Scott scale 930 of 940?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Jb991
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 9 februari 2022, 23:34

Dag mede fietsfanaten!

Ik rij al een paar jaar een scott scale 60 (26”) en het is tijd voor een nieuwe fiets!

Morgen ga ik er 2 bekijken: een scott scale 940/2022 en een 930/2022.

Ik twijfel erg tussen deze 2 fietsen al zijn ze beide niet “top notch” afgemonteerd.

Estetisch gaat mijn voorkeur uit naar de 940 ivm het mooie black granite frame.

Afmonteer punten 940 (€1899)
- SX crank
- SX shifter
- NX Derailleur
- Rockshox Judy vork

Afmonteer punten 930 (€2099
- deore crank
- shimano rapidfire shifter
- XT derailleur
- Fox32 Rythm vork

Upgraden in de toekomst is uiteraard mogelijk.

Ik hik niet tegen de aanschafprijs aan maar tegen de looks. Het is dus vooral een smaakkwestie.

Ik kan niet echt goed inschatten of de 930 nu ontzettend meer “value for money” is, of dat ik de meerprijs beter kan steken in upgrades in de voor mij mooist ogende fiets.

Wat zouden jullie doen?
- kiezen voor de fiets die je het mooist vind en later upgraden (940)

- kiezen voor de fiets die from scratch beter is afgemonteerd (930)

Thanks voor jullie input
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1477
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Vind de afmontage voor beide fietsen voor dat geld nogal mwah, maar als ik even bij Canyon kijk zie ik dat je daar voor 1900 euro niet iets extra's krijg (Exceed CF5).

Ik zou persoonlijk voor het mooiste frame kiezen, dat is de grootste kostenpost en upgrade je het lastigst. Een derailleur, shifter of crank zijn de kosten niet echt. De vork is een duurder geintje, maar kan ook altijd nog. Wielen zou wel een goede upgrade zijn, maar dat zou voor beide types wel zijn.

Als je nu al weet dat je de 940 mooier vindt en met een blij gevoel naar kijkt, dan zou ik daarvoor gaan. En het verschil in kosten even apart houden voor eventuele upgrades in de toekomst.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Jb991 schreef: wo 9 februari 2022, 23:37 Dag mede fietsfanaten!

Ik rij al een paar jaar een scott scale 60 (26”) en het is tijd voor een nieuwe fiets!

Morgen ga ik er 2 bekijken: een scott scale 940/2022 en een 930/2022.

Ik twijfel erg tussen deze 2 fietsen al zijn ze beide niet “top notch” afgemonteerd.

Estetisch gaat mijn voorkeur uit naar de 940 ivm het mooie black granite frame.

Afmonteer punten 940 (€1899)
- SX crank
- SX shifter
- NX Derailleur
- Rockshox Judy vork

Afmonteer punten 930 (€2099
- deore crank
- shimano rapidfire shifter
- XT derailleur
- Fox32 Rythm vork

Upgraden in de toekomst is uiteraard mogelijk.

Ik hik niet tegen de aanschafprijs aan maar tegen de looks. Het is dus vooral een smaakkwestie.

Ik kan niet echt goed inschatten of de 930 nu ontzettend meer “value for money” is, of dat ik de meerprijs beter kan steken in upgrades in de voor mij mooist ogende fiets.

Wat zouden jullie doen?
- kiezen voor de fiets die je het mooist vind en later upgraden (940)

- kiezen voor de fiets die from scratch beter is afgemonteerd (930)

Thanks voor jullie input
In tegenstelling tot Mark hierboven zou ik dan weer voor de 930 gaan. SX is het niet, Judy is het niet. Deore en een fox 32 zijn het wel. En dan sla je nog een aantal belangrijke verschillen over. Zo zitten er op de 930 stugge zware banden met hard rubber en weinig grip (in mijn ervaring met oudere modellen) terwijl de 940 een stuk betere banden heeft. Ik heb persoonlijk ook echt een hekel aan SRAM cranks omdat ik ze niet los krijg, maar dat kan ook aan mij liggen...

Voor het prijsverschil van 300 euro kom je niet heel ver als je al deze zaken aan wilt pakken.

Als je het echt wil kan het natuurlijk wel, dan kun je op bikemarkt.de of rcz bikeshop wel een keer voor rond die 300 euro een vork scoren. De andere onderdelen vervang je dan naar gelang ze verslijten. Als je meerdere jaren met een fiets doet kan het wel.
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

200 euro verschil voor een toch wel veel betere afmontage. Dat zijn zeer goed bestede 200 eurootjes. Zou zonder twijfel voor de 930 gaan.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Foxc schreef: do 10 februari 2022, 10:06 200 euro verschil voor een toch wel veel betere afmontage. Dat zijn zeer goed bestede 200 eurootjes. Zou zonder twijfel voor de 930 gaan.
Oh ja, ik ging nog uit van 300 kan schijnbaar niet meer rekenen.
Jb991
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 9 februari 2022, 23:34

Ben toch voor de looks gegaan.

Misschien ben ik straks iets meer kwijt om alles naar mn zin te maken, maar dan heb ik wel de fiets zoals ik hem graag zie.

Ik ben niet zo’n ervaren MTB’er, kan iemand vertellen wat de praktijk voordelen zijn van de FOX32 tov de Judy?

Thanks.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Jb991 schreef: do 10 februari 2022, 22:51 Ben toch voor de looks gegaan.

Misschien ben ik straks iets meer kwijt om alles naar mn zin te maken, maar dan heb ik wel de fiets zoals ik hem graag zie.

Ik ben niet zo’n ervaren MTB’er, kan iemand vertellen wat de praktijk voordelen zijn van de FOX32 tov de Judy?

Thanks.
De Judy weegt meer dan 2 kg dus als je voorwiel wil optillen is dat lastiger. Dat doet ie met een diameter van de poten van 30 mm en een basis demper.
De Fox 32 heeft poten van 32 mm, zou dus iets strakker moeten zijn, maar is volgens mij ook lichter en heeft volgens mij een betere demper.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Sluit me aan bij I-do en Mark, zou de keuze heroverwegen. Al zie ik 300,00 prijsverschil en ook die is snel geïnvesteerd als je wil upgraden.
(Maar misschien zou ik degene kiezen die op voorraad is)

Tov je huidige is de FOX32 een prima vork waar je de eerste tijd (zo niet eeuwig) mee door kunt met af en toe een beurt. De judy (zelf niet gereden) is toch echt nog meer een instap budget vork tov de FOX

SX niet gereden en ondanks dat ik persoonlijk meer in het Sram kamp zit weet ik wel dat SX snel versleten is. NX is bij sram wel het mininale.
Daarintegen kun je met deore al een aantal jaren verder.

Maar, die 940 zit nu al in je hoofd, dan zou ik iig vragen of je voor aankoop de remmen kunt upgraden naar SLX (als dat kan tegen een relatief gunstige prijs) (en misschien weten zo nog iets voor de vork ook)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Prijs-kwaliteit is duidelijk beter bij de 930, daar bestaat geen twijfel over. Maar als de looks je niet aan staan blijft dat wel een ergernis over alle jaren dat je die fiets hebt.

Hoe belangrijk jij dat vindt kunnen wij niet beoordelen ;-)

De een zit daar niet mee, die wil gewoon maximaal waar voor z'n geld. De ander blijft zich storen aan de fiets die het net niet is (ik bijvoorbeeld :tong ).

Als je je het op termijn kunt permitteren wat upgrades te doen kan ik me voorstellen dat je nu voor de fiets kiest die je het mooist vindt. Lukt dat niet zou ik denk ik toch voor de beter afgemonteerde gaan.

Maar er zijn merken die beter afmonteren dan Scott voor dezelfde prijs, ik zou me niet beperken tot het kijken naar één merk.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie