Advies voor een mountaibiker die 10 jaar is weggeweest

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
debart23
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 9 november 2010, 11:39

Hoi zou me even voorstellen, ben bart 31 jaar en kom uit omgeving nijmegen groesbeek malden. Waar de bossen nog mooi groen zijn. Heb vroeger heel veel gefetst. Heb eigenlijk altijd trek fietsen gehad en een aantal asta frames maar die scheurde helaas. Heb een trek 6000 serie gehad en Y11 en de Y33 gehad allemaal wereld fietsen.

In de tussentijd is er een hoop veranderd niet meer de 21 versnellingen van toen en toen kregen we ook net het magurra remsysteem.(de gele remmen).

Nu begint het toch weer te kriebelen en ben weer opzoek naar een nieuwe fiets. Mijn budget is ongereveer 1000 euro, wil eerst weer eens kijken of ik het nog wel leuk vind. Ik wil zo ie zo geen fullsuspension meer.
En ik neig toch weer richting TREK omdat ik daar altijd goeie ervaringen mee heb gehad.
Nu is mijn vraag wat raden jullie mij aan wat voor model of zegt een van jullie kijk eens naar ... van een ander merk die ook goed is.
Ben weer van plan om zeker twee keer per week is te gaan douwen in de bossen zou wel weer vaker worden.

Heeft er iemand dan een goed advies voor mij en is het slim om een model van 2010 te kopen want die zijn nu allemaal afgeprijsd.

Hoop op vele reacties
groet bart
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Hoi Bart,

Heb je je al bij Kersten, Cycleparts of Wagenberg georiënteerd? Met zo'n budget vind je geheid een goede bike en waarom zou je geen model 2010 kiezen, net zo goed en meer bike voor je geld.
Eerst maar eerst even de FAQ doorspitten. Ook handig voor herintreders :winkie:
modder zuigt!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Dag Bart, welkom!

Natuurlijk vind je het biken nog steeds leuk...
Er is best vrij veel veranderd ja. Ik heb zelf nog rondgereden met 18-speed en ik kwam daarmee ook wel boven. En natuurlijk mag je nu op nóg minder plaatsen biken dan toen. Niettemin is er heel veel verbeterd en dan vind ik het remmen, schakelen en de verende voorvork werkelijk een wereldse verbetering.

Wat de keuze van je bike betreft; een Trek heeft zeker wel wat, ook de instappers vind ik al erg mooie modellen.

In dit keuzestadium moet je voor jezelf vaststellen waar je bij de keuze van jouw bike het accent op wil leggen. Als een hoger niveau afmontage belangrijker vindt dan het frame kom je bij bikes van oa Bulls, Haibike, Cube, Focus en X-trail terecht.
Als je deze bikes, met jouw budget als uitgangspunt, vergelijkt met bikes van bijv Trek, Specialized, Cannondale etc, dan is het eerste dat opvalt wel de montage / voorvork van vaak flink lager niveau. Ik moet meteen wel toevoegen dat je als her-intreder echt niet alles van XT-plus / Fox / Reba niveau hoeft hebben hoor, met Deore en RS Recon is ook echt niks mis al zijn er wel veel aanwijsbare verschillen.

Je kunt dus in feite twee richtingen in. Wanneer je kiest voor een merk als bijv Trek, dan zou je na verloop van tijd (als het biken je dus bevalt) heel goed de 'slijtage' onderdelen kunnen upgraden / vervangen door hoger niveau.
Vaak zie je in reacties ook dat er gewezen wordt op de levenslange garantie van frames. Heel mooi natuurlijk. En dan ruilen ze die bike vervolgens na twee jaar in... Zo zie je; het dus maar hoe je met dit soort zaken om wilt gaan en wat jij dus belangrijk vindt.

Wanneer je kiest voor uitloop 2010 modellen krijg je over het algemeen in verhouding vrij veel voor weinig.
Aandachtspunt is hierbij wel dat de 2011 modellen van bijv Cube vrijwel allemaal voorzien zijn van 10-speed, dat soort dingetjes moet je dus ook weer in je overwegingen meenemen.

Sleutelwoord is dus voor jou allereerst: 'wat wil ik, welke kant wil ik op?'
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

Persoonlijk zou ik voor een 2010 model gaan. Als je nog niet aan een 10-speed gewend bent mis je hem ook niet. De onderdelen voor 9-speed zullen ook nog wel jarwn verkrijgbaar zijn. 7 en 8-speed cassettes zijn ook nog altijd verkrijgbaar.

Welk merk je moet nemen? Ik denk waar je zelf het beste gevoel bij hebt. De bontrager banden die standaard op een TREK zitten vind ik 3x niks. Succes met je keuze
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

Hoi Bart,

Allereerst welkom,

Ik ben ook nog maar net weer na 10 jaar begonnen. Ik heb via dit forum van een lid hier een goede Cannondale F5 Headshock HS33 aangeschaft en het bevalt prima. Ik heb met Cannondale wat jij met Trek hebt. Het bevalt je goed dus waarom veranderen? Voor jouw budget kun je vast en zeker een goede bike op de kop tikken, nieuw uit de winkel of een hele goede tweedehands hier van het forum. Het stikt hier van de bikeguru's dus goed advies krijg je sowieso wel. Veel plezier met biken! En succes met je aankoop. :-q
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
debart23
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 9 november 2010, 11:39

Hallo allemaal ik ben eruit denkik ben effe twee dagen wezen rondkijken en ik denk dat ik voor de merida matts pro xt 2010 edition ga vind het mooie fiets afgemonteerd met xt alleen een iets mindere voorvork denk maar dat ik hem ga bestellen.

Goeie keus of niet?
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Deze?

Afbeelding
Matts Pro XT edition 2010

Ziet er goed uit :-q Ik vraag me alleen af of dat zadel lang wit blijft...
Als je de vork minder vind kun je vragen of ie tegen een beter exemplaar kan worden omgeruild.
modder zuigt!
Plaats reactie