Canyon Neuron CF8 vs. Trek Top Fuel 7

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Shendrea
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 19 juli 2021, 18:16

Ok. Ik heb besloten dat ik een van deze fietsen ga kopen. Nu ben ik de boel aan het vergelijken en wat gelijk opvalt is dat de canyon veel beter afgemonteerd is. En niet een klein beetje ook:

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... Code=black voor 3299,-

https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=GN%2FBK voor 2859,- incl. Verzendkosten

De vork en demper vallen gelijk op. Maar als je wat verder graaft zie je dat Trek ook stiekem de hele aandrijflijn van Deore pakt. Daarnaast schroeven ze dr ook relatief goedkope remmetjes op.

Nu is mijn vraag.waarom zou ik de Trek toch kopen (naast mn irrationele voorkeur voor de kleur :p). Ik wil met de fiets elke week 2x een trail op de UHR rijden en ga jaarlijks 2-3 keer naar het buitenland incl "echte" bergen. Ben wel een 2 wielen aan de grond type meestal ;)

Oja. Beschikbaarheid mag je negeren.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Ik zou ook gewoon niet voor de Trek gaan. Ik vind Trek op bijna alle modellen een magere afmontage.

Misschien dat de restwaarde heel hoog is?
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik vind de Neuron nogal kort naar huidige maatstaven (en ook vergeleken met de Trek), das niet perse verkeerd maar wel een keuze.

Overigens is 3300,- en dan een 35 vork wel 😭
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Tja...qua materiaal is het een no brainer...
De canyon is carbon tov aluminium.
Ik zou trouwens meer vallen op de voorvork: gold 35 vs pike en wielen. De deore op de Trek, is maar beperkt aanweizig overigens (ook slx en xt) en tegenwoordig echt heel goed!

Maar niet onbelangrijk...levertijden! T meeste van Trek heeft een levertijd wat niemand trekt :lol: lees eind volgend jaar of 2023.

Als ik zou mogen kiezen, met het doel wat jij hebt met de fiets: de canyon... Heerlijke tourfiets met reserves voor t buitenland (de trek persoonlijk niet kennende overigens).
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Carbon is natuurlijk highly overrated... .


De Canyon is natuurlijk goedkoper omdat ze de dealer er tussenuit halen. Kun je van profiteren.


Maar de Top Fuel is wel de ultieme UHR machine en capabel genoeg voor zeer ruig buitenland. De Neuron zal in het buitenland absoluut nog een beetje extra geven en op de UHR niet of nauwelijks langzamer zijn. Maar de Trek is wel een gigantische fun-machine. Als ze hem alleen maar met 27,5" wielen zouden maken... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Als je het objectief gaat bekijken is de Trek zeker een volwaardige MTB waar je vele jaren plezier van kunt hebben.
Imo is het belangrijkste van een groepset de shifter en de derailleur, die zitten bij de Trek op SLX en XT niveau, is prima spul.
De garantie bij Trek is 1 van de betere in de industrie, zij geven ook levenslange garantie (Canyon geeft 6 jaar).

Bekijk je het relatief, ja dan heeft de Canyon zeer zeker de betere afmontage.
Wil dat zeggen dat dit de betere fiets is voor je? Zeer zeker niet.

Een fiets kan nog zo´n goede afmontage hebben als je er niet lekker op zit heb je er nog weinig aan.

Ga kijken/navragen of je ergens een Trek Top Fuel kan testen of huren en Trek dan je conclusie.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

De vergelijking gaat hier niet op lijkt me. De Top Fuel is een echte XC-racer, zoals de Lux dus.
De Fuel Ex is veel meer een (trail)fiets zoals de Neuron.

De Neuron staat overigens, samen met de Radon Skeen Trail, bovenaan mijn shortlist. Game on. :bier:
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Giant-E schreef: zo 10 oktober 2021, 11:09 De vergelijking gaat hier niet op lijkt me. De Top Fuel is een echte XC-racer, zoals de Lux dus.
De Fuel Ex is veel meer een (trail)fiets zoals de Neuron.

De Neuron staat overigens, samen met de Radon Skeen Trail, bovenaan mijn shortlist. Game on. :bier:
Dit klopt niet (meer) voor t 2022 model..
Shendrea
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 19 juli 2021, 18:16

Nee idd. De top fuel 2022 is echt wel meer trail. Denk dat ik er na verloop van tijd ook een 130 vork in zou zetten.

Maarja. In de canyon zit al een fatsoenlijke Pike :p

Morgen knoop doorhakken voor de Top Fuel (heb er 1 gereserveerd). Of afwachten wanneer de Neuron beschikbaar komt. Misschien wel nooit :p

Meer geld uitgeven dan je lief is, is misschien wel een ding nu in MTB land..
Mtbz-Limburg
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 25 mei 2018, 11:12

Giant-E schreef: zo 10 oktober 2021, 11:09 De vergelijking gaat hier niet op lijkt me. De Top Fuel is een echte XC-racer, zoals de Lux dus.
De Fuel Ex is veel meer een (trail)fiets zoals de Neuron.

De Neuron staat overigens, samen met de Radon Skeen Trail, bovenaan mijn shortlist. Game on. :bier:
De nieuwe Top Fuel heeft niet veel meer met xc te maken maar een st trailbike zoals de Stumpjumper ST van een paar jaar geleden.De nieuwe Top Fuel 8 2022 is ook bijvoorbeeld zwaarder dan de Fuel Ex 8 2021.
Mtbz-Limburg
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 25 mei 2018, 11:12

Mtbz-Limburg schreef: wo 13 oktober 2021, 12:22
Giant-E schreef: zo 10 oktober 2021, 11:09 De vergelijking gaat hier niet op lijkt me. De Top Fuel is een echte XC-racer, zoals de Lux dus.
De Fuel Ex is veel meer een (trail)fiets zoals de Neuron.

De Neuron staat overigens, samen met de Radon Skeen Trail, bovenaan mijn shortlist. Game on. :bier:
De nieuwe Top Fuel heeft niet veel meer met xc te maken.Meer een st trailbike zoals de Stumpjumper ST van een paar jaar geleden.De nieuwe Top Fuel 8 2022 is ook bijvoorbeeld zwaarder dan de Fuel Ex 8 2021.
Mtbz-Limburg
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 25 mei 2018, 11:12

Shendrea schreef: ma 11 oktober 2021, 12:17 Nee idd. De top fuel 2022 is echt wel meer trail. Denk dat ik er na verloop van tijd ook een 130 vork in zou zetten.

Maarja. In de canyon zit al een fatsoenlijke Pike :p

Morgen knoop doorhakken voor de Top Fuel (heb er 1 gereserveerd). Of afwachten wanneer de Neuron beschikbaar komt. Misschien wel nooit :p

Meer geld uitgeven dan je lief is, is misschien wel een ding nu in MTB land..
Op marktplaats staan nog een paar nieuwe Top fuels en fuel ex bij dealers.Kun je het verschil in geld aan de kant leggen voor onderhoud of upgrades.
Shendrea
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 19 juli 2021, 18:16

Toch de Top Fuel vastgelegd. Levering: 27 nov. Dat heeft me vooral over de streep getrokken. Canyon gisteren nog gecontact maar die konden niks zeggen over eventuele levertijd.

Dus om het risico te vermijden tot september volgend jaar te moeten wachten oid de knoop doorgehakt.

Olive green. Top kleurtje :)
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Die levertijd is nog te overzien. Hopelijk zien we deze in de SYS. :-q
Plaats reactie