Nieuwe Canyon

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
DiXi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 278
Lid geworden op: di 11 mei 2010, 16:32
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Carbon 29

Nespresso schreef: vr 6 mei 2022, 20:29 Ik stond voor eenzelfde soort dilemma: ik had dan al wel een race-fully, maar wilde een bike die ook in Oostenrijk te rijden was. Dus sowieso een "downcountry-XC" of trailbike. Aangezien de skills een echte trailbike (nog) niet rechtvaardigen -als in: ik kan nog geen serieuze jumps maken- uiteindelijk gekozen voor een "downcountry-XC". Prettig voor de 97% van de ritten in NL en die 3% buitenland gaat er ook prima mee. Dus mijn advies zou zijn: laat het afhangen van de verhouding NL/buitenlands en je skills.

Ik heb wel het idee dat de Lux Trail een beetje achterloopt op de geometrie van de nieuwste lichting "downcountry-XC" van andere merken zoals Specialized en Scott.
Dat klinkt inderdaad heel gelijkwaardig!

Mijn XC skills zijn uitstekend, maar nog weinig enduro/downhill ervaring…

‘Downcountry-XC’ is inderdaad wat ik zoek!

Welke keuze heb jij uiteindelijk gemaakt?
Vond juist de prijs/kwaliteit verhouding van Canyon (met goede reputatie) aantrekkelijk over wederom een Specialized (De Epic EVO of Stumpjumper bijv)
cheeta schreef: vr 6 mei 2022, 21:34 Waarom zou je de Neuron pakken en niet de Spectral 125 ?
Dat zou inderdaad mijn voorkeur zijn over de Neuron. Zelfde veerweg zelfs.

Dus dan is de vraag: Lux Trail, Spectral 125 of de normale Spectral?…
Laatst gewijzigd door DiXi op vr 6 mei 2022, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
I am Specialized
TheLeeany
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 26 maart 2022, 12:02

De afweging van de Lux trail met 120 mm en vervolgens een reguliere spectral met 160mm volg ik niet.
Als je dan een Lux trail, Neuron en spectral 125 in deze volgorde naast elkaar zet van meest XC naar Trail, moet je daaruit toch wel kunnen concluderen wat het beste bij je past.
Als je met Neuron verplicht bent tot 27.5 inch in jouw maat, zou ik stellen dat er nog 2 over blijven en je over een paar weken de Spectral 125 thuis bezorgd krijgt :D
DiXi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 278
Lid geworden op: di 11 mei 2010, 16:32
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Carbon 29

TheLeeany schreef: vr 6 mei 2022, 22:32 De afweging van de Lux trail met 120 mm en vervolgens een reguliere spectral met 160mm volg ik niet.
Als je dan een Lux trail, Neuron en spectral 125 in deze volgorde naast elkaar zet van meest XC naar Trail, moet je daaruit toch wel kunnen concluderen wat het beste bij je past.
Als je met Neuron verplicht bent tot 27.5 inch in jouw maat, zou ik stellen dat er nog 2 over blijven en je over een paar weken de Spectral 125 thuis bezorgd krijgt :D
Hahaha, je zit wel in de goede richting!

Omdat ik een aantal reviews voorbij heb zien komen die de 125 een ‘verslechterde’ Spectral noemen..

Gevoelsmatig zou het idd mijn beste keuze zijn…
Al blijft de twijfel of ik een lichte/wendbare XC fiets niet ga missen.. (Daarom de twijfel voor de Lux trail)
I am Specialized
TheLeeany
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 26 maart 2022, 12:02

Tja weet je wat het is met dat soort dingen, het overlapt elkaar ook allemaal ontzettend erg. Vroeger had je 4 modellen, en kon je daaruit alleen maar de juiste keuze maken. De die-hard spectral trail rijders zullen de 125 altijd een downgrading noemen, maar daar waar je zelf twijfelt over een Lux kan het misschien net de ideale compensatie zijn.

Ik ben naar Koblenz gereden en heb zowel de Lux Trail, Neuron en Spectral geprobeerd (al zegt een rondje over de parkeerplaats/BMX baan helemaal niets). Maar je hebt 'm wel een keer in je handen en tussen de benen gehad, om een impressie te krijgen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Tsja… vlot/snel in Nl rijden, mn UHR, Schoorl, Postbank… gaat allemaal uitstekend op een Lux, waarbij de Trail meer reserves biedt. Zeker zodra het technischer wordt. Ik heb de gewone 110mn Lux en de Lux Trail in maatje S. Ik rijd in Zuid L, net over de grens Vise, Voerstreek, Drielandenlunt. Ik rijd er hier zwaardere trails mee dan je oha vindt op vaste Nl’se routes. En ik maak afstanden 50-70km gemiddeld, 750-1000hm gemiddeld. Trails rijden ‘en fietsen’ dus. Ik reed er ook een afdaalgerichte transalp mee afgelopen september. Ik kan en doe er alles mee, houd ook wel van uitdagend en zsm dalen, ik zoek de grens van wat de fiets kan wel op. Ook in de Alpen houd ik trailfully’s er makkelijk mee bij… tót het echte bikeparkwerk aanbreekt, met springen, hogere drops, etc. Tot het terrein echt verblokt wordt. Dat is echt de grens voorbij.
Dus wat is fun? Met minder veerweg eerder een adrenalinekick tegenkomen, toch beneden komen? Speels rondrijden, relaxed hupsen en springen, minder de focus op snel fietsen, snel klimmen? Agressief in ‘t zwaarste terrein de grenze opzoeken naar beneden?

Mijn zoon rijdt regelmatig mee, op de Neuron. Worden de trails zwaarder, dan gaat die makkelijker sneller, springen gaat er wel gewoon goed mee. Klimmen doet ‘ie ook rap, al is de Lux met licht gewicht en remote lock nog wat rapper, efficienter, zeker als je ook staand klimt. Boeien Alpenimmen naar de top je minder, pak je liever de lift, wil je ongehoord hard in technisch terrein kunnen fietsen, de zwaarste trails meesteren? Dan kan de Spectral dat ‘t best.

Maar… je moet nog fully gaan rijden.., voor je dat allemaal kunt ben je wel even verder.
Dus tsja… kies je een fully die vooral hier prima voldoet (Lux Trail)? Een die helemaal perfect is voor daar (Spectral)? Het meest allround voor allebei is dan een Neuron den ik, op de flowy 2.0 routes in Nl, maar ook al op zwaardere Alpentrails.
Hangt er maar van af van wat jij precies zoekt…
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

worstkaas schreef: vr 6 mei 2022, 21:14
I_do schreef: vr 6 mei 2022, 17:32

Kun je met een trail niet goed uit de voeten dan? Draai het eens om, waarom wil je een nerveuzere fiets? Voor welk voordeel? Een fiets gemaakt om mee te racen (=de gewone lux) is overkill voor een recreant.
Er is helemaal niks nerveus aan een gewone lux, die doet het echt prima op de routes Uhr, Schoorl en de Postbank.
Dan zoek je juist geen langere en luiere trail.
Als je nou elk weekend in de bergen fietste en veel afdaalde dan is het misschien een ander verhaal.

Een lux kun je juist heel ontspannen en supersnel de Nederlandse routes rijden. Waarom dat dan overkill is voor de recreant is mij niet duidelijk.
Begin eens bij het begin, waarom is de gemoedelijker trail variant overkill? Verder ben ik het er op basis van persoonlijke ervaring met zowel kortere stijle als langere slackere fietsen voor mij iig niet mee eens dat je op schoorl, UHR en Posbank aan een Lux trail een te lange luie fiets zou hebben. Ik kan me vrijwel geen situatie buiten een XC race indenken waarin ik liever de gewone lux zou rijden.
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Neem een YT izzo, klimt als een down country en gaat ook goed naar beneden en is net als canyon alleen online te krijgen, en heeft daardoor goede prijsstelling. Zie vergelijking hier.

https://youtu.be/fP5dOMMpF_A
DiXi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 278
Lid geworden op: di 11 mei 2010, 16:32
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Carbon 29

aurelius schreef: za 7 mei 2022, 12:07 Tsja… vlot/snel in Nl rijden, mn UHR, Schoorl, Postbank… gaat allemaal uitstekend op een Lux, waarbij de Trail meer reserves biedt. Zeker zodra het technischer wordt. Ik heb de gewone 110mn Lux en de Lux Trail in maatje S. Ik rijd in Zuid L, net over de grens Vise, Voerstreek, Drielandenlunt. Ik rijd er hier zwaardere trails mee dan je oha vindt op vaste Nl’se routes. En ik maak afstanden 50-70km gemiddeld, 750-1000hm gemiddeld. Trails rijden ‘en fietsen’ dus. Ik reed er ook een afdaalgerichte transalp mee afgelopen september. Ik kan en doe er alles mee, houd ook wel van uitdagend en zsm dalen, ik zoek de grens van wat de fiets kan wel op. Ook in de Alpen houd ik trailfully’s er makkelijk mee bij… tót het echte bikeparkwerk aanbreekt, met springen, hogere drops, etc. Tot het terrein echt verblokt wordt. Dat is echt de grens voorbij.
Dus wat is fun? Met minder veerweg eerder een adrenalinekick tegenkomen, toch beneden komen? Speels rondrijden, relaxed hupsen en springen, minder de focus op snel fietsen, snel klimmen? Agressief in ‘t zwaarste terrein de grenze opzoeken naar beneden?

Mijn zoon rijdt regelmatig mee, op de Neuron. Worden de trails zwaarder, dan gaat die makkelijker sneller, springen gaat er wel gewoon goed mee. Klimmen doet ‘ie ook rap, al is de Lux met licht gewicht en remote lock nog wat rapper, efficienter, zeker als je ook staand klimt. Boeien Alpenimmen naar de top je minder, pak je liever de lift, wil je ongehoord hard in technisch terrein kunnen fietsen, de zwaarste trails meesteren? Dan kan de Spectral dat ‘t best.

Maar… je moet nog fully gaan rijden.., voor je dat allemaal kunt ben je wel even verder.
Dus tsja… kies je een fully die vooral hier prima voldoet (Lux Trail)? Een die helemaal perfect is voor daar (Spectral)? Het meest allround voor allebei is dan een Neuron den ik, op de flowy 2.0 routes in Nl, maar ook al op zwaardere Alpentrails.
Hangt er maar van af van wat jij precies zoekt…
Bedankt voor je uitgebreide reactie Aurelius!

Had gelezen dat je sinds enige tijd op een Lux Trail rijdt, dus was al benieuwd naar jouw mening.

Je laatste deel zet me aan het denken.. Ik heb op de hardtail veel wedstrijden en marathons gereden, in de Benelux en Duitsland. Kon daarop goed meekomen. (Actief rijden) Verwacht overigens niet dat ik heel lang nodig heb om te ‘wennen’ aan een fully…

Een overweging is de hardtail blijven gebruiken voor NL en de fully voor meer spielerei en het buitenland.. (Dus de hardtail vervangen voor een fully? Of er een fully naast gebruiken?)

Maar die keuze kan ik alleen zelf maken. In elk geval erg mooi en positief om te horen dat de Lux Trail zeer goed mee kan komen op het meeste terrein!
I am Specialized
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Heb je wellicht al gelezen in het Canyon topic:
En dan nog even afwegen of je wilt wachten op de nieuwe Lux:

https://www.bikeperfect.com/news/spy-sh ... -cape-epic

https://en.brujulabike.com/loana-lecomt ... prototype/

met waarschijnlijk wat “slacker” balhoofd en dus nog iets meer trail georiënteerd..
carbon bike, titanium collarbone...
DiXi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 278
Lid geworden op: di 11 mei 2010, 16:32
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Carbon 29

Nespresso schreef: zo 8 mei 2022, 11:05 Heb je wellicht al gelezen in het Canyon topic:
En dan nog even afwegen of je wilt wachten op de nieuwe Lux:

https://www.bikeperfect.com/news/spy-sh ... -cape-epic

https://en.brujulabike.com/loana-lecomt ... prototype/

met waarschijnlijk wat “slacker” balhoofd en dus nog iets meer trail georiënteerd..
Zag m voorbij komen inderdaad.. De normale Lux is ook in zijn geheel niet meer te bestellen… Ik wacht dus sowieso even met kopen, geeft me ook meer tijd om de knopen door te hakken
I am Specialized
Plaats reactie