Keuzes..Specialized Epic Pro (houden) of toch een Fsi, Scott Scale of Exceed ?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Als je de Brain helemaal dichtzet, krijg je dan niet meer het hardtail gevoel?

Geen idee hoe het in Brabant zit met wortels op de paden, anders zou ik zeker een HT pakken.

Wat je ook misschien kunt doen is een goedkope gravelfiets / crosser aanschaffen voor dit soort paden.
Ook leuk voor in de winter.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Rayb81 schreef: do 30 juni 2022, 23:03 Als je de Brain helemaal dichtzet, krijg je dan niet meer het hardtail gevoel?

Geen idee hoe het in Brabant zit met wortels op de paden, anders zou ik zeker een HT pakken.

Wat je ook misschien kunt doen is een goedkope gravelfiets / crosser aanschaffen voor dit soort paden.
Ook leuk voor in de winter.
Ik was misschien in de titel niet helemaal duidelijk,mijn Epic is een HT. De brain helemaal dicht zetten is in dit geval niet echt een(fijne) optie. In het begin wel zo rond gereden maar hou liever de vullingen in m'n tanden zitten:))
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Misschien moet je dan wat aan de afstelling van je vork doen? Wellicht minder druk in je luchtkamer? Ik rij nu al met 3 generaties epic rond (wel Fs) en heb al m'n vullingen nog. Maar besef dat niet iedereen de brain kan waarderen/ de ideale oplossing is. Met name door alle reacties hier op t forum🤣. Maar dat is het voordeel van keuzevrijheid; voor ieder wat wils!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Je zou eens een 40mm stuurpen kunnen proberen ipv het stuur smaller maken.
Heeft meer effect op de wendbaarheid.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Azurri schreef: vr 1 juli 2022, 07:34 Misschien moet je dan wat aan de afstelling van je vork doen? Wellicht minder druk in je luchtkamer? Ik rij nu al met 3 generaties epic rond (wel Fs) en heb al m'n vullingen nog. Maar besef dat niet iedereen de brain kan waarderen/ de ideale oplossing is. Met name door alle reacties hier op t forum🤣. Maar dat is het voordeel van keuzevrijheid; voor ieder wat wils!!
Idd voor ieder wat wils ! In het begin behoorlijk lopen te tobben met die brain, dacht wat heb ik nou weer gekocht..!!?? Vond hem in het begin, minder comfortabel/stugger & whatever dan m'n carbon voorvork. Na aardig wat uitgeprobeerd te hebben, er uiteindelijk vrienden mee geworden met dank aan Ward van Rings Goirle. Sinds de twee tokens erin en met de druk op 100PSI (weeg zelf zo tussen de 90 a 95kg) met de Brain/fade op standje 15.15 uur is zeg maar 3/4 open of dicht ? Rij ik er met plezier mee ! Sterker nog, zou hem wel onder mijn volgende mtb willen hebben, Vind geen lock-out/handel lekker clean + geen eventueel gedoe ermee, wil zoiets nog wel eens vergeten. Hij veert nu bij staand/aanzetten/accelereren misschien max 2cm in daar kan ik heel goed mee leven. Mss wordt ik nu met deze uitspraak wel van dit forum verbannen..want vind het een top/vork ! 🤣
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Jamis Diablo schreef: vr 1 juli 2022, 11:45 Je zou eens een 40mm stuurpen kunnen proberen ipv het stuur smaller maken.
Heeft meer effect op de wendbaarheid.
Had ik dit maar een half uurtje geleden gelezen, stond toen bij Decathlon met een stuurpen van 40 in m'n handen. Is dit misschien niet wat te kort voor XC ? Aangezien men daar conform mijn info liever met een wat langere stuurpen rondrijdt. Waar ik huiverig voor ben is dat ik dan misschien te weinig druk op m'n voorwiel heb ?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Je kan het altijd proberen en zien wat het doet.
Minder druk op het voorwiel kan je oplossen door in bochten net wat anders op de fiets te zitten.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Jamis Diablo schreef: vr 1 juli 2022, 15:00 Je kan het altijd proberen en zien wat het doet.
Minder druk op het voorwiel kan je oplossen door in bochten net wat anders op de fiets te zitten.
Dat probeer ik zelf liever niet uit,heb er verleden jaar al zo'n 6 maanden uit/gelegen ivm een voorwiel wat in een keer onder mij vandaan vloog. Ivm met een andere zitpositie dan,liever niet ik ben daar nogal huiverig voor geworden.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Vision schreef: vr 1 juli 2022, 12:35 Hij veert nu bij staand/aanzetten/accelereren misschien max 2cm in daar kan ik heel goed mee leven. Mss wordt ik nu met deze uitspraak wel van dit forum verbannen..want vind het een top/vork ! 🤣
Dan ga ik met je mee🤣 :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Vision schreef: vr 1 juli 2022, 12:38
Jamis Diablo schreef: vr 1 juli 2022, 11:45 Je zou eens een 40mm stuurpen kunnen proberen ipv het stuur smaller maken.
Heeft meer effect op de wendbaarheid.
Had ik dit maar een half uurtje geleden gelezen, stond toen bij Decathlon met een stuurpen van 40 in m'n handen. Is dit misschien niet wat te kort voor XC ? Aangezien men daar conform mijn info liever met een wat langere stuurpen rondrijdt.
Als iets voor jou werkt, waarom zou je je dan conformeren aan een op dit moment geldende 'standaard'?😉
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Azurri schreef: vr 1 juli 2022, 21:20
Vision schreef: vr 1 juli 2022, 12:38
Had ik dit maar een half uurtje geleden gelezen, stond toen bij Decathlon met een stuurpen van 40 in m'n handen. Is dit misschien niet wat te kort voor XC ? Aangezien men daar conform mijn info liever met een wat langere stuurpen rondrijdt.
Als iets voor jou werkt, waarom zou je je dan conformeren aan een op dit moment geldende 'standaard'?😉
Omdat dit denk wel een (goede) reden heeft, namelijk meer druk op je voorwiel met een wat langere stuurpen. Wat minder druk met een kortere stuurpen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Wellicht wel,maar je komt er pas achter als je het zou proberen,toch?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Azurri schreef: vr 1 juli 2022, 21:17
Vision schreef: vr 1 juli 2022, 12:35 Hij veert nu bij staand/aanzetten/accelereren misschien max 2cm in daar kan ik heel goed mee leven. Mss wordt ik nu met deze uitspraak wel van dit forum verbannen..want vind het een top/vork ! 🤣
Dan ga ik met je mee🤣 :-q
Idem! Wordt nog gezellig 😂
Ik ben mij er eentje...
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Azurri schreef: za 2 juli 2022, 10:09 Wellicht wel,maar je komt er pas achter als je het zou proberen,toch?
Ach ja why not al.genoeg uitgeprobeerd dus dit kan er ook wel bij. Ik ben ook wel eens benieuwd hoe het dan stuurt en rijd
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

D-man schreef: za 2 juli 2022, 10:46
Azurri schreef: vr 1 juli 2022, 21:17
Dan ga ik met je mee🤣 :-q
Idem! Wordt nog gezellig 😂
🤣🤣
Plaats reactie