Specialized: Hard Rock Pro Disc of Rockhopper

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Oltje
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 28 februari 2006, 18:50

Hallo,

Ik wil graag een goed mountainbike hebben om vooral op de weg te rijden en af en toe een stuk door het bos. Mn budget is tot ongeveer max 750 euro. Na lang zoeken ben ik nu bij Specialized uitgekomen. Er zijn twee fietsen die in mijn budget vallen: De Rockhopper 705 euri en de Hard Rock Pro Disc voor 750 euri. Prijzen bij Bike-fun vandaan.

Qua prijs liggen ze dicht bij elkaar. Ik kan niet zo goed beoordelen welke nu beter is. Het topmodel uit de Hard Rock serie of het instapmodel uit de Rockhopper serie :~

Als iemand mij goed onderbouwde info kan geven over welke ik beter kan kopen hoor ik het graag!

Groeten,
Olaf :P
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Deze twee dus:

http://www.specialized.com/bc/SBCBkMode ... b=techspec

http://www.specialized.com/bc/SBCBkMode ... b=techspec

Op het eerste gezicht zou ik voor de Rockhopper gaan. De vork en het crankstel vind ik beter dan op de Hardrock. Avid V-brakes en de Deore/LX combi zijn niet spectaculair, maar wel goed. De vork van de Hardrock is het allerlaagste model van Marzocchi en wordt door (geloof ik) Suntour of RST gemaakt. Het is een goedkoop ding met elastomeren dat niet bijster goed schijnt te werken. De Hardrock heeft weliswaar hydraulische schijfremmen, maar ook dat is een goedkoop model met een enkele zuiger. De Sram X7 onderdelen zijn dan wel weer erg lekker.

Als je voornamelijk op de weg wil fietsen is dit misschien ook een optie: http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=13400
En dan vooral omdat je hem met een vaste vork kunt krijgen.

Je kunt ook eens bij http://www.santos-bikes.nl/frameset.php
kijken. Daar kun je zelf je fiets samenstellen en ook (eventueel) met een vaste vork.

Op de weg is een verende vork overbodig en rijd vast veel beter. Wil je later toch meer gaan mountainbiken kun je investeren in een goede vork.

Of bedoel je met 'op de weg' dat je wilt gaan streeten?
Castor
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4488
Lid geworden op: zo 23 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz VPFree, SRAM X9, Boxxer Ride, Fox DHX5, Truvativ Holzfeller, Hayes El Camino

De Hardrock is een prima bike en is voor de biker die nog zoekende is erg geschikt, je kunt hem flink mishandelen maar een flink eind knarren is ook nog te doen.

De Rockhopper is een wat meer ´racy´ en in mijn ervaring ook nerveuzer, maar dat is niet slecht voor jouw toepassing.

De X7 op de HR is niet te versmaden, maar de afmontage op de RH vind ik qua aandrijving ook prima. De Hayes remmen van de Hardrock zijn budget, maar doen hun werk goed, ik vind ze geen afrader op dit soort bikes.

Netjes vd Rockhopper zijn de discnaven, daarmee kun je dus alle kanten op.
The freedom to ride where you want, when you want.
Oltje
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 28 februari 2006, 18:50

Ik wil hem gebruiken om naar regelmatig naar school/werk te fietsen; 25 km heen en 25 km terug. Daarnaast voor enduranceraces; vlakke stukken over de weg afgewisseld met stukken bos. Ik wil dus wel beginnen met een verende voorvork.

Ik neig zelf naar de rockhopper :-? Lastig om een keuze te maken.
a_muz_ed
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 24 februari 2006, 15:45
Mijn mountainbike: specialized rockhopper pro

Hoi,

Ik heb ook lang zitten twijfelen tussen de Hardrock XS pro en de standaard Rockhopper en zal waarschijnlijk binnenkort een Rockhopper kopen.

De reden hiervoor: een zeer goede beoordeling van de Rockhopper door het Duitste Bike magazine (tenzij ik me van tijdschrift vergis) en het feit dat de fiets een (volgens de dealer toch) duidelijk lichter kader heeft. De reden hiervoor is dat er voor de RH een ander soort aluminium gebruikt wordt dat lichter is voor dezelfde stijfheid. Enigste minpuntje vind ik de jammere kleurstelling van de basis RH (zilver met rood logo)...

Persoonlijk ben ik er ook nog niet uit of ik misschien beter wat meer investeer en voor de RH pro ga (met betere vork en groep) of alles later geleidelijk zou upgraden. Ik vind dat zwarte kader van de pro echt cool en geef toe, een fiets die je zelf het einde vindt, zal je ook minder snel willen wisselen maar eerder houden tot hij volledig "op" is.

Als je de fiets voor woonwerk verkeer zal gebruiken en wat minder rolweerstand van de banden wil, zou je natuurlijk ook voor de Crossroad of de Sirrus kunnen gaan. Die laatste is wat sportiever (je kan er makkelijk hard mee fietsen maar is wat minder comfortabel) maar ik ben er heel tevreden over!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Persoonlijk ben ik er ook nog niet uit of ik misschien beter wat meer investeer en voor de RH pro ga (met betere vork en groep) of alles later geleidelijk zou upgraden. Ik vind dat zwarte kader van de pro echt cool en geef toe, een fiets die je zelf het einde vindt, zal je ook minder snel willen wisselen maar eerder houden tot hij volledig "op" is.
Volgens mij ben je er wel uit :D
Oltje
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 28 februari 2006, 18:50

Ik zat zelf eerst ook te twijfelen tussen de Pro en de normale versie, maar zit toch zo'n 300 euro prijsverschil tussen.

Aangezien dit mn eerste mountainbike wordt ga ik maar voor de normale Rockhopper voor 700 euro. Kan later altijd nog upgraden als ik dat nodig vind.
Plaats reactie