Overstap naar moderne MTB? En welke?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

MacReal schreef: do 14 juli 2022, 21:33 Alleen in S en M, waarbij je in M nog kunt kiezen tussen 27,5" of 29".
M, L en XL zijn "gewoon" 29ers.
Ik had te snel gekeken, idd ook een 29" 27,5". Qua geo volgens mij een leuke middenweg tussen de Honzo/GC enerzijds en Cragger/Stoic anderzijds met een wielbasis van 1166 en balhoofdhoek van 66,5. Qua afmontage net boven de GC, maar onder de Cragger. Alleen lijkt die vork een coil fork te zijn en niet met air? Suntour XCM32 LOR DS 120mm.

Qua looks wel de minste uit het rijtje (op die poepkleur van de Honzo na :P)
Lars TB schreef: do 14 juli 2022, 22:33 Laat ik weer een non-discussie starten: maakt geen ene reet uit. Of erger nog: waarschijnlijk is 27,5" beter voor je... 8)
Haha, nee die kant gaan we niet op. Het wordt 29" :D
Giant-E schreef: do 14 juli 2022, 22:25 De GC8 is volgens mij de fiets waar je hart ligt. Dat lees ik een beetje tussen de regels door.

Je krijgt spijt als je nu budgettechnisch kiest voor de mindere fiets. Die GC8 zit nu in je kop, en over een jaar nog steeds. Want dan wil je gaan upgraden, let maar op.

Voor €200,- meer krijg je een significant betere vork en drivetrain. RS Judy & SX vs Fox34 & Deore. Zou voor mij een no-brainer zijn.

Spaar nog effe door, leen wat bij een lieve tante, zoek een vakantiebaan, whatever. Ga je uiteindelijk écht geen spijt van krijgen.
Ik heb het geld wel, maar ik heb het er niet voor over, dat is een beetje het ding. Daarnaast is die ook weer saai grijs. Als de GC8 nou 150 euro goedkoper was en in een leuke felle kleur dan was het in alle opzichten de perfecte fiets.
Laatst gewijzigd door Boogie op do 14 juli 2022, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Boogie schreef: do 14 juli 2022, 21:49 Tsja, dan blijf ik toch weer op de GC7 uitkomen, gezien ik die qua geo boven de Stoic verkies. Of ik moet de Radon als een soort compromis tussen de Stoic en de GC7 zien. maar ik denk dat hij dichter bij de Stoic ligt dan bij de GC (Wielbasis/Balhoofdhoek: Stoic 1193/65, Cragger 1186/65, GC 1150/67,5). Blijft alleen jammer dat de GC7 zo veel minder is qua vorkdikte en schakelkwaliteit. Maar ik vind hem wel weer veruit het mooist, waar de Cragger me qua merk en looks het minst aanspreekt.
Vergeet dat geo verhaal. De GC werkt en de Stoic werkt net zo goed. Bij iedereen moet dat verhaal er een beetje opnieuw inkomen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Boogie schreef: do 14 juli 2022, 22:35
Lars TB schreef: do 14 juli 2022, 22:33 Laat ik weer een non-discussie starten: maakt geen ene reet uit. Of erger nog: waarschijnlijk is 27,5" beter voor je... 8)
Haha, nee die kant gaan we niet op. Het wordt 29" :D
Tja, daar ben je ook nog niet goed geïnformeerd...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Lars TB schreef: do 14 juli 2022, 22:38
Boogie schreef: do 14 juli 2022, 22:35
Haha, nee die kant gaan we niet op. Het wordt 29" :D
Tja, daar ben je ook nog niet goed geïnformeerd...
Dat is eigenlijk waar ik het eerste en het meeste over gelezen en gekeken heb.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Kan iemand iets zeggen over of de Radon Cragger 7.0 steekassen heeft? https://www.radon-bikes.de/en/mountainb ... r-70-2022/

Ik kan het nergens vinden, maar misschien zien jullie het op de afbeeldingen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Lars TB schreef: do 14 juli 2022, 22:33
Boogie schreef: do 14 juli 2022, 20:48 Fluid HT 2
Valt af, want 27,5" wielen ipv 29"
Laat ik weer een non-discussie starten: maakt geen ene reet uit. Of erger nog: waarschijnlijk is 27,5" beter voor je... 8)
Nee, dat maakt wel heel veel uit.
Anders ligt het aan mij en niet aan de fiets
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Op de foto zie ik steekassen.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Klitse schreef: do 14 juli 2022, 23:01 Op de foto zie ik steekassen.
Thanks!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Boogie schreef: do 14 juli 2022, 22:58 Kan iemand iets zeggen over of de Radon Cragger 7.0 steekassen heeft? https://www.radon-bikes.de/en/mountainb ... r-70-2022/

Ik kan het nergens vinden, maar misschien zien jullie het op de afbeeldingen.
Bij de specificaties van Bike Discount zie je een asmaat van 110/148 staan. Dat is boost en steekassen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

De GC7 bleef steeds de voorkeur hebben. De onderdelen houden niet over maar leken acceptabel. En ik vind deze veruit het mooist, wat stom klinkt maar toch ook niet onbelangrijk is. Ook vind ik de geo van de GC7 net iets beter, maar dat mag ik niet zeggen van Lars :P

Waar ik dan toch nu wel een beetje op afknap is die voorvork van de GC7. Die is maar 30mm en ik heb ook nog wat overgewicht. Als ik het bericht van MSTM goed gelezen heb ga ik daar last mee krijgen in het rij- en stuurgedrag.

Misschien moet ik dan toch concluderen dat de Cragger de meest verstandige keuze is en er vanuit gaan dat ik sowieso een andere geometrie moet aanleren in rijtechniek, dus dat deze niet heel veel moeilijker is dan een GC7. En ja, die looks, die zie je vooral als je de fiets uit de schuur pakt en onderhoudt en minder als je erop zit.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Jij bent iig heel goed om je eigen keuze te verantwoorden ook al gaat die keuze van links naar rechts. Ben benieuwd wat er over een maand uitrolt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Boogie schreef:Ik heb het geld wel, maar ik heb het er niet voor over, dat is een beetje het ding.
Dan moet je niet zeuren en de nadelen accepteren. Blijkbaar geef je de euro's liever ergens anders uit.
Dat is je goed recht, maar dan koop je dus een GC7 ipv een GC8.
Zijn we nu klaar en dan kunnen we allemaal weer zelf gaan fietsen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

ThaSingleTrackMastah schreef: do 14 juli 2022, 23:46
Boogie schreef:Ik heb het geld wel, maar ik heb het er niet voor over, dat is een beetje het ding.
Dan moet je niet zeuren en de nadelen accepteren. Blijkbaar geef je de euro's liever ergens anders uit.
Dat is je goed recht, maar dan koop je dus een GC7 ipv een GC8.
Zijn we nu klaar en dan kunnen we allemaal weer zelf gaan fietsen :wink:
Even mn laatste post lezen, Het ging tussen de Cragger en de GC7. De GC8 is not on the table. De Cragger komt er als winnaar uit, omdat de GC7 een te dunne voorvork heeft volgens jouw eerdere post en dat in combinatie met mijn gewicht, 84kg, voor merkbaar slecht stuurgedrag zou zorgen.
De GC7 bleef steeds de voorkeur hebben. De onderdelen houden niet over maar leken acceptabel. En ik vind deze veruit het mooist, wat stom klinkt maar toch ook niet onbelangrijk is. Ook vind ik de geo van de GC7 net iets beter, maar dat mag ik niet zeggen van Lars :P

Waar ik dan toch nu wel een beetje op afknap is die voorvork van de GC7. Die is maar 30mm en ik heb ook nog wat overgewicht. Als ik het bericht van MSTM goed gelezen heb ga ik daar last mee krijgen in het rij- en stuurgedrag.

Misschien moet ik dan toch concluderen dat de Cragger de meest verstandige keuze is en er vanuit gaan dat ik sowieso een andere geometrie moet aanleren in rijtechniek, dus dat deze niet heel veel moeilijker is dan een GC7. En ja, die looks, die zie je vooral als je de fiets uit de schuur pakt en onderhoudt en minder als je erop zit.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Boogie schreef: do 14 juli 2022, 21:49 Blijft alleen jammer dat de GC7 zo veel minder is qua vorkdikte en schakelkwaliteit. Maar ik vind hem wel weer veruit het mooist, waar de Cragger me qua merk en looks het minst aanspreekt.
Als je deze uitspraak echt meent begrijp ik niet waarom je niet de GC7 koopt met een vorkupgrade. Geld was het probleem niet, je gaat echt spijt krijgen van een fiets die je niet mooi vind.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Boogie schreef: do 14 juli 2022, 23:11 En ja, die looks, die zie je vooral als je de fiets uit de schuur pakt en onderhoudt en minder als je erop zit.
Kijk, je begint ‘t te snappen.

De vork op de GC7 is echt ondermaats. De Fox34 Grip op de “saaie” grijze GC8 is gewoon een prima vork, ik heb ‘m ook. Ik zou de GC8 kiezen. Specs boven looks. Die 200 euro meer dan waard, ook gezien de betere drivetrain.

Of je kiest een ander merk. Maar sla de GC7 over, hoe mooi die in jouw ogen ook is.
Plaats reactie