Trek Supercaliber 9.7 / Kona Hei Hei of...

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21

Hoi forumleden,

na circa 20-25K km met m'n Giant XTC Advanced te hebben gereden, wordt het tijd voor een nieuwe fiets. Maar ja, welke? Goede vraag. Voor nu heb ik twee fietsen op m'n lijstje staan:
* Trek Supercaliber 9.7
* Kona Hei Hei CR

Maar door alle bomen zie ik het bos niet meer. Welke fietsen zouden nog meer interessant kunnen zijn? Ik fiets voornamelijk in de regio Den Bosch: Drunense Duinen, Herperduin + Maashorst, de tracks in Nijmegen, maar ook de 'saaie' zandpadenroutes van Gemonde, Liempde, Sint-Michielsgestel en Berlicum. Af en toe een uitstapje naar West-Brabant: Dorst, Ruchpen, Bergen op Zoom en het grenspark. Utrechtse Heuvelrug sinds het virus-gebeuren helaas niet meer geweest. In het weekend vaak een tocht van 60 - 80 km met af en toe een uitschieter naar 90 of 100+. Door de weeks een rondje van 40 tot 50 km. Ik fiets zo'n 5.000 tot 6.000 km per jaar op de MTB en het gehele jaar door, al wissel ik de laatste tijd wat vaker af met m'n racefiets. Budget: max 5 tot 5.5K.

Levertijd van de fiets vind ik voor nu nog niet zo relevant. Eerst maar eens een overzichtje van fietsen die vergelijkbaar zijn met de genoemde 2. Al zal ik hier wellicht voor de echte kenners wel aan het vloeken zijn, omdat de trek en de kona wellicht ook niet te vergelijken zijn. Ik ben ook nog getipt op de Nukeproof Reactor, maar dat is met mijn beperkte kennis toch echt een hele andere type fiets...

Mocht ik nog belangrijke informatie vergeten zijn, reageer hieronder dan even. Probeer ik het zo snel mogelijk aan te vullen.

Alvast dank voor jullie hulp!
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

Elke fully gaat natuurlijk heel anders zijn dan je HT.
Wat voor rijder ben je en hoeveel comfort wil je? Dat zal de keuze in fietsen wat vereenvoudigen. De Trek is bijvoorbeeld een echte racemachine, minder comfort (nog steeds meer dan je HT), 100mm voor en 60mm achter. De Kona is meteen 120mm, echt iets heel anders. De nieuwe scott heeft ook 120mm, valt binnen budget.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

De Reactor is idd heel wat anders.
De Hei-hei kun je bij Trek beter vergelijken met de Topfuel.
https://www.velozine.nl/reviews/test-20 ... -werelden/
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Er zitten nog heel veel andere snelle fully's tussen de racy Supercaliber en de meer down country/tail gerichte Hei Hei binnen dit XC-Downcountry(/trail light) spectrum.
Aan welke eigenschappen wil je precies dat je fiets gaat voldoen? Qua rij-eigenschappen, afmontageniveau? Behoefte aan lockouts?
En hoe hoe groot en zwaar ben je (stevigheid frame en wielen, stijfheid vork)?
Met dat budget kom je heel ver, maar ook rond 5000,-/5500,- kunnen niveau's afmontage erg groot zijn. Een 'A-merk' is zo 25% duurder... of kariger afgemonteerd voor de prijs, zo je wilt, dan een ander merk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21

Tja, wat voor rijder ben ik…? Zoals aangegeven veel op de routes in mijn omgeving. Die zijn plat en technisch niet heel uitdagend. Pak wel een sprongetje mee als dat kan. Probeer ook wel steeds mijn eigen pr te verbeteren, maar dan alleen op momenten dat het kan. Maar ik kan ook genieten van een mooie lange tocht. Ik merk wel dat ik steeds snelheid inlever als de track erg hobbelig wordt, doordat het bijvoorbeeld kapot gereden is. Daarbij ook wat ‘last’ van onderrug. Net wat meer comfort zou dus wel prettig zijn.

Maar een echte trailbike zoek ik niet. Blijf toch een XC-rijder. Ik ben overigens zo’n 75kg bij 180cm.
Plaats reactie