Trek Top Fuel 9.8, Canyon MR Lux mr, Scott Spark of...

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Anho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 21 december 2009, 22:11
Mijn mountainbike: Giant Anthem

Ik ben aan het rondkijken voor een racy fully. Nu vind ik de keuze best moeilijk en ik wil voor het geld wél de juiste keuze maken. Veel goede berichten gelezen over de Trek (comfort, rendement), Canyon (rendement, gewicht, afmontage, prijs), Scott (rendement, veelzijdigheid). Maar ook kritiek: Bontrager shit, kwetsbaar frame van de Lux.

Tevens heb ik mij twijfels over carbon als materiaal voor het frame: ik wil een relatief klein frame tov mijn lichaamslengte en zal dus de zadelpen wat verder dan gemiddeld laten uitsteken. Gaat dit problemen opleveren? Tevens hoor je nogal eens over gekraakte frames. (waarom een relatief klein frame? Ik kom van een 19,5 inch en rijd nu een 22 inch, beide hardtails. De 19,5 was wat te klein. De 22 wat te groot mn qua steil klimwerk).
Ik ben 1.93 bij 90 kg en gebruik de MTB vooral in de omgeving van Brussel met af en toe uitstapjes naar de Ardennen en de Italiaanse Alpen.

Ik ben benieuwd naar de meningen.
It never gets easier, you just go faster.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Over carbon: daar hoef je je geen zorgen te maken. Zeker als je een merk kiest met een goede garantieregeling (Trek/Scott/C'dale).

Ik heb een Cannondale Scalpel Carbon, en al divers serieuze crashes mee gemaakt. Echter nog geen krasje op het frame. Niets van het frame gebroken (wel mijn sleutelbeen :cry: ).

In je rijtje zou de Scalpel ook passen, en niet te vergeten de Epic.

Ik zou flink gaan proefrijden, omdat er toch wat verschillen in de rij-eigenschappen van genoemde fietsen zit.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
roger77
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 22:22
Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019

3 augustus komt de volgende o2 bikers uit daarin staan de test rapporten van onder andere deze fietsen. (happy bike days). Dan kun je lezen wat anderen ervan vonden.
Maar nogmaals zoals bovenstaand zelf test rijden is heel wat waard.
HAPPY TRAILS!
acer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1186
Lid geworden op: do 8 september 2005, 20:10
Mijn mountainbike: Banshee Spitfire

wat is er toch altijd mis met bontrager shit? Die XXX producten van hun zijn super licht en goed, ik rijd zelf met de Big Earl stem en stuur en die bevallen ook super goed.
Dit is echt zo'n fabeltje dat Bontrager troep en goedkoop is, volgens mij komen zelfs de wielen van hun uit dezelfde fabriek als DT Swiss...
Maar goed, Bontrager is shit en Nobby Nic&Racing Ralph zijn de beste banden!!!!!!!!!!!!!!!!
you ain't much, if you ain't Dutch
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

[quote="Jan the Man"]Over carbon: daar hoef je je geen zorgen te maken. Zeker als je een merk kiest met een goede garantieregeling (Trek/Scott/C'dale).

Daar vroeg ik graag mijn Tomac Carbide SL aan toe:
Levenslange garantie en bij crash 50% korting op een nieuw frame dat binnen 24u wordt verstuurd. Via de Bike Customizer.
Menige crash mee gemaakt: niets aan de hand.
Bovendien vorig jaar testwinnaar in duitse Bike, test racefully's. Frame met demper slechts 2kg (medium), dus on par met bv. een Spark. Prijstechnisch wel interessanter: custom op te bouwen voor zeker 1000,- tot 1500,- minder dan een vergelijkbare carbon Spark, Scalpel of Epic. Had voorheen een Epic, ook heerlijk als racebike maar tegelijk prima allround. De Carbide valt in medium net iets kleiner, paste me beter, rijdt agieler, stuurt sneller op singletrails, klimt prima, daalt aggressief. Is al met al speelser. Ik vind 'm ook mooi, maar smaken verschillen: http://www.tomac.com/bikes/carbide-sl.php" onclick="window.open(this.href);return false;.
Een Epic, Scalpel of Spark zijn volgens mij ook prima keuzes, maar het veersysteem van de Canyon Lux is zwak, heb ik eerder gelezen, al is zijn prijs wel top.
Succes met je keuze!!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Anho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 21 december 2009, 22:11
Mijn mountainbike: Giant Anthem

acer schreef:wat is er toch altijd mis met bontrager shit? Die XXX producten van hun zijn super licht en goed, ik rijd zelf met de Big Earl stem en stuur en die bevallen ook super goed.
Dit is echt zo'n fabeltje dat Bontrager troep en goedkoop is, volgens mij komen zelfs de wielen van hun uit dezelfde fabriek als DT Swiss...
Maar goed, Bontrager is shit en Nobby Nic&Racing Ralph zijn de beste banden!!!!!!!!!!!!!!!!
Was géén oordeel, was een mening die ik veel lees. En ik heb nog geen mening, want ik heb geen ervaring met Bontrager spul.
Overigens: Continental Explorer zijn de beste banden... :-q

De Tomac heb ik ook al eens bekeken in Vlaardingen. Goeie tip.

Epic: ik ben geen fan van het inertie verhaal. Ik zoek liever naar een anti pomp geometrie. Oftewel: de fiets laat het antipompen niet aan de demper over, maar bevordert het zelf zoveel mogelijk. Waarom? Goed ontwerp gaat vóór het oplossen van "problemen" achteraf.
It never gets easier, you just go faster.
roger77
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 22:22
Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019

Anho schreef:
Epic: ik ben geen fan van het inertie verhaal. Ik zoek liever naar een anti pomp geometrie. Oftewel: de fiets laat het antipompen niet aan de demper over, maar bevordert het zelf zoveel mogelijk. Waarom? Goed ontwerp gaat vóór het oplossen van "problemen" achteraf.
Dan moet je eens kijken voor een Giant anthem
HAPPY TRAILS!
leov
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 21:55
Mijn mountainbike: 26 HT en 26 Fully
Contacteer:

Als hij in omgeving Brussel rijdt, kan hij mij wel eens in Overijsse gespot hebben op mijn Anthem :)
Goede fiets, zelf ook 90 kilo, en 1,98. Ook de vogezen overleeft en is echte xc racer.
Mijn keuze was ook Trek Top Fuel of Giant Anthem x met Canyon als reserve.
Na testfietsen op Trekkie en Giant werdt het de Giant.
Anho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 21 december 2009, 22:11
Mijn mountainbike: Giant Anthem

Nuttige info van een ongeveer "gelijkgedimensioneerde" :) Ik kan nog meer info (alternatieven, do's and don'ts) gebruiken.
It never gets easier, you just go faster.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Oeps, 90 kg leage: de Trek is een van de minst stijve carbon frames die er zijn, met dit gewicht een belangrijke eis. Werd geadviseerd voor rijders met 'kampfgewicht', daarmee wordt meestal bedoeld: tot een kilo of 70 geen enkel probleem.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Zou de Trek in ieder geval van je lijstje halen, die is niet stijf genoeg. Scalpel is ook een strakke fiets. Ik ben 1.94 en woog 90 kg (nu wat minder), maar ik heb om de reden van stijfheid gekozen voor de Merida 96. Ook qua lengte past deze mij prima. Hij is iets langer dan mijn Cube Reaction 20" HT.
Anho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 21 december 2009, 22:11
Mijn mountainbike: Giant Anthem

Dan wordt ie afgevoerd, ik had bij deze optie ook het minst goede gevoel. (Hopelijk geen Trek-fans tegen het hoofd gestoten nu...) Cannondale Scalpel en Cube Sting zijn aan het lijstje toegevoegd. Komende zaterdag ga ik iig de Canyon Lux MR testen. De eerste keer op een fully, dus ik ben benieuwd.
It never gets easier, you just go faster.
Plaats reactie