ATB opknappen of nieuwe?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Ik heb een trek 8000, van 1994 ongeveer (die met dat gelijmde alu frame)
Ik heb er niet altijd even fanatiek op gefietst, maar heb denk ik 3 sets tandwielen erop versleten.
Hij is nu in erbarmelijke staat, de volgende onderdelen moeten worden vervangen:
-banden
-complete achterwiel
-bladen voor en achter en ketting

Frame zit nog goed in de lak.
Balhoofd, naven,en dat ding waar de trapas in draait, zijn allemaal origineel en nooit open geweest of gesmeerd.
Shifters en derailleurs ook origineel (1 keer de tandwieltjes in achterderailleur vervangen)
Al deze onderdelen zijn nu echter zo oud dat ik bang ben dat het over een tijdje zal instorten, hoewel het nu nog prima draait en schakelt.....

Is het de moeite waard nieuwe onderdelen te kopen voor deze fiets, of kan ik beter voor een nieuwe (of 2e hands) gaan en deze inruilen?
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

Heb je een foto van je fiets en spec's die er nu op zitten en wat je er op wilt hebben? Oude frames een nieuw leven geven is leuk, kan ik je zeggen!
Gasd'rop !!!
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1319
Lid geworden op: di 23 oktober 2007, 23:50

Idd, een ouder frame opknappen wat nog goed in de lak zit is altijd leuk, kun je nog zeker iets moois van maken
en nog jaren veel plezier van hebben. :-q
[Quote:] Rustig an mi die grauwte wiele!!!
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Bedankt voor de snelle reacties. :)

De fiets heeft XT achterderailleur, rest is LX.
De fiets kostte destijds 2200 gulden en heeft geen verende voorvork.
Het spul is echter allemaal van 1994 (en misschien nog wel een jaar ouder).
En omdat er redelijk wat kilometers op gereden zijn, vraag ik me af of ik niet binnenkort allemaal problemen krijg met onderdelen die hun beste tijd gehad hebben.
Onderdelen waar kogellagers in zitten zijn nooit vervangen of gesmeerd, en het houdt toch een keer op denk ik.
Ik heb er dus drie stellen voor- en achterbladen op versleten, om een idee te geven hoe lang de rest al mee gaat.
Die bladen heb ik iedere keer pas vervangen als ze echt compleet af waren, en plotseling begonnen te "slippen".
De meeste kilometers zijn in het bos afgelegd en de fiets werd goed schoon gemaakt na iedere rit.
Betekent dit dat draaiende onderdelen en de voorvelg en spaken het binnenkort zullen begeven?

Het frame opnieuw opbouwen trekt me wel, want ik vond het altijd een heerlijk fietsje en heb levenslange garantie op het frame als ik me niet vergis.
Als ik er nieuwe onderdelen op zet wordt het XT denk ik.
Ik heb jaren niet meer serieus gerost in het bos, dus ik heb ook geen benul hoeveel beter de huidige fietsen zijn en wat er te koop is.(Rijden er nog mensen zonder voorvering bijvoorbeeld?)
Wat voor achterwiel ik wil weet ik zo niet, maar zou qua kwaliteit minimaal even goed moeten zijn als wat ik had:
-Single Track pro staat op de velg, maar das eigen merk van Trek denk ik.
-De naaf is LX.
-De achterband was origineel een Big Kahuna, ook van Trek vermoed ik. (Ik rijd trouwens nog met de originele voorband lol, ziek slijtvast ding maar nu toch ook aan vervanging toe)

Een foto heb ik zo ff niet, zal ik later proberen te regelen.
Sorry voor dit lange verhaal, het is wel erg veel om te lezen, van iemand die zijn 2e post maakt.
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

De dingen die werken zijn goed (blijkbaar) of je hem echt retro wilt houden is jou keus... als je de tijd hebt, zijn mooie spulletjes voor weinig tekoop hier! kan je voor weinig een goeie bike bouwen. zie mijn klein! is goedkoper en rijdt fijner dan de nieuwe stevens manic die ik eind 2007 gekocht hebt. het Klein frame is zo'n 10 jaar oud...
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Ik wil eigenlijk zo snel mogelijk weer op de fiets zitten, dus ik denk dat speuren naar mooi 2e hands spul me te lang duurt.
Maar ik zal het 2e hands gedeelte eens afspeuren, om te zien of ik snel wat kan vinden.

Als ik het nieuw koop, wat ben ik dan ongeveer kwijt aan een achterwiel inclusief band (qualitatief vergelijkbaar met dat van een ongeveer 1100 euro ATB)?
Heb jij misschien suggesties voor bepaalde sets die te koop zijn?
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

downhilldirtbike schreef:Bedankt voor de snelle reacties. :)


Als ik er nieuwe onderdelen op zet wordt het XT denk ik.
Ik ken je budget niet, maar Shimano heeft recent de SLX groep uitgebracht. Die zetten ze tussen LX en XT en ik las een test die de kwaliteit van de SLX groep zo goed als gelijk stelde aan die van de XT groep. De echte verschillen waren gewicht en prijs, SLX is iets zwaarder maar veel goedkoper. Door het hogere gewicht verwachtte men een langere levensduur.
Het is maar een tip.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Dank je, daar ga ik zeker naar kijken.
RDZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 731
Lid geworden op: vr 22 juli 2005, 01:05
Mijn mountainbike: LVV

Op BikePedia staat meer informatie over de originele specs:

http://www.bikepedia.com/Quickbike/Bike ... &Type=bike" target="_blank

(of ze kloppen weet ik niet.)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik neem aan dat je wielen voor V-brakes nodig hebt? Die worden wel steeds zeldzamer, maar aan zoiets zal je geen buil vallen: http://extraparts.nl/nl/node/wh-XT-zac2000" target="_blank
Ikzelf heb op mijn C'dale F700 retroproject (linkje) een setje Mavic Crossrides gezet, en die bevallen behoorlijk goed, zien er fraai uit, zijn behoorlijk solide en niet te zwaar, en dus geschikt voor V-brakes: http://extraparts.nl/nl/node/wh-CrossRideV" target="_blank
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Ik zoek idd wielen voor v-brakes.
Had al wat leuks gevonden op chainreactioncycles:
XT naven, butted spaken en XC717 velgen (150 euro voor een set).
Helaas zit er aan die XT naaf zo'n bevestigingsplek voor disc-brakes.
Ik vind dat erg lelijk en het lijkt mij een verzwakking van de constructie....
Ik heb CRC een mail gestuurd met de vraag of ze die set kunnen leveren met ouderwetse naven.
Als dat niet gaat, lijkt die XT/ZAC set me wel wat (ik zag daar wel de ouderwetse naven op zitten).
Thnx voor de link suravida.

@RDZ: die bikepedia gegevens over mijn fiets lijken te kloppen
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Ik heb anders nog wel een setje wielen liggen voor V-brakes. Ik weet dat het Mavic velgen zijn (alu-kleur), achternaaf is een XT en voornaaf is een TTT met industrielagers. Die set stamt uit 1997/1998 ongeveer.
Qua banden ligt er in elk geval een Z-max op, andere band is me niet bekend. Bij interesse moet ik ze uit de opslag halen en een fototje maken.
Staan in Maastricht.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Dat is een eind uit de buurt Ramon.
Ik woon in Drenthe.
Als ik in de buurt kom krijg je een PB.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Ik zie net dat CRC wel ouderwetse XT naven kan leveren.
Denk dat ik daar ga bestellen en geen 2e hands neem.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Ik ben eruit zo lijkt het.
Mijn LBS bood mij goedkoop een samengeraapt zooitje XTR onderdelen aan.
Ik ga dus zo'n beetje alles aan mijn fiets vervangen.

Als er nog iemand belang heeft bij oude onderdelen (uit 94), dan hoor ik het graag.
Het volgende heb ik straks over:
-canti-remmen LX
-voorderailleur LX
-achterderailleur XT
-shifters/remhendels LX
-truvativ crancks (niet origineel, jaar of 5 oud gok ik)
-naven LX

Dit spul mag weg voor een knaak en een bos wortels.....en het ziet er allemaal nog knap uit en werkt goed.
Plaats reactie