Hardtail of Full suspension?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
jebice
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 344
Lid geworden op: di 5 augustus 2003, 19:31
Mijn mountainbike: Ventana El Capitán
Contacteer:

Michon schreef:

Ik zou TS aanraden om eens uitgebreid te gaan testen. Als je 2000E gaat stukgooien is dat wel het minste dat je kan doen.
We verschillen van menig, en dat mag gelukkig in dit land :D.
Maar noem jij de verschillen is op. Zodat je mij kan overtuigen dat het ene frame echt beter is dan het andere.
jebice schreef:
@TS. Dus ga gewoon eens proefrijden op een fully, bij een goede LBS moet dit mogelijk zijn.
Veel suc6 met je keuze :-q
En als ik goed lees bedoelen we allebij hetzelfde hoor.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2755
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

jebice schreef:
Michon schreef:

Ik zou TS aanraden om eens uitgebreid te gaan testen. Als je 2000E gaat stukgooien is dat wel het minste dat je kan doen.
We verschillen van menig, en dat mag gelukkig in dit land :D.
Maar noem jij de verschillen is op. Zodat je mij kan overtuigen dat het ene frame echt beter is dan het andere.
Fietsenproducent Trek heeft ervoor gekozen om zijn fietsen niet via het internet te verkopen, maar alleen via geselecteerde dealers. Daarom zijn ze ook zéér LBS-vriendelijk. Van een LBS zal je dientengevolge nooit horen dat een Trek slecht is. Iemand die zijn spulletjes altijd bij de LBS haalt zal dit dus ook horen en (waarschijnlijk) denken dat Trek beter is dan andere merken.

Mijn persoonlijke ervaring is dat het verschil tussen frames van verschillende merken verwaarloosbaar is.

Ik ben dus eigenlijk ook wel benieuwd wat precies de verschillen zijn tussen een Trek frame en bijvoorbeeld een Cube frame... :wink:
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

mtfuji schreef:Ik ben dus eigenlijk ook wel benieuwd wat precies de verschillen zijn tussen een Trek frame en bijvoorbeeld een Cube frame... :wink:
Da's leuk en aardig en levert wellicht een interessante discussie op (hoewel ik toch niet al te lang geleden een dergelijke discussie ook al heb gelezen op dit forum), maar daar heeft de topicstarter helemaal niks aan. Dus: daar gaan we hier NIET over discussieren. Dan start je maar een nieuw topic.

Het gaat erom of hij een fully moet kopen of een hardtail. LAten we ons daar dan ook op concentreren.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2755
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

jf schreef:
mtfuji schreef:Ik ben dus eigenlijk ook wel benieuwd wat precies de verschillen zijn tussen een Trek frame en bijvoorbeeld een Cube frame... :wink:
Da's leuk en aardig en levert wellicht een interessante discussie op (hoewel ik toch niet al te lang geleden een dergelijke discussie ook al heb gelezen op dit forum), maar daar heeft de topicstarter helemaal niks aan. Dus: daar gaan we hier NIET over discussieren. Dan start je maar een nieuw topic.

Het gaat erom of hij een fully moet kopen of een hardtail. LAten we ons daar dan ook op concentreren.

Je hebt gelijk...on topic!

Even kijken, gezien de plannen van de topicstarter is een fully denk ik de beste keus en ik zie dat de topicstarter al 2 opties heeft gegeven. Geometrie van de Canyon en Cube scheelt niet zoveel, afmontage van de Canyon is iets beter maar heeft voor en achter 80mm veerweg. De voorvoork van de Cube heeft een verstelbare veerweg. Gezien het feit dat je vooral afdalen erg leuk vindt, denk ik de Cube de beste keus is.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Wil.fred
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 27 februari 2008, 23:11

Sinds een maand of 4 heb ik na 10 jaar andere sporten gedaan te hebben, weer een ATB. Een TREK Top Fuel 8. Hier voor had ik een TREK 8000. Lang heb ik getwijfeld wat ik zou kopen, een carbon hardtail of een full suspension. Heb je een fully nodig in Nederland....? Ligt eraan waar je rijdt. Ik heb nu op verschillende locaties gereden en of je het nou echt nodig hebt. Ik denk van niet. Waar ik het meeste rij, is in Monfertland, Zeddam. Daar is het wel fijn om een fully te hebben. In de afdaling en op moeilijke stukken, is zo'n fully sneller en comfortabeler. De fiets blijft een stuk rustiger (volgens collega bikers die achter me rijden) en je kunt gewoon blijven zitten. Trappen en de fiets klapt er vanzelf overheen. Ik vind dat erg prettig maar voor een ander kan de charme van het biken eraf zijn.
Welke fiets je ook koopt, een van 1000 euro of een van 10.000 euro, bergop trappen moet je toch zelf doen. En voor een receatieve rijder denk ik niet dat het uitmaakt welke fiets je koopt. Welk bekend merk maakt nu nog slechte fietsen....? Koop er gewoon 1 die je mooi vindt.
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

Als je af en toe de echte bergen wilt opzoeken, maar vooral in nederland en belgie rijdt, zou ik een hardtail kiezen en dan voor de alpen of id een fully huren. Voor echt downhillen heb je toch een speciale fiets nodig. daar heb je voor de xc tracks in nederland niks aan.
Gangisalles
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1065
Lid geworden op: di 13 november 2007, 21:39

Tja, ook in de Alpen kun je prima uit de voeten met een hardtail. Totaal geen problemen gehad, ook niet met extreem technische afdalingen.
'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal...'
mtb-P
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 4 juli 2008, 23:24
Mijn mountainbike: Trek

Wat een reacties en mooi discussies! :lol: Waarvoor dank.
Het is voor beide idd wat te zeggen, het zal uiteindelijk toch een persoonlijke keuze worden. En dat geldt ook voor de merkkeuze. Ik neig toch richting een fully ipv HT, aangezien je dan naar mijn mening een 'all-round' fiets hebt. Zowel extra comfort in de bergen als in de 'gewone' toertochten.

Feit is wel dat ik nog druk aan het sparen ben :-?
Binnenkort ga ik een fully huren en dat eens uitproberen in Duitsland.

Greetz.
Bike 4 life
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Persoonlijk ben ik van mening dat de vraag of je een fully "nodig hebt" niet bepalend is voor de keuze. Belangrijker is de fun die je van een fiets hebt, of het nou een hardtail of een fully is. Ik heb al jaren zowel een fully als een hardtail, en als ik er maar eentje van mocht houden zou het zeker de fully zijn. Dit vooral vanwege het pure rijplezier! Mijn fully is in de ogen van velen pure overkill voor NL met 140mm veerweg. Ik ben de eerste om toe te geven dat ik die 140mm idd niet nodig heb, maar het rijdt wel verrekte lekker ;-)

De sterke kanten van mijn hardtail vind ik toch vooral het eenvoudiger onderhoud (nog versterkt door een rohloffnaaf ipv derailleurs) en de veelzijdigheid: met een paar slicks ook prima geschikt voor op de weg, met mijn BOB-kar geschikt voor een fietsvakantie. Maar puur op rijplezier bij het biken legt hij het af tegen mijn fully...
Blijft de vraag of je het extra geld, beetje meergewicht en onderhoud en lastiger poetsen daarvoor over hebt ;-)

Let wel, dit is mijn beleving: er rijden ook mensen met evenveel plezier op versnelling- en veringloze bikes rond die onmiddelijk zouden stoppen met onze hobby als ze tot een 140mm fully veroordeeld zouden worden.
Dus laat je vooral leiden door je eigen manier van fietsen, smaak, voorkeuren ipv door de vraag (of mening) of je vering nodig hebt. Want als we eerlijk zijn heb je in NL toch helemaal geen mountainbike nodig? En toch kopen we allemaal van die zinloze fietsen met veel te dikke banden en versnellingen waar we er maar drie van gebruiken :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MarkH
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: di 14 augustus 2007, 22:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel Factory 27,5"
Contacteer:

mtb-P schreef:Wat een reacties en mooi discussies! :lol: Waarvoor dank.
Het is voor beide idd wat te zeggen, het zal uiteindelijk toch een persoonlijke keuze worden. En dat geldt ook voor de merkkeuze. Ik neig toch richting een fully ipv HT, aangezien je dan naar mijn mening een 'all-round' fiets hebt. Zowel extra comfort in de bergen als in de 'gewone' toertochten.

Feit is wel dat ik nog druk aan het sparen ben :-?
Binnenkort ga ik een fully huren en dat eens uitproberen in Duitsland.

Greetz.
Kijk, da's verstandig :-q
Gewoon proberen.

Waar je ook rekening mee zou kunnen houden bij je keus is hoe 'gevoelig' je rug is. Ik heb zelf een rug die redelijk snel gevoelig wordt als ik door veel kuilen en gaten in de paden rijd. Een stijf frame (van een HT) geeft deze schokken allemaal vrij direct door aan je rug.
En ja hoor, daar istie weer ....... dan merk je dus het verschil tussen een stijf (meestal duur en van een A-merk) frame en een minder stijf frame.
Op m'n vorige fiets, een Bulls, merkte ik weinig van het doorgeven van de klappen van het frame. Nu op een BMC heeft m'n rug veel meer te leiden. Mijn volgende fiets wordt iig en fully 8)
Cannondale RZ 120 One (2011) Lefty, RS Monarch 3, SRAM X-9 en Elixer 5
mtb-P
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 4 juli 2008, 23:24
Mijn mountainbike: Trek

Thanks guys! :-q En Kermit you're so right.
Ik ga in ieder geval er rustig de tijd voornemen en uitvoerig testen! :lol:
Bike 4 life
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MarkH schreef:En ja hoor, daar istie weer ....... dan merk je dus het verschil tussen een stijf (meestal duur en van een A-merk) frame en een minder stijf frame.
Op m'n vorige fiets, een Bulls, merkte ik weinig van het doorgeven van de klappen van het frame. Nu op een BMC heeft m'n rug veel meer te leiden. Mijn volgende fiets wordt iig en fully 8)
Da's toch niet helemaal waar: een duurder frame is vaak lichter dan een goedkoop frame. Dat komt vooral omdat er minder materiaal gebruikt is, o.a. door dunnere buizen. Daarom zal juist een goedkoop no-name frame vaak stug aanvoelen, een "doods" gevoel geven op hobbels.
Ook de zadelpendiameter (en hoe ver hij uit het frame steekt) maakt verschil: een 27,2mm zal iets meer flexen dan een 31,6mm pen.

Er is al veel over gediscussieerd, of een (HT)frame stug voelt hangt van veel factoren af: materiaal heeft enige invloed, maar vooral hoe het gebruikt is speelt een grote rol (m.a.w., staal is niet per definitie comfortabeler dan alu, en stugger dan titanium). Een frame zal altijd een compromis zijn tussen comfort (flex) en stijfheid, gewicht en duurzaamheid. Alles wat je aanpast aan een frameontwerp zal z'n gevolgen hebben: een kortere achtervork maakt niet alleen de fiets wendbaarder, hij zal ook minder flexen dan een langere (en dus minder comfort bieden en meer stuiteren) en van invloed zijn op het klimgedrag.

Overigens ben ik van mening dat een brede achterband op niet te hoge spanning al veel meer comfortwinst geeft dan een ander frame. Bij de keuze van een hardtailframe kijk ik dan ook of er minimaal een 2.25 tussen de achtervork past.
Op mijn hardtail ligt meestal een NN 2.4, en dat vind ik nog niet comfy genoeg: ik gebruik ook een Cane Creek verende zadelpen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Nou ik zit ook met he zelfde probleem.
Daarom test ik een Epic en Rocky Mountain beiden Fully's om te kijken of het uberhaupt een toegevoegde waarde heeft.
De test met de Epic in Vaals wees uit dat ik veel minder vermoeid van de fully afstapte dan een HT.

Maar dat kan ook een moment opname zijn geweest.
Zondag a.s. staat de Rocky op het program.
Ook ik ben zeer benieuwd :-q

P.s. ik fiets al vanaf het begin op een HT
mtb-P
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 4 juli 2008, 23:24
Mijn mountainbike: Trek

En RobSter, hoe beviel de Rocky?

Het is me duidelijk dat een fully meer comfort biedt.

Zie ook het 'Suspension special' artikel in de laatste Mountainbike Plus magazine! Die aansluit op deze discussie. N.a.v. gedane onderzoeken nemen ze het 'voordeel' van een fully in tegenstelling tot een HT onder de loep. :wink:
Bike 4 life
mtb-P
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 4 juli 2008, 23:24
Mijn mountainbike: Trek

Zit nu de mtb profs van de OS te bekijken, en zie toch voornamelijk hardtails :o
Op dit toch erg technisch parcours.

Heb niet zo heel lang van mijn gehuurde fully in Winterberg kunnen genieten. Bij een harde val (een van mijn weinige) bij een afdaling viel ik ongelukkig op mijn schouder die uit de kom schoot..

Zit dus voorlopig in de mitella en niet op de fiets :(
Bike 4 life
Plaats reactie