leuke kinder mtb

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Madmaus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: do 11 september 2014, 08:29
Mijn mountainbike: 29" Canyon Neuron CF8

Ik ben opzoek naar een leuke kinder mtb van 24 inch in de prijsklasse van 400-600 euro.
De keuzes die ik lastig vind nu zijn shifters, bijna alles is gripshift 6-7 versnellingen terwijl ik hem het liefst oefenen triggers.
En de voorvering, die zorgt wel voor een flink gewicht.
Hoe staat het mtb-en met een vaste voorvork?

Merken waar ik nu op uitkom zijn Cube acid (uitverkocht overal) en Bulls Tokee (op voorraad). KTM heeft bv een 24 inch fiets zonder vering wat toch wat kg scheelt maar hoe gaat dat op het parkoers (Nederland)?

Ik hoop dat iemand ervaring heeft hiermee.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op zo 30 januari 2022, 22:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verplaatst, je vraag heeft weinig met All Mountain te maken
vwleusden
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: di 11 augustus 2009, 19:06
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Heb een 24" Cannondale met een F1rst air voor de oudste. Erg leuk fietsje en gaat goed over Den Treek, Zeist en Austerlitz. Hij heeft er nu gripshift op, maar denk dat ik hem ombouw naar shifters.

Die Cube en Bulls fietsen hebben allemaal een coil, zwaar en verwacht er zelf nooit al te veel comfort aan. De meeste rijden ermee naar school.
Zou een vaste vork boven die coil vork kiezen.

De jongste (6) heeft een 20" Orbea MX, vaste vork maar super licht. Deze heeft overigens gewoon shifters. Vergt iets meer gewenning voor ze, maar ze hebben een grote leercurve op die leeftijd.

Denk dat het voor die kinderen niet heel veel uit maakt. Hoe soepel ze bewegen en de controle behouden is echt gaaf om te zien.
De papa's willen gewoon mooie fietsen voor de kids😃
2021 Canyon Lux CF
Madmaus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: do 11 september 2014, 08:29
Mijn mountainbike: 29" Canyon Neuron CF8

Haha ja je hebt gelijk. Ik kan mijn geld maar één keer uitgeven dus wil ik gewoon de beste voor hem of die nu 400 of 600 kost maakt dan niet zoveel uit.
Het grote probleem is de beschikbaarheid van de fietsen. Meeste zijn pas leverbaar na zijn verjaardag.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1723
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Trek Roscoe 24 en Specialized Riprock 24 zijn ook goede opties. Specialized heeft net het 2022 model uitgebracht en hebben eindelijk ingezien dat een vaste vork de beste optie is. Zowel de roscoe als de riprock hebben iets bredere banden waarmee je met bandenspanning tweaken waarschijnlijk meer bereikt dan een slechte zware vork.
Canyon heeft natuurlijk ook de hele mooie Young Hero modellen maar die zijn wat duurder
Gebruikersavatar
BBLF
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 23 november 2020, 21:53

Normaal zou ik zeggen voor kids: licht, lichter, lichtst. En dan kom je hierop uit.
https://woom.com/en_INT/bikes/woom-5

Paar kanttekeningen:
- zelf 2.125 banden erop leggen
- evt draaishifter vervangen door een triggershifter.

Bijna 3 jaar geleden 1 voor mijn zoon gekocht. Prima fiets. Inflatie is wel geweldig, zou zweren toen 419 te hebben betaald.

Ook lijken er recent wat kwaliteitsissues te zijn. Zelf had ik afgelopen najaar een Woom 2 met kromme wielen (prut aldus Ernie, ongelijke spaakspanning en veel te strak) en een scheef gemonteerd kettingblad. Een vriend heeft vorige maand een Woom 6 ontvangen ook met slagen in de wielen.

Frog is ook licht, maar heb ik geen ervaring mee.

Overbuurjongetje rijdt op een Cube. Zwaar en met vering waar hij niets aan heeft.
Laatst gewijzigd door BBLF op vr 4 februari 2022, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
flarvb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 juli 2019, 14:23

Wij hebben voor de jongste zoon een Woom met vast voorvork. Licht, snel en ze zijn waardevast, verkoop via MP is afgerond in een paar uurtjes. Dit is inmiddels al weer de 3e.
Voor de oudste in D een tweedehands Eightshot X-coady gekocht in 27.5" met vast vork. Lakwerk is niet al te best.
Het is een klein en licht frame en comfort halen we uit de relatief brede Conti Cross Kings op lage spanning.
Voor UHR etc beide niet geschikt. XC routes in Brabant gaat prima.
flarvb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 juli 2019, 14:23

BBLF schreef: vr 4 februari 2022, 19:25 Frog is ook licht, maar heb ik geen ervaring mee. Overbuurjongetje rijdt op een Cube. Zwaar en met vering waar hij niets aan heeft.
Frogs hebben wij ervaring mee. Fijn gebouwd en licht, hebben wel een erg diepe zit, lange reach, wat voor onze oudste zoon niet fijn was.
zie ook de foto's op https://www.frogbikes.nl/bikes/hybrid-bikes
Gebruikersavatar
BBLF
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 23 november 2020, 21:53

Ah ja, nu je het zegt. Mijn zoon heeft toen in Nijmegen (DBC Honig) proefgereden op de Woom 5 en de Frog 62. Hij vond de Woom fijner zitten en die hebben we toen genomen.

Leersum Snakerun was een leuke uitdaging afgelopen zomer :D
bolio
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 11 november 2009, 20:42
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8

Hier rijden de mini's op een Woom Off 4 en Woom Off 5. Beide prima fietsen en inderdaad lekker licht. Helaas wel aan de prijs en moeilijk aan te komen.
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

Hier een Orbea MX. Prima fietsje. Van de zomer gekocht. Had hetzelfde probleem: er was weinig op voorraad. Uiteindelijk online er ergens tegengekomen. Ik zie dat ze nu ook her en der op voorraad zijn. De kleine man was ook snel gewend aan de shifters
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

bolio schreef: za 5 februari 2022, 12:24 Hier rijden de mini's op een Woom Off 4 en Woom Off 5. Beide prima fietsen en inderdaad lekker licht. Helaas wel aan de prijs en moeilijk aan te komen.
+1 voor de Woom Off modellen. WIj hebben 6 maanden op de Off 5 van mijn zoon moeten wachten (besteld bij Woom zelf) - geleverd eind vorige zomer. Zijn wel echt topfietsjes en behouden uitstekend hun waarde, ook de gewone straatversies!
PMT
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: di 22 september 2020, 12:00
Mijn mountainbike: Is zwart met wit

Mijn kids rijden op een Scott. Een scale je 20” en een roxter 24” (zelfde frame volgens mij alleen bredere banden). Alle twee met vaste voorvork. Ze gaan als de brandweer met die dingen en zijn ook lekker licht. De scala is voorzien van trigger en hydraulische schijfremmen. De roxter heeft mechanische schijfremmen, die zijn het eerst aan de beurt als upgrade. Wij hebben de fiets in december gekocht dus dat zal nog wel even duren, remt verder prima. Ik had een paar dealers gebeld, uiteindelijk gekocht bij Herman in Hellendoorn. Kwa prijs zijn deze fietsen ook nog wel om te doen.
Plaats reactie