Nieuw, en aub een advies

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

Hallo,

Na het niet meer kunnen sporten en hardlopen ivm blessures heb ik mijn op het mountainbiken gericht.
Ik heb al verschillende topics van dit forum en verschillende websites bekeken voor een juiste fiets.
Als het kan dan ontvang ik graag wat tips.

Ik eind 40 , 1,92m en 90kg kreeg via best bike advice het advies voor een XXL te gaan. Dat lijkt mij wat overdreven.
Qua merk zat ik aan Cube te denken ivm de geometrie. Verder Shimano XT of SLX afgemonteerd en een goede voorvork met stuurbediening. Verder graag voorzien van 1 of 2 voorbladen.
Daar ik begin met de hobby heb ik mij een budget van €1000 gesteld incl broek en eventueel schoenen. Ik ben dus zoekende naar een goede 2ehands fiets. Ik zit te kijken naar een Cube LTD of Reaction Race.

Ik wil er regelmatig mee gaan fietsen. Door de week ongeveer 3x een uur en 1x een flinke rit in het weekend.

Alvast bedankt voor jullie tips!

Gr Dennis
Karren maar!!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Qua lengte kun je goed op zowel XL als XXL uit de voeten bij de meeste merken.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Met 1,90 zit je vaak midden in XL. Het zijn internationale producten en Nederlanders zijn gemiddeld lang.

Nieuw zou deze in maat 22 over weken leverbaar zijn voor onder de € 900, moet je maar in een tweedehands of Decathlon kloffie gaan biken. Is Deore 12 speed.

https://www.bike-discount.de/de/radon-zr-team-7.0-4
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

Willem Altes schreef: di 7 juni 2022, 22:51 Met 1,90 zit je vaak midden in XL. Het zijn internationale producten en Nederlanders zijn gemiddeld lang.

Nieuw zou deze in maat 22 over weken leverbaar zijn voor onder de € 900, moet je maar in een tweedehands of Decathlon kloffie gaan biken. Is Deore 12 speed.

https://www.bike-discount.de/de/radon-zr-team-7.0-4
Na wat ik gelezen heb gaat mijn voorkeur uit naar xt of slx. Verder wel een mooie fiets.
Karren maar!!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dennis75 schreef: za 11 juni 2022, 19:51
Willem Altes schreef: di 7 juni 2022, 22:51 Met 1,90 zit je vaak midden in XL. Het zijn internationale producten en Nederlanders zijn gemiddeld lang.

Nieuw zou deze in maat 22 over weken leverbaar zijn voor onder de € 900, moet je maar in een tweedehands of Decathlon kloffie gaan biken. Is Deore 12 speed.

https://www.bike-discount.de/de/radon-zr-team-7.0-4
Na wat ik gelezen heb gaat mijn voorkeur uit naar xt of slx. Verder wel een mooie fiets.
Wat heb je dan gelezen? Ik heb die Deore 12spd groep nu ook en qua performance is het gewoon uitstekend. Prima groep, en al helemaal voor een beginner in deze klasse.
hardtail sucker
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 10 april 2019, 09:20
Mijn mountainbike: Bird aether 9

Voor dit budget zou ik meer op de voorvork en wielen letten. Of er nou deore of xt op een fiets zit maakt echt geen bal uit. Ook de keus tussen shimano en sram maakt niet veel uit. Ik zou dat geld ook liever aan een fijne broek/helm/pedalen besteden.
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

Dice Oldskool schreef: za 11 juni 2022, 20:35
Dennis75 schreef: za 11 juni 2022, 19:51

Na wat ik gelezen heb gaat mijn voorkeur uit naar xt of slx. Verder wel een mooie fiets.
Wat heb je dan gelezen? Ik heb die Deore 12spd groep nu ook en qua performance is het gewoon uitstekend. Prima groep, en al helemaal voor een beginner in deze klasse.
Nou dat je als instap toch voor een xt of slx moest kiezen. Qua kwaliteit en prettiger schakelen.
Karren maar!!
hardtail sucker
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 10 april 2019, 09:20
Mijn mountainbike: Bird aether 9

Ik denk dat tegenwoordig elke nieuwe fiets van meer dan 700€ een groep heeft die voor crosscountry gebruik meer dan voldoet.

Een groepset blijft een slijtage onderdeel dus juist op een budget fiets wil je geen duur spul wat toch wegslijt.

Zelf ben ik heel erg fan van de shimano deore 1x10 of 1x11 groepen
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Dennis75 schreef: zo 12 juni 2022, 21:24
Dice Oldskool schreef: za 11 juni 2022, 20:35

Wat heb je dan gelezen? Ik heb die Deore 12spd groep nu ook en qua performance is het gewoon uitstekend. Prima groep, en al helemaal voor een beginner in deze klasse.
Nou dat je als instap toch voor een xt of slx moest kiezen. Qua kwaliteit en prettiger schakelen.
Waarschijnlijk gaat dit over heel oude ervaringen met nog versnellingen voor. Over de huidige generatie Deore hoor ik dit niet . Wel zou ik nu bij SRAM SX wegblijven. (Of budget incalculeren om dit te vervangen).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sowieso ligt de merkbare grens niet tussen Deore en SLX, maar tussen SLX en XT.
De XT en XTR shifters schakelen anders dan SLX en lager.
Of je dat fijn vind is trouwens heel persoonlijk.
Verder werkt het gewoon allemaal lekker, zeker als het nieuw is. Met Deore is gewoon heel goed te fietsen.

En het is dus spul dat slijt of bij een crash kapot gaat.
Dat kan dan een ideaal moment zijn om te upgraden van Deore naar XT. Voor een relatief klein bedrag.
Dus ik zou daar niet teveel aandacht aan schenken.
Tenzij het 2 identieke fietsen betreft van dezelfde prijs. De ene XT en de ander Deore. Maar zo simpel is het nooit
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 12 juni 2022, 23:42 Sowieso ligt de merkbare grens niet tussen Deore en SLX, maar tussen SLX en XT.
De XT en XTR shifters schakelen anders dan SLX en lager.
Of je dat fijn vind is trouwens heel persoonlijk.
Verder werkt het gewoon allemaal lekker, zeker als het nieuw is. Met Deore is gewoon heel goed te fietsen.

En het is dus spul dat slijt of bij een crash kapot gaat.
Dat kan dan een ideaal moment zijn om te upgraden van Deore naar XT. Voor een relatief klein bedrag.
Dus ik zou daar niet teveel aandacht aan schenken.
Tenzij het 2 identieke fietsen betreft van dezelfde prijs. De ene XT en de ander Deore. Maar zo simpel is het nooit
En dan is ook nog vaak juist de shifter Deore en de rest XT op volledige fietsen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja "volledig" XT afgemonteerd :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Als je naar 2e hands fietsen gaat kijken kom je waarschijnlijk eerder bij de vorige generatie groepensets, dan ga je toch minimaal bij SLX uitkomen.
Dat zou mijn voorkeur hebben in ieder geval. Als je Deore m6000 hebt, dan is het 10speed. Upgraden naar SLX of XT van die generatie betekend dat je dan meteen cassette, derailleur en shifter tegelijk moet doen.

Er is verder niets mis met 10 speed, zeker niet in een 2x10 configuratie, maar voor een 1x configuratie is 11 speed wel veel lekkerder.
Overigens werd deore m6000 niet veel op nieuwe fietsen gemonteerd, dus de kans dat je die tegenkomt op de 2e hands markt is ook niet zo groot denk ik.

Daarnaast, ik ben 1,94 en XL(canyon) is perfect voor mij. Ik zou geen xxl kiezen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zelfs in het 9-speed tijdperk was er al prima te rijden met Deore...
En de kwaliteit is alleen maar beter geworden. Ik zou van Sram SX wel vermijden en bij Shimano zou ik zelfs nog een (deels) Alivio drivetrain acceptabel vinden.

Maar een upgrade is niet zo duur, zeker niet als je het combineert met vervangen van slijtagedelen.
Wielen en vering upgraden, dat kost pas serieus geld ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

Ik had de zoektocht even gepauzeerd ivm een eventuele nekhernia. Gelukkig is dit niet het geval, heb wat slijtage in de nek.
Zou ik een wat rechtere zit hebben met een xxl frame? minder belastend voor de nek? Of klets ik nu uit mn nek :D
Makkelijk schreef: di 7 juni 2022, 19:18 Qua lengte kun je goed op zowel XL als XXL uit de voeten bij de meeste merken.
Karren maar!!
Plaats reactie