Kona Hei Hei CR? Cannondale SE 2?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Ik ga beetje serieus op zoek naar wat heet ,,downcountry'' bike...
Zijn er onder ons al mensen die ervaring hebben met de Kona Hei Hei CR? Over de Cannondale SE2 kan ik al wat meer lezen, maar ook niet zoveel Nederlandse Bodem ervaringen....
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

https://vimeo.com/396673048 Ik denk dat dit filmpje alles zegt over de HeiHei CR(ik heb zelf de CR van 2021. :winkie: Ik ben vorig jaar er mee in Italië geweest(Dolomieten, Sella ronda, Trailhunt(Knödeljagd)we hebben het st. Servatius bikepackweekend gedaan.(hier staat een review van een bikepacksite: https://bikepacking.com/bikes/kona-hei-hei-review/ En de Gravelraid van Laurens ten Dam mee gefietst.
Ik vind de Kona Hei hei in elk geval een fijne fiets. Toevallig heb ik ook op de Cannondale Scalpel SE gefietst, maar de voorkeur ligt bij de Kona.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Johangr schreef: vr 21 januari 2022, 21:04 https://vimeo.com/396673048 Ik denk dat dit filmpje alles zegt over de HeiHei CR(ik heb zelf de CR van 2021. :winkie: Ik ben vorig jaar er mee in Italië geweest(Dolomieten, Sella ronda, Trailhunt(Knödeljagd)we hebben het st. Servatius bikepackweekend gedaan.(hier staat een review van een bikepacksite: https://bikepacking.com/bikes/kona-hei-hei-review/ En de Gravelraid van Laurens ten Dam mee gefietst.
Ik vind de Kona Hei hei in elk geval een fijne fiets. Toevallig heb ik ook op de Cannondale Scalpel SE gefietst, maar de voorkeur ligt bij de Kona.
Thanks. Geeft mooie info, absoluut.
Waar ik ook nieuwsgierig naar ben... hoe doet de Kona het in Nederland? Ik zal best wel eens in het buitenland rijden tijdens mijn vakantie's, zoals ik in het verleden Duitsland, Frankrijk en Ardennen. Maar een dagje naar Nederlandse route is ook voor mij vakantie :winkie: . En daar zoek ik vooral een fiets voor, naast mijn trouwe plusbike.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Zijn beide bikes die ontworpen zijn als xc platform. Daar is ondanks de 20mm extra in de zgn DC versie ook de veerkarakteristiek naar.
Kortom: blijven racebakken. Kijk je naar de head angles dan zijn dat dezelfde waarden als de Spark RC, en dat is toch echt een xc racer.
Zoek je specifiek DC met daarvoor ontworpen platform zou ik een Top Fuel 22 of Izzo Uncaged of iets dergelijks kiezen boven een 100mm xc racer op steroiden. Zoek je een xc racer met wat meer reserve dan zijn ze het overwegen waard. Dan zit je in het Lux Trail, OIZ TR en Epic Evo segment.
Zelf gekozen voor een xc bike met meer veerweg, maar dan wel 1 die in mijn maat specifiek gebouwd is voor 120mm (en een vpp achtige constructie heeft) . Geeft toch wat meer balans. Iets behoudender head angle, maar waar ik overwegend fiets is superslack / echt downcountry geen ideale optie
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Hei Hei een XC racer? Lets agree to disagree. Qua geo zie ik (en Kona met mij) de Hei Hei veel meer als een vlotte allrounder, en zeker niet als een XC fiets. Zeker geen omgekatte XC fiets zoals een Lux Trail, Oiz TR of Scalpel SE.
Ik heb een hekel aan ouderwetse XC knalbakken, en de Hei Hei zou hoog op mijn verlanglijstje staan als ik een do it all fiets zou zoeken waarmee de Nederlandse rondjes ook nog leuk zijn. (Het is dat ik alleen mijn eigen baksels rijdt en iets nóg leukers heb ;-) )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

suravida schreef: za 22 januari 2022, 12:37 Hei Hei een XC racer? Lets agree to disagree. Qua geo zie ik (en Kona met mij) de Hei Hei veel meer als een vlotte allrounder, en zeker niet als een XC fiets. Zeker geen omgekatte XC fiets zoals een Lux Trail, Oiz TR of Scalpel SE.
Ik heb een hekel aan ouderwetse XC knalbakken, en de Hei Hei zou hoog op mijn verlanglijstje staan als ik een do it all fiets zou zoeken waarmee de Nederlandse rondjes ook nog leuk zijn. (Het is dat ik alleen mijn eigen baksels rijdt en iets nóg leukers heb ;-) )
Heb er uitvoerig mee gereden in een gebied waar dit soort fietsen goed aan de tand gevoeld kunnen worden en plaats deze juist exact in dat rijtje. Slechte bike? Zeker niet. Maar onderscheidend en puur DC? Nope. Voor mij niet de keuze vanwege de looks: 13 in dozijn ivm de rest van kudde die de dempers weer ineens horizontaal wil hebben. Qua laterale stijfheid ook niet overtuigend (maar reed m back2back met nwe 22 Spark 900 tuned en weeg momenteel aangekleed 88kg)
Laatst gewijzigd door Har77 op za 22 januari 2022, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Lets agree to disagree ;-)

Ben wel benieuwd wat je voor jezelf hebt laten bouwen met die 120mm :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

suravida schreef: za 22 januari 2022, 12:51 Lets agree to disagree ;-)

Ben wel benieuwd wat je voor jezelf hebt laten bouwen met die 120mm :-q
Gewoon confectie met wat aanpassingen, maar paste me gewoon goed. Niet extreem duur, niet exotisch (nou ja, in NL en op het forum dan ms wel), geen extreem slack geval (wel long), 120 voor en achter. Wacht nog op een fatsoenlijke cassetteafnemer/zweep die de fabrieks 50nm van sram weet te overwinnen en een remleiding. Dan maak ik wel een sysje aan.
Teaser: bike heeft podium gehaald bij het WK2021 xco 😉.

Back on topic: excuses Ijskonijn
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

ijskonijn schreef: za 22 januari 2022, 12:07
Johangr schreef: vr 21 januari 2022, 21:04 https://vimeo.com/396673048 Ik denk dat dit filmpje alles zegt over de HeiHei CR(ik heb zelf de CR van 2021. :winkie: Ik ben vorig jaar er mee in Italië geweest(Dolomieten, Sella ronda, Trailhunt(Knödeljagd)we hebben het st. Servatius bikepackweekend gedaan.(hier staat een review van een bikepacksite: https://bikepacking.com/bikes/kona-hei-hei-review/ En de Gravelraid van Laurens ten Dam mee gefietst.
Ik vind de Kona Hei hei in elk geval een fijne fiets. Toevallig heb ik ook op de Cannondale Scalpel SE gefietst, maar de voorkeur ligt bij de Kona.
Thanks. Geeft mooie info, absoluut.
Waar ik ook nieuwsgierig naar ben... hoe doet de Kona het in Nederland? Ik zal best wel eens in het buitenland rijden tijdens mijn vakantie's, zoals ik in het verleden Duitsland, Frankrijk en Ardennen. Maar een dagje naar Nederlandse route is ook voor mij vakantie :winkie: . En daar zoek ik vooral een fiets voor, naast mijn trouwe plusbike.
In Nederland doet ie het ook goed, bijvoorbeeld Appelscha/Diever, Lage Vuursche/Rheden/Loenermark. of Teutoburgerwald, vorige week Schoorl 2 x mee gedaan en gister bij Indoor mountainbike Almere, die drop van 1 meter is geen probleem.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Hei hei is wel het xc model van Kona. Maar kona neemt xc niet heel serieus ;)
Is daarom ook niet echt te vergelijken met een canyon Luc o.i.d

Zie hier ook test van Beta.
https://m.youtube.com/watch?v=9tVXKhqWjZM

Mocht ik zoveel aan een MTB te besteden hebben
Zou voor mij zeker de keus zijn een Hei hei.
Daarnaast zijn nog andere goeie opties:
Trek top fuel
Transition spur
Rocky mountain element.

Kijk ook even bij de DC field test van Pinkbike
Have fun!
Rinse.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ook interessant, huidige Duitse Mountainbike (magazin): test met 8x +/- 120mm bikes, BMC Fourstroke, Canyon Lux Trail, Giant Anthem, Santa Cruz Blur TR, Scott Spark, Simplon Cirex, Specialized Epic Evo, YT Izzo Uncaged.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Har77 schreef: za 22 januari 2022, 13:07
suravida schreef: za 22 januari 2022, 12:51 Lets agree to disagree ;-)

Ben wel benieuwd wat je voor jezelf hebt laten bouwen met die 120mm :-q
Gewoon confectie met wat aanpassingen, maar paste me gewoon goed. Niet extreem duur, niet exotisch (nou ja, in NL en op het forum dan ms wel), geen extreem slack geval (wel long), 120 voor en achter. Wacht nog op een fatsoenlijke cassetteafnemer/zweep die de fabrieks 50nm van sram weet te overwinnen en een remleiding. Dan maak ik wel een sysje aan.
Teaser: bike heeft podium gehaald bij het WK2021 xco 😉.

Back on topic: excuses Ijskonijn
Excuses aanvaard... Maar waar heb je de Hei Hei getest? In het verleden kwam je wel eens in Dorst en omgeving... volgens mij hebben we wel eens stukje samen gereden in onze ,,stalen'' tijd.
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

aurelius schreef: za 22 januari 2022, 15:23 Ook interessant, huidige Duitse Mountainbike (magazin): test met 8x +/- 120mm bikes, BMC Fourstroke, Canyon Lux Trail, Giant Anthem, Santa Cruz Blur TR, Scott Spark, Simplon Cirex, Specialized Epic Evo, YT Izzo Uncaged.
n Paar maatjes van me rijden voornamelijk Scott en er komt een 120 mm versie aan, dus daar ga ik wel info over krijgen. De Specialized Evo staat hoog op mijn short list, maar is misschien volgend jaar weer leverbaar :-{
Laat t duidelijk zijn dat ik niet een volbloed xc racer zoek, maar ik hou wel van flink door rijden en als het dan een XC rondje is in Nederland, wil ik geen traag sturende bike, maar vlot over bijvoorbeeld Drunen, Dorst, Kalmhoutse heide enzo rijden en dat lang, heel lang volhouden. 70/90 kilometer rondjes staan regelmatig op het menu.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

ijskonijn schreef: za 22 januari 2022, 18:18
Har77 schreef: za 22 januari 2022, 13:07

Gewoon confectie met wat aanpassingen, maar paste me gewoon goed. Niet extreem duur, niet exotisch (nou ja, in NL en op het forum dan ms wel), geen extreem slack geval (wel long), 120 voor en achter. Wacht nog op een fatsoenlijke cassetteafnemer/zweep die de fabrieks 50nm van sram weet te overwinnen en een remleiding. Dan maak ik wel een sysje aan.
Teaser: bike heeft podium gehaald bij het WK2021 xco 😉.

Back on topic: excuses Ijskonijn
Excuses aanvaard... Maar waar heb je de Hei Hei getest? In het verleden kwam je wel eens in Dorst en omgeving... volgens mij hebben we wel eens stukje samen gereden in onze ,,stalen'' tijd.
Gereden in omgeving Solden.
Inderdaad was Dorst mijn thuisrondje. Kom er niet veel meer laatste jaren.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Minder bekend maar een bike waar ik persoonlijk erg gecharmeerd van ben is de NS synonym TR.
Is ook vergelijkbaar met een Hei Hei.
Have fun!
Rinse.
Plaats reactie