Welke korting is gangbaar?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
benfietsen
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 20:04
Mijn mountainbike: Focus Black Forest 29r 1.0 2012

Het verhaal van owwwwwk klopt zeker, alleen zit er op verschillende merken fietsten wel een andere marge... en bij een fietsenmaker word de meeste "winst" gemaakt op goedkopere onderdelen, daar zit gewoon de grootste marge op (tot soms wel 300% of meer). Net als op kleding en aanverwante artikelen.

Is trouwens niets bijzonders. Want zo werkt het bij autogarages ook. Marges op de verkochte auto's zijn maar klein, kan je echt niet van bestaan. Maar het onderhoud en alle verkochte onderdelen/accesoires maken het mogelijk om te blijven bestaan. (met uitzondering van handelaren die snel handelen, geen garantie bieden en echt op volume handelen)

Zo werkt het overigens in de meeste branches. Grote aanschaf word competitief geprijsd en de rest niet echt.... Zo heb ik pas een tangetje gekocht van 8 euro, wat bij mijn LBS gewoon voor 13 euro op het rek hangt. Mij zou die 5 euro niet echt uitmaken (had hem toevallig elders gekocht omdat ik daar was), maar op 8 euro 5 euro meer.... en die meneer die er 8 euro voor vraagt kan er ook een winkel voor open houden (was ook een fietswinkel, maar dan 40km verderop).
Decoray
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: wo 17 februari 2010, 18:55

In tijden van 'crisis' komt de creatieve handelsgeest boven en moet je er goed op letten dat die 'goede deal' met veel korting wel zo'n goede deal is.
Als je veel voor weinig wil moet je goed zoeken, kan lucratief zijn, maar voor je het weet houdt je jezelf voor de gek...
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

benfietsen schreef:Het verhaal van owwwwwk klopt zeker, alleen zit er op verschillende merken fietsten wel een andere marge... en bij een fietsenmaker word de meeste "winst" gemaakt op goedkopere onderdelen, daar zit gewoon de grootste marge op (tot soms wel 300% of meer). Net als op kleding en aanverwante artikelen.
Ik weet niet precies hoe je hierbij komt. Laten we zeggen dat ik redelijk op de hoogte ben en de marges op fietsen zijn zeker geen 300%. Ik denk dat de gemiddelde LBS heeeeel blij is met 30%. Op accessoires zit ook zeker geen 300%. Op kleding waarschijnlijk (deels) wel (schijnt het). Naar horen zeggen zijn dit soort marges in de kledingbranche gebruikelijk(er).

Hanteer als stelregels:
- groot merk heeft redelijk vaste prijzen (weinig gestunt)
- naarmate een LBS meer fietsen verkoopt van hetzelfde (!) merk krijgt hij meer korting
- op exotische fietsen is de marge (veel) lager dan op "normale" merken
- als het al heel goedkoop is dan is de marge ook laag

Daarnaast, voor de goede orde, 300% marge op een paar euro is nog steeds weinig.
StAlTiCa
benfietsen
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 20:04
Mijn mountainbike: Focus Black Forest 29r 1.0 2012

Wat grappig hoe je net doet alsof ik iets raars zegt, om het vervolgens te beamen.

Ik ben het compleet met je eens. 300% marge op iets van een paar euro is zeker weinig. En op fietsen zit zeker geen 300% marge. En soms tot wel 300% betekent natuurlijk zeker niet dat dat normaal is... Denk dat jij met je gemiddelde van 30% inderdaad wel goed zit.

Overigens moeten we blij zijn dat ze er zijn (net als alle lokale speciaalzaken) zodat we kunnen blijven profiteren van hun expertise!
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

benfietsen schreef:Overigens moeten we blij zijn dat ze er zijn (net als alle lokale speciaalzaken) zodat we kunnen blijven profiteren van hun expertise!
Helemaal mee eens, ik heb er al menig maal dankbaar gebruik van gemaakt. :-q
9 Van de 10 keer vragen ze helemaal niets voor (voor hun dan) simpele reparatie's. Op mijn beurt ga ik dan niet heel internet afstruinen om 5 of 10 euro te besparen op een andere cassette oid. De middenstander heeft het volgens mij al zwaar genoeg met de concurrent die 'internet' heet.
Mijn credo is eigenlijk altijd dat ik niet voor een dubbel op de eerste rang wil zitten maar je hoeft jezelf ook geen oor aan te laten naaien.
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Die 300% halen ze alleen in bv de offshore. Als een Lbs deze marges gaat berekenen zouden de topics hier vol staan met verontwaardige bikes die hier verhaal zouden komen halen. Ook zouden de prijzen op internet veel meer afwijken van wat er in de shops wordt berekend.

In dit hele verhaal komen de garantie gevallen ook niet voor. Een op de zoveel verkochte bikes breekt bv een frame. Dit frame wordt door de fabrikant vergoed. De ombouw kosten komen voor bike shop! Dit zijn kosten waar je met deze kleine marges weer drie of vier fietsen voor nop moet verkopen.

Kortom, ik zou niet op deze manier willen werken en als ik een beetje rond vraag doe staat het water de Lbs meer tot de lippen dan dat ik ze in dure sportwagens zie rond rijden.

Sorry dit moest me even van het hart.
benfietsen
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 20:04
Mijn mountainbike: Focus Black Forest 29r 1.0 2012

Die 300% halen ze alleen in bv de offshore. Als een Lbs deze marges gaat berekenen zouden de topics hier vol staan met verontwaardige bikes die hier verhaal zouden komen halen. Ook zouden de prijzen op internet veel meer afwijken van wat er in de shops wordt berekend.
Ik gaf ook al aan dat zulke idiote marges alleen worden gehaald om onderdelen van een paar euro. Schroefje hier, boutje daar... lagertje zus, beetje vet. Gaat allemaal echt heeeel heel vaak over de kop (wel meer dan 300% soms), maar dat is natuurlijk niet het gros. Als ze gemiddeld inderdaad is op 30% uitkomen zullen ze al in de handjes knijpen.

En dat de meeste fietsenmakers er niet stinkend rijk van zijn geworden, dat geloof ik graag. Toch word er best wat verdiend als ik bijvoorbeeld kijk naar de fietsenmaker hier in Cuijk (http://www.hanslemmenstweewielers.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;) en zo zijn er nog legio meer voorbeelden van fietsenhandels in kapitale nieuwe panden... Uiteraard vaak eigendom van de bank, maar zonder goede omzet hadden ze die lening ook nooit gekregen.

Nu weer: Afbeelding
tikeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:29
Mijn mountainbike: Giant Anthem 27.5 1 2016

Nu weer: Afbeelding[/quote]

Idd. Iemand momenteel ervaring met de levertijd van de Cubes? De LBS kon al wel zeggen dat de 29-ers erg lang gaat duren, maar voorkeur gaat uit naar 26'' AMS.
Soms is iets mooi van ver, maar ver van mooi!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Quote benfietsen;
En dat de meeste fietsenmakers er niet stinkend rijk van zijn geworden, dat geloof ik graag. Toch word er best wat verdiend als ik bijvoorbeeld kijk naar de fietsenmaker hier in Cuijk (http://www.hanslemmenstweewielers.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;) en zo zijn er nog legio meer voorbeelden van fietsenhandels in kapitale nieuwe panden... Uiteraard vaak eigendom van de bank, maar zonder goede omzet hadden ze die lening ook nooit gekregen.


Dit verhaal is ongeveer wat ik van de diverse Lbs hoor. Deze leningen zijn verstrekt op basis van verkopen uit het verleden en veel Lbsers vragen zich nu af of dat wel zo verstandig is geweest.

Natuurlijk is het mogenlijk en gewoon om korting op de adviesprijs te vragen. Bij een nieuwe bike die ze direct op jou bestelling mogen leveren kunnen ze een flinke korting geven. Ze hebben inmmers deze bike niet op vooraad hoeven nemen en weten bij bestellen dat hij al verkocht is. (Dit is natuurlijk de mooiste manier van handel. Verkopen zonder risico op overjarige stock!)

Zelf heb ik een 20" Kid team Cube voor mijn zoontje besteld bij een losse verkoper (geen Cube dealer) en had deze binnen twee weken in huis. De levertijden hangen vaak af van de vraag naar een bepaald model. Ik had ook verwacht dat dit een paar maanden zou gaan duren en was blij verast met de snelle levering. Mijn zoontje natuurlijk nog meer. Kortom een belletje naar je Lbs en je weet binnen een dag waar je bij een bepaald model op moet rekenen qua levertijd.
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Zo, even het stof eraf blazen..

Ik ben wel benieuwd of het in deze tijden nog gebruikelijk is dat er een korting wordt gegeven bij de aanschaf van een nieuwe fiets.
Wat zijn jullie ervaringen hierin?

Ik sta zelf op het punt een nieuwe fiets te bestellen en ik was toch een beetje verbaasd dat zelfs een simpele bidonhouder nog in rekening wordt gebracht bij aankoop van een fiets van + €1500. De bidon krijg ik er dan wel gratis bij :roll:
Ik heb geen idee hoe de marges bij de winkels liggen, en of er bijvoorbeeld minder verdiend kan worden door gebrekkig aanbod van onderdelen?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Markt is nog steeds overspannen. Meer vraag dan aanbod. Dit heeft dan ook invloed op de korting en eventueel extra (gratis) accessoires.

Zo gaf laatst winkel waar ik was aan dat zij alleen nog korting gaven aan vaste klanten en bij nieuwe klanten dit minimaal tot niet is. (Op fietsen in lage en midden segment) Reden: de fietsen verkopen zich zelf wel. Bij hoog segment was men wat meer genegen om korting te geven. De vraag naar deze fietsen is wat minder….

En kan zo’n fietsenmaker/verkoper wel begrijpen. Meer winst, beter belegde boterham.
Laatst gewijzigd door Koban op ma 23 augustus 2021, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Momenteel bevinden we ons in een seller's market natuurlijk.

En een fiets van € 1500 bevindt zich nog steeds in het segment waar de vraag groter is dan het aanbod.
Everybody bought a new bike!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Koban schreef: ma 23 augustus 2021, 14:48
En kan zo’n fietsenmaker/verkoper wel begrijpen. Meer winst, beter belegde boterham.
Ik vraag het me af. Is de beperkte bevoorrading niet juist nadelig. Vroeger verkocht je 3 bikes met 15% korting waar je er nu maar 1 geleverd krijgt en je deze voor het volle bedrag moet verkopen om genoeg marge te halen. Kortom verkoop prijs is hoger maar of dit ook hogere inkomsten op de jaarbalans geeft?! :~
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Precies, het was even een sellers market aan het begin van corona.
Nu is het vechten om voorraad om überhaupt iets te kunnen verkopen / onderhouden.
Vooral de kleinere dealers krijgen gewoon heel weinig binnen dus elke korting is minder brood op de plank.
Vorige week een Kona gekocht bij een kleine fietsenmaker (3 man personeel), als hij nu een nieuwe besteld krijgt hij te horen "reken maar niet op 2022 en misschien ook wel niet 2023".
Kennis heeft een eenmanszaak met reparatie en opbouw fietsen, voor onderdelen staat ie onderaan de pikorde.
De leadtime van Shimano en SRAM is 500+ dagen en de banden gaan ook die kant op.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16812
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Sowieso moet je volgens mij af van het standaard geven van kortingen. Een prijs is een prijs, geen gezanik.

Als er standaard kortingen worden gegeven in een branche weet je dat de catalogusprijs dus feitelijk onzin is. Dan moet je het geen korting noemen, maar een opslag voor die mensen die niet brutaal genoeg zijn om over de prijs te gaan zeuren.

Als we het zo zouden doen:
- Prijs voor deze prachtige Cannondale €1.950,-
- Opslag als u niet over de prijs begint: €200,-
- Gratis extra's als u bovengemiddeld goed kunt zeuren: twee bidons en €25,- korting op een set pedalen naar keuze.

Is dat hetzelfde als dat er nu (iig pré corona) gebeurd, maar dan noemen we het beestje tenminste bij de naam...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie