Overbiked in NL? UPDATE: N+1!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

38x10 schreef: di 18 januari 2022, 18:15 Stel hè (puur hypothetisch uiteraard :D ) dat de keuze zou gaan tussen een Yeti SB130 en een Pivot Switchblade, waar zou de keuze dan op moeten vallen.
Ik denk dat de effecten van de geometrie en suspension design veel beter te voelen zijn dan 10mm meer of minder veerweg.
Maar ook dat de gevoelde eigenschappen van beide bikes lastig af te lezen zijn van een paar getallen in isolatie bekeken.

Pinkbike over de yeti:
The SB130's steep seat-tube helps it climb efficiently and precisely, while the long reach and added suspension up front helps it feel stable and secure while descending ........ it's versatile as a bike should reasonably be ..... the Yeti SB130 is flat out fast and capable

Switchblade
the pedaling efficiency and climbing ability of the Switchblade is quite noticeable. .... The new Switchblade is a proper all-around, aggressive trail bike that doesn't take things to the extremes in the geometry department. It strikes a good balance of modern and capable without being over the top, traits that should allow it to work well in a wide range of terrain.

Zitten geen werelden van verschil tussen, versatile vs allround, Welke spreekt je het meeste aan?
Voor mij is de 157mm Superboost achter van de Pivot een dealbreker, mijn wielen passen niet.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Voor mij zou de behouden geo en superboost icm wel meeste veerweg (160 zou mij teveel zijn in NL) van de Pivot mij naar de Yeti doen kijken.

Maaar, in die categorie zou ik ook andere suspects meenemen (gaat het niet altijd zo op dit forum :lol: ) maar de huidige kanshebbers in acht nement is gewicht een redelijk belangrijk USP.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Beide schitterende fietsen.
Ik heb 1x een middagje op een Yeti (SB150) gereden, dat rijd meer over de voorkant als ik gewend ben (wat evenveel over mijn techniek zegt als over de fiets), dat moet je wel liggen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Jurf schreef: di 18 januari 2022, 19:57 Beide schitterende fietsen.
Ik heb 1x een middagje op een Yeti (SB150) gereden, dat rijd meer over de voorkant als ik gewend ben (wat evenveel over mijn techniek zegt als over de fiets), dat moet je wel liggen.
Rijd meer over de voorkant, wat bedoel je daar mee?
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

@Jurf: wat bedoel je precies daarmee?
@Dutch: welke suspects? Ik had Hightower en Offering nog op de lijst, maar die zijn, als ik de reviews mag geloven, teveel downhill en te weinig uphill georiënteerd. En RAAW Jibb. Maar die vind ik oa te zwaar. Wat ik zoek zit net tussen Ibis Ripley en Ripmo in, en Ibis doet me niet zoveel om één of andere reden. Van de Pivot en de Yeti lees ik en goede verhalen, en ik word er heel hebberig van. Ik zou er alleen zo graag eens op willen demoën.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Dat je veel druk op het stuur moet geven, veel meer als bij mijn Ripmo en de Remedy die ik hiervoor had.
Ik ben verre van een technische fietser en heb wel eens de neiging wat verder naar achteren te hangen. Ik weet dat dat technisch niet de bedoeling is, maar met mijn fietsen kom ik daar WEL mee weg en met de SB150 werd dat heel snel afgestraft met een glijertje.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jurf schreef: di 18 januari 2022, 21:11 Dat je veel druk op het stuur moet geven, veel meer als bij mijn Ripmo en de Remedy die ik hiervoor had.
Ik ben verre van een technische fietser en heb wel eens de neiging wat verder naar achteren te hangen. Ik weet dat dat technisch niet de bedoeling is, maar met mijn fietsen kom ik daar WEL mee weg en met de SB150 werd dat heel snel afgestraft met een glijertje.
Herken dat van mijn switch van de vorige wat meer conservatieve geo naar de huidige "moderne" LTHT, gewicht moet (en kan) wat meer centraal en druk op voorwiel bij insturen gaat dan bijna automatisch ook wat omhoog. Duurde een paar ritjes om aan te wennen en denk er nu niet meer over na.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Maar daarvoor heb je wel de skills nodig om je wat sneller aan te passen.
Ik ben op mijn 42e begonnen met MTBen dus heb niet jouw ervaring en fiets wel, maar bij lange niet zoveel als sommige hier want mijn 1e hobby blijft surfen in div variaties waardoor ik dat ook minder snel ontwikkel. Daarnaast leren sommige mensen gewoon minder snel nieuwe trucjes/zich aan te passen aan speelgoed, en dat is bij een meer agressieve geo wel iets om mee te nemen in de overwegingen want sommige mensen leren het wellicht nooit.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

38x10 schreef: di 18 januari 2022, 21:04 @Jurf: wat bedoel je precies daarmee?
@Dutch: welke suspects? Ik had Hightower en Offering nog op de lijst, maar die zijn, als ik de reviews mag geloven, teveel downhill en te weinig uphill georiënteerd. En RAAW Jibb. Maar die vind ik oa te zwaar. Wat ik zoek zit net tussen Ibis Ripley en Ripmo in, en Ibis doet me niet zoveel om één of andere reden. Van de Pivot en de Yeti lees ik en goede verhalen, en ik word er heel hebberig van. Ik zou er alleen zo graag eens op willen demoën.
Je geeft al voorzichtig aan dat gewicht wel meespeelt in de keuze. Maar ik zou dus misschien wel wachten op de Kavenz VHP15
De 16 is net teveel van het goede op het moment, maar de 15 lijkt mij de one to have (en dan met EXT Era en Storia :-q

Andere bijzondere fiets die moeite van het inlezen waard is is de Crossworx Dash290 ook 160 vork maar wel 155 achter, ook wat veel imho maar toch in verhouding als je 160 vorkige fietsen bekijkt.
En beiden europees fabrikaat :-q

(Of een Stamina 140)
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Jurf schreef: di 18 januari 2022, 22:10 , en dat is bij een meer agressieve geo wel iets om mee te nemen in de overwegingen want sommige mensen leren het wellicht nooit.
Volle overtuiging dat dat erg meevalt, voel je niet hoe de fiets met nieuwe geo gereden wil worden voel je dat ook niet bij de oudere (verschrikkelijke bewoording, nieuwe geo maar dat terzijde)
Het is niet dat alles ineens afgestraft wordt.
Sterker, ik denk dat het in je voordeel kan werken.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

De Spot Mayhem zou ook een (denk ik) goede keus zijn. Niet extreem qua maten en hoeken maar wel modern. Stijf frame en je komt hem niet vaak tegen en ook nog snel leverbaar.
Afbeelding
https://www.bicycling.com/bikes-gear/mo ... 30-review/
"This species has amused itself to death"
RobK79
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 00:19
Mijn mountainbike: Jeffsy 2020 custom / Kona Honzo ESD

Stumpjumper Evo nog niet genoemd? Deze geo kun je aanpassen aan wat je gaat rijden. Krijgt niks anders dan een goede reviews. :-q
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Zou zeker een optie zijn, ware het niet dat ik iets tegen Specialized heb :winkie:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
RobK79
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: za 9 mei 2020, 00:19
Mijn mountainbike: Jeffsy 2020 custom / Kona Honzo ESD

Snap ik... Dan lekker laten staan!
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Yeti en Pivot gaan hem toch niet worden denk ik. Vreselijk mooie bikes, zeker de Yeti, maar ook heel duur, en nauwelijks leverbaar. Mijn oog is nu gevallen op een Propain Hugene. Stuk meer bang-for-buck, en wel redelijk leverbaar. Zou dan voor een Fox 36, 150 mm voorvork gaan (grip 2), met het idee dat ik daar zeker de komende jaren in het buitenland mee vooruit kan (van trail tot bikeparks), maar dat ik er in Nederland ook leuk mee uit de voeten kan, zonder het gevoel te hebben met een slagschip op pad te zijn. Mijn XC zo-hard-als-je-kan-rijden dagen liggen weliswaar achter me, maar een beetje snelheid maken moet er nog wel mee kunnen.
Goed idee?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie