Spark 50 2011? (edit na uitverkochte spark 40 closed

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Molenaar
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 28 september 2008, 21:54
Mijn mountainbike: Flash 29-er carbon 3 (ergens in okt 2011)

Beste bikers,

Na een paar jaar op een té compacte Merida hardtail te hebben gereden wil ik een goede stap maken met meer comfort. Een 26-er fully met lange bovenbuis of een passende 29-er; ook in verband met m'n lengte van 1,96 en regelmatige rugpijn.

Nu was de Spark 40 van Scott een goede optie. Budget van rond de € 2000,- Carbon is geen must, wel 't liefst een XT afmontage en (twin)lockout voor beide dempers op het stuur.

Tot mijn schrik is het model 2011 maar liefst € 500,- duurder geworden! Ik heb al een mail naar Scott gestuurd of dit wel helemaal goed zit.

Toch maar even verder gekeken omdat ik mogelijk voor de gewenste kwaliteit meer geld moet gaan uitgeven en tot mijn verbazing heeft Specialized een fully FSR comp 29-er met een afmontage die gelijkwaardig lijkt aan de Spark 40.

Mijn vragen zijn:
1) Enig idee of Scott bij deze prijsstelling zal blijven (of ben ik niet juist ingelicht over modeljaar 2011?)
2) Is er iemand met ervaring op een 29-er van Specialized (liefst fully).
3) Andere tips na mijn relaas hierboven?

Groet,

Molenaar
Laatst gewijzigd door Molenaar op wo 8 september 2010, 23:56, 6 keer totaal gewijzigd.
70 % briljant
20% bijdehand
10 % irritant
-------------
100% Fast Eddy
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

Molenaar schreef:Tot mijn schrik is het model 2011 maar liefst € 500,- duurder geworden! Ik heb al een mail naar Scott gestuurd of dit wel helemaal goed zit.
Gezien de overige prijsontwikkelingen vrees ik dat het wel goed zit.
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

Tweewieler.nl schreef: Prijsverhogingen treffen tweewielerbranche

DOETINCHEM – In de aanloop naar seizoen 2010/2011 wordt de tweewielerbranche geconfronteerd met prijsverhogingen. Deze ontwikkeling hing al langer in de lucht en wordt nu geëffectueerd.

De prijsverhogingen zijn onvermijdelijk geworden als gevolg van een spreekwoordelijke samenloop van omstandigheden. Enerzijds is dat de onrust op de valutamarkt, waar de positie van Euro ten opzichte van de dollar verzwakt is. Dat is vooral een probleem voor bedrijven die gewend zijn om in euro’s af te rekenen.

Daarnaast zijn de arbeidskosten in het Verre Oosten gestegen alsook de transportkosten. Die zijn zelfs explosief gestegen en binnen enkele maanden ongeveer verviervoudigd. Veel leveranciers hebben geprobeerd de prijsverhogingen uit te stellen, maar ontkomen daar nu niet meer aan.

Recentelijk hebben de Accelldochters Batavus, Sparta en Koga hun dealers al geïnformeerd over prijsstijgingen. CEO René Takes liet dat weten tijdens de presentatie van Accel's halfjaars resultaten: “Een maand geleden moesten we onze dealers nog een prijsverhoging van 10 tot 15% melden. Sindsdien is de dollar zover gezakt dat we de prijsverhoging kunnen houden op een peil van 5 tot 10%.”

Ook AGU hanteert sinds 1 augustus een nieuwe prijslijst, waarop de prijzen circa 5% verhoogd zijn. “We hebben de afgelopen maanden de kostenstijgingen op onze importgoederen weten te absorberen, maar zijn nu genoodzaakt een prijscorrectie door te voeren,” licht salesmanager Nico Kraakman toe in een brief, die naar dealers verstuurd is.

Eerder dit jaar vroeg Gazelle’s CEO op de Gazelle Suplier Day aandacht voor de turbulente koerswisselingen op de valutamarkt. “Door termijncontracten af te spreken (hedgen) kan dit risico gereduceerd worden. Wij hechten aan voorspelbare consumentenprijzen.”

De verwachting is dat de komende Eurobike in Friedrichshafen in het teken zal staan van internationale prijsverhogingen.
Publicatie datum : 20-08-2010
Gebruikersavatar
tr1969
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 00:11
Mijn mountainbike: None at the moment

Zeker bij de Amerikaanse merken zoals Scott, Trek, Specialized en Cannondale zullen de prijsstijgingen stevig zijn door de verzwakte positie van de Euro t.o.v. de dollar.
Freddie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 552
Lid geworden op: za 5 februari 2005, 23:42
Mijn mountainbike: Van Nicholas Zion 29er

Waarom wil je perse een 2011 model. Zoek een 2010 en je bespaard 500 euries
Hoeveel plezier ik ook heb gehad met het uitzoeken en bouwen van m'n Zion, het rijden blijft toch het leukst
Kacheltje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 340
Lid geworden op: za 10 oktober 2009, 22:31
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen!

Fisher/Trek heeft ook wat leuke fully's in het 2011 assortiment :-D
Scott Scale Elite 29 / Full XT / DT Swiss / FOX RL / Magura
Molenaar
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 28 september 2008, 21:54
Mijn mountainbike: Flash 29-er carbon 3 (ergens in okt 2011)

Freddie schreef:Waarom wil je perse een 2011 model. Zoek een 2010 en je bespaard 500 euries
Mee eens; maar er schijnen van de Spark 40 geen 2010 modellen meer te zijn in XL of XXL...
70 % briljant
20% bijdehand
10 % irritant
-------------
100% Fast Eddy
Anho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 21 december 2009, 22:11
Mijn mountainbike: Giant Anthem

En bedrijven proberen altijd een slaatje te slaan uit dit soort bewegingen. Ze gaan er iig niet bij in schieten.... Prijsontwikkelingen zijn mooie kansen om de marge weer eens op te rekken.
It never gets easier, you just go faster.
pee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: vr 12 juni 2009, 09:51
Mijn mountainbike: Cannondale Flash F1

Molenaar schreef:
Freddie schreef:Waarom wil je perse een 2011 model. Zoek een 2010 en je bespaard 500 euries
Mee eens; maar er schijnen van de Spark 40 geen 2010 modellen meer te zijn in XL of XXL...

Als je die fiets graag wil hebben...rondbellen! 3 tellen googlen leert bijv. dat je die fiets bij Mammoet gewoon voor 1699 in je winkelwagentje kan leggen.
Talent is net als juni, het verschil tussen mei en juli
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

De Specialized Stumpjumper HT Comp 29 voor 2011 is zelfs 100 euries goedkoper(!) dan de 2010 versie, met een zo goed als gelijkwaardige afmontage... Wellicht een optie? 1799, afgemonteerd met X.9 10-speed achterderrie, Reba RLT voorvork, al met al zeer behoorlijk afgemonteerd...
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Molenaar
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 28 september 2008, 21:54
Mijn mountainbike: Flash 29-er carbon 3 (ergens in okt 2011)

Als je die fiets graag wil hebben...rondbellen! 3 tellen googlen leert bijv. dat je die fiets bij Mammoet gewoon voor 1699 in je winkelwagentje kan leggen.[/quote]

Dat zijn inderdaad de berichten die de moeite waard zijn!

Op het eerste geaicht heeft model 2010 een vork die een stapje minder is toch dan de reba die ook op mn huidige fiets zit...

Hoewel ik me inmiddels nog wel afvraag of er ook een 29/er in fully naar NL komt van gelijkwaardige prijs/kwaliteit met een dubbele lockout op het stuur.
70 % briljant
20% bijdehand
10 % irritant
-------------
100% Fast Eddy
Gnoekie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 15:28
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 2009

Molenaar schreef:Mee eens; maar er schijnen van de Spark 40 geen 2010 modellen meer te zijn in XL of XXL...
Cycletrend Nuenen heeft een 2010 Spark 40 staan. Ik heb geen idee wat de maat is.
Bel ze even zou ik zeggen:

CYCLETREND NUENEN
Duivendijk 5c
5672 AD Nuenen
E: nuenen@cycletrend.nl
T: 040 - 290 6419

http://www.cycletrend.nl
I knew all the rules but the rules did not know me
guaranteed...
Molenaar
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 28 september 2008, 21:54
Mijn mountainbike: Flash 29-er carbon 3 (ergens in okt 2011)

Gnoekie schreef:
Molenaar schreef:Mee eens; maar er schijnen van de Spark 40 geen 2010 modellen meer te zijn in XL of XXL...
Cycletrend Nuenen heeft een 2010 Spark 40 staan. Ik heb geen idee wat de maat is.
Bel ze even zou ik zeggen:

Helaas een M. De XL's zijn de wereld uit zo lijkt 't.

Ik heb met m'n twijfel tussen een fully met een goede lock-out en een 29-er nu de tip van een goede MTB zaak gekregen om een Specialized Stupjumper met een braindemper achter en voor een Reba + lockout voor te proberen. Tikt er wel in qua budget maar dan heb je wel wat zo schijnt...

Wanneer iemand ervaring heeft.... nou ik lees t graag :wink:
70 % briljant
20% bijdehand
10 % irritant
-------------
100% Fast Eddy
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Qua rijeigenschappen lijkt me een Specialized Epic wat sportiever, 'geschikter' voor Nl, dan de stumpjumper fully. De Stumpjumper gaat al richting 'all-mountain', heeft nog meer reserves bergaf. Een Epic heeft meer dan genoeg veerweg en is erg efficient.
Wat hardtails betreft: recente test duitse MountainBike, hardtails 29": Specialized Stumpjumper 29" Comp hardtail was testwinnaar, 1900,- adviesprijs.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Molenaar
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 28 september 2008, 21:54
Mijn mountainbike: Flash 29-er carbon 3 (ergens in okt 2011)

Vanmorgen op mooie singletracks in de heuvels een hagelnieuwe Spark 35 XL gereden. Binnenkort de Specialized FSR Comp 29er 2011 testen 8)

Groet, Molenaar
70 % briljant
20% bijdehand
10 % irritant
-------------
100% Fast Eddy
Plaats reactie