Cube reaction vs rockrider fully.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Madmaus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: do 11 september 2014, 08:29
Mijn mountainbike: 29" Canyon Neuron CF8

Ik heb ook besloten dat ik mijzelf mag trakteren op een nieuwe fiets aangezien ik nu op een Copperhead 3 26" rond tuf.
Prijsklasse is ongeveer rond de 2100 euro.
Qua afmontage zou ik het liefst volledig XT willen en ben ik eigenlijk uitgekomen op de Cube Reaction c62 race.
Maar nu ben zo besluiteloos als ik ben ook nog gaan twijfelen over een Fully.
Ik heb bij de decathlon een mooie zien staan de Rockrider XC 900 S 29" carbon voor 2300 euro.

Er staan tal van topics hier over de afweging dus die discussie wil niet maar ik zoek eigen mensen met ervaring met deze high end decathlon fietsen?
Ik heb ervaring met low end en dat is dus niets maar deze lijkt een serieuze afmontage te hebben (helaas geen fox dempers).
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je hebt dit artikel wel gezien?
https://www.vojomag.nl/test-nieuw-rockr ... 2000-euro/

Overigens voor zo een €2500 had Radon Skeen CF wel Foxdempers en SLX/+klein beetje XT+ dropper.
Madmaus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: do 11 september 2014, 08:29
Mijn mountainbike: 29" Canyon Neuron CF8

Willem Altes schreef: di 15 februari 2022, 19:24 Je hebt dit artikel wel gezien?
https://www.vojomag.nl/test-nieuw-rockr ... 2000-euro/

Overigens voor zo een €2500 had Radon Skeen CF wel Foxdempers en SLX/+klein beetje XT+ dropper.
Het artikel is overwegend positief vooral qua prijs/kwaliteit.
Ik ben vooral opzoek gebruikers hier die erop rijden.

Die radon heb ik nog niet gezien.
Met 2500 euro gaan we steeds een stapje hoger dan het budget van 2100 euro maar het is idd een klein verschil tov de Rockrider.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2946
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Artikel is uit 2019, dus vorige model. Maar voor het geld is die Rockrider een prima fiets waar je niet veel aan hoeft te upgraden. Ik rij zelf met Reba dat is voor het geld een uitstekende vork.

Die Cube idem, lijkt me een prima upgrade tov je 26" fiets. Hoewel ik niet kapot ben van Fox.

Er zijn vast op Youtube reviews te vinden.

De fietsen zijn allebei prima zeker voor dit geld. De vraag is dan keuze HT of FS. Dat leidt tot: waar fiets je en hoe comfort gevoelig ben je? Ik heb HT en FS en waar ik fiets (XC bos vlakkere paden) voldoen beide fietsen prima. FS is comfortabeler, HT voelt directer en lichter.

Als je een hardcore sportieve XC biker bent mn vlakkere paden dan zal die Cube prima zijn. Wil je comfort en ga je op hobbelige trails rijden dan logisch de FS. Qua snelheid ontlopen mijn fietsen elkaar niet veel, HT misschien iets sneller op mijn parkoersen.

Ik ben vrij zeker dat je met Cube of Rockrider geen buil zal vallen. Proefrijden ergens, of testdag opzoeken. Verkrijgbaarheid Rockrider is wel eens een probleem. Overigens maken Rose en Canyon ook leuke niet te dure modellen. Wel altijd carbon kiezen.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Madmaus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: do 11 september 2014, 08:29
Mijn mountainbike: 29" Canyon Neuron CF8

Crapton schreef: di 15 februari 2022, 22:18 Knip
Ik heb lange geschiedenis van rugklachten dus ik ben wel iets meer van het comfort
Met een goed gepaste HT kom ik aardig weg.
Ik heb een tijdje een thudbuster gehad om de klappen op te vangen maar ik ga daar teveel op schommelen met mijn heup (wat weer voor klachten zorgt).
Ik hoop wel dat een Fully daar uitkomst in bied (omdat de vering niet vanuit het zadel komt).

Ergens heb ik in mijn hoofd dat ik graag XT wil qua afmontage. Nergens op gebaseerd behalve dat ik dat altijd gehad heb en ik nog een lading remblokken heb liggen voor XT.

Het is inderdaad een probleem met die rockrider.
Decathlon kan helemaal niets zeggen over een mogelijke leveringsdatum waardoor het lastig wordt.
Het mooie van die rockrider is dat dat zowel voor als achterdemper een remote lockout heeft. Dat is voor mij wel een pre.

Ook is de maatvoering lastig daar.
Ik ben 1.75.
M loopt tot 1.74 en L vanaf 1.75 dus ik zou op het randje zitten van Large.
Dino
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 16 oktober 2006, 12:18
Mijn mountainbike: Intense sniper T nieuw project

Beste,

Ik zou voor de maatvoering niet teveel kijken naar wat erop de site staat als advies.
Maar meer naar je eigen lichaamsbouw, binnenbeenlengte, verschil onder en bovenlichaam en lengte van je armen en dat soort zaken.
Dan kan het zomaar zijn dat een M of een L je beter past.
We Are Basta
Madmaus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: do 11 september 2014, 08:29
Mijn mountainbike: 29" Canyon Neuron CF8

Dino schreef: wo 16 februari 2022, 11:12 Beste,

Ik zou voor de maatvoering niet teveel kijken naar wat erop de site staat als advies.
Maar meer naar je eigen lichaamsbouw, binnenbeenlengte, verschil onder en bovenlichaam en lengte van je armen en dat soort zaken.
Dan kan het zomaar zijn dat een M of een L je beter past.
Klopt dus even goed laten opmeten. Dat is in de decathlon natuurlijk al lastig.

Eventueel zou een superior XF 919 ook wel kunnen.
https://superiorbikes.com/en/2021/mtb-f ... rol-silver
Die heeft een betere afmontage alleen een aluminium frame.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2946
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Madmaus schreef: wo 16 februari 2022, 10:53 Ik heb lange geschiedenis van rugklachten dus ik ben wel iets meer van het comfort
Met een goed gepaste HT kom ik aardig weg.
Ik heb een tijdje een thudbuster gehad om de klappen op te vangen maar ik ga daar teveel op schommelen met mijn heup (wat weer voor klachten zorgt).
Ik hoop wel dat een Fully daar uitkomst in bied (omdat de vering niet vanuit het zadel komt).

Ergens heb ik in mijn hoofd dat ik graag XT wil qua afmontage. Nergens op gebaseerd behalve dat ik dat altijd gehad heb en ik nog een lading remblokken heb liggen voor XT.

Het is inderdaad een probleem met die rockrider.
Decathlon kan helemaal niets zeggen over een mogelijke leveringsdatum waardoor het lastig wordt.
Het mooie van die rockrider is dat dat zowel voor als achterdemper een remote lockout heeft. Dat is voor mij wel een pre.

Ook is de maatvoering lastig daar.
Ik ben 1.75.
M loopt tot 1.74 en L vanaf 1.75 dus ik zou op het randje zitten van Large.
Die Superior is een mooie fiets maar wel heel erg zwaar: 14.5 kg voor M. Dat ga je helaas hard merken als je vaart wil maken of klimmen.

Alternatief misschien deze van Rose? Wel een stukje duurder maar wel carbon en ca. 2 kg lichter en je kan in Bocholt testrijden (in de winkel). Er zit een dropper al op.

De Rockrider is rond de 12 kg en dat is best netjes voor een FS aan deze prijs. In de winkel moet je kunnen proberen, als ie er is! Als je op de grens zit met grootte zou ik kiezen voor de grotere fiets. Kortere stuurpen en zadel iets naar voren indien nodig. Volgens mij is bij Decathlon zonder probleem te ruilen.

Wat betreft SRAM vs Shimano XT dit is iets wat je altijd naderhand kan veranderen (kost wel geld). Ik rijd zelf met SRAM schakeling en ben daar zeer tevreden over. Heb wel weer al jaren Shimano remmen en die zijn prettig vanwege de directe werking. Kwestie van smaak misschien.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Crapton schreef: di 15 februari 2022, 22:18 Wel altijd carbon kiezen.
Met een beperkt budget zou ik eerder gaan voor alu met goede afmontage dan voor carbon met matige onderdelen. Natuurlijk kan TS een andere voorkeur hebben, maar stellen dat je 'altijd voor carbon moet kiezen' omdat dat per definitie beter zou zijn is natuurlijk onzin.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Knakker29 schreef: wo 16 februari 2022, 14:56
Crapton schreef: di 15 februari 2022, 22:18 Wel altijd carbon kiezen.
Met een beperkt budget zou ik eerder gaan voor alu met goede afmontage dan voor carbon met matige onderdelen. Natuurlijk kan TS een andere voorkeur hebben, maar stellen dat je 'altijd voor carbon moet kiezen' omdat dat per definitie beter zou zijn is natuurlijk onzin.
Je onderdelen kan je altijd op een later moment nog (stuk voor stuk) upgraden, een frame verander je in de praktijk nooit meer. Denk dat Crapton daar op doelt.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Madmaus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: do 11 september 2014, 08:29
Mijn mountainbike: 29" Canyon Neuron CF8

Knakker29 schreef: wo 16 februari 2022, 14:56
Crapton schreef: di 15 februari 2022, 22:18 Wel altijd carbon kiezen.
Met een beperkt budget zou ik eerder gaan voor alu met goede afmontage dan voor carbon met matige onderdelen. Natuurlijk kan TS een andere voorkeur hebben, maar stellen dat je 'altijd voor carbon moet kiezen' omdat dat per definitie beter zou zijn is natuurlijk onzin.
Maar als ik mijn budget oprek tot 2700 praten we dan nog steeds overbeperkt budget?
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Madmaus schreef: wo 16 februari 2022, 16:13
Knakker29 schreef: wo 16 februari 2022, 14:56

Met een beperkt budget zou ik eerder gaan voor alu met goede afmontage dan voor carbon met matige onderdelen. Natuurlijk kan TS een andere voorkeur hebben, maar stellen dat je 'altijd voor carbon moet kiezen' omdat dat per definitie beter zou zijn is natuurlijk onzin.
Maar als ik mijn budget oprek tot 2700 praten we dan nog steeds overbeperkt budget?
Feitelijk wel, want dan heb je bijvoorbeeld bij die Rose nog steeds heel basic schakelmateriaal bijvoorbeeld. Kijken we ook bij Rose naar de ground control 2 krijg je een veel betere groep voor 500 euro minder (en imho een betere vork afhankelijk van je gewicht).

Het is ook sterk afhankelijk van hoe en waar je wilt fietsen eerlijk gezegd. Crapton rijd door de brabantse bossen, en heeft dan het liefst een lichte efficiente fiets, dus die kiest de wat lichtere carbon fiets.

Ik rijd graag wat speelser en eventueel in het buitenland, dan heb ik liever de betere vork en schakelmateriaal van de genoemde ground control(en sowieso het geld niet over 500 euro voor 500 gram lichter frame)

en nu gaat het niet over specifiek deze fietsen van Rose, maar meer om aan te geven dat ook JOUW prioriteiten bepalen wat een geschikte fiets is.

Ik rijd met plezier op een hardtail van 14KG een ander moet daar neit aan denken.
Madmaus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: do 11 september 2014, 08:29
Mijn mountainbike: 29" Canyon Neuron CF8

I_do schreef: wo 16 februari 2022, 18:18
Feitelijk wel, want dan heb je bijvoorbeeld bij die Rose nog steeds heel basic schakelmateriaal bijvoorbeeld. Kijken we ook bij Rose naar de ground control 2 krijg je een veel betere groep voor 500 euro minder (en imho een betere vork afhankelijk van je gewicht).

Het is ook sterk afhankelijk van hoe en waar je wilt fietsen eerlijk gezegd. Crapton rijd door de brabantse bossen, en heeft dan het liefst een lichte efficiente fiets, dus die kiest de wat lichtere carbon fiets.

Ik rijd graag wat speelser en eventueel in het buitenland, dan heb ik liever de betere vork en schakelmateriaal van de genoemde ground control(en sowieso het geld niet over 500 euro voor 500 gram lichter frame)

en nu gaat het niet over specifiek deze fietsen van Rose, maar meer om aan te geven dat ook JOUW prioriteiten bepalen wat een geschikte fiets is.

Ik rijd met plezier op een hardtail van 14KG een ander moet daar neit aan denken.
Ja je hebt gelijk.
Ik ga niet naar het buitenland hooguit naar de ardennen.
Ik ben ooit een keer naar Frankrijk gereden en heb daar met veel plezier met mijn oude Cube LTD met velgremmen en een vork met veer ipv lucht gereden. Dus mocht ik daar heen gaan weer is het puur voor de fun.
Ik ga ook geen wedstrijden rijden wel wil ik met beter tempo over de Nederlandse parkours rijden (dan mijn 26"). Bovenalles wil ik gewoon met fun rijden en met een beetje comfort (gezien mijn rug klachten).
Thomaskrop
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 16 januari 2022, 19:39

Ik heb 2 weken terug m'n rockrider fifty s binnen gekregen.
Nog maar een x meegefietst maar goed over te spreken, vele spreken negatief over de fietsen van decathlon maar voor het geld en wat je ervoor krijgt hoor je mij niet klagen.

Ga denk over een tijdje ook een triban rc500/520halen voor kilometers op de weg
Madmaus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: do 11 september 2014, 08:29
Mijn mountainbike: 29" Canyon Neuron CF8

Thomaskrop schreef: wo 16 februari 2022, 19:04 Ik heb 2 weken terug m'n rockrider fifty s binnen gekregen.
Nog maar een x meegefietst maar goed over te spreken, vele spreken negatief over de fietsen van decathlon maar voor het geld en wat je ervoor krijgt hoor je mij niet klagen.

Ga denk over een tijdje ook een triban rc500/520halen voor kilometers op de weg
Het probleem van Decathlon is dat hun echte low end fietsen ruk zijn.
Maar schijnbaar hub high end fietsen zijn best oké en dan heb je dus die naam tegen.
Maar ben serieus geïnteresseerd in die Rockrider.
Alleen kan decathlon niets zeggen over beschikbaarheid. Dat maakt het wel lastig.
Plaats reactie