[nieuwe MTB] Ervaring met Sensa Alura LTD MTB?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Audiaddict
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 24 oktober 2021, 10:09

Hoi allemaal, leuk forum! Na een tijdje te hebben meegelezen is het nu ook echt tijd om is wat te posten.

Als beginner wil ik graag gaan mountainbiken hier op de Veluwe en ben ik benieuwd naar jullie advies voor een goede eerste fiets.

Ik had in eerste instantie bedacht om met ongeveer 1500 euro budget te starten en heb een shortlist gemaakt op basis van andere topics op dit forum met als gevolg dat ik al snel hoger uitkwam dan het budget haha.

Omdat dit wellicht wat overkill is voor 1x per week of twee keer per week een uurtje of 1-2 fietsen hier in de buurt ben ik nog aan het kijken geweest naar een alternatief. Nu kwam ik dit merk en type tegen, maar er is heel weinig over te vinden:

https://www.12gobiking.nl/sensa-alura-ltd

Wat vinden jullie hiervan op basis van de specificaties vs de relatief lage prijs? Moet hem online bestellen ivm beschikbaarheid dus lastig te testen. Is dit een gevalletje goedkoop is duurkoop? Deore is natuurlijk instap niveau.. maar mogelijk later te upgraden? Of beter toch voor een goede cube gaan (indien op voorraad)?
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Audiaddict schreef: zo 24 oktober 2021, 10:16 Hoi allemaal, leuk forum! Na een tijdje te hebben meegelezen is het nu ook echt tijd om is wat te posten.

Als beginner wil ik graag gaan mountainbiken hier op de Veluwe en ben ik benieuwd naar jullie advies voor een goede eerste fiets.

Ik had in eerste instantie bedacht om met ongeveer 1500 euro budget te starten en heb een shortlist gemaakt op basis van andere topics op dit forum met als gevolg dat ik al snel hoger uitkwam dan het budget haha.

Omdat dit wellicht wat overkill is voor 1x per week of twee keer per week een uurtje of 1-2 fietsen hier in de buurt ben ik nog aan het kijken geweest naar een alternatief. Nu kwam ik dit merk en type tegen, maar er is heel weinig over te vinden:

https://www.12gobiking.nl/sensa-alura-ltd

Wat vinden jullie hiervan op basis van de specificaties vs de relatief lage prijs? Moet hem online bestellen ivm beschikbaarheid dus lastig te testen. Is dit een gevalletje goedkoop is duurkoop? Deore is natuurlijk instap niveau.. maar mogelijk later te upgraden? Of beter toch voor een goede cube gaan (indien op voorraad)?
Hoi,

Welkom! Ik heb hier zelf ook al heel veel geleerd en ik zal hier nog veel meer leren.

Op het oog een goede fiets! Er zit al een XT derrie op, dat is mooi meegenomen. Cassette hecht ik zelf niet zoveel waarde aan. Is een slijtage onderdeel en moet dus ook weer vervangen worden. Dat scheelt weer in de prijs. De shifter zou je kunnen upgraden naar SLX of zelfs XT. Daar ga je veel plezier aan beleven.

De vork heb ik zelf ook een 300 km mee gereden. Voor mij niet mijn ding, maar ik denk voor beginner en XC een prima vork. Daarbij had ik hem op 130mm en dan zijn de 30mm stanchions toch te dun. Misschien dat dat met 100 mm beter zal uitpakken. Hoe lang ben je en wat weeg je?

Het is een non-boost frame met non-boost vork. De wielen hebben Quick Release (QR) naven en dat maakt het upgraden naar een beter wielset het geld eigenlijk niet waard. Ik ken jouw verhaal, je zal steeds meer gaan fietsen en als je dan deze wielen upgrade is de kans groot dat als je naar het midden/hogere segment gaat (waar steekassen en boost de standaard is) deze wielen niet makkelijk mee kunnen nemen. Wil niet zeggen dat deze wielen niet goed zijn. Waarschijnlijk kun je ze ook gewoon tubeless maken. Moet je denk ik wel aan andere banden, maar banden zijn sowieso erg persoonlijk. Ik kan bijvoorbeeld helemaal niets met Schwalbe Rocket Ron en anderen zweren erbij.

https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-c-62-one

Bovenstaande fiets zou al meer toekomstbestendig zijn. Al ken ik deze voorvork niet, het is wel al een carbon frame. Frame en vork zijn geschikt voor boost dus dit geeft voor bijvoorbeeld de wielen al meer opties. Zelf zou ik ook niet meer voor QR gaan, maar lekker voor steekassen. Zit toch beter in elkaar. Het schakelen zal met deze fiets misschien iets minder soepel gaan dan met de Sensa, maar dat kan je dan weer upgraden indien nodig. (ik rij zelf met dezelfde derrie en dan een GX shifter, schakelt subliem). Deze fiets is 150 euro duurder, maar je kunt hier naar mijn inziens wel langer mee vooruit. De banden die er standaard op zitten is een welbeproefd set en zijn beter dan op de Sensa. De remmen zullen op beide fietsen gelijkwaardig zijn. De remmen van de Cube heb ik zelf ook, en dat zijn echt prima remmetjes. Ik denk dat ie door het carbon frame ook wat sneller zal aanvoelen, al heb ik zelf nooit een carbon fiets zelf gehad.

Ook bij de cube zal het interessant zijn om de vork te upgraden. Deze is ook boost, en kun je dus prima meenemen naar eventueel een andere fiets. Dat zal bij de Sensa niet snel het geval zijn vanwege de QR. Een Rockshox Reba is bijvoorbeeld al een hele leuke upgrade voor deze fiets en dat kost je een €350 euro als je goed zoekt.
Omdraaien kan altijd nog!
Audiaddict
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 24 oktober 2021, 10:09

Super bedankt voor je uitgebreide reactie.. ! Zal het zo even rustig doornemen.

Wel alvast een korte opmerking: die cube is niet voorradig :-( is pas maart volgend jaar beschikbaar. maar zou een mooi alternatief zijn.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Audiaddict schreef: zo 24 oktober 2021, 13:54 Super bedankt voor je uitgebreide reactie.. ! Zal het zo even rustig doornemen.

Wel alvast een korte opmerking: die cube is niet voorradig :-( is pas maart volgend jaar beschikbaar. maar zou een mooi alternatief zijn.
Oh echt, welke maat zoek je? Misschien kun je op dit forum een goede 2e hands vinden. Op marktplaats is ook een hoop te vinden. Tenzij je echt nieuw wilt rijden(wat ik kan begrijpen), kun je op marktplaats vaak wel goede afgemonteerde fietsen vinden. Kleine tip, neem iemand mee met verstand van zaken.

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-e ... usPage=lr

Waar kom je vandaan?
Omdraaien kan altijd nog!
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Voor €50 meer heb je een fiets met betere remmen, goede (stevige) vork, betere banden en een dropper:
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=GY%2FRD
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

massen schreef: zo 24 oktober 2021, 14:11 Voor €50 meer heb je een fiets met betere remmen, goede (stevige) vork, betere banden en een dropper:
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=GY%2FRD
True, al raad ik persoonlijk niemand een Canyon aan.. Maar over canyon kan de topic starter hier alles vinden en zelf een oordeel vellen. viewtopic.php?f=16&t=134584
Omdraaien kan altijd nog!
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

JMA1992 schreef: zo 24 oktober 2021, 14:14
massen schreef: zo 24 oktober 2021, 14:11 Voor €50 meer heb je een fiets met betere remmen, goede (stevige) vork, betere banden en een dropper:
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=GY%2FRD
True, al raad ik persoonlijk niemand een Canyon aan.. Maar over canyon kan de topic starter hier alles vinden en zelf een oordeel vellen. viewtopic.php?f=16&t=134584
En over 12go valt niets te zeggen?
viewtopic.php?f=22&t=61994
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

massen schreef: zo 24 oktober 2021, 14:24
JMA1992 schreef: zo 24 oktober 2021, 14:14

True, al raad ik persoonlijk niemand een Canyon aan.. Maar over canyon kan de topic starter hier alles vinden en zelf een oordeel vellen. viewtopic.php?f=16&t=134584
En over 12go valt niets te zeggen?
viewtopic.php?f=22&t=61994
Je moet een fabrikant niet vergelijken met een fietsenwinkel. Ik heb het over Canyon als merk, net zoals ik het over het merk Cube heb. En ik vind Canyon gewoon geen sterk merk.
Omdraaien kan altijd nog!
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

JMA1992 schreef: zo 24 oktober 2021, 14:28
massen schreef: zo 24 oktober 2021, 14:24
En over 12go valt niets te zeggen?
viewtopic.php?f=22&t=61994
Je moet een fabrikant niet vergelijken met een fietsenwinkel. Ik heb het over Canyon als merk, net zoals ik het over het merk Cube heb. En ik vind Canyon gewoon geen sterk merk.
Ik ga ze dus wel vergelijken.
De meeste zaken (waaronder levering en garantie) dien je af te handelen met de verkopende partij.
Over elk merk kun je negatieve zaken vinden.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

massen schreef: zo 24 oktober 2021, 14:57
JMA1992 schreef: zo 24 oktober 2021, 14:28

Je moet een fabrikant niet vergelijken met een fietsenwinkel. Ik heb het over Canyon als merk, net zoals ik het over het merk Cube heb. En ik vind Canyon gewoon geen sterk merk.
Ik ga ze dus wel vergelijken.
De meeste zaken (waaronder levering en garantie) dien je af te handelen met de verkopende partij.
Over elk merk kun je negatieve zaken vinden.
Dat ben ik met je eens, maar dat zegt niets over de kwaliteit van de fiets.

Je kan zeker over elk merk wel wat negatiefs vinden, alleen vind ik dat bij Canyon wel heel veel negatiefs te vinden is. Ook in mijn directe omgeving. Maar dat gezegd; er zijn ook een heleboel mensen die er hele goede ervaringen mee hebben. Ik ga zelf echter geen fiets adviseren waar ik zelf niet op zou gaan rond rijden.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er worden gewoon heel veel Canyons verkocht.
Die Canyon GC8 zou wel mijn voorkeur hebben.

Sensa - QR non boost dus ouderwets

Cube - Sram SX, das nou niet bepaald geweldig, vooral de ketting én achterderailleur zijn snel aan vervanging toe. De Magura M30 remmen ken ik niet (maar ik vrees Julie 2.0).
Samen met de Sunrour vork zou dit wel eens een fiets kunnen zijn die binnen een jaar nog eens zn eigen prijs in upgrades heeft gekost.

Die Cube op MP is ouderwets kwa geometrie. (En mogelijk een paar lijken in de kast)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Audiaddict
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 24 oktober 2021, 10:09

Kunnen jullie toevallig een fiets adviseren van rond de 1500 euro die ook voorradig is?

Ik ben 1.84 en heb een slanke bouw en kom uit de buurt van arnhem.

Is de sensa een miskoop voor dit bedrag ? Voorradig en het lage bedrag blijven twee pluspunten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sensa frame is boost, maar wel boost 141QR.
Op de site van 12go geen geo info, maar op de foto ziet het er niet erg modern uit, kort en hoog.
Zo te zien is het balhoofd geschikt voor een tapered vork, dus mogelijkheid voor upgrade. De vork die er in zit is geen boost en geen steekas maar QR. En 30mm vorkpoten, dus wel een kandidaat voor upgraden.
(net als de shifter, de remmen en de wielen)

Verkrijgbaarheid is wel een pluspunt, maar geen koopje.
Maar de prijzen zijn de afgelopen tijd flink gestegen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Als levertijd je belangrijkste punt is, dan is het ok.
Voor een beginner is het prima, de onderdelen zijn zeer zeker MTB waardig.
Kan het beter? Ja dat kan voor dat geld, maar ja dan zul je moeten wachten.

De website zegt dan wel dat er bepaalde voorraad is, de daadwerkelijke voorraad wil nog wel eens anders zijn bij 12go.
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

massen schreef: zo 24 oktober 2021, 20:08 De website zegt dan wel dat er bepaalde voorraad is, de daadwerkelijke voorraad wil nog wel eens anders zijn bij 12go.
Gewoon even bellen, en reserveren indien er maar 1 of 2 zijn. Doen ze niet moeilijk over daar. Zo kon ik ook mijn kona honzo vorige maand na sluitingstijd komen bekijken (en kopen :winkie: )
Plaats reactie