Wilier Jena

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Beste allen,

Toevallig mensen uit de groep die op een Wilier Jena fietsen en graag ervaring/beleving/gedachten willen delen…bedankt!

ik heb recent (maart) nieuwe aanwinst kunnen scoren waar ik blij mee ben en zelf beetje trost op rond rijdt.
enige is nu naar tijdje op hebben gefietst…ik denk tog dat de maat M (54cm) 170 - 185 lichaamslengte wat cm te groot is en niet helemaal mn positie kan vinden op de fiets. als ik mn fiets tussen mn benen heb dan heb ik niet die minimaal 2-4cm ruimte ertussen.
in het begin of wat ik niet erg vond is dat mn zadel pen niet ver uit frame steekt, maar helaas is dat niet enige. (verhaal in het kort)
Helaas de fiets die ik nu heb is niet in de maat S leverbaar. vandaar dat ik verder kijk naar ander italianjob

Afbeelding

Afbeelding
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

userlee schreef: za 9 juli 2022, 11:32 Helaas de fiets die ik nu heb is niet in de maat S leverbaar. vandaar dat ik verder kijk naar ander italianjob
Frame/fiest maten/voering = bij mij nr:1 nu wil ik wel zeggen, dat het voor mij geen probleem is, om niet overal te recht te kunnen :wink: zoveel geld heb ik toch niet :lol: :lol: dus ben ik bijna altijd verplicht mezelf een ongeluk te zoeken :(( als er vernieuwing moet plaats vinden :wink:
Omdat 99% van fabieks merken geen mannen van 163cm kennelijk kennen :roll:
Dus ben ik voor de spanishjob gegaan in de maat XS :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Mario070 schreef: za 9 juli 2022, 12:30
userlee schreef: za 9 juli 2022, 11:32 Helaas de fiets die ik nu heb is niet in de maat S leverbaar. vandaar dat ik verder kijk naar ander italianjob
Frame/fiest maten/voering = bij mij nr:1 nu wil ik wel zeggen, dat het voor mij geen probleem is, om niet overal te recht te kunnen :wink: zoveel geld heb ik toch niet :lol: :lol: dus ben ik bijna altijd verplicht mezelf een ongeluk te zoeken :(( als er vernieuwing moet plaats vinden :wink:
Omdat 99% van fabieks merken geen mannen van 163cm kennelijk kennen :roll:
Dus ben ik voor de spanishjob gegaan in de maat XS :-q
Is mij ook opgevallen zoek me ook altijd 😒 voor een fiets en of juiste maat 🤦🏻‍♂️
en daardoor soms voordeel van twijfel geef maar helaas kan dit niet met alles op gaan/ goed uit pakken.
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Mijn eerste Mtb,in de opruiming gekocht omdat ik iets zocht om naar m'n werk te fietsen, was ook veel te groot.
Maar daardoor wel aan het Mtb'en geraakt . Maar na 1 jaar ingeruild voor de 'juiste maat, wat wel een verademing was. Met m'n 1.70 zit ik vaak ook tussen S en M in. En kom na een testrit toch meestal op M uit omdat dat voor mij prettiger rijdt(en bijkomend, later weer makkelijker door te verkopen is😅)
Je verteld niet hoe groot je bent, maar als je dicht tegen de 1.70 aan zit lijkt me maat 54 idd. wel te groot.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Azurri schreef: za 9 juli 2022, 17:57 Mijn eerste Mtb,in de opruiming gekocht omdat ik iets zocht om naar m'n werk te fietsen, was ook veel te groot.
Maar daardoor wel aan het Mtb'en geraakt . Maar na 1 jaar ingeruild voor de 'juiste maat, wat wel een verademing was. Met m'n 1.70 zit ik vaak ook tussen S en M in. En kom na een testrit toch meestal op M uit omdat dat voor mij prettiger rijdt(en bijkomend, later weer makkelijker door te verkopen is😅)
Je verteld niet hoe groot je bent, maar als je dicht tegen de 1.70 aan zit lijkt me maat 54 idd. wel te groot.
+/- 168 bbl +/- 76 mijn mtb ook M en vorige gravel 52cm
En naast dat mn zadel bij deze Exploro niet ver uit zadel komt ook als ik de fiets tussen mn benen heb zit ik gelijk op het frame
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Hebben we ongeveer dezelfde maten( ik heb binnenbeenlengte 74) gevoelsmatig zou ik dan eerder een framemaat 50 proberen.....
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Azurri schreef: za 9 juli 2022, 19:27 Hebben we ongeveer dezelfde maten( ik heb binnenbeenlengte 74) gevoelsmatig zou ik dan eerder een framemaat 50 proberen.....
Maat S (51/52cm) prima XS vind ik persoonlijk (te) klein. En maat S krijg je nog wel goed verkocht…
en op de mtb maat M prima en goed overweg enige was altijd klein tikkie mee geven aan dropper als ik gewoon op zadel ging fietsen.
als zadel uit dropper op hoogste stand was tog net te hoog fietste niet lekker
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Dat is ook heel persoonlijk :-q , daarom zei ik dat je het beste een testrit op beide maten mits dat mogelijk is .
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Azurri schreef: za 9 juli 2022, 20:42 Dat is ook heel persoonlijk :-q , daarom zei ik dat je het beste een testrit op beide maten mits dat mogelijk is .
Mee eens altijd goed en leuk om te testen of erop mogen rijden.
misschien door enthousiast te zijn en klein stukje paar meter op terrein te mogen fietsen tog te gretig deze M gekocht? en dacht door korte stuurpen andere cranks en spacers etc te kunnen corrigeren
maar hoogte blijft frame kan je niet kleiner maken.
zadel stond/ staat zo goed als gelijk een stuur dat is al een teken en zoals voorbeeld die ik eerde heb benoemd als de fiets tussen mn benen heb dan heb ik die 2-4cm ruimte niet
en denk voor lange termijn juiste maat en lekker op de fiets zitten te kunnen rijden genieten tog wel belangrijk is…plezier
maar…persoonlijk denk ik stiekem tog wel dat het geen must is of moet zijn dat zadel hoog uit/ opzadelpen moet komen te zitten tog..?
enige is misschien dat zadeltasje makkelijk gaat als zadel hoger zit 🤔

Als voorbeeld zie bijlage
diverge maat 52cm ik had genoeg en lekker beenruimte als de fiets tussen mn benen stil stond kon er op zitten
exploro M zadel staat zo goed als hoogte van stuur
mn benen zijn gestrekt als ik de fiets tussen heb zitten en n frame gelijk tegen mn kinderbijslag edelen aan 😅🤣

Afbeelding

Afbeelding
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Het heeft allemaal met geometrie te maken, op 'oude'racefietsen(Raleigh tijdperk en daarvoor) zaten de zadels allemaal bijna op de bovenbuis. En een stukje 'mode' speelt daarin ook mee,natuurlijk. Maar als je onverwacht moet afstappen,vooral op oneven bodem is het natuurlijk wel zo handig als je niet meteen je 'kroonjuwelen' kneust :winkie:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Azurri schreef: za 9 juli 2022, 21:05 Het heeft allemaal met geometrie te maken, op 'oude'racefietsen(Raleigh tijdperk en daarvoor) zaten de zadels allemaal bijna op de bovenbuis. En een stukje 'mode' speelt daarin ook mee,natuurlijk. Maar als je onverwacht moet afstappen,vooral op oneven bodem is het natuurlijk wel zo handig als je niet meteen je 'kroonjuwelen' kneust :winkie:
Ja dat willen we allemaal wel voorkomen dat je gelijk wordt geraakt ouch
En precies dat dacht ik dus ook mn zadel hoeft helemaal niet hoog te staan.
en door korter stuurpen eventueel spacers etc sws heb al geïnvesteerd in nieuw crankset en 170mm crankarmen zo doende te kunnen corrigeren
maar laatste ritten tog tintelende armen en tog niet helemaal lekker op de fiets
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als ik de foto's zo zie lijkt het alsof je op de grotere 3T een langere stuurpen hebt als op de kleinere Diverge? En de stuurpen staat ook nog behoorlijk hoog, met veel spacers eronder. Dus het stuur wat lager en dichterbij moet makkelijk te realiseren zijn.

De standover hoogte verandert daar natuurlijk niet mee. Afhankelijk van wat je fietst is dat belangrijk of wat minder belangrijk. Ik fiets zelf bijvoorbeeld alleen verharde wegen en eenvoudige paden, dan maakt het niet zo heel veel uit met die standover hoogte. Als je je gravelbike als een halve mtb gebruikt is het wel fijn wat meer ruimte te hebben.

Ik heb zelf twee gravelbikes, beiden maat S (ben 1.70m met bbl 79cm).
Maar ondanks dat ze beiden maatje small zijn is de maatvoering heel anders. De Vitus valt veel kleiner dan de Genesis, in feite zit de M van Vitus veel dichter tegen de maten van de Genesis in S aan.

In de praktijk voelt de Genesis iets comfortabeler, met name omdat de stackwaarde groter is en het stuur dus wat hoger staat t.o.v. het zadel. Dat vind ik persoonlijk prettig, want mijn nek/schouders kunnen niet zo goed meer omgaan met een hele diepe zithouding. Op de Vitus heb ik een steile stuurpen gemonteerd om het stuur nog wat omhoog te krijgen. Het gekke is dat die ook korter is dan de pen op de grotere Genesis, ik denk dat ik nog wel een keer 10mm langer ga proberen (is nu 60mm).

Ter indicatie beide fietsen vanuit ongeveer dezelfde hoek en de geometrietabel eronder. Het grootste verschil voor mijn zithouding is de balhoofdbuislengte/stackwaarde, een een beetje de bovenbuislengte. Op de Vitus zit een steile 60mm pen en op de Genesis een 70mm pen met normale kleine hoek. Als ik op de Vitus een steile 70mm pen zou monteren komt het stuur nog ietsje omhoog en verder weg, en daarmee dichter naar de zithouding op de Genesis.

Door de dikkere alu buizen wordt de compacte look van de Vitus in vergelijking met de slanke Genesis nog wat versterkt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

kermit schreef: ma 11 juli 2022, 09:46 Als ik de foto's zo zie lijkt het alsof je op de grotere 3T een langere stuurpen hebt als op de kleinere Diverge? En de stuurpen staat ook nog behoorlijk hoog, met veel spacers eronder. Dus het stuur wat lager en dichterbij moet makkelijk te realiseren zijn.

De standover hoogte verandert daar natuurlijk niet mee. Afhankelijk van wat je fietst is dat belangrijk of wat minder belangrijk. Ik fiets zelf bijvoorbeeld alleen verharde wegen en eenvoudige paden, dan maakt het niet zo heel veel uit met die standover hoogte. Als je je gravelbike als een halve mtb gebruikt is het wel fijn wat meer ruimte te hebben.

Ik heb zelf twee gravelbikes, beiden maat S (ben 1.70m met bbl 79cm).
Maar ondanks dat ze beiden maatje small zijn is de maatvoering heel anders. De Vitus valt veel kleiner dan de Genesis, in feite zit de M van Vitus veel dichter tegen de maten van de Genesis in S aan.

In de praktijk voelt de Genesis iets comfortabeler, met name omdat de stackwaarde groter is en het stuur dus wat hoger staat t.o.v. het zadel. Dat vind ik persoonlijk prettig, want mijn nek/schouders kunnen niet zo goed meer omgaan met een hele diepe zithouding. Op de Vitus heb ik een steile stuurpen gemonteerd om het stuur nog wat omhoog te krijgen. Het gekke is dat die ook korter is dan de pen op de grotere Genesis, ik denk dat ik nog wel een keer 10mm langer ga proberen (is nu 60mm).

Ter indicatie beide fietsen vanuit ongeveer dezelfde hoek en de geometrietabel eronder. Het grootste verschil voor mijn zithouding is de balhoofdbuislengte/stackwaarde, een een beetje de bovenbuislengte. Op de Vitus zit een steile 60mm pen en op de Genesis een 70mm pen met normale kleine hoek. Als ik op de Vitus een steile 70mm pen zou monteren komt het stuur nog ietsje omhoog en verder weg, en daarmee dichter naar de zithouding op de Genesis.

Door de dikkere alu buizen wordt de compacte look van de Vitus in vergelijking met de slanke Genesis nog wat versterkt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
3T M heeft een stuurpen 90
Diverge 52cm komt met 80

cranks heb ik nu ook 170mm zoals op een S
enige wat ik idd overweeg is nog een stuurpen 80
zodat meeste overeenkomt met maat S
maar zoals je al aangaf standover blijft en persoonlijk vind ik wel prettig als ik ruimte heb met de fiets tussen mn benen, en niet gelijk dat mn … op het frame zit en mocht ik bv keer van zadel glijden of degelijk dat ik niet gelijk bam 💥 ouch…dat ik eventueel nog kan corrigeren. sws op frame ontspannen zitten is beter dan met gestrekt benen met de fiets tussen lijkt me tog?
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zolang je op het zadel zit of op de pedalen staat maakt de standover hoogte niet zo heel veel uit lijkt me. Pas als je (onverwacht) de voetjes aan de grond moet zetten gaat die maat een rol spelen.
Op straat komt dat zelden voor, in het terrein misschien wat vaker.

Maar dat kun je alleen zelf goed beoordelen. Het lijkt me alleen zo zonde om zo'n toch niet heel goedkoop en best wel mooi fietsje zo snel al weer weg te moeten doen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

kermit schreef: di 12 juli 2022, 10:35 Zolang je op het zadel zit of op de pedalen staat maakt de standover hoogte niet zo heel veel uit lijkt me. Pas als je (onverwacht) de voetjes aan de grond moet zetten gaat die maat een rol spelen.
Op straat komt dat zelden voor, in het terrein misschien wat vaker.

Maar dat kun je alleen zelf goed beoordelen. Het lijkt me alleen zo zonde om zo'n toch niet heel goedkoop en best wel mooi fietsje zo snel al weer weg te moeten doen...
Heb je gelijk in merkte idd onverwacht…dan kwam ik niet makkelijk of snel van de fiets af.
Ja vind het ook jammer nl veel krijg je er niet voorterug en dus weer flink bij betalen voor nieuwe fiets. Dus fingers crossed 🤞🏼 hoop dat ik nog een realistisch bedrag terug krijg min 3K met rotor componenten
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Plaats reactie