Hallo,
mijn zoektocht naderd z'n einde.... na verschillende fietsen bekeken te hebben bij verschillende fietsenzaken, is er eigenlijk 1 overgebleven en dat is de TREK Top Fuel 8. Deze kan ik bij mij in de buurt voor een hele mooie prijs krijgen. Liever zou ik een EPIC Comp hebben maar deze kost me 600 euro meer en dat heb ik er niet voor over.
Nu zie ik dat TREK ook een Fuel EX heeft. Weet iemand het verschil tussen deze 2 fietsen??
Dank je wel.
Wilfred
Verschil TREK Fuel EX en Top Fuel
-
- All rounder
- Berichten: 50
- Lid geworden op: zo 8 januari 2006, 12:29
- Mijn mountainbike: Ideal Target
- Contacteer:
Ik geloof dat het verschil m zit in de geometrie, maar iemand moet dit even bevestigen.....
Top fuel is een XC racer.
Fuel EX zit iets rechterop en is dus meer voor toeren.
Je moet dus weten hoe je de fiets voornamelijk gaat gebruiken.
Je kunt op de site van Trek trouwens bikes vergelijken. Je krijgt dan alle specs van beide modellen naast elkaar.
http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes/20 ... uspension/
Top fuel is een XC racer.
Fuel EX zit iets rechterop en is dus meer voor toeren.
Je moet dus weten hoe je de fiets voornamelijk gaat gebruiken.
Je kunt op de site van Trek trouwens bikes vergelijken. Je krijgt dan alle specs van beide modellen naast elkaar.
http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes/20 ... uspension/
Meest opvallende verschil lijkt me dat de Top Fuel een veerweg van 90mm heeft met een 100mm vork en de EX met 120mm achter en 130mm voor op pad gaat. De geo zal daar op aangepast zijn en ja, de Top is meer bedoeld als racer en de EX als allround mtb. Dat kun je idd. ongetwijfeld allemaal vinden op de Trek site, dus...
De hoeken van de Fuel Ex zijn idd iets flauwer (1 tot 1,5 graad) dan de Top Fuel
De fuel ex heeft 120 mm achtervering en 130 mm voor > vrij veel voor NL. De Top Fuel 100 mm voor en 90 mm achter.
Ik heb onlangs uitgebreid een Fuel EX kunnen testen en vond 'm voor gewoon xc gebruik toch wel echt te zwaar (is wel persoonlijk). Misschien dat het ook de zithouding was, maar ik kreeg de fiets maar moeilijk vooruit. De veerweg is voor normaal xc ook overkill. Wel is het een ideale fiets om ruiger mee te rijden en hij/zij vergeeft je heel veel. Afdalen met de Fuel EX is een feestje. Maar ik denk dat afdalen in NL met de Top Fuel ook een goed feestje wordt.
Keuze is dus zwaar afhankelijk van het gebruik. Voor lekker xc doorijden raad ik je bij keuze tussen de twee fuels persoonlijk de Top Fuel aan. Zeker aangezien je ook een Epic overweegt, wat een echte xc racefully is.
Edit: George was me voor met de veerwegen .
De fuel ex heeft 120 mm achtervering en 130 mm voor > vrij veel voor NL. De Top Fuel 100 mm voor en 90 mm achter.
Ik heb onlangs uitgebreid een Fuel EX kunnen testen en vond 'm voor gewoon xc gebruik toch wel echt te zwaar (is wel persoonlijk). Misschien dat het ook de zithouding was, maar ik kreeg de fiets maar moeilijk vooruit. De veerweg is voor normaal xc ook overkill. Wel is het een ideale fiets om ruiger mee te rijden en hij/zij vergeeft je heel veel. Afdalen met de Fuel EX is een feestje. Maar ik denk dat afdalen in NL met de Top Fuel ook een goed feestje wordt.
Keuze is dus zwaar afhankelijk van het gebruik. Voor lekker xc doorijden raad ik je bij keuze tussen de twee fuels persoonlijk de Top Fuel aan. Zeker aangezien je ook een Epic overweegt, wat een echte xc racefully is.
Edit: George was me voor met de veerwegen .
Dank je wel voor de reacties!
Ik zit nog te twijfelen tussen de Top Fuel 8 en de Fuel EX 7. Gezien de bovenstaande reacties, heeft de Top Fuel 8 de voorkeur. Ik wil toch meer een race geörienteerde fiets dan een toerfiets.
Zou het achter veersysteem nog verschil maken in de praktijk?
Ik zit nog te twijfelen tussen de Top Fuel 8 en de Fuel EX 7. Gezien de bovenstaande reacties, heeft de Top Fuel 8 de voorkeur. Ik wil toch meer een race geörienteerde fiets dan een toerfiets.
Zou het achter veersysteem nog verschil maken in de praktijk?
- Wicked DJ
- Reporter/Moderator
- Berichten: 21094
- Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
- Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
- Contacteer:
Als dat niet zo is mogen de engineers van Trek terug naar de tekentafel of moeten ze eigenlijk ontslagen worden...Wil.fred schreef:Zou het achter veersysteem nog verschil maken in de praktijk?
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 4
- Lid geworden op: wo 5 november 2003, 22:53
- Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 7
Hai, ben net overgestapt van een Gary Fisher Sugar (crosscountry fully) naar een Trek Top Fuel. Vering is al veel soepeler als van GF dus ik zou zeker niet voor de EX gaan. Mooi is wel dat je de vering op twee standen kunt zetten waarbij stand twee nog wel harde klappen opvangt maar verder beweging voorkomt ( platformdemping Fox RP2).
Als je een race fully zoekt is de Top Fuel in mijn ogen al soepel genoeg.
Succes met kiezen
Als je een race fully zoekt is de Top Fuel in mijn ogen al soepel genoeg.
Succes met kiezen
Don,t eat yellow snow......
Welke Top Fuel heb je dan?? Hoeveel 'last' heb je van het pompen van de vering tijdens het klimmen??
Mijn voorkeur gaat uit naar de Top Fuel 8. Weet iemand het gewicht van deze fiets??
Ik bedoel met het verschil in vering, het verschil in de praktijk. De contructie tussen beide systemen is anders en zal ook (iets) anders veren maar wat merk je er nou in de praktijk van....
Mijn voorkeur gaat uit naar de Top Fuel 8. Weet iemand het gewicht van deze fiets??
Ik bedoel met het verschil in vering, het verschil in de praktijk. De contructie tussen beide systemen is anders en zal ook (iets) anders veren maar wat merk je er nou in de praktijk van....
- Wicked DJ
- Reporter/Moderator
- Berichten: 21094
- Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
- Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
- Contacteer:
Bij de Top Fuel in principe niet zo erg en zeker met een platformdemper is het energieverlies minimaal. Maar je kan op elke slak zout leggen en "last" hebben van het pompen, als je jezelf maar gek genoeg maakt.Wil.fred schreef:Welke Top Fuel heb je dan?? Hoeveel 'last' heb je van het pompen van de vering tijdens het klimmen??
Dat is heel lastig in woorden te vatten voor de meesten en zo ook voor mij. Je merkt het namelijk pas echt als je al over de max. van de Top Fuel heen gaat, maar daarvoor moet je toch echt iets meer doen en durven dan de gemiddelde boscrosser...Wil.fred schreef: maar wat merk je er nou in de praktijk van....
Maar je kan aannemen dat er verschil in zit. Een testrit bij een Trek dealer kan al wat verhelderend werken, maar het echte verschil merk je pas in het terrein waarvoor de Fuel's gemaakt zijn.
De gewichten zijn als het goed is ook bekend bij de Trek dealers. Ik weet niet beter of er is (nog steeds) een lijst met de gewichten per fiets.
Je moet toch in orde van grootte 12-13 kilo gaan denken voor de meest standaard Fuel's.
Maar als ik je reacties zo eens lees moet je volgens mij gewoon voor de Top Fuel gaan. Alleen al de uitspraak
geeft eigenlijk al direct aan dat de Fuel EX waarschijnlijk niets voor jou is.Ik wil toch meer een race geörienteerde fiets dan een toerfiets.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Het is de Top Fuel 8 geworden! Vandaag opgehaald bij de winkel. Nu ga ik me maar eens verdiepen in het afstellen van de fiets.....
Heeft iemand daar een goede link voor of advies?? Ik heb een CD-ROM van Fox gekregen maar die doet het niet.....
Heeft iemand daar een goede link voor of advies?? Ik heb een CD-ROM van Fox gekregen maar die doet het niet.....
-
- Pro Biker
- Berichten: 989
- Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 14:30
- Mijn mountainbike: Are all Singular
- Contacteer:
foxracingshox.com misschien...
= http://www.transpirinaika.nl" target="_blank =
- Wicked DJ
- Reporter/Moderator
- Berichten: 21094
- Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
- Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
- Contacteer:
Alle gebruikershandleidingen staan op de sites van de fabrikanten, meestal onder termen als 'tech' 'support' etc.
Bij Fox staan er zelfs video's bij van hoe en wat m.b.t. demper en vork.
Bij Fox staan er zelfs video's bij van hoe en wat m.b.t. demper en vork.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
-
- All rounder
- Berichten: 124
- Lid geworden op: di 11 maart 2008, 12:17
- Mijn mountainbike: Lelystad
heb zelf een paar jaar op een fuel gereden (de orginele nog niet doorontwikkelde vering)..had weinig last van pompen..
afstellen vond (en vind) ik toch afhangen van pers voorkeur...dus beginnen met een basis (uit de manual) en van daaruit gaan proberen
afstellen vond (en vind) ik toch afhangen van pers voorkeur...dus beginnen met een basis (uit de manual) en van daaruit gaan proberen
Surly Karate Monkey, Surly Ogre (voor van alles), Cannondale Synapse, Cannondale Scalpel SE