Cube reaction C:62 pro of toch Stevens Sentiero

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Jochem--
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 24 april 2022, 20:32

Ik zit met een keuze tussen twee mtb's waar ik niet uit kom. Het gaat tussen de Cube Reaction C:62 pro 2022 (nieuw) en de Stevens Sentiero (gebruikte demo van vorig jaar). Hopelijk kunnen jullie mij wat op weg helpen, met name als het gaat om de keuze tussen beide fietsen :).

Recent heb ik mijn 26 inch cube verkocht en wil toch wat beters. Ik mtb ca 2 keer per week en voornamelijk op de veluwe rondjes van ca 50/ 60 km. Zomers gaat de mtb regelmatig mee naar Oostenrijk of Zwitserland waar ik dan wat downhill (maar dat is niet het belangrijkste criteria).

De Cube spreekt mij aan wat betreft looks, carbon en voorvork. Levertijd is een nadeel. Vermoedelijk ergens tussen eind mei en juli. De Cube kan ik op mijn fietsplan zetten. Nieuwprijs 1900 euro en na fietsplan waarschijnlijk 1550 euro resterend.
De Stevens is direct beschikbaar, gros van de specs lijkt mij vergelijkbaar en lijkt mij ook een mooie fiets. Over de voorvork twijfel ik met name. Op dit forum lees ik wat wisselende berichten over de voorvork (Fox 32 Float Rhythm). De Stevens kan ik voor ongeveer 1150 euro kopen.

Qua looks, frame en voorvork neig ik naar de cube, maar hoe kijken jullie als kenners hier tegen aan. Is het prijsverschil van een ca 400 euro dit waard? (Uiteraard zal ik voor aanschaf eerst goed proefrijden.)

Onderstaand de specs van de beide mtb's naast elkaar:
Cube vs Stevens
Voorvork: RockShox Judy Gold RL Air, 100mm, OneLoc, 15x110mm vs Fox 32 Float Rhythm
Frame: carbon vs alu
Versnellingen: Shimano Deore/XT 1x12 afmontage vs shimano deore/SLX
Gewicht: 11.5 kg vs 12.4 kg
Remmen: Shimano XT BR-M8100 vs Shimano BR-MT410

Een betere deal voor max 1900 euro sta ik ook voor open, maar van bovenstaande weet ik dat de levertijden te behappen zijn.

Bedankt voor jullie hulp!
RobertVDN
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: do 9 augustus 2012, 17:58

Waarom twijfel je over die Fox vork? Op papier is die juist beter dan een Rockshox Judy. Of je iets goed vindt is natuurlijk altijd afhankelijk van waar je het mee vergelijkt maar zo'n Fox 32 is gewoon prima. Redelijk betaalbaar en meer dan dat heb je in Nederland niet nodig
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Inderdaad, die Fox zou ik hoger aanslaan dan een Judy.
Maar voor de rest, remmen-schakelen- carbon frame, is de Cube iets aantrekkelijker.

Zit er nog wezenlijk verschil in de geometrie?
Het zijn natuurlijk xc-fietsen, maar bijvoorbeeld een ouderwets steile balhoofdhoek vind ik toch wel een serieus minpunt (eigenlijk zo serieus dat ik daar een fiets op zou laten staan).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jochem--
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 24 april 2022, 20:32

Bedankt voor jullie reacties :).

Dan heb ik het verkeerd begrepen wat betreft de voorvorken. Fox beter dan de Judy. Jullie zitten een stuk beter in de materie dan ik merk ik.

Wat betreft de geometrie; de Cube heeft een balhoofdbuishoek van 69 en 113,8cm wielbasis. De Stevens is 70 graden en 114,9cm. De bovenbuislengte van de Cube is 628mm tegen 613mm van de Stevens. Ik begrijp dat elke graad lager van de balhoofdbuishoek beter is en dan zou de Cube de voorkeur hebben. Als leek zou ik zeggen dat dit niet veel uitmaakt, maar ik heb hier duidelijk niet veel kaas van gegeten.

Als jullie me nog wat tips kunnen geven wat helpvol kan zijn, hoor ik het graag.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Van die twee zou ik denk ik toch de Cube kiezen. En dan misschien op termijn een ander vorkje, hoewel dat natuurlijk niet hoeft als de Judy goed bevalt.

69 en 70 graden is conservatief qua balhoofdhoek, maar "we" hebben er jaren met plezier mee gereden dus het is niet zo dat dat nu ineens niet meer kan. Iets slacker is met name wel fijn als het terrein technischer wordt en naar beneden loopt maar als je wat gematigder paden naar beneden rijdt gaat het best.

Het voordeel is met name dat een fiets met flauwere balhoofdhoek stabieler wordt. De laatste jaren is er een trend naar minder steile vorkhoeken. Bovendien kun je niet alleen maar kijken naar één graadje balhoofdhoek meer of minder omdat er meer factoren een rol spelen in hoe een fiets voelt. Het is een samenspel van allerlei afmetingen wat bepaalt hoe een fiets rijdt en de rijder is daar zelf ook nog een onderdeel van... (je beweegt je immers over de fiets waardoor het zwaartepunt continu verplaatst wordt).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie