Ik denk dat de fox Rhythm 34 zo tussen de Reba en SID in zit. Niet enkel in diameter vorkpoten (Reba 32 en SIB 35) maar ook in prestatie.
Ik zou me niet druk maken over de MT500 bb, het is deore niveau. Ik betwijfel of een MT800 echt veel langer mee gaat.
Trail bike in Nederland
- Willem Altes
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26
In je budget passen ook een aluminium fully , zoals deze die leverbaar schijnt te zijn.
https://speedlab.shop/collections/mount ... ratos-al-3
Alleen de weight limit van 110 kg van bike plus rijder is over het randje (zo een fully is zwaarder dan een hardtail)
https://speedlab.shop/collections/mount ... ratos-al-3
Alleen de weight limit van 110 kg van bike plus rijder is over het randje (zo een fully is zwaarder dan een hardtail)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10371
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Evt andere goedkopere alu fully’s:
Canyon Neuron 6 a 1900,-https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ection-tab
Decatlon Rockrider XC 500 a 1800,-
https://www.decathlon.nl/p/mountainbike ... FQQAvD_BwE.
Hardtail zal bij dit budget prijs-kwalitatief wat beter afgemonteerd zijn. En wat lichter (maar stevig zat, want de eerder genoemde HT’s zijn allen trailgericht).
Canyon heeft ook nog de Stoic, meer vergelijkbaar met de Cragger qua geo. Is nog meer hardcore, gericht op agressieve zware trails. Die vind je alleen niet echt te UHR, Nijmegen, Zuid L. Iets als een Grand Canyon zit mooi tussen XC en LTHT in. Lekker touren, Nl’se trails rijden, sprongetjes, ook goed klimmen, je kunt er alles mee.
Canyon Neuron 6 a 1900,-https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ection-tab
Decatlon Rockrider XC 500 a 1800,-
https://www.decathlon.nl/p/mountainbike ... FQQAvD_BwE.
Hardtail zal bij dit budget prijs-kwalitatief wat beter afgemonteerd zijn. En wat lichter (maar stevig zat, want de eerder genoemde HT’s zijn allen trailgericht).
Canyon heeft ook nog de Stoic, meer vergelijkbaar met de Cragger qua geo. Is nog meer hardcore, gericht op agressieve zware trails. Die vind je alleen niet echt te UHR, Nijmegen, Zuid L. Iets als een Grand Canyon zit mooi tussen XC en LTHT in. Lekker touren, Nl’se trails rijden, sprongetjes, ook goed klimmen, je kunt er alles mee.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
De Rhythm laat zich het beste vergelijken met de Revelation denk ik. De Reba is een XC vork en de SID 35 is een XC Trail vork maar meer inde performance elite/ factory hoek vergeleken met Fox denk ik (sid niet zelf gereden)
Ze hebben nog geen datum en specs voor het 2022 model. Ze willen ook niet zeggen of er een DVO vork in gaat zitten. Dat is nog even afwachten dus. Op de DVO site zijn die vorken ook niet meer leverbaar...
Is het verschil in gevoel tussen MT5 en XT aan te duiden? Ik heb alleen ervaring met Avid Elixir remmen.Dutch schreef: ↑ma 4 oktober 2021, 20:59 De beide canyons hebben toch een 34 Rythem?
De vork in de cragger is een DVO D1 die echt een heel stuk beter is wat souplesse en mogelijkheden.
Verder aan opbouw verschillen de canyon vs cragger op hoofdlijnen maar XT vs MT5 is een gevoels voorkeur meer dan goed of slecht.
Qua geometrie een aantal vraagjes:Dutch schreef: ↑ma 4 oktober 2021, 20:59 Voornaamste verschillen zie ik in de geo's van de frames.
Waar de Cragger een minder steile hta heeft 65 vs 67.5 (let wel worden bij beiden steiler als je zelf erop zit, dit itt een fully bijvoorbeeld)
De cragger heeft bijna cm meer reach in dezelfde maat, en chainstays zijn identiek (of is de nieuwe korter en naar 428 gegaan?)
Maar vooral de stack is lager van de Canyon en dus zit je daar (veel) sportiever op.
- Hoe hoger de stack, hoe comfortabeler, want je zit minder voorover?
- Hoe groter de reach, hoe sportiever/minder comfortabel, want je zit verder voorover?
- Wat is de invloed van de chainstays? Hoe langer, hoe stabieler?
Willem Altes schreef: ↑ma 4 oktober 2021, 22:56 In je budget passen ook een aluminium fully , zoals deze die leverbaar schijnt te zijn.
https://speedlab.shop/collections/mount ... ratos-al-3
Ga ik nog naar kijken, Silverback kende ik niet. Ik had zelf inderdaad ook even naar goedkopere fully's gekeken. Vooral de Canyon Neuron en ook wel de Cube Stereo spraken me wel aan. Maar afmontage is dan natuurlijk wel een stuk minder. Ik moet er nog even goed in duiken. Eventueel kan het budget ook nog wat opgerekt worden als een fully veel beter in het plaatje zou passen.
Eens wbt trail gericht, maar als je relaxed rondjes wil rijden en geen wedstrijd ervan wil maken is de trail gerichte fiets wel een erg prettige metgezel. Ik fiets alles met dezelfde fiets, enkel set andere wielen met banden. Heb nergen het idee dat ik echt met teveel fiets onderweg ben.aurelius schreef: ↑di 5 oktober 2021, 07:07 Evt andere goedkopere alu fully’s:
Canyon Neuron 6 a 1900,-https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ection-tab
Decatlon Rockrider XC 500 a 1800,-
https://www.decathlon.nl/p/mountainbike ... FQQAvD_BwE.
Hardtail zal bij dit budget prijs-kwalitatief wat beter afgemonteerd zijn. En wat lichter (maar stevig zat, want de eerder genoemde HT’s zijn allen trailgericht).
Canyon heeft ook nog de Stoic, meer vergelijkbaar met de Cragger qua geo. Is nog meer hardcore, gericht op agressieve zware trails. Die vind je alleen niet echt te UHR, Nijmegen, Zuid L. Iets als een Grand Canyon zit mooi tussen XC en LTHT in. Lekker touren, Nl’se trails rijden, sprongetjes, ook goed klimmen, je kunt er alles mee.
Ja ik zal waarschijnlijk met een meer XC fiets sneller zijn...? Maar weet iig zeker dat ik nu veel meer lol heb. En daar fiets ik voor, en mijn gevoel zegt TS ook.
- Willem Altes
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26
Die verschillen in stack en reach gaan alleen op als alle andere maten gelijk zijn, dat is niet zo.
Bij een trailbike staat de zadelbuis meer rechtop en is er een kortere stuurpen, je hebt dus een grotere reach nodig om hetzelfde te zitten. Voor de stack geldt ook de een stuurpen vaak ook als hij recht is hoogte toevoegen, omdat de stuurbuis niet helemaal verticaal staat. Kortom, deze maten kan je moeilijk vergelijken tussen een XC en een trailbike.
Bij een trailbike staat de zadelbuis meer rechtop en is er een kortere stuurpen, je hebt dus een grotere reach nodig om hetzelfde te zitten. Voor de stack geldt ook de een stuurpen vaak ook als hij recht is hoogte toevoegen, omdat de stuurbuis niet helemaal verticaal staat. Kortom, deze maten kan je moeilijk vergelijken tussen een XC en een trailbike.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5650
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Reach is alleen van toepassing staand op de pedalen, de lengte van de fiets bij zitten wordt door de ETT (effective top tube) bepaald.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Had deze post gewoon gemist
Dat levertijden etc lastig zijn is lang bekend, heb je tijd van leven kun je er op wachten.
Zelf bouwen loopt toch snel buiten budget.
(Al als er rek is als een fully kan passen is er ook rek naar een mooi opgebouwde LTHT )
Dat DVO uitverkocht is is niet vreemd, de bikeshops hebben ze nog wel maar dat gaat ook af en aan.
Gevoel MT5 vs XT kan ik je niet exact uitleggen heb met de XTs zelf niet gefietst maar meen dat die meer aan/uit zijn en moeilijker te doseren.
Hele volksstammen doen het er prima mee.
De Maguras zijn wel goed te doseren en bieden ook veel remkracht. Ontluchten kan lastiger zijn.
Voor beiden geld, als je nu Elixr hebt ga je (flink) erop vooruit
Je geo vraag is niet 100% te beantwoorden.
Bij twee hardtails met dezelfde vorklengte , wielmaat en eff. tt. geld idd hogere stack is rechterop zitten.
(Daar gaat scalpel vs ht mis, de scalpel zakt voor en achter, de HT enkel voor dus eindigt de stack met joe erop lager)
Langere reach bij verder gelijkblijvende fiets is idd gestrekter zitten. Maar daar begint de ellende, vaak veranderd er meer.
Dat een trailbike altijd een steilere sta heeft kun je iig gelijk vergeten.
Afgelopen weekend nog een 140mm ltht opgebouwd met een 74° sta en reach van 489.
Ter vergelijk de eff. tt. lengte van die fiets is nagenoeg gelijk met mijn 140mm ltht die echter 75.5° sta en 510 reach heeft.
Chainstays is idd kort door de bocht, langer stabieler, korter wendbaarder.
Maar ook hier, die 74°fiets heeft 450mm chainstays en mijn 444 en toch is die 1e korter.
Oja en alles hierboven is natuurlijk bevooroordeeld aangezien ikzelf heel content ben met een LTHT. (En hiervoor 2 fullys gereden)
De fully zal comfortabeler zijn omdat "vering achter"
Dat levertijden etc lastig zijn is lang bekend, heb je tijd van leven kun je er op wachten.
Zelf bouwen loopt toch snel buiten budget.
(Al als er rek is als een fully kan passen is er ook rek naar een mooi opgebouwde LTHT )
Dat DVO uitverkocht is is niet vreemd, de bikeshops hebben ze nog wel maar dat gaat ook af en aan.
Gevoel MT5 vs XT kan ik je niet exact uitleggen heb met de XTs zelf niet gefietst maar meen dat die meer aan/uit zijn en moeilijker te doseren.
Hele volksstammen doen het er prima mee.
De Maguras zijn wel goed te doseren en bieden ook veel remkracht. Ontluchten kan lastiger zijn.
Voor beiden geld, als je nu Elixr hebt ga je (flink) erop vooruit
Je geo vraag is niet 100% te beantwoorden.
Bij twee hardtails met dezelfde vorklengte , wielmaat en eff. tt. geld idd hogere stack is rechterop zitten.
(Daar gaat scalpel vs ht mis, de scalpel zakt voor en achter, de HT enkel voor dus eindigt de stack met joe erop lager)
Langere reach bij verder gelijkblijvende fiets is idd gestrekter zitten. Maar daar begint de ellende, vaak veranderd er meer.
Dat een trailbike altijd een steilere sta heeft kun je iig gelijk vergeten.
Afgelopen weekend nog een 140mm ltht opgebouwd met een 74° sta en reach van 489.
Ter vergelijk de eff. tt. lengte van die fiets is nagenoeg gelijk met mijn 140mm ltht die echter 75.5° sta en 510 reach heeft.
Chainstays is idd kort door de bocht, langer stabieler, korter wendbaarder.
Maar ook hier, die 74°fiets heeft 450mm chainstays en mijn 444 en toch is die 1e korter.
Oja en alles hierboven is natuurlijk bevooroordeeld aangezien ikzelf heel content ben met een LTHT. (En hiervoor 2 fullys gereden)
De fully zal comfortabeler zijn omdat "vering achter"
reynard schreef: ↑di 5 oktober 2021, 19:59Ze hebben nog geen datum en specs voor het 2022 model. Ze willen ook niet zeggen of er een DVO vork in gaat zitten. Dat is nog even afwachten dus. Op de DVO site zijn die vorken ook niet meer leverbaar...
Is het verschil in gevoel tussen MT5 en XT aan te duiden? Ik heb alleen ervaring met Avid Elixir remmen.Dutch schreef: ↑ma 4 oktober 2021, 20:59 De beide canyons hebben toch een 34 Rythem?
De vork in de cragger is een DVO D1 die echt een heel stuk beter is wat souplesse en mogelijkheden.
Verder aan opbouw verschillen de canyon vs cragger op hoofdlijnen maar XT vs MT5 is een gevoels voorkeur meer dan goed of slecht.
Qua geometrie een aantal vraagjes:Dutch schreef: ↑ma 4 oktober 2021, 20:59 Voornaamste verschillen zie ik in de geo's van de frames.
Waar de Cragger een minder steile hta heeft 65 vs 67.5 (let wel worden bij beiden steiler als je zelf erop zit, dit itt een fully bijvoorbeeld)
De cragger heeft bijna cm meer reach in dezelfde maat, en chainstays zijn identiek (of is de nieuwe korter en naar 428 gegaan?)
Maar vooral de stack is lager van de Canyon en dus zit je daar (veel) sportiever op.Een tijdje geleden heb ik bij Mantel wel een Cannondale Scalpel 3 (maat L) en een Cannondale F-Si Carbon 5 (maat M) gereden in de winkel. Buiten budget, maar waren de enige fietsen die er stonden. Beiden zijn race geometrie volgens mij, maar het gekke is dat ik die Scalpel een stuk comfortabeler vond zitten, terwijl de stack lager is, en de reach groter.. Misschien toch doordat het een fully is, of een ander stuur ofzo?
- Hoe hoger de stack, hoe comfortabeler, want je zit minder voorover?
- Hoe groter de reach, hoe sportiever/minder comfortabel, want je zit verder voorover?
- Wat is de invloed van de chainstays? Hoe langer, hoe stabieler?
Willem Altes schreef: ↑ma 4 oktober 2021, 22:56 In je budget passen ook een aluminium fully , zoals deze die leverbaar schijnt te zijn.
https://speedlab.shop/collections/mount ... ratos-al-3Ga ik nog naar kijken, Silverback kende ik niet. Ik had zelf inderdaad ook even naar goedkopere fully's gekeken. Vooral de Canyon Neuron en ook wel de Cube Stereo spraken me wel aan. Maar afmontage is dan natuurlijk wel een stuk minder. Ik moet er nog even goed in duiken. Eventueel kan het budget ook nog wat opgerekt worden als een fully veel beter in het plaatje zou passen.
Klinkt logisch, maar je staat niet vaak.. Ik dacht dat reach (en stack) de belangrijkste maten waren?
Ja, het zal sowieso nog een paar maanden wachten worden. Op zich geen probleem.
Magura klinkt wel goed. Waarom is ontluchten lastiger?
Lastig idd.. Misschien toch maar wachten tot ik iets zelf kan rijden in plaats van online bestellen. Reden daarvoor zou ook zijn dat ik bij de meeste merken met 1.80m ongeveer tussen een M en een L in zit. Bijv. bij die Silverback. MIjn binnenbeenlengte moet ik nog eens goed opmeten maar die is volgens mij net iets korter dan gemiddeld, dus zou ik op een M uitkomen.. Maar dan is de reach miss weer te krap..Dutch schreef: ↑wo 6 oktober 2021, 16:45 Je geo vraag is niet 100% te beantwoorden.
Bij twee hardtails met dezelfde vorklengte , wielmaat en eff. tt. geld idd hogere stack is rechterop zitten.
(Daar gaat scalpel vs ht mis, de scalpel zakt voor en achter, de HT enkel voor dus eindigt de stack met joe erop lager)
...
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Doe je dit zittend dan?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
-
- Extreme Biker
- Berichten: 852
- Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
- Mijn mountainbike: Cube stereo 120
Ik rij op een Cube stereo 120. 120mm achter en 130mm voor. Het is de pro versie die 15,2 kg woog. Hij is op dieet en verwacht hem rond de 13,6 te krijgen. Voornaamste verschil zal Wielset worden. Is nu rond de 2700 gram en die zal richting 1800 gram gaan. Daar doet het gewicht er namelijk wel toe.
Dat gezegd, hou ik met dit ‘zware’ ding de meeste van mijn maten op de bochtige tracks gewoon bij. Ik heb een maat met een 8kg scott hardtail xc fiets. En ja, die loopt uit op de rechte stukken, maar ik loop uit op de technische stukken en al helemaal heuveltje af. Heuvel op scheelt het nauwelijks.
Als je je fiets op de technische stukken op gang kunt houden zal je daar veel meer mee winnen dan met alleen focussen op gewicht(al zullen wielen wel een degelijk verschil gaan maken) en/of geometrie. Het komt vooral neer op je techniek. Ik zelf haal daar dan ook de meeste fun uit. Kies lekker voor een downcountry of trail fiets tot ongeveer 130-140mm voor en je zal er een hoop plezier mee krijgen.
Dat gezegd, hou ik met dit ‘zware’ ding de meeste van mijn maten op de bochtige tracks gewoon bij. Ik heb een maat met een 8kg scott hardtail xc fiets. En ja, die loopt uit op de rechte stukken, maar ik loop uit op de technische stukken en al helemaal heuveltje af. Heuvel op scheelt het nauwelijks.
Als je je fiets op de technische stukken op gang kunt houden zal je daar veel meer mee winnen dan met alleen focussen op gewicht(al zullen wielen wel een degelijk verschil gaan maken) en/of geometrie. Het komt vooral neer op je techniek. Ik zelf haal daar dan ook de meeste fun uit. Kies lekker voor een downcountry of trail fiets tot ongeveer 130-140mm voor en je zal er een hoop plezier mee krijgen.
Omdraaien kan altijd nog!