Nieuw hier en advies gevraagd voor een Fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Martinair83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 13 juni 2022, 18:29
Mijn mountainbike: Orbea M10TR

Anne Jan schreef: zo 19 juni 2022, 14:41 GX groep is gewoon een prima groep hoor. Zelf rij ik met een NX groep. Doet ook gewoon wat hij moet doen. Nu 4000km verder gaat het schakelen niet elke keer vlekkeloos maar zolang de boel niet doortrapt vind ik het wel best.

Wat wennen betreft, wat bedoel je daar precies mee? Bedoel je de shifter? Die heb je voor 5 tientjes vervangen toch? Heb ik ook gedaan.
Kameraad van mij rijdt ook met NX. Verder probleemloos. Alleen ben idd gewend om te schakelen met duim en wijsvinger.. :wink:
Wist overigens niet dat je dan een andere shifter kon plaatsen
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Persoonlijke ervaring is dat de overgang van Shimano naar Sram qua gewenning mbt schakelen nog geen half ritje op je hometrail in beslag neemt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Martinair83 schreef: zo 19 juni 2022, 13:19
Lars TB schreef: za 18 juni 2022, 22:44 Beter materiaal merk je altijd wel op 1 of andere manier. Die duurdere Fox vering werkt op de limiet gewoon beter, kan je dus net een keer redden als je over de limiet gaat. Nee, sneller ga je er waarschijnlijk niet mee zijn. Carbon wielen zien er wel goed uit, maar niet altijd scoor je daarmee ook gewichtswinst en soms krijg je dan ook een duidelijk mindere navenset.

Bij beter materiaal weet je in ieder geval dat het niet aan de fiets ligt! (Dus als je het kunt betalen, gewoon doen :bier: )
Die ‘limiet’ zal bij mij niet zo gauw voorkomen, ja de limiet voor mijzelf en dat kan mijn inziens prima met de fox performance. ...
Jouw limiet wordt met beter materiaal ook verschoven. Alleen registreer je dat niet zomaar.

En als je een keer over de limiet gaat - en daarvoor hef je niet eens perse hard te gaan, dan helpt beter materiaal ook om de controle weer terug te krijgen.


Maar wat ik al zei, op je huidige hardtail gaat het ook allemaal.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Hillride
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 13 maart 2009, 21:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SE2

Ik heb proefgereden met een Scalpel 2 en vond dit een leuke fiets.

Heb daarna met een Scalpel SE2 gereden en was meteen verkocht. Wat een geweldige leuke speelse fiets is dit. Enigszins instabiel wat hem super wendbaar maakt op de slingerende afdalingen. Klimmetjes gaan met het grootste gemak waar ik voorheen toch best veel energie verloor. Of dit speelse karakter alleen komt door de 120mm voorvork (Rock Shock SID) of de combi met de geometrie ik heb geen idee maar apart is het wel. Een aantal keer is mij door mijn fietsmaten gevraagd of er niet toch een trapondersteuning in het frame zit :D

Orbea stond ook op mijn lijstje maar ben uiteindelijk niet verder gekomen dan de Cannondale dealer (Lelystad). Mijn vorige fiets was een S-Works Epic (26 inch).

Succes met de zoektocht!
Trek 4400 (2002)
Specialized Epic Expert (2006)
S-Works Epic Competition (2011)
Cannondal Scalpel SE 2 (2022)
Martinair83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 13 juni 2022, 18:29
Mijn mountainbike: Orbea M10TR

Iedereen bedankt voor adviezen e.d
Ik heb de knoop door gehakt en een Orbea M10TR gekocht/besteld.
Dit is de uitvoering met Carbon wielen en fox -factory vering.
Ik kijk er naar uit, duurt nog een half jaartje ongeveer, maar tegen die tijd zal ik zeker even een foto posten hier. :D

Groetjes
Martinair83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 13 juni 2022, 18:29
Mijn mountainbike: Orbea M10TR

Goedenavond,

De fiets is inmiddels binnen en die wil ik jullie natuurlijk graag showen.
Wat fietst dit fantastisch!
Afbeelding
https://imageshack.com/i/pn73rzKej
wilcoelskamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 22 maart 2011, 21:44
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy v4 MY22

Mooie mountainbike! Lijkt dat de stuurpen wel wat langer is wat je tegenwoordig op de fietsen ziet. Maar kan natuurlijk ook uit een bikefitting gekomen zijn :D Geniet ervan!
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

wilcoelskamp schreef: zo 13 november 2022, 11:01 Mooie mountainbike! Lijkt dat de stuurpen wel wat langer is wat je tegenwoordig op de fietsen ziet. Maar kan natuurlijk ook uit een bikefitting gekomen zijn :D Geniet ervan!
Of een maatje groter was beter geweest als ik stuur- en zadelpen zo zie.
Maar erg mooie fiets.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Zadel staat inderdaad opvallend hoog ja.
Martinair83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 13 juni 2022, 18:29
Mijn mountainbike: Orbea M10TR

Nee hoor bike fit gehad😉
Is een XL en ben 1.92 dus alles fietst perfect...voor mij dan 😁
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Xl is de grootste maat dus een andere keus heb je dan ook niet.(bij Orbea)
"This species has amused itself to death"
Plaats reactie