Lichte mountainbike voor dochter (KLAAR en pics)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Deze heb ik dus opgebouwd voor mijn zoon van 8. Allemaal spul gehaald via het Forum. Al met al geloof ik rond de 250 euro bij elkaar. Redelijk licht fietsje waar hij prima mee vooruit kan...

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 14&t=86463" onclick="window.open(this.href);return false;
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Mooi resultaat, en stimulerend voor de opbouw van die van mijn dochter.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ja hij bevalt mijn zoon ook prima en ik denk dat hij zo rond de 11 kg zit. En hij is erg enthousiast over de hydraulische remmen... Alleen het schakel systeem (grip shift) bevalt hem niet. Dus daar komen weer gewone op. Heb ik al liggen alleen nog even de tijd vinden. Komt er ook voor gelijk een XT derrie op...
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Zo, eerste onderdeel is binnen. Een mooie vaste carbon vork gekocht van -martijn-. Komende week maar eens een frame gaan scoren.
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

kermit schreef:
Staan leuke frames bij, ook in kleinere maten (vanaf 13.5") en niet duur...
bv deze, 115 euro en dik 1500 gram in 16" :
http://www.rczbikeshop.com/englishue/rc ... ze-16.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze zojuist besteld. Ook een FSA Orbit headsetje erbij voor nog geen twee tientjes, weliswaar zonder topcap maar die zoek ik er nog wel even bij. Komt mooi uit dat het frame een 27.2 mm zadelpen nodig heeft, die ik heb ik nl. nog over van mijn verkochte Scalpel. Kunnen we mooi gaan klussen!

Gertjan
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ben benieuwd, wel zsm foto's he... Of een leuke reportage van fiets in opbouw...
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

even by the way.... zoek je nog een 170 mm crank?

Ik heb nog een LX liggen met maximaal 500 km op de teller. inclusief lagercups.
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Wel een goede tip van Globe. Wanneer je niet al te groot bent zou ik zeker proberen kortere cranks te monteren. Ik fiets al jaren met 170mm cranks op de mtb en racefiets, omdat ik korte benen heb. En het fietst een stuk fijner t.o.v 175mm cranks die ik in het verleden ook heb gehad.

Kortere zijn ook nog eens lichter ook... :)

165mm is vaak ook nog wel verkrijgbaar.
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

check PB over crankset
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Zo, eindelijk tijd gehad om een paar plaatjes te schieten van de nieuwe ATB voor mijn dochter.

Basis is een simpel frame van http://www.rczbikeshop.com" onclick="window.open(this.href);return false;, waar ik ook voor weinig een headsetje bij wist te scoren. Achterwiel had ik over van Scalpel, van Kermit een bijpassend voorwiel met zwarte spaken en zilverkleurige nippels overgenomen. Carbon vorkje en stuurpen ook via het forum gekocht.

Voor de aandrijving gekozen voor XT derailleurs met XT triggers (ook via hier) omdat de twisters van SRAM voor kinderhanden toch wel groot zijn. De XT crank kon ik heel goedkoop via RCZ nieuw kopen (echt een aanrader!), grootste blad eraf gehaald en vervangen door een beschermring. De remmen komen ook van de inmiddels verkochte Scalpel, hadden wel een kleine revisie nodig om ze weer goed te krijgen.

Kleine leuke dingetjes zijn de CB handvatten met blauwe accenten die mooi bij het frame passen.

Geheel is nog niet gewogen, maar het zal zo rond de 9,5 kg uitkomen.

Komende tijd staat in teken van finetunen. Damesvriendelijk zadel erop, iets kortere stuurpen, en dan kijken hoe het rijdt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door gertjant op za 3 maart 2012, 22:41, 3 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Heul mooi geworden! Die mag best in een eigen sys-je hoor ;-)

Dat ze er maar veel plezier op mag hebben :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Gave fiets geworden hoor :-q
j---esse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 494
Lid geworden op: ma 2 mei 2011, 00:47

Rijd je dochter ook met spd's? Ben je niet bang dat ze daardoor gaat vallen?
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Ik heb deze er even op zitten om te testen. Ben nog zoek naar de beste pedalen, maar ben er nog niet uit. Kinderpedalen (met die reflectoren) zijn veel te glad om mee te biken, flats hebben van die scherpe pinnetjes, en SPD betekent leren uitklikken. Bij veel MTB clubs worden kinderen al vroeg op SPDs gezet om het te leren, het blijft een redelijk veilig systeem. Maar voor tips houd ik me aanbevolen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Die van mij rijden nog met dit soort pedalen, alvorens over te gaan op Flatpedalen:

Afbeelding
Plaats reactie