Rockrider race 900 vs cannondale scalpel ht 4

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
xt'ke
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:50

Hallo,

Ik ben aan het twijfelen om één van deze 2 mtb te kopen De rockrider heeft de betere wielen.
De cannondale heeft een iets betere vering.

De versnellingen zijn ongeveer gelijk(sram gx vs mix van xt/deore)

Welke zou het meest comfortabel zijn? De cannondale zou redelijk comfortabel zijn, als ik de reviews lees, van de rockrider vindt ik niet zo veel terug.
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Beide mooie fietsen maar meer gericht op snelheid dan op comfort
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Comfort op een HT is nogal relatief. Op NL zanderige wiebertrails gaat het allemaal best, ga je ruwer terrein in dan is een FS een betere optie. Maar ik heb ook in ruw terrein (Alpen) gereden met een HT en het gaat best maar je moet wat fitter zijn.

Beide frames lijken hetzelfde truukje te gebruiken bij de achterstays, dus zo op zicht is er m.i. niets over te zeggen.

De Canondale heeft wel een SID, terwijl de Rockrider een Reba heeft. Reba is goed, SID is beter. Mijn ref is de SID Ultimate 120 35 Raceday, heb ook Reba dus kan vergelijken.

Daarnaast als ik op de Decathlon website klik krijg ik een prijs van 3300 € dwz met AXS en carbonnen wielen, dus is de std versie niet leverbaar?

Zie Vojo introductie Rockrider, die 900 serie is bedoeld als wedstrijdbike, nerveuzer, comfort is dus sowieso een vraagteken. De Rockrider is behoorlijk licht ca. 10.5 kg, die Canondale gewicht zie ik niet staan, deze uitvoering is mogelijk minder wedstrijd gericht. Laag gewicht is altijd een voordeel als je hard wil gaan en wil klimmen.


Het gebruikelijke advies: zelf kijken en zo mogelijk even uitproberen/voelen. De Canondale heeft misschien voordeel van de merknaam.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
xt'ke
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:50

De Cannondale zou een gewicht hebben van 11,4kg
wilcoelskamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: di 22 maart 2011, 21:44
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy v4 MY22

Net wat er gezegd wordt, Cannondale heeft wel een naam. Wil niet te min doen over de Rockrider, maar het wederom verkopen van de fiets moet je misschien ook rekening mee houden?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

wilcoelskamp schreef: vr 12 augustus 2022, 08:23 Net wat er gezegd wordt, Cannondale heeft wel een naam. Wil niet te min doen over de Rockrider, maar het wederom verkopen van de fiets moet je misschien ook rekening mee houden?
Dit dus. Het blijft een Decathlon fiets en die hebben gewoon een slechte naam. Waar Cannondale juist een zeer goede naam heeft.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Op papier is de Rockrider de betere fiets. Decathlon heeft ook een eigen wedstrijdteam die alleen op deze high-end Rockrider fietsen fietst, deze uitvoering zag ik vorig jaar al eens voorbij komen bij 1 van hun wedstrijdrijders in de vorm van een prototype.

Het grote nadeel van Rockrider is de naam, een Cannondale verkoopt gewoon beter.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

wilcoelskamp schreef: vr 12 augustus 2022, 08:23 Net wat er gezegd wordt, Cannondale heeft wel een naam. Wil niet te min doen over de Rockrider, maar het wederom verkopen van de fiets moet je misschien ook rekening mee houden?
Ik kon de prijs vd Knondeel niet vinden, maar als de Decathlon bij aanschaf 500 minder kost en bij verkoop ook 500 minder oplevert, dan is er nog steeds niets aan de hand.
Maar een Cannondale verkoopt sneller op MP, net als een Spezi.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik begrijp ook niet dat ze die high end Rockriders niet gewoon een totaal andere naam geven.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

MVMVML schreef: vr 12 augustus 2022, 11:18 Ik begrijp ook niet dat ze die high end Rockriders niet gewoon een totaal andere naam geven.
Zou dat helpen denk je?

Ze zijn al van naam gewijzigd van B`twin naar Rockrider. Of bedoel je dat het lagere "slechte naam" segment een andere naam zou moeten hebben als de high end fietsen?

Ik denk dat omdat ze bij de Decathlon vandaan komen ze een slechte naam hebben. En gefundeerd zijn die argumenten niet. Die lage segment fietsen van hun is ook niet bedoeld om off road mee te fietsen. Maar je ziet ze wel veel op straat. En de service van de Decathlon heb ik nog nooit iemand horen zeuren.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Anne Jan schreef: vr 12 augustus 2022, 11:26
MVMVML schreef: vr 12 augustus 2022, 11:18 Ik begrijp ook niet dat ze die high end Rockriders niet gewoon een totaal andere naam geven.
Of bedoel je dat het lagere "slechte naam" segment een andere naam zou moeten hebben als de high end fietsen?
Ja dat precies dus. De associatie met de goedkopere uitvoeringen moet weg. Moet gewoon totaal anders in de markt gezet worden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat wordt een flinke uitdaging voor de marketing afdeling. Ze zijn al geswitcht van Rockrider naar B'twin, én weer terug.
Dus dat hebben ze al geprobeerd.
Opsplitsen zou nog kunnen, beetje zoals Toyota en Lexus, Mazda en Xedos, Nissan en Infinity.
Maar dat is meteen ook weer een zwaktebod, "we maken ook budget spul, maar daar willen we ons van distantiëren".
Er kleeft toch gewoon de naam van een supermarkt aan.
Maar wie daar overheen kan stappen kan bij Decathlon vaak leuk winkelen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het blijft raar dat mensen zo gevoelig voor een stickertje zijn en daardoor minder naar de objectieve verschillen kijken.
Die Cannondale kost net als de Rockrider €2.300,-

Dan krijg je ook maar gewoon een 32mm SID en niet de betere 35mm versie. En afgezien van de achterderailleur is alles (maximaal) Deore niveau. MT500 remmen, MT400 naven en de enigzins beruchte WTB i23 velgen. En gewoon plain spaken, kortom: de afmontage is functioneel en je kunt er prima het bos mee in. Maar de afmontage ontstijgt imo amper die van een instapfiets, op de vork na.

De Rockrider heeft daarentegen Sram Level remmen en Mavic Crossmax wielen, dus of dat nu zoveel beter is :tong :D

Comfortabel is relatief, dit zijn fietsen uit zo'n beetje de minst comfortabele categorie (xc/racy). Denk dat je het meeste comfort uit de zadelpen (als je geen dropper neemt), het zadel en de banden kunt halen.

Ik zou ook kijken naar merken die wat meer op prijs gericht zijn zoals Cube, Canyon, Radon en nog zo wat.
En misschien is het wat om een alu frame te overwegen met betere afmontage voor vergelijkbare prijs?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 12 augustus 2022, 10:40
wilcoelskamp schreef: vr 12 augustus 2022, 08:23 Net wat er gezegd wordt, Cannondale heeft wel een naam. Wil niet te min doen over de Rockrider, maar het wederom verkopen van de fiets moet je misschien ook rekening mee houden?
Ik kon de prijs vd Knondeel niet vinden, maar als de Decathlon bij aanschaf 500 minder kost en bij verkoop ook 500 minder oplevert, dan is er nog steeds niets aan de hand.
Maar een Cannondale verkoopt sneller op MP, net als een Spezi.
Ik heb vorig jaar een Rockrider xc920s ltd proberen te verkopen, dat was echt geen doen. Uiteindelijk heb ik de fiets teruggebracht. Bij de Decathlon kun je echt je fiets binnen 365 dagen retourneren.
xt'ke
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:50

En misschien is het wat om een alu frame te overwegen met betere afmontage voor vergelijkbare prijs?
Alu frame ga ik niet overwegen, rij momenteel met een alu frame, had nu graag carbon gehad.
Ik heb vorig jaar een Rockrider xc920s ltd proberen te verkopen, dat was echt geen doen. Uiteindelijk heb ik de fiets teruggebracht. Bij de Decathlon kun je echt je fiets binnen 365 dagen retourneren.
Dus als ik het goed versta kun je gewoon met je fiets waar je al op gereden hebt, teruggaan naar Decathlon binnen 365 dagen en ze nemen hem gewoon terug en je krijgt je geld terug?
Dan krijg je ook maar gewoon een 32mm SID en niet de betere 35mm versie. En afgezien van de achterderailleur is alles (maximaal) Deore niveau. MT500 remmen, MT400 naven en de enigzins beruchte WTB i23 velgen. En gewoon plain spaken, kortom:
Wat is er zo berucht aan de WTBi23 velgen?
Plaats reactie