Goede deal?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Erwin11
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 23 mei 2022, 09:02

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw in de MTB-wereld. Ik heb wat rondgekeken voor 2e hands fietsen en ben uitgekomen op een Specialized Carve Comp 29. Hij is in 2014 gekocht en de fiets ziet er nog netjes uit. Ketting zitten bijv. geen roest plekken op. Hij is uitgerust met een Rockshox Recon voorvork en Hydraulische schijfremmen. Er zit een SRAM XS versnellingsgroep op. Ik kan de fiets aanschaffen voor 400,-.

Recent zijn de remschijven vervangen en de brakepads ook. Evenals de tandwielen. Onder garantie zijn er nog betere velgen ingezet door Specialized met betere industriële lagers.

Ik ben een beginnende fietser die 178 cm lang is en 80KG weegt. Ik wil 1 tot 2x pw. gaan fietsen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Groet,
Erwin
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16780
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dag Erwin, welkom.
Of de fiets dat waard is en een goede deal is is lastig te zeggen zonder de staat te kennen. Als je alles meteen moet gaan vervangen omdat de aandrijving versleten is, de remblokken, uitgedroogde banden en vering die zwaar aan onderhoud toe is niet.
Als hij in zeer goede staat van onderhoud verkeerd wel...

Beetje zwart/wit, maar de staat van onderhoud is van groot belang. Een beurtje voor de vork kost zo €100,-, voor de demper idem.
Als beginner zul je ook nog niet veel zelf kunnen doen aan de fiets, dus ben je aangewezen op een fietsenmaker (tenzij je iemand in je kennissenkring hebt die je kan helpen).

Ik zou in elk geval navragen wanneer de vering onderhoud gehad heeft, het is fijn als dat aantoonbaar is met een rekening. Verder goed kijken naar de remmen en aandrijving. Werkt alles soepel en goed, voelen de remmen niet te "sponzig" (dan moeten ze ontlucht worden) etc. Als je iemand kent die er kijk op heeft en met je mee wil gaan zou dat mooi zijn.

Oja, de maat moet natuurlijk wel goed zijn. Een te kleine of te grote fiets is altijd een miskoop.
En Sram XS bestaat niet... ;-)
(wel SX, de goedkoopste Sram groep en als die erop zit is die later gemonteerd want die bestond in 2014 nog niet).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Erwin11
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 23 mei 2022, 09:02

Hallo Kermit,

Dank je wel. En bedankt voor je reactie.

Hij heeft aangegeven recent veel te hebben vervangen, enkel de remhendels zouden op termijn een keer vervangen kunnen worden geeft hij aan. Hoe weet ik of een vering aan onderhoud hevig is?

Op de foto's vind ik hem er netjes uitzien zie geen bijzonderheden. Het is even afwachten of hij ook soepel aanvoelt inderdaad.

Ik ga ervan uit dat wanneer ik erop ga fietsen en stuurt/schakelt/remt soepel dat het qua staat goed is?

Groet,
Erwin
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

een fiets kan altijd netjes gewassen en gepoetst zijn en daarom prachtig op de foto's eruit zien, maar juist door al dat wassen zullen de lagers en ketting eerder -wel-versleten zijn..
(en dat zie je dus niet op een foto).

iemand die komt dat misschien "de remhendels" een keer vervangen moeten worden, zou ik ook niet helemaal vertrouwen.. die slijten normaal gesproken niet echt geleidelijk ofzo.. ze zijn goed of slecht en als ze slecht zijn, dan zou ik ze direct vervangen.

en recent "veel" vervangen..? wat is dat? banden, ketting en tandwielen achter? of ook de tandwiel(en) voor, bottombracket, headset, derailleurwieltjes.

En ook de wielen.. als er onder garantie andere wielen in zijn gezet, dan zal dat ook wel minstens 6 jaar geleden zijn geweest. als er veel op is gereden, dan zouden die "betere" lagers ook best helemaal op kunnen zijn.

Wat betreft de vork.. als de verkoper zo eerlijk is om bv aan te geven dat er nooit onderhoud is gedaan, dan weet je in ieder geval zeker dat het tijd is :) (en misschien wel niet meer rendabel om er iets fatsoenlijks van te maken). Als het al weer 1-2 jaar geleden is, dan ben je ook wel weer aan de beurt.

Kortom een fiets van 8 jaar oud is op -alle- fronten een behoorlijk risico als je het zelf niet kan beoordelen en of maken.
is het daarmee een slechte deal..? geen idee misschien is ie wel in uitstekende staat, maar als je zelf geen onderhoud wil/kan doen, moet je rekening houden met een paar 100 euro kosten het eerste jaar. Als je geluk hebt hou je het in je zak.
Het is dus een gok :)
Ik ga ervan uit dat wanneer ik erop ga fietsen en stuurt/schakelt/remt soepel dat het qua staat goed is?
is een aardige indicatie, maar zeker niet sluitend. Of lagers nog goed zijn kan je bv beter testen door een wiel juist heel zachtjes te draaien en goed te voelen en luisteren bij de naaf. (als je er gewoon met 80 kg op gaat zitten en doortrapt, dan merk je er weinig van(
Erwin11
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 23 mei 2022, 09:02

Hallo Prulleman,

ik heb nog even wat aanvullende vragen gesteld. Zodra ik reactie heb laat ik het weten.

Groet,
Erwin
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16780
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het probleem is dat je als beginner niet goed (genoeg) kunt oordelen over de staat van de diverse onderdelen. Daarmee wil ik niet zeggen dat het geen goede deal kan zijn. Er zijn mensen die hun spullen echt goed onderhouden en als je zo'n fiets treft denk ik dat het een goede deal is (kan zijn).

Maar er zijn ook mensen die dat niet doen maar de boel wel netjes oppoetsen voor de verkoop.
En dan komen er snel extra kosten aan...

Het is net de autohandel :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Erwin11
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 23 mei 2022, 09:02

Die velgen zijn een terugroepactie geweest van Specialized. Moet in 2015 zijn geweest. Misschien kun je dat nog bij Klaucke Tweewielers in Assen navragen. Daar komt de fiets vandaan namelijk. Ik heb zelf de vork nagelopen de laatste jaren. Vork is nooit iets mee geweest, werkt goed. Prima kwaliteit. Remhendel rechts is beetje afgebladerd, niet de allermooiste meer. Werkt verder gewoon goed hoor. Hoeven niet worden vervangen, meer een 'esthetisch' dingetje. Bracket heb ik zelf vervangen vorig jaar.

Dit is er ook nog mee gebeurd.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ja, heel eerlijk.. ? nou weet je nog niks :D
maar met nog 100 vragen ga je ook niet de juiste beslissing kunnen maken, in het kort

- voor 400 koop je vooral risico
- in hoeverre "vertrouw" je de verkoper (qua eerlijkheid en qua kennis (net zoals kopers kunnen ook niet alle verkopers de staat van hun fiets juist inschatten)
- hoeveel extra kosten zou je willen accepteren
- kan je iemand meenemen die er -echt- verstand van heeft.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Deze ook even verplaatst naar Bike advies.

Het klonk allemaal best aardig, tot het verhaal vd remhendel...
Dat wordt nu wat afgezwakt met afgebladderde verf, maar toch.
Je zegt ook niet welke remmen er op zitten, maar bijv. Sram had een serie waar juist de remhendels problematisch waren.
De vork is al jarenlang probleemloos?
Je weet dat een Rockshox vork officieel iedere 50 uur (iedere 100 uur overleefd ie ook nog wel) uit elkaar moet?
Is dat ooit 1x gebeurd?
Waarschijnlijk niet...

Aan de andere kant, probeer vandaag de dag maar eens een fatsoenlijke fiets te kopen voor 400.
Als je rekening houd met 2 a 300 euro extra onkosten kan je m gerust kopen.
Maar ga er niet van uit dat je voor 400 klaar bent (tenzij je mazzel hebt)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie