Tijd om de Cube Acid Disk 2008 vervangen

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gesloten
DeluxZ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 1 november 2007, 13:05
Mijn mountainbike: Scott Spark 960 2022

Zoals te lezen is in de titel is het tijd om mijn Cube Acid Disk uit 2008 te vervangen. Toen gekocht, fanatiek op gefietst, vorig jaar weer afgestoft en het MTB'en weer gaan waarderen :D Ik ben op zoek naar een fully. Nu heb ik al een short listje maar wellicht heb ik wat fietsen over het hoofd gezien. Een 'eis' is dat ik eigenlijk wel graag twee bidons in mijn frame kwijt wil kunnen. Nu is dat met fullys vaak een probleem maar toch zijn er wel een aantal merken die het bieden.

Shortlist:
Scott Spark 960 2022 ; voordeel met demper in frame qua onderhoudsvriendelijkheid (en een dealer met een maat M op voorraad)
Canyon Lux Trail CF6
Orbea Oiz H20
Orbea Oiz H10 TR

Bij de Oiz vraag ik mij af waarom ik de TR boven de 'gewone' H20 zou kiezen. Geometrie lijkt hetzelfde? Zoals jullie zien is het qua prijs range rond de €3000, waarbij de Lux Trail en Oiz H10 TR wat hoger zitten.

De routes die ik fiets zijn omgeving Mierlo, Nuenen, Heeze, Asten. Maar ook met enige regelmaat naar de UHR.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

DeluxZ schreef: wo 13 april 2022, 15:54 Zoals te lezen is in de titel is het tijd om mijn Cube Acid Disk uit 2008 te vervangen. Toen gekocht, fanatiek op gefietst, vorig jaar weer afgestoft en het MTB'en weer gaan waarderen :D Ik ben op zoek naar een fully. Nu heb ik al een short listje maar wellicht heb ik wat fietsen over het hoofd gezien. Een 'eis' is dat ik eigenlijk wel graag twee bidons in mijn frame kwijt wil kunnen. Nu is dat met fullys vaak een probleem maar toch zijn er wel een aantal merken die het bieden.

Shortlist:
Scott Spark 960 2022 ; voordeel met demper in frame qua onderhoudsvriendelijkheid (en een dealer met een maat M op voorraad)
Canyon Lux Trail CF6
Orbea Oiz H20
Orbea Oiz H10 TR

Bij de Oiz vraag ik mij af waarom ik de TR boven de 'gewone' H20 zou kiezen. Geometrie lijkt hetzelfde? Zoals jullie zien is het qua prijs range rond de €3000, waarbij de Lux Trail en Oiz H10 TR wat hoger zitten.

De routes die ik fiets zijn omgeving Mierlo, Nuenen, Heeze, Asten. Maar ook met enige regelmaat naar de UHR.
Een Scott Spark is juist niet onderhoud vriendelijk door de verregaande integratie van bekabeling, veel lockouts en slechter bereikbare demper.
Waarom zou je de gewone over de TR verkiezen?

Verder mist er een beetje een vraag :lol: .

Maar ik vermoed dat je het met al deze fietsen naar je zin zou hebben dus mijn antwoord op je niet gestelde vraag: koop degene die je het gaafste vind!
DeluxZ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 1 november 2007, 13:05
Mijn mountainbike: Scott Spark 960 2022

I_do schreef: do 14 april 2022, 07:08
DeluxZ schreef: wo 13 april 2022, 15:54 Zoals te lezen is in de titel is het tijd om mijn Cube Acid Disk uit 2008 te vervangen. Toen gekocht, fanatiek op gefietst, vorig jaar weer afgestoft en het MTB'en weer gaan waarderen :D Ik ben op zoek naar een fully. Nu heb ik al een short listje maar wellicht heb ik wat fietsen over het hoofd gezien. Een 'eis' is dat ik eigenlijk wel graag twee bidons in mijn frame kwijt wil kunnen. Nu is dat met fullys vaak een probleem maar toch zijn er wel een aantal merken die het bieden.

Shortlist:
Scott Spark 960 2022 ; voordeel met demper in frame qua onderhoudsvriendelijkheid (en een dealer met een maat M op voorraad)
Canyon Lux Trail CF6
Orbea Oiz H20
Orbea Oiz H10 TR

Bij de Oiz vraag ik mij af waarom ik de TR boven de 'gewone' H20 zou kiezen. Geometrie lijkt hetzelfde? Zoals jullie zien is het qua prijs range rond de €3000, waarbij de Lux Trail en Oiz H10 TR wat hoger zitten.

De routes die ik fiets zijn omgeving Mierlo, Nuenen, Heeze, Asten. Maar ook met enige regelmaat naar de UHR.
Een Scott Spark is juist niet onderhoud vriendelijk door de verregaande integratie van bekabeling, veel lockouts en slechter bereikbare demper.
Waarom zou je de gewone over de TR verkiezen?

Verder mist er een beetje een vraag :lol: .

Maar ik vermoed dat je het met al deze fietsen naar je zin zou hebben dus mijn antwoord op je niet gestelde vraag: koop degene die je het gaafste vind!
Minder ellende met schoonmaken dan? ;-) Vraag is eigenlijk meer advies over waarom een fiets wel of niet :-D
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Als een fully met twee bidons de enige overweging is dan zijn er nog wel meer te noemen.

Zoals de Silverback Stratos (die in carbon en aluminium is) https://silverbackbikes.de/products/stratos-cf-2 of https://silverbackbikes.de/products/stratos-al-1
De Kona Hei Hei CR

Wellicht eerst kijken wat een beetje realistisch leverbaar is...
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Het hangt er ook van af wat je zoekt. De Scott en de TR hebben wat meer veerweg zullen wat comfortabeler zijn. De Canyon en de gewone ioz kunnen wat strakker voelen.
Dan hebben ze volgens mij ook niet allemaal een lockout wat voor sommige mensen een ding is.

Daarnaast is er op moment erg weinig leverbaar, dus als er ergens een geschikte fiets staat die je mooi vindt en wil betalen zou ik het gewoon doen.
DeluxZ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 1 november 2007, 13:05
Mijn mountainbike: Scott Spark 960 2022

Morgen ga ik even testrit maken op een Scott Spark. De LBS heeft die op voorraad :)
DeluxZ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 1 november 2007, 13:05
Mijn mountainbike: Scott Spark 960 2022

I_do schreef: vr 15 april 2022, 10:10 Het hangt er ook van af wat je zoekt. De Scott en de TR hebben wat meer veerweg zullen wat comfortabeler zijn. De Canyon en de gewone ioz kunnen wat strakker voelen.
Dan hebben ze volgens mij ook niet allemaal een lockout wat voor sommige mensen een ding is.

Daarnaast is er op moment erg weinig leverbaar, dus als er ergens een geschikte fiets staat die je mooi vindt en wil betalen zou ik het gewoon doen.
Ik zoek inderdaad ook iets meer comfort. Ik houd wel van doortrappen (als ik zonder vriendin fiets kan dat :P) en anders is het een rustiger tempo. Zoals in mijn vorige bericht is die Scott uit voorraad leverbaar dus dat is in deze tijd heel erg mooi en een dikke plus.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

DeluxZ schreef: vr 15 april 2022, 10:12
I_do schreef: vr 15 april 2022, 10:10 Het hangt er ook van af wat je zoekt. De Scott en de TR hebben wat meer veerweg zullen wat comfortabeler zijn. De Canyon en de gewone ioz kunnen wat strakker voelen.
Dan hebben ze volgens mij ook niet allemaal een lockout wat voor sommige mensen een ding is.

Daarnaast is er op moment erg weinig leverbaar, dus als er ergens een geschikte fiets staat die je mooi vindt en wil betalen zou ik het gewoon doen.
Ik zoek inderdaad ook iets meer comfort. Ik houd wel van doortrappen (als ik zonder vriendin fiets kan dat :P) en anders is het een rustiger tempo. Zoals in mijn vorige bericht is die Scott uit voorraad leverbaar dus dat is in deze tijd heel erg mooi en een dikke plus.
Dan die gewoon nemen en lekker fietsen! Mijn vriendin heeft er ook één in bestelling :lol:
DeluxZ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 1 november 2007, 13:05
Mijn mountainbike: Scott Spark 960 2022

I_do schreef: vr 15 april 2022, 10:20
DeluxZ schreef: vr 15 april 2022, 10:12

Ik zoek inderdaad ook iets meer comfort. Ik houd wel van doortrappen (als ik zonder vriendin fiets kan dat :P) en anders is het een rustiger tempo. Zoals in mijn vorige bericht is die Scott uit voorraad leverbaar dus dat is in deze tijd heel erg mooi en een dikke plus.
Dan die gewoon nemen en lekker fietsen! Mijn vriendin heeft er ook één in bestelling :lol:
Die kans is zeer groot. Nog even de 3k goed praten aan mijzelf :lol: Ik val qua lengte en bbl beetje tussen M en L in .. dus morgen dat vooral goed checken :-q
DeluxZ
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 1 november 2007, 13:05
Mijn mountainbike: Scott Spark 960 2022

:D :D
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goed gedaan en mazzel dat je zo snel er eentje te pakken kreeg.

Ik las de topictitel nog eens en dacht:
Goh, na 14 jaar al? :lol:

Deze sluit ik, kan iedereen verder reageren in je SYS.
viewtopic.php?f=14&t=153848
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gesloten