Lang, lange benen korte armen: welke trailbike?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

Ik ben 2 meter, maar met een relatief lange benen (bbl 98,5) en relatief kort bovenlijf en korte armen en 100kg. Momenteel heb ik een Trek Top fuel xxl (120mm voor en 120mm achter).

Voor UHR is dat redelijk, maar heb nu in Les Gets gefietst en Zona Zero en heb de smaak te pakken en wil vaker wat ruigere trails rijden. Ik zoek een fiets waar ik wat ruwer mee kan afdalen, dus met meer veerweg en iets meer rechtop zitpositie.

Ik denk aan veerweg ca 140 a 150 mm, ook vanwege mijn gewicht, iets meer comfort met afdalen en butsen over de rotsen. Maar ik ga maar 1 a 2 keer per jaar de bergen in, misschien nog eens Ardennen, dus moet er ook nog lekker mee kunnen fietsen in Amerongen. Ik klim toch al traag, dus een wat zwaardere fiets vind ik geen ramp.

Denk nu aan een trailbike, waar ik in de bergen wat grovere banden op zet en in Nederland wat snellere.

Nu ben ik een beetje verward door alle geometrie cijfers. Met mijn lengte wordt geadviseerd: flinke reach. Maar door mijn eigen specifieke maten, kijk ik zeker ook naar stack. Is een hoge stack maar een reach van bijvoorbeeld 500mm acceptabel?

Fietsen waar ik nu aan denk:

Stumpjumper Evo s6
Transition Sentinel XXL
Santa Cruz Hightower XXL
Ghost Riot AM XL

Geen goedkope fietsen overigens, maar zie weinig alterntieven. De Fuel Ex is er ogenschijnlijk niet meer in XXL en is mogelijk alsnog te klein.

Nu lees ik overal dat de Hightower xxl (mooi, maar duur en niet overal verkrijgbaar :( ) een goede maat zou zijn, maar wat ik bijzonder vind, is dat de Ghost zowel meer reach als stack heeft, en deze volgens de Ghost maattabel VEEL te klein is voor mij…

Jammer dat er geen Spectral is in XXL…

Wat is wijsheid met mijn lichaam?
wilcoelskamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 22 maart 2011, 21:44
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy v4 MY22

Ik ben 198 en bbl van 94,5 en rij op een Santa Cruz Tallboy XXL. Ik heb nog geen bikefitting gedaan, maar heb het gevoel dat ik nog wel wat kan spelen met de stuurpen qua lengte. Al stuurt een korte stuurpen wel fijn.
Maar in vergelijking tot de vorige fietsen (ook al zijn dat niet goede referenties) zit ik op deze MTB erg prettig.
Menno_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 10 september 2018, 09:56

Dank voor je reactie en goed om te weten. En een hightower heeft volgens mij nog iets meer een rechtop zit dan de Tallboy toch?
Plaats reactie