Anne Jan schreef: ↑zo 19 juni 2022, 14:41
GX groep is gewoon een prima groep hoor. Zelf rij ik met een NX groep. Doet ook gewoon wat hij moet doen. Nu 4000km verder gaat het schakelen niet elke keer vlekkeloos maar zolang de boel niet doortrapt vind ik het wel best.
Wat wennen betreft, wat bedoel je daar precies mee? Bedoel je de shifter? Die heb je voor 5 tientjes vervangen toch? Heb ik ook gedaan.
Kameraad van mij rijdt ook met NX. Verder probleemloos. Alleen ben idd gewend om te schakelen met duim en wijsvinger..
Wist overigens niet dat je dan een andere shifter kon plaatsen
Lars TB schreef: ↑za 18 juni 2022, 22:44
Beter materiaal merk je altijd wel op 1 of andere manier. Die duurdere Fox vering werkt op de limiet gewoon beter, kan je dus net een keer redden als je over de limiet gaat. Nee, sneller ga je er waarschijnlijk niet mee zijn. Carbon wielen zien er wel goed uit, maar niet altijd scoor je daarmee ook gewichtswinst en soms krijg je dan ook een duidelijk mindere navenset.
Bij beter materiaal weet je in ieder geval dat het niet aan de fiets ligt! (Dus als je het kunt betalen, gewoon doen )
Die ‘limiet’ zal bij mij niet zo gauw voorkomen, ja de limiet voor mijzelf en dat kan mijn inziens prima met de fox performance. ...
Jouw limiet wordt met beter materiaal ook verschoven. Alleen registreer je dat niet zomaar.
En als je een keer over de limiet gaat - en daarvoor hef je niet eens perse hard te gaan, dan helpt beter materiaal ook om de controle weer terug te krijgen.
Maar wat ik al zei, op je huidige hardtail gaat het ook allemaal.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ik heb proefgereden met een Scalpel 2 en vond dit een leuke fiets.
Heb daarna met een Scalpel SE2 gereden en was meteen verkocht. Wat een geweldige leuke speelse fiets is dit. Enigszins instabiel wat hem super wendbaar maakt op de slingerende afdalingen. Klimmetjes gaan met het grootste gemak waar ik voorheen toch best veel energie verloor. Of dit speelse karakter alleen komt door de 120mm voorvork (Rock Shock SID) of de combi met de geometrie ik heb geen idee maar apart is het wel. Een aantal keer is mij door mijn fietsmaten gevraagd of er niet toch een trapondersteuning in het frame zit
Orbea stond ook op mijn lijstje maar ben uiteindelijk niet verder gekomen dan de Cannondale dealer (Lelystad). Mijn vorige fiets was een S-Works Epic (26 inch).
Iedereen bedankt voor adviezen e.d
Ik heb de knoop door gehakt en een Orbea M10TR gekocht/besteld.
Dit is de uitvoering met Carbon wielen en fox -factory vering.
Ik kijk er naar uit, duurt nog een half jaartje ongeveer, maar tegen die tijd zal ik zeker even een foto posten hier.
Mooie mountainbike! Lijkt dat de stuurpen wel wat langer is wat je tegenwoordig op de fietsen ziet. Maar kan natuurlijk ook uit een bikefitting gekomen zijn Geniet ervan!
wilcoelskamp schreef: ↑zo 13 november 2022, 11:01
Mooie mountainbike! Lijkt dat de stuurpen wel wat langer is wat je tegenwoordig op de fietsen ziet. Maar kan natuurlijk ook uit een bikefitting gekomen zijn Geniet ervan!
Of een maatje groter was beter geweest als ik stuur- en zadelpen zo zie.
Maar erg mooie fiets.