Spectral of Torque voor MTB vakanties en Bikepark gebruik

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Ik ben aan het overwegen om mijn Canyon Stoic te verkopen en daar een (enduro) fully voor terug te kopen.

Het rijden in een Bikepark en vakanties naar Oostenrijk (Saalbach) en dit jaar Verbier zijn me misschien wel net iets te goed bevallen :winkie:

Nu is de vraag, is een Spectral 160/150mm geschikt voor dit gebruik of ben ik beter af met een Torque 170/170 of is deze laatste overkill?

Ik ben zeker geen pro maar drops tot 2/3 meter hoog moeten er wel mee gesprongen kunnen worden.

Omwille van budget hou ik het bij Canyon ;)

En tot slot, heeft er iemand met bovengenoemde fietsen ervaring in het rijden van bikeparks?
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Je noemt een enduro maar beschrijft vervolgens alleen maar bikepark. Moet er ook mee getrapt worden? Anders ben je met een DH fiets wss het beste af.

Desalniettemin, met beiden kun je prima ook in bike parks rijden. Met de Torque nog wat beter dan met de Spectral. Das toch meer een opgedikte trail bike die dus wel veelzijdiger is.

Je hebt het over drops van 2-3 meter… dat is gigantisch. Bedoel je geen jumps/tables? Een drop van 3 meter zou ik niet met een Spectral willen nemen, al is het maar om het frame te sparen..
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Ik bedoel wel echt een Enduro want wil er ook nog een beetje mee omhoog kunnen fietsen.

Vorig jaar in Saalbach met een Mondraker Superfoxy alles kunnen fietsen wat ik durf en dus ook de drop van 2/3 meter.

De Spectral is zoals je beschrijft en wat mijn idee al was teveel trail ipv enduro..
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik zag een nieuwsbericht over een nieuwe strive?!
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

ik heb een torque (27,5'' uit 2018) daarvoor had ik een DH bak.
met de torque doe ik in bikeparks alles wat ik met de DH deed en misschien nog wel meer omdat hij lichter en wendbaarder is.
zelfs als ik alleen maar bikeparks zou rijden zou ik geen echte DH bak meer kopen.
met de torque trap ik makkelijk 1200-1500 hoogtemeters weg bij bv. het Gardameer of Finale Ligure.
dat is wel grotendeels over asfalt en brede bospaden. op een singletrack met wortels omhoog is het wel flink werken.
daar zal de spectral misschien ietsje soepeler omhoog komen, maar zo op het eerste gezicht is er geen enorm verschil in gewicht en geo.

dus dan is de vraag wil je dagtochten maken, waarbij je over singletracks klimt en tussendoor een bikepark => spectral
vooral bikeparks en omhoog fietsen en dan gelijk weer recht naar beneden => torque
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

paulus1981 schreef: vr 22 april 2022, 00:07 Ik zag een nieuwsbericht over een nieuwe strive?!
Als je een beetje op lengte bent zeker hier naar kijken!
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Bij 2 a 3 meter drops zou ik toch voor de Torque gaan.

Spectral is categorie 4, Torque 5.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Er staat 2/3 meter, dat lees ik als 67cm dus gewoon een lichte trailbike kopen 8)

Canyon claimt zelf dat zowel een Torque als een Spectral vlot omhoog klimt, of dat voor beide fietsen echt zo is?
Een lange rustige fireroad omhoog of een steile klim in limburg (of waar dan ook) zal toch wel verschillend uitpakken lijkt me.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

rij je ook wel eens in NL? Zo nee: Torque.
Maar als de praktijk is dat je 90% van je ritten toch hier op de vaste routes doorbrengt zou ik voor de Spectral gaan. Maar een do-it-all is het niet, die bestaan ook niet. Idealiter hou je de Stoic er naast en ga je voor een Torque.
Ik rij zelf op een vorig model Spectral maar denk dat het gat tussen die Spectral en een moderne DH fiets groter is dan het gat richting oudere XC fietsen. En dat merk je wel op zwarte en rode trails. Tegelijkertijd is het in NL echt een overkill aan fiets.

De Strive is meer Enduro, zou zeker een interessante optie zijn.
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

Zoals Bram zegt, als de fiets alleen voor het buitenland bedoeld is dan zou ik voor de Torque kiezen. Wil je er ook in Nederland mee rond komen zou ik voor de Spectral gaan.

Ikzelf rijd een trek remedy (160/150mm) en rijd er in bikeparken alles mee. Ook kom ik er in Nederland nog gewoon goed mee rond.
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Voor Nederland heb ik een lichte snelle carbon fiets die ik gebruik voor m'n XC rondjes.

De Torque zou ingezet worden voor enduro vakanties en bikepark gebruik.
Om die reden moet de Stoic dan ook plaats maken.


Aan een ieder om te bepalen of onderstaande 67 cm is :wink:

Afbeelding
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Laatst gewijzigd door aurelius op vr 22 april 2022, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Ik vind de nieuwe Strive echt een hele mooie fiets maar zit financieel wel in een heel ander segment dan een aluminium Torque ;)
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Torque it is dan, vette bak en zal goed gebruikt worden zo te zien. Maar ze zijn niet leverbaar nu dacht ik (in AL). De Spectral dan weer wel...
Is die foto op de X-line?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Mrfrank schreef: vr 22 april 2022, 13:12 Voor Nederland heb ik een lichte snelle carbon fiets die ik gebruik voor m'n XC rondjes.

De Torque zou ingezet worden voor enduro vakanties en bikepark gebruik.
Om die reden moet de Stoic dan ook plaats maken.


Aan een ieder om te bepalen of onderstaande 67 cm is :wink:

Afbeelding
Dat is zeker geen 67 cm :winkie:

Ik persoonlijk vind het voor bikeparks en drops en zo toch wel lekker om wat 'overbiket' te zijn. Ben slechts een middelmatige rijder en wil het nog wel eens verkloten, soms gaat het als een tiet en de volgende keer bak ik er geen reet van. Ik vind het toch heel fijn te weten dat mijn materiaal in ieder geval het aankan, ook al betekend het dat ik feitelijk op een te dikke bak rijd voor wat ik doe. Wat ik ook doe, de kans dat mijn frame of vork of wielen doormiddenbreken is klein. Die gemoedsrust en het vertrouwen dat het geeft is ook heel wat waard :bier:
Plaats reactie