Overstap naar moderne MTB? En welke?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Thanks, guys!
KTM990
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: di 10 november 2020, 11:22

Boogie schreef: do 11 augustus 2022, 15:02 Even een korte update:

:winkie:

Afbeelding

:winkie:


Ik ben toch geswitched van bestelling van Cragger naar Grand Canyon. Ik heb laatst een rondje gefietst met een ervaren en technisch veel betere mountainbiker dan ik, die een tijd geleden de overstap heeft gemaakt van 26 naar 29 inch. Veel van geleerd en ook gesproken over zijn bevindingen en dat bevestigde eigenlijk wat ik zelf al de hele tijd dacht en velen van jullie ook zeiden. Een Grand Canyon is Trail genoeg voor Nederland, waarom dan een lompere Cragger of Stoic kiezen, als dat je niet gaat helpen en eerder lastiger maakt in de bochten ( Lars, ik weet dat jij het daar niet mee eens bent :wink:). Dat is ook wat deze mountainbiker had ervaren en wat mij eigenlijk terugbracht op de bike waar ik steeds al op uit kwam, de Grand Canyon, die net ff iets subtieler is en dat is wat ik zoek.

Het probleem was natuurlijk dat de GC7 uit matige onderdelen bestond en omdat de Cragger zo'n geweldige prijs-kwaliteitsverhouding had, heb ik dat de doorslag laten geven, samen met veronderstelling dat zowel de GC als de langere/slackere Cragger een even steile leercurve zouden hebben.

Maar ik ben nu voor de GC 8 gegaan, die gewoon een solide vork (Fox 34mm) en afmontage (Deore/SLX/XT) heeft, dus dat probleem van slechte onderdelen is weg. Dan blijft alleen de geometrie over, en dan wint de GC het voor mij. Alhoewel het vast niet enorm veel zal schelen en nog steeds wennen zal zijn in vergelijking met mijn huidige fiets, denk ik dat deze fiets toch net beter bij mij past. Ik ben erg nieuwsgierig naar de eerst praktijkervaring, na al het theoretisch vergelijken! :-q
Ik rij nu dik een jaar op de GC8 en het is echt een leuke fiets. De fietst nodigt echt wel uit voor speels gedrag. Ook drops en jumpjes zijn erg leuk om te rijden met deze HT. Ik heb wel een extra volume spacer in de Fox gedaan om met het gewenste aantal psi niet te snel door de veerweg heen te gaan.
Inmiddels ben ik de fiets iets meer Ardennen/Alpen-proof aan het maken door onder andere 4 zuiger remmen, andere cockpit en nog wat spul. Maar met de originele afmontage ben ik niet tekort gekomen in NL. :-q
Canyon Grand Canyon 8
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

KTM990 schreef: vr 12 augustus 2022, 11:27 Ik rij nu dik een jaar op de GC8 en het is echt een leuke fiets. De fietst nodigt echt wel uit voor speels gedrag. Ook drops en jumpjes zijn erg leuk om te rijden met deze HT. Ik heb wel een extra volume spacer in de Fox gedaan om met het gewenste aantal psi niet te snel door de veerweg heen te gaan.
Inmiddels ben ik de fiets iets meer Ardennen/Alpen-proof aan het maken door onder andere 4 zuiger remmen, andere cockpit en nog wat spul. Maar met de originele afmontage ben ik niet tekort gekomen in NL. :-q
Wat leuk om te horen! 120mm veerweg is al redelijk wat toch voor de vlakkere Nederlandse trails? Of heb je die spacer vooral voor buitenland/Nijmegen/Limburg erin gedaan.

Was dit toevallig ook jouw eerste 29er met moderne geo?
KTM990
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: di 10 november 2020, 11:22

Vooralsnog heb ik genoeg aan die 120mm. Nou zonder spacer kwam het nogal eens voor dat ik tegen het eind van de veerweg zat, ik probeer dan ook elke wortel te gebruiken om de lucht in te gaan :winkie:
Ik heb lange tijd geen mtb gehad, dus ja dit is m'n eerste met de modernere geo.
Canyon Grand Canyon 8
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Boogie schreef: do 11 augustus 2022, 15:02 Ik ben toch geswitched van bestelling van Cragger naar Grand Canyon. Ik heb laatst een rondje gefietst met een ervaren en technisch veel betere mountainbiker dan ik, die een tijd geleden de overstap heeft gemaakt van 26 naar 29 inch. Veel van geleerd en ook gesproken over zijn bevindingen en dat bevestigde eigenlijk wat ik zelf al de hele tijd dacht en velen van jullie ook zeiden. Een Grand Canyon is Trail genoeg voor Nederland, waarom dan een lompere Cragger of Stoic kiezen, als dat je niet gaat helpen en eerder lastiger maakt in de bochten ( Lars, ik weet dat jij het daar niet mee eens bent :wink:). Dat is ook wat deze mountainbiker had ervaren en wat mij eigenlijk terugbracht op de bike waar ik steeds al op uit kwam, de Grand Canyon, die net ff iets subtieler is en dat is wat ik zoek.
Tja, vreemd argument om te switchen. Ik ben een veel ervarenere mountainbiker... .


Maar maakt niet uit, ik zeg nergens dat de GC een slechte fiets is en dat je er ook gewoon veel lol op hebt. Dus gefeliciteerd met je switch!



(Ik zeg alleen dat over een paar jaar de 'dikkere' geometrie gewoon wel de standaard is. Dus waarom zou je er nu niet al voor kiezen?)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Boogie schreef: vr 12 augustus 2022, 14:20 Wat leuk om te horen! 120mm veerweg is al redelijk wat toch voor de vlakkere Nederlandse trails? Of heb je die spacer vooral voor buitenland/Nijmegen/Limburg erin gedaan.

Was dit toevallig ook jouw eerste 29er met moderne geo?
Een volumespacer.

Verandert niets aan je veerweg, maar zorgt dat je je veerweg helemaal kunt gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Boogie, wat woog je ook alweer?
Ik denk dat je als beginnend, nog voorzichtig, MTB-er eerder níet je gehele veerweg gaat gebruiken. Dan zou je er dus evt een spacer uit kunnen halen.
Eerst gewoon lekker gaan rijden en de fiets leren kennen, al het fijntunen komt later wel.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

KTM990 schreef: vr 12 augustus 2022, 17:52 Vooralsnog heb ik genoeg aan die 120mm. Nou zonder spacer kwam het nogal eens voor dat ik tegen het eind van de veerweg zat, ik probeer dan ook elke wortel te gebruiken om de lucht in te gaan :winkie:
Ik heb lange tijd geen mtb gehad, dus ja dit is m'n eerste met de modernere geo.
Aha, ok. Dus je had in ieder geval het voordeel dat je niet al aan een andere fiets gewend was :winkie:

Ik denk dat ik de fiets in eerste instantie standaard laat, behalve wat zaken naar smaak/maat aanpasse zoals pedalen, stuur(pen), grips, banden etc. Maar upgraden is voor mijn UHR rondjes niet nodig.

Lars TB schreef: vr 12 augustus 2022, 19:16
Boogie schreef: do 11 augustus 2022, 15:02 Ik ben toch geswitched van bestelling van Cragger naar Grand Canyon. Ik heb laatst een rondje gefietst met een ervaren en technisch veel betere mountainbiker dan ik, die een tijd geleden de overstap heeft gemaakt van 26 naar 29 inch. Veel van geleerd en ook gesproken over zijn bevindingen en dat bevestigde eigenlijk wat ik zelf al de hele tijd dacht en velen van jullie ook zeiden. Een Grand Canyon is Trail genoeg voor Nederland, waarom dan een lompere Cragger of Stoic kiezen, als dat je niet gaat helpen en eerder lastiger maakt in de bochten ( Lars, ik weet dat jij het daar niet mee eens bent :wink:). Dat is ook wat deze mountainbiker had ervaren en wat mij eigenlijk terugbracht op de bike waar ik steeds al op uit kwam, de Grand Canyon, die net ff iets subtieler is en dat is wat ik zoek.
Tja, vreemd argument om te switchen. Ik ben een veel ervarenere mountainbiker... .


Maar maakt niet uit, ik zeg nergens dat de GC een slechte fiets is en dat je er ook gewoon veel lol op hebt. Dus gefeliciteerd met je switch!



(Ik zeg alleen dat over een paar jaar de 'dikkere' geometrie gewoon wel de standaard is. Dus waarom zou je er nu niet al voor kiezen?)
Nee hoor, het is volkomen logisch, zeker als er inderdaad niet echt een slechte keuze is, dan is het gewoon net wat beter bij je past en waar je een goed gevoel bij hebt :wink: wat maakt het uit wat over een paar jaar de standaard is? Verschillende fietsen hebben verschillende eigenschappen en als deze eigenschappen mij aanspreken weegt dat voor mij zwaarder dan vooruit lopen op een trend. Die trend kan er wel komen, maar dat wil nog niet zeggen dat die ook bij iedereen past.

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 12 augustus 2022, 19:40
Boogie schreef: vr 12 augustus 2022, 14:20 Wat leuk om te horen! 120mm veerweg is al redelijk wat toch voor de vlakkere Nederlandse trails? Of heb je die spacer vooral voor buitenland/Nijmegen/Limburg erin gedaan.

Was dit toevallig ook jouw eerste 29er met moderne geo?
Een volumespacer.
https://youtu.be/AkLKpJfSNSI
Verandert niets aan je veerweg, maar zorgt dat je je veerweg helemaal kunt gebruiken.
Aha, thanks voor de informatie!

aurelius schreef: vr 12 augustus 2022, 21:20 Boogie, wat woog je ook alweer?
Ik denk dat je als beginnend, nog voorzichtig, MTB-er eerder níet je gehele veerweg gaat gebruiken. Dan zou je er dus evt een spacer uit kunnen halen.
Eerst gewoon lekker gaan rijden en de fiets leren kennen, al het fijntunen komt later wel.
Inmiddels al wat kilos kwijt, 80 kg nu. Denk idd ook niet dat ik daar nu al aan hoef te tweaken. Belangrijker is om goede banden eronder te zetten en zorgen dat zaken als stuur, zadel, grips etc comfortabel zijn en op de juiste maat.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Een goede keuze voor een fiets op de UHR rondjes, daar ga je veel plezier aan beleven !

Wat zou er niet goed zijn aan de banden die er nu onder zitten ?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

2 NoNi’s 2,35” zijn prima voor een nog wat onzekere rijder, veel grip. Wil je achter evt iets snellers, dan bv een Racing Ralph 2,35”, om het bij Schwalbe te houden. Hoef je maar 1 band te kopen.
Bij Wolfpack zou je dan uitkomen op een Trail voor en Race achter, vergelijkbare set.
Zou ‘t dan lekker bij de Schwalbes houden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Ik had voor de Radon al een set Wolfpack Trail/Race 2.4 gekocht. Ik ben van plan die ook op deze te gooien. Ik rij nu ook met 2x nobby nic en dat is aan de ene kant niet het prettigst in los zand en een andere kant wel hoge rolweerstand, dus ik denk dat de Wolfpacks een betere combo zijn voor grip/los zand enerzijds en rolweerstand anderzijds
frankdetank
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 16 augustus 2022, 10:11

Ik had dus puur voor deze topic 2 weken terug een account aangemaakt zodat ik kon posten!
Nu duurde het even voordat e.a. actief werd met de nieuwe server hier, dus eindelijk vandaag de dag.
zelf lang twijfelend tussen de verschillende canyons uiteindelijk besloten om een cragger te kopen!

gegroet en bedankt voor alle nutte info hier
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Da's een mooie tank Frank :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

frankdetank schreef: do 25 augustus 2022, 15:47 Ik had dus puur voor deze topic 2 weken terug een account aangemaakt zodat ik kon posten!
Nu duurde het even voordat e.a. actief werd met de nieuwe server hier, dus eindelijk vandaag de dag.
zelf lang twijfelend tussen de verschillende canyons uiteindelijk besloten om een cragger te kopen!

gegroet en bedankt voor alle nutte info hier
Veel plezier gewenst met je aankoop, Frank! :-q

Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom heb je voor de Cragger gekozen?
frankdetank
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 16 augustus 2022, 10:11

Hey Bougie,

Toch wel voornamelijk een stukje "Bang for buck"
ik had mezelf een budget gesteld ( want we kunnen immers oneindig elke duurdere upgrade onzelf aanpraten )
nou had ik een aantal harde eisen
en kwam voor zover ik kon vinden de cragger 7.0 het beste uit de bus.
Nu is hij alleen momenteel niet meer op voorraad in L dus ik ben btje huilie huilie
Boogie schreef: do 1 september 2022, 10:26
frankdetank schreef: do 25 augustus 2022, 15:47 Ik had dus puur voor deze topic 2 weken terug een account aangemaakt zodat ik kon posten!
Nu duurde het even voordat e.a. actief werd met de nieuwe server hier, dus eindelijk vandaag de dag.
zelf lang twijfelend tussen de verschillende canyons uiteindelijk besloten om een cragger te kopen!

gegroet en bedankt voor alle nutte info hier
Veel plezier gewenst met je aankoop, Frank! :-q

Gewoon uit nieuwsgierigheid, waarom heb je voor de Cragger gekozen?
Plaats reactie