Cube stereo 120 race 2022 M of L?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
MTBas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 24 maart 2013, 19:26
Mijn mountainbike: Cube Attention

Hallo,

Na een aantal jaren op een hardtail te mountainbiken heb ik besloten een full suspension aan te schaffen.
Nu ben ik in de luxe positie dat ik een Cube stereo 120 race 2022 in maat M en L in bestelling/reservering heb staan.
Na een rondje te hebben gereden in de winkel op een M en L Ben ik toch een beetje gaan twijfelen waar ik goed aan doe. Aangezien er hier veel ervaringsdeskundigen zijn ben ik benieuwd naar jullie mening/ervaring.

Mijn lengte is 1,78 en mijn bbl is 85 cm.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

En waar twijfel je over?
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Ik herken de twijfel :-{

Bij 178cm en 85cm BBL zegt de Cube website dat je een L zou moeten kiezen. Mocht je 177 zijn met een 85cm BBL dan zegt de Cube website nog dat je maat een L of M is.

Cube fietsen hebben een relatief korte bovenbuis en reach als je deze vergelijkt met veel Amerikaanse merken zoals Trek. Bij een Cube zou ik dus eerder uitgaan van een grotere maat dan bij een Trek bijvoorbeeld. De Cube sizing pagina geeft bij jouw maten geen twijfel aan en raadt een L aan.

Met mijn maten (185cm en een BBL van 89,5) geeft de Cube sizing pagina XL of L aan. Twijfelgevalletje dus.... Hoewel, als ik 185,5cm aangeef met een BBL van 89,5 dan vindt Cube dat ik sowieso een XL zou moeten kiezen. Oftewel, volgens Cube schuur ik dicht tegen en XL aan. Met deze info in mijn achterhoofd heb ik recent een XL gekocht bij een Duitse dealer. Maar heb nog een L in bestelling staan bij een Nederlandse dealer. Ik ben vanmiddag bij die dealer geweest en heb nog een keer op de huur-exemplaar in maat L gereden, en direct daarna hetzelfde rondje nog een keer met mijn XL. (de L had een stuurpen van 6cm, de XL een stuurpen van 5cm). De eindconclusie; beide fietsen passen mij op zich prima. De L stuurde iets speelser maar de XL klom iets beter op steile klimmetjes. Ik ben er dus ook nog steeds niet over uit :oops:

Anyyway, als ik mijn ervaring terug vertaal naar jouw maten en keuze, dan denk ik dat jij op beide maten prima zult kunnen rijden, waarbij je ervanuit moet gaan dat een M wat speelser zal aanvoelen en een L wat stabieler en misschien wat beter zal klimmen....
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Er zit een dropper op en volgens mij pas je ruim op de L met dropper maximaal omhoog. Of heb je tijdens je passessie iets anders ervaren?
MTBas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 24 maart 2013, 19:26
Mijn mountainbike: Cube Attention

TenZNL schreef: zo 6 februari 2022, 00:30 En waar twijfel je over?
Of ik er beter aan doe om voor de M of de L te gaan, een rondje in de winkel is geen rondje trail natuurlijk.
Was benieuwd wat er door mensen met meer ervaring over wordt gezegd en dat ik dan zodoende een keuze kan maken door het mee te nemen in mijn persoonlijke afweging.
MTBas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 24 maart 2013, 19:26
Mijn mountainbike: Cube Attention

Mark_EL schreef: zo 6 februari 2022, 00:36 Ik herken de twijfel :-{

Bij 178cm en 85cm BBL zegt de Cube website dat je een L zou moeten kiezen. Mocht je 177 zijn met een 85cm BBL dan zegt de Cube website nog dat je maat een L of M is.

Cube fietsen hebben een relatief korte bovenbuis en reach als je deze vergelijkt met veel Amerikaanse merken zoals Trek. Bij een Cube zou ik dus eerder uitgaan van een grotere maat dan bij een Trek bijvoorbeeld. De Cube sizing pagina geeft bij jouw maten geen twijfel aan en raadt een L aan.

Met mijn maten (185cm en een BBL van 89,5) geeft de Cube sizing pagina XL of L aan. Twijfelgevalletje dus.... Hoewel, als ik 185,5cm aangeef met een BBL van 89,5 dan vindt Cube dat ik sowieso een XL zou moeten kiezen. Oftewel, volgens Cube schuur ik dicht tegen en XL aan. Met deze info in mijn achterhoofd heb ik recent een XL gekocht bij een Duitse dealer. Maar heb nog een L in bestelling staan bij een Nederlandse dealer. Ik ben vanmiddag bij die dealer geweest en heb nog een keer op de huur-exemplaar in maat L gereden, en direct daarna hetzelfde rondje nog een keer met mijn XL. (de L had een stuurpen van 6cm, de XL een stuurpen van 5cm). De eindconclusie; beide fietsen passen mij op zich prima. De L stuurde iets speelser maar de XL klom iets beter op steile klimmetjes. Ik ben er dus ook nog steeds niet over uit :oops:

Anyyway, als ik mijn ervaring terug vertaal naar jouw maten en keuze, dan denk ik dat jij op beide maten prima zult kunnen rijden, waarbij je ervanuit moet gaan dat een M wat speelser zal aanvoelen en een L wat stabieler en misschien wat beter zal klimmen....
Had idd ook jouw topic zitten lezen. Mijn lengte is ook tussen 1,77/1,78 dus had idd de uitkomsten gezien in de calculator op de cube site. Na een paar rondjes in de winkel merkte ik inderdaad dat de M wat “speelser” aanvoelt. Was alleen benieuwd naar ervaringen van andere mensen in zo een geval. Ben zelf wel wat meer van het speelsere rijden.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

MTBas schreef: zo 6 februari 2022, 00:51
TenZNL schreef: zo 6 februari 2022, 00:30 En waar twijfel je over?
Of ik er beter aan doe om voor de M of de L te gaan, een rondje in de winkel is geen rondje trail natuurlijk.
Was benieuwd wat er door mensen met meer ervaring over wordt gezegd en dat ik dan zodoende een keuze kan maken door het mee te nemen in mijn persoonlijke afweging.
Nee, maar je hebt er wel op gezeten. Welke had jouw voorkeur?
TBH: Lastig, je bbl zegt L, je (kortere) bovenlijf zegt M. Cube is meestal vrij kort gebouwd en dit is geen uitzondering. Dus ik zou eigenlijk zeggen L met een kortere stuurpen (volgens mij zit er nu iets van 50 a 60mm op?). Of je moet van een korte en diepe zit houden maar dat lijkt me niet de intentie van de fiets.
MTBas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 24 maart 2013, 19:26
Mijn mountainbike: Cube Attention

Willem Altes schreef: zo 6 februari 2022, 00:42 Er zit een dropper op en volgens mij pas je ruim op de L met dropper maximaal omhoog. Of heb je tijdens je passessie iets anders ervaren?
Klopt wel idd, alleen stond bij de L de dropper wel vrij laag in de zitbuis. De rand van de dropper stond ongeveer 2a3 cm boven de zitbuis uit, volgens de verkoper vrij laag.
Laatst gewijzigd door MTBas op zo 6 februari 2022, 01:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

MTBas schreef: zo 6 februari 2022, 01:02
Willem Altes schreef: zo 6 februari 2022, 00:42 Er zit een dropper op en volgens mij pas je ruim op de L met dropper maximaal omhoog. Of heb je tijdens je passessie iets anders ervaren?
Klopt wel idd, alleen stond bij de L de dropper wel vrij laag in de zothuis. De rand van de dropper stond ongeveer 2a3 cm boven de zitbuis uit, volgens de verkoper vrij laag.
Ik zeg L, die dropper zit prima :-q
MTBas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 24 maart 2013, 19:26
Mijn mountainbike: Cube Attention

TenZNL schreef: zo 6 februari 2022, 01:04
MTBas schreef: zo 6 februari 2022, 01:02

Klopt wel idd, alleen stond bij de L de dropper wel vrij laag in de zothuis. De rand van de dropper stond ongeveer 2a3 cm boven de zitbuis uit, volgens de verkoper vrij laag.
Ik zeg L, die dropper zit prima :-q
Duidelijk, bedankt voor je reacties!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

MTBas schreef: zo 6 februari 2022, 01:09 Duidelijk, bedankt voor je reacties!
Kan ik hieruit opmaken dat je zelf ook voorkeur voor de L had?
MTBas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 24 maart 2013, 19:26
Mijn mountainbike: Cube Attention

TenZNL schreef: zo 6 februari 2022, 01:13
MTBas schreef: zo 6 februari 2022, 01:09 Duidelijk, bedankt voor je reacties!
Kan ik hieruit opmaken dat je zelf ook voorkeur voor de L had?
Stiekem denk ik dat mijn voorkeur eerder naar de M zou gaan omdat deze wat speelser aanvoelt, maar zoals eerder gezegd geeft het rijden in het winkel natuurlijk niet hetzelfde gevoel als op de trail. Ben bang dat ik achteraf spijt zal krijgen als ik voor de M zou gaan, ben nogal een twijfelaar 😩.
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

MTBas schreef: zo 6 februari 2022, 01:25
TenZNL schreef: zo 6 februari 2022, 01:13
Kan ik hieruit opmaken dat je zelf ook voorkeur voor de L had?
Stiekem denk ik dat mijn voorkeur eerder naar de M zou gaan omdat deze wat speelser aanvoelt, maar zoals eerder gezegd geeft het rijden in het winkel natuurlijk niet hetzelfde gevoel als op de trail. Ben bang dat ik achteraf spijt zal krijgen als ik voor de M zou gaan, ben nogal een twijfelaar 😩.
Een twijfelaar, ook erg herkenbaar :lol:

bij mijn XL steekt de rand van de dropper 4cm boven de zitbuis uit. Dat is genoeg maar ook nog niet erg veel. De dropper op de 120 Race is een van 125mm. Later een iets langere dropper van bijv. 150mm erin plaatsen zou bij mij dus nog wel net kunnen werken maar in jouw geval waarschijnlijk niet. De duurdere, carbon versies van de Stereo 120 worden wel met droppers van 150mm geleverd, en de XL zelfs met een dropper van 175mm :o Die zou in mijn geval dus ook echt veel te lang zijn.

Misschien moet je eens kijken naar de mogelijkheid om beide maten te huren en op die manier te vergelijken. Ik heb ook rondjes gereden in de winkel en (mede op het advies van de verkoper) gekozen voor de XL. Maar heel eerlijk, ik heb gisteren op beide maten een paar rondjes gedaan op de MTB route in Appelscha (Bosberg) en mijn gevoel zegt nu toch dat ik voor de L had moeten gaan. Ik heb mijn bestelling bij de LBS dus ook nog niet geannuleerd....
MTBas
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 24 maart 2013, 19:26
Mijn mountainbike: Cube Attention

Mark_EL schreef: zo 6 februari 2022, 10:33
MTBas schreef: zo 6 februari 2022, 01:25

Stiekem denk ik dat mijn voorkeur eerder naar de M zou gaan omdat deze wat speelser aanvoelt, maar zoals eerder gezegd geeft het rijden in het winkel natuurlijk niet hetzelfde gevoel als op de trail. Ben bang dat ik achteraf spijt zal krijgen als ik voor de M zou gaan, ben nogal een twijfelaar 😩.
Een twijfelaar, ook erg herkenbaar :lol:

bij mijn XL steekt de rand van de dropper 4cm boven de zitbuis uit. Dat is genoeg maar ook nog niet erg veel. De dropper op de 120 Race is een van 125mm. Later een iets langere dropper van bijv. 150mm erin plaatsen zou bij mij dus nog wel net kunnen werken maar in jouw geval waarschijnlijk niet. De duurdere, carbon versies van de Stereo 120 worden wel met droppers van 150mm geleverd, en de XL zelfs met een dropper van 175mm :o Die zou in mijn geval dus ook echt veel te lang zijn.

Misschien moet je eens kijken naar de mogelijkheid om beide maten te huren en op die manier te vergelijken. Ik heb ook rondjes gereden in de winkel en (mede op het advies van de verkoper) gekozen voor de XL. Maar heel eerlijk, ik heb gisteren op beide maten een paar rondjes gedaan op de MTB route in Appelscha (Bosberg) en mijn gevoel zegt nu toch dat ik voor de L had moeten gaan. Ik heb mijn bestelling bij de LBS dus ook nog niet geannuleerd....
Dit is precies waarom ook ik twijfel. De M voelde naar mijn idee lekkerder aan. Ben alleen benieuwd hoe dit op de trails dan zal zijn. Huren had ik ook al aan zitten denken, kan alleen niet vinden waar ze deze verhuren.
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

MTBas schreef: zo 6 februari 2022, 13:54
Dit is precies waarom ook ik twijfel. De M voelde naar mijn idee lekkerder aan. Ben alleen benieuwd hoe dit op de trails dan zal zijn. Huren had ik ook al aan zitten denken, kan alleen niet vinden waar ze deze verhuren.
Tja, ik weet natuurlijk niet waar jij woont, maar Biketotaal Kramer in Appelscha verhuurt in ieder geval de Stereo 120 in de maat L. Dat is waar ik hem gehuurd heb. En naast de winkel ligt direct de route Appelscha Bosberg. Iets centraler in het land ligt Leersum, daar heb je een Cube store die volgens mij ook verhuurt. Misschien kun je daar eens vragen?
Plaats reactie