Twijfel, advies nodig!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Ruurd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 10:17

Huidige fiets: Scot Spark 920. Het gaat om een fully uit 2014. Afgelopen winter gekocht om te kijken of het MTB'en iets voor mij was (ben voornamelijk actief op de weg en gravel). Inmiddels fanatiek mee gaan fietsen en een ruime 2000 km mee gereden in binnen- en buitenland.

Het is een oud beestje met een (volgens sommigen) verouderde geometrie en triple verzet. Of die geometrie voor mij als amateur een issue is, weet ik niet want ik heb nooit op iets anders gereden. Hij doet het prima, ik heb al wel wat zaken moeten vervangen zoals cassette, derailleurwieltjes, banden, ketting, kabels, BB, enzovoorts. Ik heb er andere, bijna nieuwe wielen ingezet die ik toevallig nog had liggen.

Probleemstelling. Ik zou er graag een dropper op zetten. Graag geen discussie hierover ;) Nu is het zo dat deze Scott geen voorbereiding hiervoor heeft. Blijft over: externe kabel (geen optie voor mij) of ombouwen naar een one by. Ik zou dan de poort voor de voorderailleur kunnen gebruiken voor de dropper. Ombouwen naar 1x12 (of 1x11) is echter een prijzig grapje, mede door de schaarse onderdelen. Ik zou dan graag naar 1x12 willen (alleen Shimano is een optie voor mij). Je kijkt dan al snel aan tegen een kostenplaatje van minimaal 600 euro. En dan heb ik de goedkope optie gekozen door een cassette te pakken die begint met een 11 die past op een gewoon HG-body. Bovenop deze kosten komt dan nog de prijs van de dropper. Laten we zeggen dat je ruwweg 1000 piek verder bent en dan heb je nog steeds een oud beestje.

Alternatieven

- een andere MTB kopen. Er is niet zo heel veel leverbaar maar op BikeXChange zie ik toch wel e.e.a. voorbij komen. Zo zijn Cannondales zijn redelijk leverbaar. Cannondale is voor mij prima mits het geen lefty is. Ook een Trek of een Giant is bespreekbaar. Voor deze fiets vang ik nog makkelijk 1400 euro denk ik.
- een frame uit China halen. De vraag is echter of dit zoveel oplevert. De dempers die ik nu heb zijn denk ik niet echt meer bij de tijd en losse dempers zijn momenteel zeer duur.
- gaatje boren in het frame

Wat zouden jullie doen? Graag advies. Misschien zie ik nog alternatieven over het hoofd.
Laatst gewijzigd door Ruurd op vr 21 januari 2022, 10:11, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Je zou kunnen kijken naar SRAM NX 11-50. Deze cassette past op de HG body. De 2x9 van mijn vrouws Trek. Complete set; derailleur, schiften, cassette, ketting, crank is iets boven de 400,- Komt eventueel nog een BB bij, maar dan ben je klaar.

Andere optie. Ook niet de goedkoopste is een draadloze dropper. Die worden sporadisch ook tweede hands aangeboden. Zoals de RockShox AXS. Die van mijn HT afgelopen week verkocht.Die heeft er nog geen 2 uur opgestaan.
Laatst gewijzigd door Koban op vr 21 januari 2022, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Ruurd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 10:17

Thanks, die cassette was ik al vanuit gegaan ;)

Draadloze dropper is wel een goede optie.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

viewtopic.php?f=20&t=153143

met zo,n groep heb je alleen en ander BB nodig en ben je voor zeg 200,- over op 1x12.
Ik heb een fiets met NX12 en dat rijd ook meer dan prima. Op mijn andere fiets zit XO en dat schakelt iets preciezer maar het zijn geen werelden van verschil
Dropper van one up erin kost je met shifter 300,- en dan ben je voor 500,- geupgrade.

Nou wil ik geen excuus voor een nieuwe fiets in de weg staan, maar de upgrade kan dus voor de helft van wat je had berekend.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Ruurd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 10:17

Vergeten te zeggen, SRAM is een no go. Vind de shifters niet fijn.

En ik heb een Inpeak powermeter op basis van een Shimano crank. Dus crankstel moet ook Shimano blijven.

Concrete aanvullende vraag. Ga ik heel veel merken van een meer up-to-date geometrie als huis, tuin en keukenfietser?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Dan monteer je een SRAM NX cassette, ketting en kettingblad met Shimano derailleur en schifter. Werkt ook ;-)

Fiets zelf met Shimano cassette, ketting en ketting blad en SRAM derailleur en schifter (AXS).
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En waarom is een externe kabel geen optie? Looks?
Bij eventuele verkoop haal je de dropper eraf en hij is weer strak (dropper los is ook goed verkoopbaar), en je maakt het jezelf nu een stuk makkelijker en goedkoper om met een dropper te kunnen rijden.
Ik zou dus gewoon een Brand-X met externe kabel zoeken :)
Je kunt de kabel misschien deels geleiden met klemmetjes onder de bidonhouder.

Andere optie is een Reverb AXS en die meenemen als je ooit een andere fiets koopt. Mits de diameter dan gelijk is. Er zijn wel shims van 30.9 naar 31.6 maar andersom houdt het uiteraard op. Minder duur dan een AXS is een Magura Vyron, maar die zie je niet veel. Is ondanks de draadloze werking nooit op grote schaal doorgebroken.

Nog een andere optie is een dropper met bediening onder het zadel ipv met een remote, maar dan lever je wel echt in op gebruiksgemak.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Ruurd schreef: vr 21 januari 2022, 09:55 Huidige fiets: Scot Spark 920. Het gaat om een fully uit 2014. Afgelopen winter gekocht om te kijken of het MTB'en iets voor mij was (ben voornamelijk actief op de weg en gravel). Inmiddels fanatiek mee gaan fietsen en een ruime 2000 km mee gereden in binnen- en buitenland.

Het is een oud beestje met een (volgens sommigen) verouderde geometrie en triple verzet. Of die geometrie voor mij als amateur een issue is, weet ik niet want ik heb nooit op iets anders gereden. Hij doet het prima, ik heb al wel wat zaken moeten vervangen zoals cassette, derailleurwieltjes, banden, ketting, kabels, BB, enzovoorts. Ik heb er andere, bijna nieuwe wielen ingezet die ik toevallig nog had liggen.

Probleemstelling. Ik zou er graag een dropper op zetten. Graag geen discussie hierover ;) Nu is het zo dat deze Scott geen voorbereiding hiervoor heeft. Blijft over: externe kabel (geen optie voor mij) of ombouwen naar een one by. Ik zou dan de poort voor de voorderailleur kunnen gebruiken voor de dropper. Ombouwen naar 1x12 (of 1x11) is echter een prijzig grapje, mede door de schaarse onderdelen. Ik zou dan graag naar 1x12 willen (alleen Shimano is een optie voor mij). Je kijkt dan al snel aan tegen een kostenplaatje van minimaal 600 euro. En dan heb ik de goedkope optie gekozen door een cassette te pakken die begint met een 11 die past op een gewoon HG-body. Bovenop deze kosten komt dan nog de prijs van de dropper. Laten we zeggen dat je ruwweg 1000 piek verder bent en dan heb je nog steeds een oud beestje.

Alternatieven

- een andere MTB kopen. Er is niet zo heel veel leverbaar maar op BikeXChange zie ik toch wel e.e.a. voorbij komen. Zo zijn Cannondales zijn redelijk leverbaar. Cannondale is voor mij prima mits het geen lefty is. Ook een Trek of een Giant is bespreekbaar. Voor deze fiets vang ik nog makkelijk 1400 euro denk ik.
- een frame uit China halen. De vraag is echter of dit zoveel oplevert. De dempers die ik nu heb zijn denk ik niet echt meer bij de tijd en losse dempers zijn momenteel zeer duur.
- gaatje boren in het frame

Wat zouden jullie doen? Graag advies. Misschien zie ik nog alternatieven over het hoofd.
Als je bij de tijd wil zijn kun je voor 1600e een complete en prima afgemonteerde fully kopen met 1x12 en dropper.

Maar, draai de flipchip van je huidige bike om en de geo wordt meteen een stuk moderner,

Koop een MT500 crankje, deore derrie en shifter en een sunrace/nx cassette,

Laat de kabel van de dropper door de ingang van de voorderriekabel lopen.

Volgens mij ben je dan voor nog geen 500 piek klaar, incl dropper.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Ruurd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 10:17

Iedereen neigt toch naar houden en daar ben ik het eigenlijk wel mee eens!

Nog eens goed naar het frame gekeken en ik denk dat het moet lukken om de droppen in ieder geval deels intern te laten lopen. Enige wat ik moet doen is een gaatje bijboren in het plaatje on het BB. Vervolgens kan de kabel onderlangs lopen, waar overigens ook al een andere kabel loopt.

OneUp is besteld! Dank voor jullie advies.
Erwinner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: za 15 januari 2005, 21:20
Mijn mountainbike: Scott Spark RC Comp

Ik had net als jij een oudere Scott Spark (in mijn geval een 910 uit 2013) gekocht en was ook direct verliefd op veergedrag en een carbon fiets. Ook kostbaar onderhoud geïnvesteerd tot ik er daarbij achterkwam dat de voorvork niet meer geserviced kon worden doordat bepaalde onderdelen niet meer gemaakt worden. Toen besloten mezelf te verwennen met een nieuwe Spark RC toen deze ineens in mijn maat bij mijn lokale fietsenmaker op zijn Facebook stond. Nog geen minuut spijt van gehad en de oudere Spark 910 voor prima prijs weer doorverkocht om de pijn wat te verzachten ;-)

Afbeelding

Suc6 met de afweging of je gaat investeren in een oudere fiets of hoopt dat er een nieuwe droomfiets op je pad komt :-q
one life, live it!
Plaats reactie