Trek mtb's

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Peterpanda
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 20 juni 2022, 23:11

Hoi, wat is jullie ervaring met Trek mtb's?

En zouden jullie kiezen voor een roscoe 6 uit 2022 of een roscoe 8 uit 2020? En waarom?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
hoodoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: do 8 november 2007, 16:27
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei, Evil Offering, Canyon Grizl, Scott Addict

Fijne fietsen in vergelijking met andere merken ietwat duurder in prijs/ afmontage niveau.

Maar wat zoek je in een MTB? de Roscoe is niet direct een standaard NL mtb.
En waarom twijfel jezelf tussen de 2 ?
Zij. het allebei nieuwe fietsen of is de 2020 Roscoe 8 een gebruikte fiets?
Waar en hoe wil je er mee gaan fietsen?
Je vraag is nu wel heel erg algemeen
Remember to do things which are right rather than things that are easy
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Ik heb ook een trek. X caliber 8 2018. Een hele fijne fiets. Wat ik het grootste nadeel vind is dat trek(ik weet niet of dat nog steeds zo is bij nieuwere modellen) soms rare maten heeft.

Voorbeeld:. Achter is het een boost maat maar dan met quick release. Nadeel:. Alleen handgespaakte wielen passen er in of wielen van het merk zelf.

Zadelpen klem is ook een aparte maat.. waardoor de keuze uit een andere zadelpen klem heel klein is.

En volgens mij waren er meer dingen waar de maatvoering net anders is dan standaard.

Om deze reden wil ik in de toekomst geen trek meer. Tenzij ze tegenwoordig wel gewoon de standaard maten aanhouden op hun fietsen.
Peterpanda
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 20 juni 2022, 23:11

hoodoo schreef: di 21 juni 2022, 15:51 Fijne fietsen in vergelijking met andere merken ietwat duurder in prijs/ afmontage niveau.

Maar wat zoek je in een MTB? de Roscoe is niet direct een standaard NL mtb.
En waarom twijfel jezelf tussen de 2 ?
Zij. het allebei nieuwe fietsen of is de 2020 Roscoe 8 een gebruikte fiets?
Waar en hoe wil je er mee gaan fietsen?
Je vraag is nu wel heel erg algemeen
Snap ik, beide zouden 2e hands zijn. Ik wil eigenlijk beginnen met mountainbiken en weet ook niet zo goed wat voor fiets ik zou willen. Ik twijfel tussen een trail bike en XC. Beide zag ik op marktplaats, dus vandaar. In het begin zal het vooral op mountainbike paden in de bossen zijn.
Peterpanda
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 20 juni 2022, 23:11

bijkerk0318 schreef: wo 22 juni 2022, 09:44 Ik heb ook een trek. X caliber 8 2018. Een hele fijne fiets. Wat ik het grootste nadeel vind is dat trek(ik weet niet of dat nog steeds zo is bij nieuwere modellen) soms rare maten heeft.

Voorbeeld:. Achter is het een boost maat maar dan met quick release. Nadeel:. Alleen handgespaakte wielen passen er in of wielen van het merk zelf.

Zadelpen klem is ook een aparte maat.. waardoor de keuze uit een andere zadelpen klem heel klein is.

En volgens mij waren er meer dingen waar de maatvoering net anders is dan standaard.

Om deze reden wil ik in de toekomst geen trek meer. Tenzij ze tegenwoordig wel gewoon de standaard maten aanhouden op hun fietsen.
Oh dat is een goeie! Ik zoek namelijk wel iets wat ik in de toekomst makkelijk kan upgraden.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Achternaaf is goed te upgraden ( hier thuis een Roscoe 7 uit '21 voor mevrouw), maar je moet dan met de einddoppen wisselen van de naaf voor quickrelease. Voor en achter kun je gewoon boost naven gebruikten. Een nieuw velg laten spaken om de achternaaf kan uiteraard ook.

Nadeel van de Roscoe waren de 27.5+ banden met ditto 40mm brede velgen. Door er een handgespaakt wielset in te mikken met 30mm velgen en smallere banden ging het totaalgewicht zo'n 2kg omlaag.

Kwaliteit is meer dan prima. Na een jaar was de bottombracket wel aan vervanging toe, maar voor de rest schakelt de NX groep nog erg goed en hoor ik mijn vriendin nergens over klagen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Peterpanda schreef: do 23 juni 2022, 00:48
bijkerk0318 schreef: wo 22 juni 2022, 09:44 Ik heb ook een trek. X caliber 8 2018. Een hele fijne fiets. Wat ik het grootste nadeel vind is dat trek(ik weet niet of dat nog steeds zo is bij nieuwere modellen) soms rare maten heeft.

Voorbeeld:. Achter is het een boost maat maar dan met quick release. Nadeel:. Alleen handgespaakte wielen passen er in of wielen van het merk zelf.

Zadelpen klem is ook een aparte maat.. waardoor de keuze uit een andere zadelpen klem heel klein is.

En volgens mij waren er meer dingen waar de maatvoering net anders is dan standaard.

Om deze reden wil ik in de toekomst geen trek meer. Tenzij ze tegenwoordig wel gewoon de standaard maten aanhouden op hun fietsen.
Oh dat is een goeie! Ik zoek namelijk wel iets wat ik in de toekomst makkelijk kan upgraden.
Boost met quick release is een soort van goedkope tussenoplossing. Je hebt wel een bredere naaf met de bijbehorende voordelen van een boost wiel (de spaken staan verder uit elkaar wat een stijver wiel oplevert). Maar er is geen steekas gebruikt.

Elke boost naaf die verwisselbare endcaps heeft past echter. Bijvoorbeeld Hope en DT Swiss naven, maar er zijn er meer. Stel dat je ooit een duurdere wielset zou monteren kun je die dus gewoon meenemen naar een volgende fiets met steekas-boost passing (148x12mm). Alleen even de endcaps wisselen en klaar :)

Met Trek is verder weinig mis, het is gewoon een van de grote spelers op de markt en die zijn kwalitatief wel zo'n beetje onderling vergelijkbaar. Net als de andere USA merken bieden ze niet de beste onderdelen in hun prijsklasse, bij merken als Cube, Canyon krijg je meestal wat duurdere afmontage voor vergelijkbare prijzen.
Nu zijn de gemonteerde onderdelen maar een aspect van het totaalplaatje, een fiets moet vooral goed bij je passen (qua maat en rijkarakter).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie