tomac frame,maar welke maat

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
cannon-F1-paul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 20:49

Hallo,

Ik ga binnenkort een Tomac Type X frame aansschaffen.
Mijn lengte is 179cm en de binnenmaat van mijn been is 80 cm.
volgens de tabellen kom ik uit op een framemaat van 18''
Tomac maakt echter farmes van respectivelijk 17" en 19".
Wat is dan de beste keuze?
Zijn er meer die hier ervaring mee hebben? Ik hoor graag advies.
Nu Tomac Type X
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

Proefrit een optie?

Niet iedereen met dezelfde lengte heeft even lange benen, armen e.d.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Type X 17" = 58cm bovenbuislengte (en 11 cm hoge stuurbuis), 19" = 59,5 cm bovenbuislengte (en 13 cm hoge stuurbuis).
Ik ben zelf 1,70, 79cm binnenbeenlengte, en rijd op een Carbide Sl 17,5 " met bovenbuis 58,5 cm + 9cm stuurpen.
Met jouw afmetingen lijk je er gevoelsmatig inderdaad net tussenin te vallen. Welke bovenbuislengte + stuurpenlengte wordt geadviseerd als je bedoelt dat je een 18" nodig hebt?
Als je er inderdaad tussenin zit de kleinere maat dan maar, met een setback zadelpen en evt. iets langere stuurpen? Wat adviseert de LBS, heeft die je opgemeten? Kun je proefrijden?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
cannon-F1-paul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 20:49

Het is de bedoeling om mijn Cube Reaction te demonteren en de onderdelen over te zetten maar dan wel met een paar andere wielen. De cube is een 18" maar lijkt me aan de grote kant, lengte bover buis 54cm en zit buis van 48cm.
Het Tomac frame ligt al bij m'n dealer(had hem op voorraad) en na veel passen,meten en vergelijken komen de framen nagenoeg overeen.dit is overgens een 19'' .Een 17" bestellen is geen probleem.
Ik ben dus bang dat de 17"weer iets te gedrongen wordt.Ook schijnt het dat Amerikaanse maten weer iets afwijken van die Europese en een 18"bestaat dan weer niet.
moeilijk nietwaar?
Nu Tomac Type X
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Cube Reaction 18" = 58,8cm bovenbuis. Ligt dus 't meest tegen een 17" Type X-aan? Als je je Reaction al aan de lange kant vond, dan zou de 0,8 cm kortere 17" juist prettig kunnen zijn? Ik zou eens gaan proefrijden. Bij wie heb je je Type X besteld? Bij de Bikecustomizer (importeur) kun je vast proefrijden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
cannon-F1-paul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 20:49

Ik woon in Drachten en koop hem bij de MTBshop, een kleine ondernemer. http://www.demtb-shop.nl/page1.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Hij heeft er wel goede kijk op en zal mij geen "verkeerde"fiets verkopen. Hij heeft mij gemeten en komt dan wel dichter bij dat 19" frame uit. Ik zal hem kunnen vragen om een 17" frame op zicht te willen nemen.
Je hoort het nog,bedankt voor het meedenken!
groet, Paul.
Nu Tomac Type X
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Het Beone frame is kwa geo identiek aan het Tomac Type X frame.
Ik wilde namelijk ook het Tomax Type X frame en heb uiteindelijk gekozen voor het Beone Black frame.
Het is dan wat je persoonlijk mooier vindt maar een Beone frame 2010 vindt je al voor 699 euro en de Tomac vindt je volgens mij niet onder de 999.
Dus 300 euro in de pocket waarmee je misschien weer wat andere betere spulletjes voor je bike mee kunt kopen.
Bovendien is het Beone frame ook nog eenst iets lichter !!!

Als je zelf overigens maar 1,70 m bent lijkt me een 19 inch frame wel wat aan de grote kant.
Ik ben zelf 1,76 m en heb voor een 17 inch frame gekozen.

Oeps. Ik zie dat je de ene keer 1,79 m bent en de andere keer 1,70 m. (waarschijnlijk tikfoutje)
Maar zelfs bij 1,79 denk ik overigens dat 19 inch toch echt nog te groot is.
Zou dus voor een 17 inch gaan !
Laatst gewijzigd door Wicked DJ op do 18 november 2010, 18:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Je kan je post ook wijzigen i.p.v. 3 posts extra te doen. En daarbij; je eigen waar zo aanbieden is not done en sowieso niet als newbie. Edited dus.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

cannon-F1-paul schreef:Hallo,

Ik ga binnenkort een Tomac Type X frame aansschaffen.
Mijn lengte is 179cm en de binnenmaat van mijn been is 80 cm.
volgens de tabellen kom ik uit op een framemaat van 18''
Tomac maakt echter farmes van respectivelijk 17" en 19".
Wat is dan de beste keuze?
Zijn er meer die hier ervaring mee hebben? Ik hoor graag advies.
En wat is het nu geworden 17 of 19 inch ?
cannon-F1-paul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 20:49

Het frame wordt maandag as besteld! met is een M geworden en er komen Fulcrum red 3 wielen in, verder wordt de fiets XT afgemonteerd met een syntace stuurpen,BBB fiberlite low rizer stuurtje, Fox rl32 vork en een FRM zadelpen, fizik toundra zadel, de remmen zijn van formula de pedalen zijn van ritchey,maar dit zijn geen blijvers,mooi pedaal maar shimano klikt makkelijker in.
kort om, ik heb er zin in!
Laatst gewijzigd door cannon-F1-paul op ma 22 november 2010, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu Tomac Type X
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Kan me voorstellen.
Samenstelling klinkt goed....kijk uit naar de foto's
Alvast veel plezier met het samenstellen.
Plaats reactie