Overbiked in NL? UPDATE: N+1!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

Op zoek naar een nieuwe fiets is dit exact de vraag die ik mezelf ook stel (net als velen)

Huidige bike: Trek Top fuel 120mm achter / 120mm voor. Net terug uit de Alpen en schiet echt tekort daar (conform verwachting).

Ik heb nu een Stumpjumper op het oog (beperkte opties vanwege mijn lastige maat (2m met bbl 98,5)

Als ik voor een Stumjumper zou gaan, twijfel ik tussen twee versies:

Stumpjumper (130mm achter / 140 mm voor)
Of:
Stumpjumper Evo (150mm achter, 160mm voor)

Gebruik is 80% heuvelrug, 10% stevige trails en 10% zwaarder werk (Alpen / Pyreneeën / bikepark), waar ik niet enorme jumps doe, maar wel lekker naar beneden rag, ook over wat grovere rotsen. Dit doe ik wel jaarlijks en vind ik erg leuk.

Nu twijfel ik of de Evo overbiked is. Maar nu dacht ik: ik kan de suspension in NL toch aanpassen zowel voor als achter? En de fiets zelf is licht zat voor soepel klimmen (lichter dan mijn huidige alu Trek). Dus op de heuvelrug achterdemper gewoon op medium en voor ook. Dan is het toch prima te doen? En dan ook in NL op snelle bandjes, en in de Alpen lekker dikke tractorbanden erop.

Maar twijfel nog, gezien ik 80% hier in NL fiets. Dan neig ik toch weer naar de gewone 130/140. Maar ben dan bang dat ik niet genoeg "win" tov mijn Trek en alsnog iets mis op de rotsen.

100kg trouwens, weet niet of dat nog meespeelt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tja...

Ik heb de afgelopen weken op verschillende fietsen rond gereden omdat mijn favoriete fiets een onderdeeltje miste. Hardtails, 120 mm '2014-geometrie' fiets, 100 mm 26" FS. Op geen van die dingen ben ik zo snel als op die Banshee Spitfire: 140 mm achter, 160 mm coil voor. Perfect xc voor NL!

Natuurlijk kan ik een snellere fiets verzinnen voor mijn rondjes hier in Nijmegen. Maar het zal niet de veerweg zijn die beperkend is. Hooguit het gewicht en de zithouding. Maar fietsen met die veerweg komen niet echt lichter en ook nog niet met die geometrie. Dan vraag ik me hooguit af hoeveel ik verlies door mijn '99% in controle-zithouding' ten opzichte van een '75% in controle-xc-zithouding'? Ik denk dat 10 kg overgewicht en een matige conditie voorlopig de beperkingen zijn.

Lekker de dikste SJ pakken dus :-q

KOM's ga je toch niet pakken, dan maar lekker lol beleven. En xc-jongens opjagen op de slingerstukken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Die veerweg is bij mij niet datgene waar mijn twijfel door ontstaat voor het NL gebruik. Het boeit me ook niet zo dat ik op 90% van de rondjes hier maar 60% van mijn veerweg zou gebruiken (of zoiets). De rest van de veerweg is voor het buitenland :-). Zolang ik de vering maar af kan stellen op het op dat moment beoogde gebruik. En in het buitenland zijn de 130/110mm van de tallboy wel echt aan de krappe kant. Al ben ik meer Lars eens dat de geo meer beperkend lijkt.

Voor mij dit seizoen geen new bike day overigens. Voor het najaar wordt er toch niks meer geleverd, ik kan dan dus net zo goed wat later bestellen, aangezien ik de volle capaciteit van de fiets toch niet in de wintertijd zou benutten.

Heb nu propain Hugene op het oog (150mm voor 140 achter), maar de nieuwe Hightower lijkt me ook wel wat (150/145mm). Mooier eigenlijk, maar ook veel duurder...
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

We zijn 8 maanden verder en nog steeds niks besteld :o
Mijn complimenten voor je zelfbeheersing!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Knap hè? Dat er vrijwel niets snel geleverd kan worden helpt wel mee trouwens.

(Voor ik tot aanschaf van de tallboy overging nadat ik bedacht had dat ik mss de hardtail wilde vervangen was ik ook een jaar verder :oops: )
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

38x10 dagen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Menno_M schreef: ma 4 juli 2022, 19:49 Op zoek naar een nieuwe fiets is dit exact de vraag die ik mezelf ook stel (net als velen)

Huidige bike: Trek Top fuel 120mm achter / 120mm voor. Net terug uit de Alpen en schiet echt tekort daar (conform verwachting).

Ik heb nu een Stumpjumper op het oog (beperkte opties vanwege mijn lastige maat (2m met bbl 98,5)

Als ik voor een Stumjumper zou gaan, twijfel ik tussen twee versies:

Stumpjumper (130mm achter / 140 mm voor)
Of:
Stumpjumper Evo (150mm achter, 160mm voor)

Gebruik is 80% heuvelrug, 10% stevige trails en 10% zwaarder werk (Alpen / Pyreneeën / bikepark), waar ik niet enorme jumps doe, maar wel lekker naar beneden rag, ook over wat grovere rotsen. Dit doe ik wel jaarlijks en vind ik erg leuk.

Nu twijfel ik of de Evo overbiked is. Maar nu dacht ik: ik kan de suspension in NL toch aanpassen zowel voor als achter? En de fiets zelf is licht zat voor soepel klimmen (lichter dan mijn huidige alu Trek). Dus op de heuvelrug achterdemper gewoon op medium en voor ook. Dan is het toch prima te doen? En dan ook in NL op snelle bandjes, en in de Alpen lekker dikke tractorbanden erop.

Maar twijfel nog, gezien ik 80% hier in NL fiets. Dan neig ik toch weer naar de gewone 130/140. Maar ben dan bang dat ik niet genoeg "win" tov mijn Trek en alsnog iets mis op de rotsen.

100kg trouwens, weet niet of dat nog meespeelt.
@Menno_M:
De 120mm Top Fuel lekker houden voor hier, evt lekker KOM's pakken én lekker lol beleven, en in strak Lycra de baggy trail-jongens opjagen op de slingerstukken, om even het jargon van Lars TB aan te houden (grapje, Lars :wink: )...
En de dikste SJ pakken voor de Alpen met zijn bikeparken.

@38x10:
Ik zou ook in jouw geval overwegen de Tallboy gewoon aan te houden voor hier, ff door te sparen (doe je automatisch toch al na 10x38 dagen, omdat er niets te krijgen is), en dan iets dikkers aanschaffen voor de uitdagende buitenlandparcoursen en trailparken. Bovendien altijd handig, een reserve fiets.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Of iets overbiked is bepaal je alleen zelf, dat is niks meer of minder dan een smaakkwestie. Welke fiets vind je het leukst om op te rijden is de afweging. Want dat je met maximaal plezier op je fiets zit is belangrijker dan of je een halve minuut korter of langer of je rondje hebt gedaan toch?
Ik zou ook naar de langere veerweg-versie neigen, maar daar heb jij niks aan ;-)

En een extra fiets is natuurlijk altijd lekker, zoals Aurelius aanhaalt. Maar vereist wel een bepaald budget en voldoende ruimte, dus niet voor iedereen weggelegd. Ook dat kun je alleen zelf bepalen.
Ik zit momenteel in dubio over de verkoop van een fiets. Budgettair gezien kan ik hem gewoon houden, maar er is nu irritant weinig ruimte in de schuur over... :D
Menno_M schreef: ma 4 juli 2022, 19:49 Op zoek naar een nieuwe fiets is dit exact de vraag die ik mezelf ook stel (net als velen)

Huidige bike: Trek Top fuel 120mm achter / 120mm voor. Net terug uit de Alpen en schiet echt tekort daar (conform verwachting).

Ik heb nu een Stumpjumper op het oog (beperkte opties vanwege mijn lastige maat (2m met bbl 98,5)

Als ik voor een Stumjumper zou gaan, twijfel ik tussen twee versies:

Stumpjumper (130mm achter / 140 mm voor)
Of:
Stumpjumper Evo (150mm achter, 160mm voor)

Gebruik is 80% heuvelrug, 10% stevige trails en 10% zwaarder werk (Alpen / Pyreneeën / bikepark), waar ik niet enorme jumps doe, maar wel lekker naar beneden rag, ook over wat grovere rotsen. Dit doe ik wel jaarlijks en vind ik erg leuk.

Nu twijfel ik of de Evo overbiked is. Maar nu dacht ik: ik kan de suspension in NL toch aanpassen zowel voor als achter? En de fiets zelf is licht zat voor soepel klimmen (lichter dan mijn huidige alu Trek). Dus op de heuvelrug achterdemper gewoon op medium en voor ook. Dan is het toch prima te doen? En dan ook in NL op snelle bandjes, en in de Alpen lekker dikke tractorbanden erop.

Maar twijfel nog, gezien ik 80% hier in NL fiets. Dan neig ik toch weer naar de gewone 130/140. Maar ben dan bang dat ik niet genoeg "win" tov mijn Trek en alsnog iets mis op de rotsen.

100kg trouwens, weet niet of dat nog meespeelt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

Lastig allemaal.

De Stumpjumper Evo kost 5700 euro, :-{ Toch wel heel fors allemaal.

Echt balen dat de Neuron maar tot XL gaat, die heeft 473 reach, dat is denk ik echt te kort voor mij (200cm). De Neuron CF 9 kost 3999, ook niet gratis, maar fors goedkoper, keurig afgemonteerd en op voorraad ook nog eens. Maar goed, een goed passende fiets is vereiste natuurlijk.


Of misschien toch de Spectral. Die heeft een reach van 506 en een stack van 642. Met (nog) grotere riserbar / stuurpen valt dit er misschien nog wat te tweaken zodat het nog rijdbaar blijft. Misschien eerst bikefit doen met huidige bike en frameadvies vragen.

Maar die Spectral is dan wel wat overbiked wellicht met 160mm voor, zijn er mensen die er prettig mee rijden op de UHR? Ik wil niet de 125mm versie, ben bang dat dit net niks is.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Menno_M schreef: di 5 juli 2022, 11:33 Lastig allemaal.

De Stumpjumper Evo kost 5700 euro, :-{ Toch wel heel fors allemaal.

Echt balen dat de Neuron maar tot XL gaat, die heeft 473 reach, dat is denk ik echt te kort voor mij (200cm). De Neuron CF 9 kost 3999, ook niet gratis, maar fors goedkoper, keurig afgemonteerd en op voorraad ook nog eens. Maar goed, een goed passende fiets is vereiste natuurlijk.


Of misschien toch de Spectral. Die heeft een reach van 506 en een stack van 642. Met (nog) grotere riserbar / stuurpen valt dit er misschien nog wat te tweaken zodat het nog rijdbaar blijft. Misschien eerst bikefit doen met huidige bike en frameadvies vragen.

Maar die Spectral is dan wel wat overbiked wellicht met 160mm voor, zijn er mensen die er prettig mee rijden op de UHR? Ik wil niet de 125mm versie, ben bang dat dit net niks is.
Maatje van mij is 196 en zit probleemloos op een XL Neuron. De Neuron is wel een compleet andere fiets dan de Spectral. De Spectral heeft een 6cm langere wielbasis (beide in XL) en ook een slackere balhoofdhoek. Voor NL zal een Neuron verstandiger zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met 1 fiets voor alles en overal kom je altijd in de compromissen terecht.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13042
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En dat hoeft geen ramp te zijn als je je daarvan bewust bent. Het gevoel dat je van/op een fiets krijgt is m.i. net zo belangrijk.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De stap van een Top Fuel 120mm voor en achter naar een Neuron is ook niet zo heel groot.
Als je dan iets echt veel capabelers overweegt, dan de SJ Evo, of de Spectral, of iets anders dan uberhaupt Specialized, waarvoor je altijd een hoofdprijs zult betalen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: di 5 juli 2022, 13:17 En dat hoeft geen ramp te zijn als je je daarvan bewust bent. Het gevoel dat je van/op een fiets krijgt is m.i. net zo belangrijk.
Ik bedoel dat je kunt zoeken tot je een ons weegt, er is altijd iets(meervoud) dat minder ideaal is.
Dus daar moet je je bewust van zijn, dat moet je wel accepteren.
En anders 2 of 3 verschillende fietsen.
Als het maar enigszins mogelijk is, dan is dat laatste beter en leuker.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik zag onlangs een YT review over de Specialized Epic EVO en de Stumpjumper (niet-EVO). De reviewer concludeerde dat de Epic EVO wel heel dicht in de buurt kwam van de SJ waardoor die laatste eigenlijk overbodig was in het Specialized portfolio. Dus dat zou pleiten voor de SJ EVO of bike met soortgelijke veerweg.
carbon bike, titanium collarbone...
Plaats reactie