Een nieuwe mtb... Als wielrenner is dat best lastig!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Ace1978
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 25 januari 2010, 12:34

Ik rijd sinds een dik jaar op de mtb naast het wielrennen en ik vind het steeds leuker worden. Hiervoor heb ik een Giant Terrago Team aangeschaft. Nu blijkt hoe vaker ik 'm gebruik, hoe meer ik tegen de beperkingen van vooral de vork (Rockshox Dart 2) en het niet altijd even goed funtioneren van de groep (misschien verwend vanwege topgroepen op racefiets) aanloop. Daarom ben ik me aan het orienteren op een nieuwe mtb. Er komen veel vragen bij me op en omdat ik een doordachte keuze wil maken, hoop ik dat jullie deze beginner een beetje op weg kunnen helpen.

Ik rijd geregeld door Brabant en ben van plan in de toekomst (aanstaand najaar/winter) recreantenwedstrijdjes te rijden en er ook eens mee naar het buitenland te gaan. De Giant die ik heb is een hardtail. De eerste vraag die bij me opkomt, moet ik kijken naar een fully of naar een hardtail? Waar ben ik het meeste bij gebaat voor hetgene waar ik de fiets voor ga gebruiker? Een hardtail is goedkoper en lichter en voor een fully valt vast vanwege comfort etc wat te zeggen? Graag hoor ik jullie mening hierover, alvorens ik ga beginnen met allerlei shortlists van diverse fietsen ;-) Bedankt alvast!
Bartdelien
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 27 mei 2010, 11:56
Mijn mountainbike: Canyon Nerve XC 7.0 2010

Misschien eerst een zoeken op het forum :) er is al genoeg over geschreven!
Lekker door kachelen!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Welkom!

Wellicht trap ik een open deur in maar in het bikeadvies voor beginners (klik) worden veel beginnersvragen beantwoord.
Je schrijft dat je tegen beperkingen van je vork aanloopt, welke beperkingen bedoel je daarbij? En in welk opzicht is er weleens wat mis met je groep?

Je wilt wat recreantenwedstrijdjes gaan rijden en daarnaast ook wat in het buitenland. Dat zijn 2 dingen die elk hun eigen eisen stellen aan de bike die je voor dat gebruik moet hebben. Als de nadruk vooral komt te liggen bij de wedstrijden zou ik in elk geval gaan voor een hardtail. Wil je niet al te technische trips gaan maken in het buitenland dan kun je daar ook nog wel mee uit voeten. Als je meer voor het ruigere werk in bijvoorbeeld de Alpen gaat, dan zou je beter een fully kunnen aanschaffen.

Ik heb zelf een hardtail en wil (voorlopig in elk geval) niet anders. Ik ben meer recreant dan wedstrijdrijder, maar heb wel een voorkeur voor flink technische stukjes, soms afgewisseld met bloedsnelle parcours en kan in heel Nederland perfect weg komen. Wat het comfort betreft heb ik niets te klagen maar dat komt waarschijnlijk omdat ik niet anders gewend ben. Als advies zou ik je willen meegeven dat je voor jezelf als eerste probeert vast te stellen waar het zwaartepunt van jouw gebruik zal komen te liggen. Aan de hand van het bikeadvies dat ik hierboven aanhaalde kom je bij dat vaststellen denk ik al wel een heel eind.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als je snel wil fietsen, wedstrijdjes wil rijden, af en toe naar het buitenland gaat, kun je zowel met een sportieve hardtail uit de voeten, alswel met een lichte race/marathonfully. Dan wordt je budget bepalend.:

Bv:
Voor 1600,- heb je klasse aluminium hardtails die licht (ik neem even een kilo of 10), top afgemonteerd (oa vork, remmen) en comfortabel zijn. Boven dat budget wordt het wel almaar lichter, maar functioneel niet perse beter, terwijl de prijs snel toeneemt. Vergelijkbare carbonhardtails gaan vanaf ongeveer 2000,-.
Voor 1600,- heb je echter zeker geen lichte, snelle, hoogafwaardig afgemonteerde, nieuwe race/marathonfully. Dan heb je het als snel over 2300-, 2500,- euro voor een aluminium fully, en voor die prijs is een gewicht van rond de 11,5 kg-12 kg al erg mooi. Voor racefully's van 10-10,5 kg betaal je minstens het dubbele.

Wat is dus je budget? Als dat niet zo groot is zou ik in Nederland eerder gaan voor een goede hardtail dan voor een matige fully. En met bredere banden (2.25) met minder spanning (1,8-2 bar), een goede vork en een lekker zadel, krijg je oha comfort (en tractie) genoeg.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Ace1978
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 25 januari 2010, 12:34

Bedankt voor de reacties! Ik heb het beginners-topic helemaal doorgelezen en dat werkt inderdaad erg verhelderend! Misschien wat beter moeten zoeken, dat roep ik ook altijd tegen anderen op Fiets-forum ;-)

Waar ik tegenaan loop bij mijn huidige mtb is als ik bv door een kuil ga de vork voor mijn gevoel traag is, niet lekker uitveert. Daarbij heb ik op de mtb van een vriend gereden met een betere luchtgeveerde vork en merk ik op allerlei manieren het verschil (lees betere) werking. De groep heeft soms wat moeite als er meer bagger op de fiets zit en ik vind het ook niet heel erg direct schakelen, dat Deore LX.

Op grond van de reacties en wat ik verder lees denk ik dat ik voor een hardtail moet gaan. De nadruk zal komen te liggen op tochtjes in het weekend in Nederland (bv Brabant) en de recreantenwedstrijden in de buurt. Die enkele keer buitenland neem ik dan maar op de koop toe. Als ik fiets in het buitenland blijft mijn hart toch bij het hooggebergte op de racefiets liggen. Als ik moet kiezen tussen een mtb-marathon en La Marmotte kies ik toch echt voor die laatste ;-) Wellicht vloeken in de kerk hier, alvast sorry daarvoor :D

Het is misschien goed om voor mezelf een shortlist te maken van hardtails onder de 2000 euro. Dat is namelijk mijn absolute bovengrens qua budget dat ik gesteld heb. Ik heb gezien dat er voor dit geld prachtige alu hardtails te koop zijn. Ik heb al zitten kijken bij Trek, Canyon, Red Bull, Rose, Cube en Focus... Nog meer interessante merken waar ik het assortiment eens door zou moeten spitten?
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Een hardtail lijkt me inderdaad een goed uitgangspunt.

Vwb je huidige bike: onderaan de rechter vorkpoot zit een klein hendeltje waarbij je een haasje en schildpad ziet. Met dit hendeltje kun je de rebound (= snelheid waarmee de vork uitveert) inregelen. Als je die op het haasje zet, veert de vork sneller uit als het goed is. Het zal nooit een Fox of RS Reba worden maar je kunt weer even uit de voeten.
De werking van je schakelgroep kan verminderen door veel uiteenlopende oorzaken zoals slijtage-vuil in de kabels, spanning kabels, afstelling derailleurs niet OK, slijtage ketting+tandwielen etc etc. Zelfs de duurste groepen kunnen dan problemen geven. Als je toch van plan bent een nieuwe fiets te kopen zal ik daar nu maar niet verder op in gaan.

In het rijtje merken dat je plaatst zou ik gaan voor Trek of Cube. Maar ik vind dat je met jouw budget vooral ook eens moet kijken bij merken als Specialized en Cannondale. Als ik dat geld op de plank had voor een nieuwe bike werd het er vrijwel zeker één van die 2 merken. Specialized maakt geweldige frames en Cannondales hebben zo'n lekker robuuste uitstraling. Maar smaak blijft persoonlijk. Veel belangrijker is dat je de bike van je keuze goed vind zitten. Als je een bike ziet die je wel aanstaat, moet je ergens bij een lbs maar eens een proefritje er op maken, geen blokje om de winkel maken maar een middagje een parcoursje pakken of zo. Beter is nog dat je dat doet bij een bike van een aantal merken, zodat je de verschillen kunt 'proeven'. Die verschillen kunnen ontzettend groot zijn.

Ik heb nu (als enige member hier volgens mij) een Koga Miyata en die is me nog geen moment tegengevallen. Zeer wendbare en racy geometrie, past als een handschoen bij mijn rijstijl. Als je dat aanspreekt, zou je dan natuurlijk ook eens bij Koga kunnen kijken. Ik heb het idee dat zij niet zo actief meer zijn in de mtb wereld. Mn volgende bike zal daarom waarschijnlijk geen Koga meer zijn.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
ErikEngerd
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: wo 16 juli 2008, 16:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC EX 29
Contacteer:

Ace1978 schreef: Waar ik tegenaan loop bij mijn huidige mtb is als ik bv door een kuil ga de vork voor mijn gevoel traag is, niet lekker uitveert. Daarbij heb ik op de mtb van een vriend gereden met een betere luchtgeveerde vork en merk ik op allerlei manieren het verschil (lees betere) werking.
Je hebt een vork nodig met snellere rebound setting. Als je een instelbare rebound hebt op je vork is dat het beste. De Fox voorvorken hebben echt een goeie reputatie. Ik rijd zelf ook met Fox.
Ace1978 schreef: De groep heeft soms wat moeite als er meer bagger op de fiets zit en ik vind het ook niet heel erg direct schakelen, dat Deore LX.
Zelf heb ik enige tijd geleden LX shifters op een oude toerfiets gezet en het verschil in schakelen is echt groot in verhouding tot XT. Inderdaad redelijk indirect en hij is een beetje onduidelijk in de zin dat je niet weet wanneer je nu precies geschakeld hebt. XT is echt een wereld van verschil t.o.v. LX. Verschil XTR/XT ken ik niet maar dat zal er ongetwijfeld ook zijn. Verschil SLX en XT ken ik ook niet.
Ace1978 schreef: Op grond van de reacties en wat ik verder lees denk ik dat ik voor een hardtail moet gaan. De nadruk zal komen te liggen op tochtjes in het weekend in Nederland (bv Brabant) en de recreantenwedstrijden in de buurt. Die enkele keer buitenland neem ik dan maar op de koop toe. Als ik fiets in het buitenland blijft mijn hart toch bij het hooggebergte op de racefiets liggen. Als ik moet kiezen tussen een mtb-marathon en La Marmotte kies ik toch echt voor die laatste ;-) Wellicht vloeken in de kerk hier, alvast sorry daarvoor :D
Misschien op je volgende trip allebei eens meenemen en dan proberen. In elk geval is een fully voor in Nederland ook niet slecht. Het verschil zit hem echt in het afdalen wat gewoon erg lekker gaat met een fully. Maar ja, voor je het weet krijg je religueze discussies.
Ace1978 schreef: Het is misschien goed om voor mezelf een shortlist te maken van hardtails onder de 2000 euro. Dat is namelijk mijn absolute bovengrens qua budget dat ik gesteld heb. Ik heb gezien dat er voor dit geld prachtige alu hardtails te koop zijn. Ik heb al zitten kijken bij Trek, Canyon, Red Bull, Rose, Cube en Focus... Nog meer interessante merken waar ik het assortiment eens door zou moeten spitten?
Voor 2000 EUR koop je echt een hele goeie hardtail.
Nu moet je nog besluiten of je voor een echte merkfiets gaat of niet. (Persoonlijk zou ik niet voor een merkfiets gaan).

Verder kan je radon aan je lijstje toevoegen (radon-bikes.de).

Groeten
Erikf
http://mountainhoppers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik doe veel aan recycling: ik ga fietsen, en daarna weer, en dan later nog een keer, enz.
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

De trage reactie van je vork heeft er misschien te maken dat de rebound niet "snel" genoeg staat afgesteld? Beetje meer richting het haasje draaien... Ervan uitgaande dat dat op je vork zit... Verder sluit ik me qua hardtail volledig bij Jan Willem en aurelius aan... Heb een aantal weken geleden de toch best wel technische Raid De Haut Fagnes gedaan, een van de mooiste, en ook een van de meer van je fiets vragende, marathons... op een hardtail dus (Stevens Wave), en daar geen enkel probleem mee ondervonden... Is natuurlijk ook een persoonlijk ding, stel je hebt makkelijk rugklachten, dan is misschien wel weer een fully aan te raden... Wellicht een andere oplossing nog, daar ben ik zelf ook een beetje mee bezig, is een 29er: betere rolweerstand, meer comfort en in geval van een hardtail toch lekker stijf aan de achterkant... En bijvoorbeeld Specialized Stumpjumper Comp 29 heb je voor rond de 1900 euries met best goeie afmontage en een lekker vorkje (RockShox Reba)...

Succes met je keuze!

EDIT: zie dat er ondertussen al wat meer reacties zijn, waardoor mijn commentaar hierboven een beetje mosterd na de maaltijd is... :D
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Ace1978
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 25 januari 2010, 12:34

Allereerst mijn complimenten en dank voor de behulpzaamheid hier, super!

Voor wat betreft mijn vork, thanks voor de tip! Zal eens kijken of ik die knop kan vinden en 'm dus anders af kan stellen. Dat kan voor de komende tijd iig helpen, tot ik een andere bike heb.

De merken... Is het niet zo dat Specialized en Canondale met eenzelfde afmontage als de door mij genoemde merken al snel duurder uitvallen? Maar misschien koop ik dan wel een beter frame? Ik neig zelf nu ook naar een niet A-merk als bv Canyon. Ook bij de racefietsen krijg je daar wel heel veel voor je geld. Ik ben wel een beetje handig en heb genoeg bekenden die me met onderhoud goed kunnen helpen. Mijn racefiets is een Italiaanse schone, maar de volgende kan makkelijk ook een Duitser worden. Ik zal voor de mtb's ook Radon aan het lijstje toevoegen iig. Ik lees ook veel over X-trail, wat moet ik qua frame daarbij voorstellen? Ik zal de zoekfunctie er ook eens op loslaten hier!

Groepen! Ik denk dat het net zo werkt als bij racegroepen, maar ik kan er naast zitten. Bij bv Campagnolo vind ik het schakelgedrag van Chorus, Record en Superrecord redelijk gelijkwaardig. Het prijsverschil zit m vooral in de materialen, lagering en gewicht. De groepen daaronder zijn wel wat minder. Ik denk dat ik me richt op XT/X9/X0, die klasse. Dan zit ik denk ik op het niveau Shimano Ultegra in racetermen? Binnen mijn budget is dan de keuze in ieder geval erg groot.

Een 29-er begon iemand op fiets-forum ook over. Ik vind ze niet erg mooi, moet ik zeggen en dat is voor mij toch ook wel wat waard. In de laatste fiets staat er volgens mij wat over, maar die moet ik nog lezen. Het gaat in ieder geval mee in de overwegingen!
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

Graag gedaan! We zijn denk allemaal best wel fanaten... :D
Laatst gewijzigd door retep52 op wo 7 juli 2010, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Kleine tip van mijn kant: kijk ook eens naar Stevens. Zie je niet heel veel, maar kent een kleine schare tevreden gebruikers op dit forum. Ja, ik ben er één van.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Kleine tip van mijn kant: kijk ook eens naar Stevens. Zie je niet heel veel, maar kent een kleine schare tevreden gebruikers op dit forum. Ja, ik ben er één van.
Hier nog één :-q Zeer tevreden! Wave 2008 met 2009 frame (lakgarantie, tja kan daar ook gebeuren, maar super super afgehandeld door Stevens en lbs!)
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ace1978 schreef:Allereerst mijn complimenten en dank voor de behulpzaamheid hier, super!
Tja, mountainbikers hebben nu eenmaal een andere mentaliteit dan uhm rac..fie...s
Nou ja, laat ook maar, ik kan me nog net beheersen.
Kapitein Iglo schreef:Kleine tip van mijn kant: kijk ook eens naar Stevens. Zie je niet heel veel, maar kent een kleine schare tevreden gebruikers op dit forum. Ja, ik ben er één van.
+1 ==> Daar noem je weer zo'n ondergewaardeerd merk waar -bijna- niemand zomaar even aan denkt. Ik heb wel eens gedacht dat het voor zoekende beginners en gevorderden best handig zou zijn als bij de foto's in SYS meteen ook het catalogusbedrag vermeld wordt. De real time foto's in SYS geven, vergeleken met de opgepoetste plaatjes in brochures enz, vaak een veel beter beeld van hoe de bikes er in werkelijkheid uitzien.
Nadeel bij het vermelden van de cataloguswaarde is dan wel dat je een soort wedloop stimuleert.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:De real time foto's in SYS geven, vergeleken met de opgepoetste plaatjes :D in brochures enz, vaak een veel beter beeld van hoe de bikes er in werkelijkheid uitzien.
Nadeel bij het vermelden van de cataloguswaarde is dan wel dat je een soort wedloop stimuleert.
Afbeelding

Foto gemaakt na een dagje modder in de Vulkan Eiffel... :-)
Laatst gewijzigd door retep52 op ma 20 september 2010, 14:51, 3 keer totaal gewijzigd.
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Ace1978
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: ma 25 januari 2010, 12:34

Ik heb nav jullie mening, de mening van de kenners op Fiets-forum en mijn eigen overdenkingen besloten mijn focus op hardtails tussen de 1500 en 2000 euro te leggen. Minimale afmontage is XT (al dan niet gecombineerd met SRAM) en een goede luchtgeveerde vork. Ben nu bezig met mijn shortlist... Het vooronderzoek is vaak nog leuker dan een fiets kopen ;-) De Stevens Wave en Manic heb ik ook op de lijst gezet! Als de lijst af is zal ik 'm hier plaatsen...

@Jan Willem: ik ben voor een racefietser ook best aardig :) Maar ik moet idd toegeven, mijn binnenkomst op dit mtb-forum (las al langer, maar post niet vaak) voelt als een warme douche :D
Plaats reactie