Keuzes..Specialized Epic Pro (houden) of toch een Fsi, Scott Scale of Exceed ?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Keuzes, keuzes...rij sinds een jaartje of twee een, Specialized Epic Pro (XL) in feite naar alle tevredenheid, echter hij is voor mijn lengte (1.88) net ietsje te groot. Waar ik niet echt last van heb, doch het is wel wat lastiger qua manoeuvreren bij langzaam rijden dan met een Large ondanks dat ik nu (al) rij met een stuurpen van 60. Het enigste wat mij (denk ik) nog rest, is het stuur in gaan korten van 75 naar 72 cm. Om zodoende proberen er wat meer speelsheid in te gaan krijgen. Op snelheid en mits niet teveel, links/rechts is de Epic voor mij zijnde meer het type boswielrenner echt een kanon, hij dendert echt overal overheen :winkie: Maar mis ook wel de speelsheid kwam ik vd week achter met een proefritje op een Cannondale Fsi in large. Dezelfde ervaring had ik ook met een Scott Scale 910 in Large. Waarbij ik de Cannondale (met een lefty) net wat scherper/fijner vond sturen. Had weer echt het crossfietsje van vroeger gevoel. Wat mij nog rest is nog de proefrit op een Canyon Exceed.

Sta eventueel dus voor een keuze, mijn voorkeur gaat uit naar een Cannondale Fsi 2 dan wel een tweedehandse, waar het garantie verhaal mij een beetje parten speelt. Aangezien ik niet weet hoe soepel of juist niet dit gaat/verloopt voor een tweede eigenaar ? Aangezien deze frames (volgens mijn info) nog wel eens willen breken.

De Scott Scale 910, leuk afgemonteerde en tevens ook een erg mooie mtb met denk ik ook wel een goed frame wat uitnodigt voor eventuele upgrades. Kan hier helaas qua reviews niet gek veel over vinden ? Sws zou de eerste upgrade de aandrijflijn zijn, alhoewel SLX okay is, ga ik dan toch liever voor een aandrijflijn van geheel XT. Op den duur, carbon velgen alhoewel het dan wel weer aardig op gaat lopen qua euro's. Vraag mij tevens af hoe dat het zit met een eventuele verkoop, want echt populair is de Scott Scale volgens mij niet ?

Met dit laatste hoef je, je volgens mij met een Exceed (CF-7) niet echt zorgen over te gaan maken zover ik dit weet zijn deze erg populair. Alhoewel ik die zilvergrijze kleur echt horror als in spuuglelijk vind..maar goed dat is "alleen maar" de kleur. Qua afmontage, overstijgt deze ondanks zijn +/- €300 meer. Imo wel ruimschoots de Scott Scale met een Rockshox Sid SL Select voorvork + de lekkere brede carbon velgen van Reynolds die overigens voor mijn gewicht (95 kg) wel heel erg welkom zijn.

Gebruik is alleen voor XC, rij hoofdzakelijk rond Eindhoven.

Alvast bedankt voor jullie tips/adviezen.
Laatst gewijzigd door Vision op wo 29 juni 2022, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mijn tip zou zijn meer met je lichaam te leren sturen...


Maar een nieuwe fiets is nooit een slecht idee. Echter, een 2022 L Epic heeft dezelfde reach als een 2020 XL Epic... Je gaat er dus niet op vooruit in dat opzicht.


Een oude 26" uit 2005 misschien? Voor het 'echte' gevoel!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Lars TB schreef: zo 26 juni 2022, 21:05 Mijn tip zou zijn meer met je lichaam te leren sturen...


Maar een nieuwe fiets is nooit een slecht idee. Echter, een 2022 L Epic heeft dezelfde reach als een 2020 XL Epic... Je gaat er dus niet op vooruit in dat opzicht.


Een oude 26" uit 2005 misschien? Voor het 'echte' gevoel!
Dat ligt er toch ook puur aan waar je fietst Lars, voor de Brabantse snelle boscross-parcoursen zoals bijv. Best heb je niet perse een super slacke moderne (cross-country) fiets nodig. Daar heb je geen hoogteverschil, bergen, flinke drops etc. Maar gewoon vlakke paden met snelle korte bochten.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Een Scott is doorgaans minder prettig rijden voor mensen met een langer bovenlijf, ik heb zelf een rc900 en een scale getest in mijn zoektocht naar een nieuwe fiets, was wel een hele goed kanshebber trouwens.

Canyon paste mij absoluut niet, ik ben maar 1,73 met een relatief kort bovenlijf, waarbij ik gewoon zwaar kut zit op nagenoeg elke canyon, heb een exeed en een grand canyon getest in maat M, maar dat was geen succes qua gevoel.

Ik heb ook nog een orbea oiz gereden, maar omdat ik toch wat directheid miste ben ik toch verder gaan kijken puur op hardtails.

een cannondale fsi en een bmc twostroke getest, de bmc was ook snel bekeken omdat ik daar hetzelfde gevoel op kreeg als op de canyon.

cannondale was fantastisch rijden, vooral met die lefty, ongekend hoe stijf die vork is, maar omdat er geen cannondale dealers in de omgeving zitten en er nogal wat 'dedicated' materiaal op een cannondale zit viel die ook af.

uiteindelijk ook een epic getest (s-works fully en een gewone hardtail) en uiteindelijk toch gegaan voor de epic hardtail.

Ook meteen de duurste, maar hier zat ik gewoon direct perfect op, reageerde net zo direct als de cannondale, maar kwam sneller uit de startblokken dat de scale.

Geen idee of je hier iets aan hebt, maar je kan altijd nog kijken voor een Orbea of misschien wel een ktm myroon.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Dizer schreef: ma 27 juni 2022, 12:08 Dat ligt er toch ook puur aan waar je fietst Lars, voor de Brabantse snelle boscross-parcoursen zoals bijv. Best heb je niet perse een super slacke moderne (cross-country) fiets nodig. Daar heb je geen hoogteverschil, bergen, flinke drops etc. Maar gewoon vlakke paden met snelle korte bochten.
Ik woon midden in de Peel, kom ook regelmatig in Best e.d. maar die slackheid is echt wel zinvol.

Ik ben van 70 graden naar 68,5 graden gegaan en er is merkbaar verschil in de controle, met name in het mulle zand rij je stukken makkelijker en het klimmen is sowieso een stuk eenvoudiger (wij hebben de Gulberg hier ook nog en het Dak van Netersel, dus er wordt echt wel geklommen, alleen iets minder lang)

Hij is inderdaad niet per se nodig, maar het scheelt wel, alleen gok ik dat rond de 67graden tegen gaat werken vanwege het korte draaien, dan wordt het vrij nerveus.

Ik heb ooit een rondje gemaakt op de honzo van een vriend van me in helmond, dat was een verschrikking.
Hij woont zelf in de buurt van nijmegen en daar komt die fiets stukken beter tot zijn recht, ook daar geprobeerd en dat was dan wel weer aangenaam.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Peelrijder schreef: ma 27 juni 2022, 14:53 Een Scott is doorgaans minder prettig rijden voor mensen met een langer bovenlijf, ik heb zelf een rc900 en een scale getest in mijn zoektocht naar een nieuwe fiets, was wel een hele goed kanshebber trouwens.

Canyon paste mij absoluut niet, ik ben maar 1,73 met een relatief kort bovenlijf, waarbij ik gewoon zwaar kut zit op nagenoeg elke canyon, heb een exeed en een grand canyon getest in maat M, maar dat was geen succes qua gevoel.

Ik heb ook nog een orbea oiz gereden, maar omdat ik toch wat directheid miste ben ik toch verder gaan kijken puur op hardtails.

een cannondale fsi en een bmc twostroke getest, de bmc was ook snel bekeken omdat ik daar hetzelfde gevoel op kreeg als op de canyon.

cannondale was fantastisch rijden, vooral met die lefty, ongekend hoe stijf die vork is, maar omdat er geen cannondale dealers in de omgeving zitten en er nogal wat 'dedicated' materiaal op een cannondale zit viel die ook af.

uiteindelijk ook een epic getest (s-works fully en een gewone hardtail) en uiteindelijk toch gegaan voor de epic hardtail.

Ook meteen de duurste, maar hier zat ik gewoon direct perfect op, reageerde net zo direct als de cannondale, maar kwam sneller uit de startblokken dat de scale.

Geen idee of je hier iets aan hebt, maar je kan altijd nog kijken voor een Orbea of misschien wel een ktm myroon.
Welke Oiz heb je getest, de TR of de XC? Met hun SQUIDLOCK 3 position systeem zou je eigenlijk toch geen directheid moeten missen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dizer schreef: ma 27 juni 2022, 12:08
Lars TB schreef: zo 26 juni 2022, 21:05 Mijn tip zou zijn meer met je lichaam te leren sturen...


Maar een nieuwe fiets is nooit een slecht idee. Echter, een 2022 L Epic heeft dezelfde reach als een 2020 XL Epic... Je gaat er dus niet op vooruit in dat opzicht.


Een oude 26" uit 2005 misschien? Voor het 'echte' gevoel!
Dat ligt er toch ook puur aan waar je fietst Lars, voor de Brabantse snelle boscross-parcoursen zoals bijv. Best heb je niet perse een super slacke moderne (cross-country) fiets nodig. Daar heb je geen hoogteverschil, bergen, flinke drops etc. Maar gewoon vlakke paden met snelle korte bochten.
"Nodig" is niet de juiste uitdrukking, maar wat TS nu ervaart is een (te) lange reach, net als bij moderne fietsen. Je ontkomt er in de toekomst dus sowieso niet meer aan. Maar nu ervaar je al wat een beetje extra wielbasis doet. En dat kun je 'tegengaan' door meer met je lichaam te sturen en minder met het stuur. Zoals je op een modernere fiets ook doet.

Daarbij gaat die modernere fiets ook door krappe bochtjes sneller zijn, gewoon omdat de balans beter is, je er meer op kunt vertrouwen waar de grip is. Dat is bij een steilere, ouderwetse fiets namelijk niet constant. De gewichtsverdeling luistert zeer nauw. En ook dat vraagt zeer veel lichaamsinzet, maar alleen op een heel andere manier.

Dus daarom het advies anders te gaan sturen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Dizer schreef: ma 27 juni 2022, 15:10
Peelrijder schreef: ma 27 juni 2022, 14:53 Een Scott is doorgaans minder prettig rijden voor mensen met een langer bovenlijf, ik heb zelf een rc900 en een scale getest in mijn zoektocht naar een nieuwe fiets, was wel een hele goed kanshebber trouwens.

Canyon paste mij absoluut niet, ik ben maar 1,73 met een relatief kort bovenlijf, waarbij ik gewoon zwaar kut zit op nagenoeg elke canyon, heb een exeed en een grand canyon getest in maat M, maar dat was geen succes qua gevoel.

Ik heb ook nog een orbea oiz gereden, maar omdat ik toch wat directheid miste ben ik toch verder gaan kijken puur op hardtails.

een cannondale fsi en een bmc twostroke getest, de bmc was ook snel bekeken omdat ik daar hetzelfde gevoel op kreeg als op de canyon.

cannondale was fantastisch rijden, vooral met die lefty, ongekend hoe stijf die vork is, maar omdat er geen cannondale dealers in de omgeving zitten en er nogal wat 'dedicated' materiaal op een cannondale zit viel die ook af.

uiteindelijk ook een epic getest (s-works fully en een gewone hardtail) en uiteindelijk toch gegaan voor de epic hardtail.

Ook meteen de duurste, maar hier zat ik gewoon direct perfect op, reageerde net zo direct als de cannondale, maar kwam sneller uit de startblokken dat de scale.

Geen idee of je hier iets aan hebt, maar je kan altijd nog kijken voor een Orbea of misschien wel een ktm myroon.
Welke Oiz heb je getest, de TR of de XC? Met hun SQUIDLOCK 3 position systeem zou je eigenlijk toch geen directheid moeten missen?
XC

Maar ik kan gewoon niet wennen op een fully, ik kis dat hardtail gevoel van directheid
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Allereerst bedankt voor jullie, nuttige en leerzame bijdragen ! Zo wordt het voor mij, eigenlijk onverwacht een heel interessant topic :-q

@Lars TB
Goed punt (meer) met m'n lichaam gaan sturen nu vraag ik mij eerlijk gezegd wel af hoe dit nu precies in z'n werking gaat ? Heb jij misschien een YT linkje van ? Zou het inkorten van het stuur nu 75 naar 72 misschien daarvoor een voordeel kunnen gaan zijn ? Ivm meer met je lichaam sturen, merkte dit wel op naar m'n proefritje met de Fsi even veel (scherp) links/rechts gedaan dit daarna ook met mijn fiets gedaan. Merkte toen wel dat ik meer met mijn fiets/lichaam moest bewegen dan met de Fsi.

De reach van mijn, Epic (2019) is 460 (wielbasis = 1154) dat is heden ten dage een vrij normale waarde. Voor een Xl is hij dan ook niet heel erg groot, die zijn tegenwoordig echt wel groter. Mede daarom destijds ook voor deze gegaan, denk dat ik qua gewichtsverdeling wel hoed op zit nu met de 60 stuurpen + met het zadel wat meer naar voren. Lag er eerst min of meer op, met een stuurpen van 90. Dat vond ik toen fijn nu niet meer, ik ben en kan tegenwoordig korter en dieper erop gaan zitten.


@Dizer
Goede reactie, mijn FM die vd Scott reageerde min of meer hetzelfde toen ik tegen hem zei, dit is wel een old-school geometrie. Waarop hij antwoorde, voor hier in de omgeving en voor wat jij rijd is dat juist goed. Ik ben echt een bosroadie/wielrenner, dat is echt mijn ding en wat dat betreft kom ik hier rond Eindhoven meer dan voldoende aan mijn trekken. Het meer technische werk is aan mij niet besteed, ik ben daar niet goed in heb er dus ook geen plezier in. Net zoals bv Netersel ofzo, daar zal je mij hooguit es een keertje lopend aan kunnen treffen. Als bv mijn (fiets) maatje voormalig wedstrijdrijder daar naar toe gaat, vind dit wel interessant om te zien en voor hem zit daar een uitdaging in voor mij (totaal) niet.

@Peelrijder
Ook bedankt voor jouw uitgebreide bijdrage. Denk wel dat veel ook weer persoonlijk is qua zitpositie en dergelijke op een mtb. Ik zat fijn op de Scott, ondanks dat ik een vrij lang bovenlijf in verhouding tot mijn benen heb. Voor zover ik dat (goed) heb kunnen beoordelen tijdens de korte proefrit. Echter het zou kunnen kloppen wat jij zegt, aangezien de reach vd Scott "maar" 443 is, die van een Exceed is 455 meer als een cm langer dus die zou mij dan beter moeten passen. Die vd Fsi is ook maar 440 dus tja. Jou ervaring met een Cannondale was zoals de mijne, wat is zo'n Lefty stijf zeg nagenoeg geen torsie en qua sturen messcherp. Riep bij mij gelijk een herinnering aan m'n vorige mtb daar heb ik 2 jaar op gereden met een carbon voorvork. Qua dealers, ik ben nu klant bij Rings-Goirle die hebben tegenwoordig ook Cannondale net zoals John Knoops die zitten nog dichterbij voor mij. Zit enkel met het garantie verhaal als (eventueel) tweede eigenaar zijnde...
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Als je een andere fiets met een stijve voorvork zoekt overweeg dan een fiets met de RS SID Ulitmate Raceday 120 mm met 35 mm vorkpoten. Misschien geeft het je meer keuzevrijheid.

Ik heb m ook in mijn HT (zie sig) voor het betere boswielrennen en op de tegenwoordige 2.0 wiebertrails.

Voor de rest carbonnen wielen, lichte banden, stuur 72 cm werkt voor mij prima voor rechtdoor en in de bochten.

Wat betreft zithouding enz heb ik geen ervaring met jouw genoemde fietsen, ben ook stukje kleiner.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Crapton schreef: wo 29 juni 2022, 22:21 Als je een andere fiets met een stijve voorvork zoekt overweeg dan een fiets met de RS SID Ulitmate Raceday 120 mm met 35 mm vorkpoten. Misschien geeft het je meer keuzevrijheid.

Ik heb m ook in mijn HT (zie sig) voor het betere boswielrennen en op de tegenwoordige 2.0 wiebertrails.

Voor de rest carbonnen wielen, lichte banden, stuur 72 cm werkt voor mij prima voor rechtdoor en in de bochten.

Wat betreft zithouding enz heb ik geen ervaring met jouw genoemde fietsen, ben ook stukje kleiner.
Ook bedankt voor jou reactie, tevens ook voor de door jou genoemde voorvork. Moet wel zeggen dat ik persoonlijk de,Sid/brain die er nu inzit ook behoorlijk stijf vind heb daar zelf geen klachten over. Rij hem wel met twee tokens erin. De enige voorvork die ik zelf ken die nog stijver is,is een lefty vind wel dat deze in feite alleen bij een Cannondale hoort. Net even jou boswielren fiets bekeken,gave rag/bak !
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Sturen met je lijf zoek even naar: how to corner stupid fast van de loamrider geloof ik.

Dit is 'm:
https://youtu.be/8y6ocZHpLoE
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Elvander schreef: do 30 juni 2022, 08:16 Sturen met je lijf zoek even naar: how to corner stupid fast van de loamrider geloof ik.

Dit is 'm:
https://youtu.be/8y6ocZHpLoE
Thanks man :-q Goed filmpje, vraag mij wel af of ik deze rijstijl zelf kan gaan toepassen iets met motoriek/lichamelijke flexibiliteit enzo. Op een Large, gaat mij dit veel intuïtiever/natuurlijker af.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Je hoeft niet alles in een keer toe te passen en je hoeft ook niet als doel te hebben "stupid fast" door elke bochten te jakkeren.
Je kunt vooral zien hoe en waarom je bepaalde bewegingen bij het sturen kunt maken.
Zoals altijd is veel oefenen hetgeen je verder brengt.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Elvander schreef: do 30 juni 2022, 16:09 Je hoeft niet alles in een keer toe te passen en je hoeft ook niet als doel te hebben "stupid fast" door elke bochten te jakkeren.
Je kunt vooral zien hoe en waarom je bepaalde bewegingen bij het sturen kunt maken.
Zoals altijd is veel oefenen hetgeen je verder brengt.
Mooie laatste zin trouwens, daar heb je helemaal gelijk in. Mij ontbreekt het af en toe aan oefenen en nog eens oefenen.
Plaats reactie