpt nog te weinig. Wellicht andere banden?
2. Meer comfort. Heeft vast ook met punt 1 te maken. De fiets stuitert me iets teveel. Daarvoor ben ik de bochten ook wat te onzeker. En worden mijn polsen behoorlijk belast.

De Cube is iets te kort. Ik merk dat ik een cm of twee verder naar achteren wil zitten. En ik zit automatisch met een gekromde rug, waardoor en soms wat rugpijn ontstaat. Verder heb ik nu een XT 2*11 aandrijving, waarvan ik maar 1 voorblad gebruik. 1*nog wat zou mij beter passen.


Nu kan ik dit punt voor punt proberen op te lossen, of gelijk een in de basis beter passende fiets kopen en op kleine puntjes afstellen.

Ik neig nu naar dat laatste.
Ik heb al eens op een Trek gezeten, die was iig al wat langer. Maar zou een fully meer grip comfort en zekerheid geven? Waar zou ik nog meer op moeten letten?
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Wat voor banden heb je nu en met welke druk rij je? En zijn de banden tubeless of met binnenband?

Ik heb ook een tijd geworsteld met grip voor. Dat lag deels aan mijn techniek, zithouden maar ook aan de band voor (Racing Ray) en bandenspanning. Met de RR en spelend tussen de 1.2 en 1.6 bar met tubeless miste ik toch af en toe grip. Door over te stappen naar een Nobby Nic softtrail en 1.35/1.4 bar druk heb ik meer dan voldoende grip (meer dan ik durf in ieder geval) en voelt het rijden een stuk beter.

Betreffende de bandenspanning, dit varieert per rijder maar wees niet te bang om de druk laag te houden. Ik rij met 1.35/1.4 voor en achter met 1.6 op een hardtail en heb meer dan voldoende demping uit de banden.
Streamz schreef: do 23 september 2021, 14:00
Nu kan ik dit punt voor punt proberen op te lossen, of gelijk een in de basis beter passende fiets kopen en op kleine puntjes afstellen.
Ik zou nog geen andere fiets kopen, leer eerst op deze fiets precies wat het probleem is en probeer dat op te lossen. Banden kosten de kop niet, de versnellingen zou ik lekker zo laten en experimenteren met bandenspanning kost je hooguit een deftige bandenspanningsmeter van een tientje of twee. Voor de prijs van eventueel twee banden en een meter heb je zeker geen nieuwe/andere fiets.
Laatst gewijzigd door MarkMeisner op do 23 september 2021, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Niet dat ik je geen fully en meer comfort gun, maar je zou best eens wat kunnen experimenteren met je huidige fiets.

Even bij het laatste beginnen: als je fiets tekort is, kun je -binnen zekere grenzen- wel wat proberen, zoals een langer stuurpennetje en/of je zadel wat verder naar achteren schuiven. Geeft je in elk geval een idee of je dan beter zit. Een lekker passende fiets begint in de basis natuurlijk altijd met een frame dat op jouw lengte is afgestemd. Hoe lastig dat soms ook kan zijn, getuige enkele interessante draadjes op dit forum :bier:

Daarnaast; grip. Je geeft niet aan welke banden je nu hebt, welke ondergrond je rijdt en in welke situaties je gebrek aan grip ervaart. Heuveltje op, in de bochten, bij remmen? En breekt de achterkant uit, wat gebeurt er? Rij je hard, of ongemakkelijk voorzichtig en daardoor onzeker?

Hoe leuk ook, het is een illusie te denken dat een nieuwe fiets alle problemen doet verdwijnen. Maar dromen mag altijd en daar blijft het tegenwoordig ook vaak bij, want er is maar weinig snel beschikbaar...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

MarkMeisner schreef: do 23 september 2021, 14:06 Wat voor banden heb je nu en met welke druk rij je? En zijn de banden tubeless of met binnenband?

Ik heb ook een tijd geworsteld met grip voor. Dat lag deels aan mijn techniek, zithouden maar ook aan de band voor (Racing Ray) en bandenspanning. Met de RR en spelend tussen de 1.2 en 1.6 bar met tubeless miste ik toch af en toe grip. Door over te stappen naar een Nobby Nic softtrail en 1.35/1.4 bar druk heb ik meer dan voldoende grip (meer dan ik durf in ieder geval) en voelt het rijden een stuk beter.

Betreffende de bandenspanning, dit varieert per rijder maar wees niet te bang om de druk laag te houden. Ik rij met 1.35/1.4 voor en achter met 1.6 op een hardtail en heb meer dan voldoende demping uit de banden.
En wat weegt u...? :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Kapitein Iglo schreef: do 23 september 2021, 14:08
MarkMeisner schreef: do 23 september 2021, 14:06 Wat voor banden heb je nu en met welke druk rij je? En zijn de banden tubeless of met binnenband?

Ik heb ook een tijd geworsteld met grip voor. Dat lag deels aan mijn techniek, zithouden maar ook aan de band voor (Racing Ray) en bandenspanning. Met de RR en spelend tussen de 1.2 en 1.6 bar met tubeless miste ik toch af en toe grip. Door over te stappen naar een Nobby Nic softtrail en 1.35/1.4 bar druk heb ik meer dan voldoende grip (meer dan ik durf in ieder geval) en voelt het rijden een stuk beter.

Betreffende de bandenspanning, dit varieert per rijder maar wees niet te bang om de druk laag te houden. Ik rij met 1.35/1.4 voor en achter met 1.6 op een hardtail en heb meer dan voldoende demping uit de banden.
En wat weegt u...? :-q
Goed punt! 94kg geheel nakend en ongeschoren. Met gear aan richting de 96/97kg verwacht ik.
Streamz
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019

86kg, 1.80m hier.

Banden waren Schwalbe Tough Tom, vervangen door Racing Rob. Maakte weinig verschil, Tough Tom voelde iets beter nog.

Bandenspanning hou ik niet bij eerlijk gezegd, ik begin hard en laat m steeds iets leger lopen om te kijken of er verbetering optreed.
Echt hard rijden doe ik niet, gewoonweg omdat ik dat niet kan. Helaas. Ik rij Lage/Hoge Vuursche voornamelijk.

Grip verlies ervaar ik met name in de vlakke bochten op de hardere ondergrond. Heuvel op geen probleem, heuvel af ook niet echt.
En grip verlies is voor mij dat m’n voorwiel snel wegglijdt en de gehele voorzijde stuitert. Achter met name stuiteren. Wegglijden citer is minder erg, dat is prima op te vangen. Voorzijde is wat beangstigender.
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

De af-/instelling van je voorvork kan ook veel doen voor grip en comfort
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Grip... dat ligt aan de banden, de bandenspanning, vering(afstelling) maar vooral ook aan rijtechniek. Als ik zie wat de echt goede rijders kunnen met van die fijngenopte xc-wedstrijdbandjes vraag je je echt af waar ze de grip vandaan halen. Nou, uit die rijtechniek dus ;-)
De zwakke schakel is in 99% van de gevallen de rijder.

Dat gezegd hebbende, ik behoor ook niet tot de groep superpiloten en om dat te compenseren wil ik ook graag een (voor)band met genoeg reserves.

Ik zou zeker eens beginnen met wat experimenteren met de druk. Rijd een paar keer hetzelfde stuk, met verschillende druk in je band(en) en probeer de verschillen te voelen. Zolang de band niet van de velg loopt of de velg doorslaat op een obstakel zit je aan de veilige kant ;-)
En probeer wat uit met het belasten van de voorkant van de fiets in de bochten. Hoe harder de band in de grond gedrukt wordt, hoe meer grip je krijgt. Daar zijn ook talloze YT filmpjes over te vinden, altijd leerzaam om eens te bekijken.

Er zijn betere banden dan de Tough Tom, maar als je daarop in wilt gaan verwijs ik je naar het sticky bandentopic. Zolang het met de rijtechniek nog duidelijk beter kan (wat ik natuurlijk niet van jou weet...) ga je daar meer mee winnen dan met een duurdere band denk ik.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

En dan heb je ook nog per band de verschillende compounds die echt wel het verschil maken.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Misschien moet je zadel wel een stukje naar voren. Als je te weinig grip aan de voorkant hebt, dan kan dit te maken hebben met de druk op het voorwiel. (dus langere stuurpen, zadel naar voren). Misschien eens een keer een bikefitting laten doen?

Maar het kan ook zijn dat je vork niet goed afgesteld staat (te veel demping/rebound) of dat je banden teveel druk hebben. Anders kun je nog altijd een Nobby Nic op de voorkant leggen, dan heb je in ieder geval meer grip.
Streamz
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019

Hm, ik wil juist het zadel meer naar achteren hebben. Ik merk tijdens het rijden dat ik steeds naar achteren probeer te schuiven.

Verder heb ik al meerdere bandendruk niveaus geprobeerd. Vering voorzijde is een Fox 32 Rythm, dus wellicht moet ik idd met de instellingen hiervan aan de gang nu.

Toch zit ik stiekem naar full suspension trailfietsen te kijken….wist overigens niet dat alles out of stock is tegenwoordig.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

mountainbiken is ook helemaal niet comfortabel , het is afzien en dat maakt het juist zo leuk :winkie:

langer stuurpen . zadel pen met setback beetje rommelen kan wel hoor .

Maar je kunt ook gewoon zeggen dat je een fully wilt :tong
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Streamz
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 22 september 2019, 20:15
Mijn mountainbike: Cube Reaction SL 2019

Nou, niet perse. Is meer onderhoud, en daar ben ik niet zo van. En ja, hoeft niet super comfortabel te zijn, maar rugpijn is nu ook weer niet de bedoeling. En een zware val door weinig grip al helemaal niet.

Ook niet van het eindeloos experimenteren met bandendruk, vork instellingen, banden, zadel pennen etc. Met name omdat je dan ook moet bedenken wat de combi van wijzigingen kan doen. Ik ben meer van het rijden, fiets wegzetten en weer rijden.

Heb net al wel een fietspomp met drukmeter gekocht, om wat meer systematisch met bandendruk om te gaan. Meten is weten enzo.
Zadel gaat 2cm naar achteren. Dan maar verder kijken. Vork is dan de volgende.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Zelf zou ik in dit geval een langere stuurpen proberen maar natuurlijk is een nieuwe fully beter:
- meer en modernere vering die de lbs voor je afstelt,
- goed advies over de te monteren banden met het juiste rubbermengsel,
- meting hoe je op de fiets zit en dus welke maat en hoe stuur en zadel moet,
- advies over hoe te rijden en vooral niet teveel te zitten en
- meer comfort door de vering
Want er is weinig leukers dan een nieuwe fiets :winkie:
Laatst gewijzigd door Ook Peter op vr 24 september 2021, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Als je niet hard rijdt maar wel problemen hebt met grip ligt het denk ik niet aan de banden. Misschien ga je gewoon niet schuin genoeg om echt de buitenste noppen goed te benutten? Sommige banden hebben aan de zijkant ook nog een zachtere soort rubber zodat je in de bochten meer grip hebt zonder het nadeel van meer rolweerstand rechtdoor. Ik kan me voorstellen dat als je angstig bent voor wegglijden je instinctief de fiets te rechtop houdt in de bocht. Dan benut je dus eigenlijk niet de grip die je band kan bieden. Soms zie je mensen die hier last van hebben ook met hun bovenlijf in de bocht wringen. Voor een goed lopende bocht wil je je fiets eigenlijk juist als het ware hard de grond in duwen. Dit artikel en video heeft mij een tijd geleden wat inzichten gegeven die helpen om lekkerder door bochten te gaan, misschien heb je er ook wat aan. Een beetje techniek goes a long way, zoals de Fransen zeggen.
Plaats reactie