Overstap naar moderne MTB? En welke?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Foxc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 21:35

Ergens bewonder ik je budgetdiscipline, denk dat de rest van de mensen op dit forum 150 euro extra hadden uitgegeven om voor de fiets van hun keuze te gaan. In jouw geval de GC8.

Zelf zou ik erg goed zijn in het rationaliseren waarom 150 euro geen geld is. 10 jaar lang fietsplezier, 15 euro extra per jaar, iets meer dan een euro per maand extra, tien cent per rit…. Om te fietsen op de fiets die je eigenlijk wilt….
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zou gewoon die GC7 doen en dan over een half jaar 600,- uitgeven voor een nieuwe vork :winkie:

Maar nee, qua specs en geo is die Cragger eigenlijk een no brainer. Ben echt verbaasd dat die zo goed te betalen is
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Ik heb eerlijk gezegd even niet al je posts op mijn netvlies, maar als ik je openingspost nog eens teruglees denk ik dat de Cragger echt een prima fiets voor je gaat zijn waar je lang mee vooruit kunt. Je geeft o.a. aan dat je op zoek bent naar een stabielere fiets, dat het niet zozeer om de snelheid maar om de flow en fun gaat en dat je zoekt naar een fiets die vertrouwen geeft op afdalingen.
De Cragger zit een beetje tussen de GX en Stoic in als ik het zo zie en past daar volgens mij prima bij. Daarnaast is de afmontage voor die prijs echt heel dik in orde.
Denk overigens ook dat je van een (goed afgemonteerde) GC of Stoic veel lol gaat hebben, al zou ik zelf de GC7 vanwege de vork en SX afmontage echt links laten liggen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En echt alle opties zijn een verbetering t.o.v. je huidige fiets, zelfs die met een 30mm dikke vork...

Maar qua budget zie ik het ook zo: het gaat om relatief kleine verschillen, twee-, driehonderd euro max.? Dat speelt nu een rol, maar twee maanden na aankoop al niet meer. En als die extra investering nu alleen maar in een fancy sticker zat, maar dat is niet zo, je krijgt echt betere onderdelen waarmee je upgrades die je anders misschien al snel wilt doen voorkomt. En eigenlijk is dus die extra investering meteen terugverdiend.

Want een beetje fatsoenlijke voorvork kost los veel meer dan die €200. Ik zie zo snel geen Marzocchi Z2 onder de dikke €500...
Dan zit er ook nog een dropper op de Cragger, kost je los ook minimaal €150. En als er iets is dat meer vertrouwen geeft op een afdaling is het wel een dropper.

Als die Cragger leverbaar is op het moment dat jij wilt gaan bestellen zou ik niet te lang nadenken. Meteen ook ergens die Wolfpack bandjes bestellen, na uitpakken van de fiets banden wisselen en die Maxxissen te koop zetten. Daar is echt wel iemand voor te vinden, dat zijn hoogwaardige banden en geen goedkope instaptroep.

Maar goed, dat is mijn idee en hoeft niet het jouwe te zijn. Dus slechts ter overweging.
Wat ik al aangaf, zelfs met de "slechtste" keuze uit de aangedragen fietsen ga je er nog op vooruit in vergelijking met je huidige fiets.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Dice Oldskool schreef: vr 15 juli 2022, 05:36
Boogie schreef: do 14 juli 2022, 21:49 Blijft alleen jammer dat de GC7 zo veel minder is qua vorkdikte en schakelkwaliteit. Maar ik vind hem wel weer veruit het mooist, waar de Cragger me qua merk en looks het minst aanspreekt.
Als je deze uitspraak echt meent begrijp ik niet waarom je niet de GC7 koopt met een vorkupgrade. Geld was het probleem niet, je gaat echt spijt krijgen van een fiets die je niet mooi vind.
Ja, dat zou een mooie optie zijn qua geo en looks! Maar dan kost ie ondertussen wel een paar honderd euro meer dan de Cragger 7 en is op andere onderdelen nog steeds slechter dan de Cragger 7. Dat is toch ook wel zonde.
Giant-E schreef: vr 15 juli 2022, 06:39
Boogie schreef: do 14 juli 2022, 23:11 En ja, die looks, die zie je vooral als je de fiets uit de schuur pakt en onderhoudt en minder als je erop zit.
Kijk, je begint ‘t te snappen.

De vork op de GC7 is echt ondermaats. De Fox34 Grip op de “saaie” grijze GC8 is gewoon een prima vork, ik heb ‘m ook. Ik zou de GC8 kiezen. Specs boven looks. Die 200 euro meer dan waard, ook gezien de betere drivetrain.

Of je kiest een ander merk. Maar sla de GC7 over, hoe mooi die in jouw ogen ook is.
Ja, ik denk dat de GC8 en Cragger vergelijkbaar zijn in onderdelen. En de Cragger past dan binnen budget. Toch echt een stap hoger dan de GC7.
suravida schreef: vr 15 juli 2022, 10:24 Ik zou gewoon die GC7 doen en dan over een half jaar 600,- uitgeven voor een nieuwe vork :winkie:

Maar nee, qua specs en geo is die Cragger eigenlijk een no brainer. Ben echt verbaasd dat die zo goed te betalen is
Verbaas ik me ook over, als je even verder kijkt dan looks en een voor mij totaal onbekend merk is het erg veel fiets voor het geld. De geo is net wat progressiever weer dan de GC7, meer richting Stoic, maar we gaan het gewoon proberen. Moet toch nieuwe techniek aanleren en ben ook van plan 1 of meerdere clinics te doen om meteen goed te beginnen.
Michielemans schreef: vr 15 juli 2022, 12:18 Ik heb eerlijk gezegd even niet al je posts op mijn netvlies, maar als ik je openingspost nog eens teruglees denk ik dat de Cragger echt een prima fiets voor je gaat zijn waar je lang mee vooruit kunt. Je geeft o.a. aan dat je op zoek bent naar een stabielere fiets, dat het niet zozeer om de snelheid maar om de flow en fun gaat en dat je zoekt naar een fiets die vertrouwen geeft op afdalingen.
De Cragger zit een beetje tussen de GX en Stoic in als ik het zo zie en past daar volgens mij prima bij. Daarnaast is de afmontage voor die prijs echt heel dik in orde.
Denk overigens ook dat je van een (goed afgemonteerde) GC of Stoic veel lol gaat hebben, al zou ik zelf de GC7 vanwege de vork en SX afmontage echt links laten liggen.
Dank je, Ik had eerder de Stoic net afgewezen en was voor de GC gegaan, omdat die net ietsje minder Trail is en misschien net een tikje minder log/minder met het lichaam sturen. De Cragger komt wel weer in de buurt van die Stoic en de GC staat daar wat verder vanaf:
Wielbasis/Balhoofdhoek
Stoic 1193/65
Cragger 1186/65
GC 1150/67,5
Maar de onderdelen van de Cragger zijn zoveel beter dan op de GC7 en de verschillen in Geo voor zover ik kan inschatten relatief klein, dat de Cragger denk ik de beste keuze is.
kermit schreef: vr 15 juli 2022, 12:59 En echt alle opties zijn een verbetering t.o.v. je huidige fiets, zelfs die met een 30mm dikke vork...

Maar qua budget zie ik het ook zo: het gaat om relatief kleine verschillen, twee-, driehonderd euro max.? Dat speelt nu een rol, maar twee maanden na aankoop al niet meer. En als die extra investering nu alleen maar in een fancy sticker zat, maar dat is niet zo, je krijgt echt betere onderdelen waarmee je upgrades die je anders misschien al snel wilt doen voorkomt. En eigenlijk is dus die extra investering meteen terugverdiend.

Want een beetje fatsoenlijke voorvork kost los veel meer dan die €200. Ik zie zo snel geen Marzocchi Z2 onder de dikke €500...
Dan zit er ook nog een dropper op de Cragger, kost je los ook minimaal €150. En als er iets is dat meer vertrouwen geeft op een afdaling is het wel een dropper.

Als die Cragger leverbaar is op het moment dat jij wilt gaan bestellen zou ik niet te lang nadenken. Meteen ook ergens die Wolfpack bandjes bestellen, na uitpakken van de fiets banden wisselen en die Maxxissen te koop zetten. Daar is echt wel iemand voor te vinden, dat zijn hoogwaardige banden en geen goedkope instaptroep.

Maar goed, dat is mijn idee en hoeft niet het jouwe te zijn. Dus slechts ter overweging.
Wat ik al aangaf, zelfs met de "slechtste" keuze uit de aangedragen fietsen ga je er nog op vooruit in vergelijking met je huidige fiets.
Dit is eigenlijk precies hoe ik het nu wil gaan aanpakken, met dank aan al jullie adviezen! :-q :-q

Ik laat nog wel even weten wat het uiteindelijk geworden is als ik op de bestelknop heb gedrukt.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Ik heb nog 1 mtb gevonden die ik aan de shortlist heb toegevoegd, voordat ik de knoop doorhak. De Stoic hoort daar niet meer bij, maar staat erop ter vergelijk. De GC7 heb ik er ingezet met een geupgrade vork van 35mm dikte.

De Giant Fathom 29 2: https://www.giant-bicycles.com/nl/fathom-29-2

Qua techniek degelijk, maar niet bijzonder, maar wel een hele interessante geometrie. Ik heb dit voor de verschillende fietsen op een rijtje gezet:
Afbeelding

Als je kijkt naar wielbasis en balhoofdhoek zit de Giant precies in het midden van het spectrum, tussen de Grand Canyon enerzijds en de Cragger/Stoic anderzijds. Daarmee zou dit de perfecte balans kunnen zijn voor mij.

Ook met deze post van Kermit in gedachten:
kermit schreef: vr 20 augustus 2021, 09:45 2,5 graad balhoofdhoek verschil is duidelijk merkbaar, ook voor een beginner.
Als je van de ene op de andere fiets zou springen sowieso, maar je went wel (bijna) overal aan.

Een moderne fiets, met flauwe balhoofdhoek en lange reach vraagt meer werken met je lichaam om 'm de bocht door te krijgen dan een conservatievere fiets met steilere hoeken. De voordelen ga je merken als het terrein wat uitdagender wordt en/of de snelheden oplopen. Dan is zo'n fiets stabieler, vergevingsgezinder en geeft je minder snel het gevoel over je stuur te duiken bij steile afdalingen.

Ik denk dat de echt ouderwetse balhoofdhoeken van ongeveer 70 graden afgedaan hebben (op mountainbikes). Die kom je nog wel tegen maar steeds minder en zullen uiteindelijk verdwijnen.

Dan heb je de gematigde categorie rond de 68 graden. Dat zijn fietsen die het in NL prima doen, en ook best mee kunnen op vakantie naar de bergen.

Ga je nog slacker, 66 graden of minder zeg maar, praat je meestal over fietsen die meer afdaalgericht zijn. Meer reserves hebben als het echt tricky wordt, nog stabieler op hoge snelheden. Maar met wat extra aandacht gestuurd moeten worden op onze gematigde routes.

Let wel, dit is heel generaliserend. Want de balhoofdhoek is maar een aspect van allerlei maten en hoeken die bepalen hoe een fiets stuurt. Je bent zelf als rijder ook een factor daarin, want jouw gewicht beweegt ook over de fiets en bepaalt daarmee het zwaartepunt als het goed is.
Maar een balhoofdhoek is wel een keuze die samengaat met andere keuzes bij het bouwen van een frame, dus het zegt meestal wel een beetje in welke hoek je een fiets kunt inschalen.

Daarnaast is het een niet persé beter dan het ander, al die keuzes hebben invloed maar je eigen voorkeuren bepalen uiteindelijk wat voor jou het prettigst rijdt.

Generaliserend denk ik dat je met een balhoofdhoek van 67~68 graden een "allemansvriend" hebt.
(Veel) slacker wordt specialistischer en speelt de echte voordelen pas uit als je van de Nederlandse routes afgaat en wat pittiger terrein opzoekt. Dat wil niet zeggen dat je er hier niet mee kunt rijden natuurlijk, er zijn er genoeg op het forum die dat naar volle tevredenheid doen. (Ik denk wel dat die lui vaak bij de wat snellere stuurders horen...).

Als beginner/onervaren rijder is het lastig inschatten wat voor jou het beste gaat voelen. Met de "allemansvrienden" categorie ga je denk ik niet snel fout. Met de hele slacke fietsen is het iets meer afwachten hoe dat in de (jouw) praktijk gaat uitpakken. Maar ook daar wen je aan, en als je daarna op een steiler gebouwde fiets zou stappen is dat heel apart... :D
Wat me verder opvalt is dat de de zitpositie van de Giant lijkt op die van de Stoic en meer rechtop is dan de anderen. Zithoek is 1 graad groter en het verschil tussen horizontale bovenbuislengte en reach is bij deze 2 het kleinst. Volgens https://www.12gobiking.nl/blog/alles-over-mtb-geometrie zorgt dat voor minder voorover zitten, wat ik ook als een voordeel zie.

Wat ik dan alleen niet helemaal kan plaatsen is dat bij de Giant zowel de reach als de chainstays langer zijn dan bij alle anderen. Een lange reach, maar toch klein verschil tussen effectieve (horizontale) bovenbuislengte en reach, dat betekent dus relatief veel lengte als je staat, maar als je zit hoef je toch niet ver voorover te zitten ofzo? Langere chainstays zijn wat minder wendbaar en lastiger klimmen. Dat is een nadeeltje.

Ik hoor graag jullie mening en daarna hak ik definitief de knoop door hoor, dan mogen jullie ook weer gaan fietsen :winkie:
Laatst gewijzigd door Boogie op vr 15 juli 2022, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Boogie schreef: vr 15 juli 2022, 19:02 Ik hoor graag jullie mening en daarna hak ik definitief de knoop door hoor, dan mogen jullie ook weer gaan fietsen :winkie:
Het totaalplaatje van de Radon steekt er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit. Vind hem ook nog eens de mooiste van je shortlist.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wat Dice zegt :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

ook qua geo voor een beginner die alleen in NL rijdt? Ietsje minder slack en ietsje kortere wielbasis kan een mooie balans zijn, ook omdat ik van zo n steile ouderwetse XC fiets kom.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Over die Giant en speciaal de daarbij behorende voorvork is wel een en ander geschreven: viewtopic.php?t=149946#:~:text=De%20vor ... 0de%20vork.

De kwaliteit van de andere onderdelen houdt ( ivm de Cragger) niet over.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Willem Altes schreef: vr 15 juli 2022, 23:44 Over die Giant en speciaal de daarbij behorende voorvork is wel een en ander geschreven: viewtopic.php?t=149946#:~:text=De%20vor ... 0de%20vork.

De kwaliteit van de andere onderdelen houdt ( ivm de Cragger) niet over.
goed om te weten, dat wist ik niet
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De shortlist wordt steeds langer...

Straks heb je eindelijk een keuze gemaakt, en dan is die niet meer leverbaar, of de modellen op de shortlist worden opgevolgd door de 2023 modellen.
Het laat zich raden wat er dan gebeurt.

Ik ga een grote baal popcorn kopen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik ook. En ik sla nog een blaadje open:
In de Dts Mountainbike Magazine een leuke test van de Radon Cragger 8.0 vs de Rose Bonero 3, de duurdere modellen, niet jouw budget. Toch aardig om te lezen (de Bonero was de beter geteste... frame van de Cragger met kabels buiten wat minder up to date, de Cragger bergop wat trager, bergaf wat vlotter). Bonero pas vanaf 1500,-.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

aurelius schreef: za 16 juli 2022, 17:58frame van de Cragger met kabels buiten wat minder up to date
Da's een argument voor...!
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Ik ben eruit. Het wordt de Canyon GC7 met Wolfpack Trail/Race banden en deze vork: https://www.bike-components.de/en/RockS ... rk-p76080/

Beste compromis tussen kwaliteit, geometrie en onderdelen. Ik geloof dat de Cragger/Stoic ook goed te doen zijn in Nederland, maar met de stap die ik al maak vanaf mn huidige fiets vind ik de net iets gematigdere geo een mooie middenweg. De vork van de GC7 is te ondermaats, ook voor mijn gewicht, dus daar komt een goede voor. De SX Eagle groep gaan we proberen en als het gewoon schakelt is het voor mij prima. De rest van de techniek op de GC7 lijkt me degelijk genoeg.

Trail/Race banden is een goede mix van banden voor de Nederlandse trails. En zo heb ik een fiets die ik ook gewoon heel mooi vindt om te zien en die uitnodigt om op pad te gaan!

Bedankt voor al jullie adviezen! :-q :-q Ben benieuwd of jullie het nog kunnen volgen of een facepalm doen, haha :D
Plaats reactie