1x10-speed

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
PuuRisT
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 4 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Houten

Ik trap al wat jaren rond in de bossen en bergen, met redelijk spul, maar nooit te gek. Budget is daarbij altijd een issue geweest; mijn idee is het is de man en niet het materiaal die het doet :-q
Ondanks de lol heb ik nu toch de volgende overweging: ik trap rond voornamelijk op het middenblad en de 3 middelste raders achter, en zelden op het binnenblad. Ik heb een heel oud setje 3x8 speed, maar het werkt top. Ik vroeg mij dus af of een 1x10 speed wat voor me zou zijn, gegeven de mogelijkheid om nieuwe meuk te monteren. Ik heb gezocht naar deze vraag maar kon het op het forum nog niet vinden, dus graag jullie idee of adviezen. Waar moet ik rekening mee houden?
...just because you're paranoid don't mean they're not after you...
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

Er zijn toch zeker wel topics alleen lastig te vinden op zoekwoord, maar waarom haal je het grootste en kleinste blad er niet af, blijf met 1 x 8 rijden. Op de plek van het grootste blad een mooie bashguard, een chaincatcher ipv de derailleur en klaar.

Afbeelding
PuuRisT
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 4 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Houten

Deze termen kende ik niet, kun je dat zo bij de fietsemaker bestellen? Het is inderdaad een overweging waard. Thnx!!

Verder: als ik aan vervanging toe ben, bestaat er dan een speciale 1x10 set? Is daar nog(kwaliteits)verschil in, of is het altijd dat je met een bashguard en een chaincatcher moet werken?
En als laatste: zijn er nog andere redenen waarom iemand met 1x10 (of 8 ) zou rijden, bv. gewicht, reputatie? Ik ben donders nieuwsgierig of het nu heel raar is dat ik deze keuze overweeg...
...just because you're paranoid don't mean they're not after you...
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Zoek hier op het forum ook eens naar 1x9, daar rijden toch wel wat mensen mee rond. In principe heb je in NL genoeg aan een 1x9, al dan niet met een 34t cassette. Ik merk in ieder geval dat ik eigenlijk het kleine blad bijna nooit gebruik, en het grote blad voornamelijk op de weg. Alleen wil ik wel de mogelijkheid hebben om in de Ardennen of Alpen te rijden, dus heb ik nog steeds 3 bladen voor.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1x9 is inderdaad vaker besproken...
PuuRisT schreef:Verder: als ik aan vervanging toe ben, bestaat er dan een speciale 1x10 set?
Op het moment dat je naar 1x... toe gaat, gaat automatisch de benodigde capaciteit omlaag tot max. 25T. Daar kun je een short (SRAM) of SS (Shimano) derailleur voor gebruiken om het te overbruggen. Als je tot 28T~36T achter wilt rijden, vallen race en speciale DH derailleurs af (werken alleen met close-ratio cassettes). Short cages zijn minder kwetsbaar (hoger van de grond) en slagen er dorgaans iets beter in om de ketting op spanning te houden.

Cassettes zijn gewoon hetzelfde achter, alleen voor hoef je niet meer te schakelen waardoor een tandwiel met 'volle' tanden de voorkeur geniet. Ingekorte tanden om het schakelen te bevorderen hebben vanzelfsprekend geen nut meer.

In plaats van een bashguard bestaan er ook nog speciale chain guides als de MRP 1.X nog meer DoF onderdrukken dan een bashguard en chaincatcher. Ten opzichte van DH guides missen ze alleen de geleiding aan de uittredende zijde van het tandwiel. Zou mijn voorkeur hebben in plaats van bashring en chaincatcher.
PuuRisT schreef:En als laatste: zijn er nog andere redenen waarom iemand met 1x10 (of 8 ) zou rijden, bv. gewicht, reputatie? Ik ben donders nieuwsgierig of het nu heel raar is dat ik deze keuze overweeg...
Nadelen zijn redelijk voor de hand liggend, aangezien de bandbreedte afneemt en je versnellingen moet rijden die je normaal toch eigenlijk zou willen overslaan omwille van de kettinglijn.
Voordeel qua gewicht zal er iets zijn, maar dat is afhankelijk van hoeveel je weer terugstopt in de vorm van guides of bashrings. Nadeel van een schakelsetup voor is dat je ketting nog wel eens van de voorbladen wil afspringen en je dus zonder aandrijving zit. Dat probleem doet zich met een echte chain guide eigenlijk niet voor.

Of 1x.... wat voor je is of niet, kun je eenvoudig proberen door of niet te schakelen of door de derailleur te blokkeren middels de stelschroeven.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

cheeta schreef: Of 1x.... wat voor je is of niet, kun je eenvoudig proberen door of niet te schakelen of door de derailleur te blokkeren middels de stelschroeven.
...Óf je linkerduim niet meer gebruiken tijdens het biken (vooropstellend dat de ketting op middenblad ligt.....)
PuuRisT
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: za 4 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Houten

Top! Dit zijn goede vertrekpunten om uit te gaan zoeken. Inderdaad, de linkerduimschroef vast zetten is de manier waarop ik nu eea probeer, vandaar mijn post. Ik zat alleen met de volgende stap waarbij ik een nieuwe drive train zou kunnen aanschaffen en waar ik bij 1x... op zou moeten letten.

Ik heb reeds een goeie thread gevonden over het onderwerp, dus ook dank voor die 1x9 guidance!

Dank voor jullie idee-en, mocht ik nog vragen hebben laat ik van me horen (if you don't mind ;) )
Plaats reactie