Adviesverkoopprijs is vaak gewoon aan een veel te hoge kant en bij heel veel handelaren worden er tegenwoordig Adviesverkoopprijzen +BTW aangerekent. Nu hebben ze gewoon het hele covid verhaal misbruikt om de prijzen te verhogen en minder kortingen te kunnen geven. En dat is niet alleen in de fietswereld maar in elke sector zo de laatste tijd. Ze misbruiken gewoon het feit dat er zogezegd een tekort in grondstoffen is terwijl het een manier is om het hele covid verhaal terug te betalen. Dat de situatie terug gaat normaliseren geloof ik niks meer vanAzurri schreef: ↑vr 10 september 2021, 12:16 Waar komt het brutoprijsverhaal(adviesverkoopprijs,in de fietshandel) vandaan? Is een omstreden (dwingende) prijsstelling vanuit de fabrikant. ' Ik' als detaillist mag toch zelf bepalen voor welke marge ik kan blijven bestaan? Juist door de hoge adviesprijzen hou je het 'strooien' met kortingen in de hand. Al ben ik benieuwd of dat nog terugkeert als de situatie na covid weer normaliseert
Welke korting is gangbaar?
Je zit natuurlijk met percentages die gelijk blijven, ongeacht de prijs. En als je dan 10% op een Merida van €1.099,- geeft houd je in absolute zin niet genoeg over om een winkel te runnen, de fiets bij aflevering helemaal goed af te stellen, een eerste gratis servicebeurt te geven en nog 2x even wat bij te stellen van wat er los loopt in het begin. Als je dan alleen maar dat soort fietsen verkoopt, dan kun je dus de service niet handhaven. Maar de consument verwacht wel - ook - korting in dat segment. En die adviesprijs kun je met de beste wil van de wereld niet "hoog" noemen... .Azurri schreef: ↑vr 10 september 2021, 12:16 Waar komt het brutoprijsverhaal(adviesverkoopprijs,in de fietshandel) vandaan? Is een omstreden (dwingende) prijsstelling vanuit de fabrikant. ' Ik' als detaillist mag toch zelf bepalen voor welke marge ik kan blijven bestaan? Juist door de hoge adviesprijzen hou je het 'strooien' met kortingen in de hand. Al ben ik benieuwd of dat nog terugkeert als de situatie na covid weer normaliseert
Op een Trek van meer dan €10.000,- is het makkelijk 10% korting geven, dan houdt de dealert nog steeds genoeg over om de hele week alleen maar gratis servicebeurten te geven.
Maar het staat de dealert natuurlijk vrij te doen wat 'ie wil. Alleen denk ik dat een hele hoop mensen liever service willen. En dat moet je als dealer wel beseffen!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2648
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Het geven van kortingen is goed voor de concurrentie. Zonder kortingen krijg je cartel-achtige situaties en dat lijkt me erg ongewenst. Ik ga ervan uit dat de fabrikanten met de adviesprijzen er rekening mee houden dat er ruimte moet zijn voor ca 10% korting. Een winkel die geen enkele korting wil geven snapt het wat mij betreft dan ook niet en daar koop ik dus ook niet.Freddy95 schreef: ↑vr 10 september 2021, 13:55Adviesverkoopprijs is vaak gewoon aan een veel te hoge kant en bij heel veel handelaren worden er tegenwoordig Adviesverkoopprijzen +BTW aangerekent. Nu hebben ze gewoon het hele covid verhaal misbruikt om de prijzen te verhogen en minder kortingen te kunnen geven. En dat is niet alleen in de fietswereld maar in elke sector zo de laatste tijd. Ze misbruiken gewoon het feit dat er zogezegd een tekort in grondstoffen is terwijl het een manier is om het hele covid verhaal terug te betalen. Dat de situatie terug gaat normaliseren geloof ik niks meer vanAzurri schreef: ↑vr 10 september 2021, 12:16 Waar komt het brutoprijsverhaal(adviesverkoopprijs,in de fietshandel) vandaan? Is een omstreden (dwingende) prijsstelling vanuit de fabrikant. ' Ik' als detaillist mag toch zelf bepalen voor welke marge ik kan blijven bestaan? Juist door de hoge adviesprijzen hou je het 'strooien' met kortingen in de hand. Al ben ik benieuwd of dat nog terugkeert als de situatie na covid weer normaliseert
De toekomst zoals ik het zie is dat de fietsenwinkels met showroom verdwijnen. Kopen gebeurt online waarbij er enkele centrale showrooms zijn waar je de fietsen kunt bekijken en een proefrit kunt maken. Plaatselijk zijn er fietsenmakers voor onderhoud en reparaties. Bij auto's is het ook zo dat er op de verkoop hoegenaamd geen winst wordt gemaakt. Het verdienmodel zit hem in de werkplaatsuren. Waarom zou dat voor fietsen anders zijn?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Een Bike grotendeels zelf onderhouden kan worden. Copy Paste van marketing modellen en efficienty programma's is leuk bedacht.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Dat is de insteek van de fabrikanten, daarom heet het adviesprijs (die mogen ze niet dwingend opleggen van wege de cartelwetgeving) maar ja hou je je er niet aan, krijg je niks geleverd(tenzij je groot genoeg bent/groot afnemer bent).Mad Wally schreef: ↑vr 10 september 2021, 15:28Het geven van kortingen is goed voor de concurrentie. Zonder kortingen krijg je cartel-achtige situaties en dat lijkt me erg ongewenst. Ik ga ervan uit dat de fabrikanten met de adviesprijzen er rekening mee houden dat er ruimte moet zijn voor ca 10% korting. Een winkel die geen enkele korting wil geven snapt het wat mij betreft dan ook niet en daar koop ik dus ook niet.Freddy95 schreef: ↑vr 10 september 2021, 13:55
Adviesverkoopprijs is vaak gewoon aan een veel te hoge kant en bij heel veel handelaren worden er tegenwoordig Adviesverkoopprijzen +BTW aangerekent. Nu hebben ze gewoon het hele covid verhaal misbruikt om de prijzen te verhogen en minder kortingen te kunnen geven. En dat is niet alleen in de fietswereld maar in elke sector zo de laatste tijd. Ze misbruiken gewoon het feit dat er zogezegd een tekort in grondstoffen is terwijl het een manier is om het hele covid verhaal terug te betalen. Dat de situatie terug gaat normaliseren geloof ik niks meer van
De toekomst zoals ik het zie is dat de fietsenwinkels met showroom verdwijnen. Kopen gebeurt online waarbij er enkele centrale showrooms zijn waar je de fietsen kunt bekijken en een proefrit kunt maken. Plaatselijk zijn er fietsenmakers voor onderhoud en reparaties. Bij auto's is het ook zo dat er op de verkoop hoegenaamd geen winst wordt gemaakt. Het verdienmodel zit hem in de werkplaatsuren. Waarom zou dat voor fietsen anders zijn?
In de automobielsector is dat model (centrale grote showroom van de importeur waar je alle modellen kunt zien/testen) inmiddels al achterhaald.
Dat er bij de verkoop van een auto geen winst gemaakt (hoeft) te worden,en dat het geld hoofdzakelijk verdiend wordt met het onderhoud komt door 'de lease' en kun je zeker niet 1 op 1 omzetten naar de fietsindustrie, omdat het onderhoud gewoon anders(minder) is en er ook met lagere uurtarieven en geen flatrate gewerkt word.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
Nou dan denk ik dat je iets breder moet kijken dan alleen ons landje.Freddy95 schreef: ↑vr 10 september 2021, 13:55 Nu hebben ze gewoon het hele covid verhaal misbruikt om de prijzen te verhogen en minder kortingen te kunnen geven. En dat is niet alleen in de fietswereld maar in elke sector zo de laatste tijd. Ze misbruiken gewoon het feit dat er zogezegd een tekort in grondstoffen is terwijl het een manier is om het hele covid verhaal terug te betalen. Dat de situatie terug gaat normaliseren geloof ik niks meer van
Wat is er vorig jaar gebeurt in de scheepvaart, waar zijn de containers gebleven en welke invloed heeft Covit nu nog steeds in Azië?
https://www.pinkbike.com/news/what-does ... bikes.html
Kijk ook naar regelgeving rondom de zee scheepvaart. Komende jaren moeten ze over op bio ethanol en LNG. Ook dat zal straks uiteraard doorberekend gaan worden.
https://atobviac.com/Pages/EmissionControlAreas
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
De industrie is hard bezig om fietsen steeds meer zo te maken dat je ze níet zo makkelijk zelf kunt onderhouden
De enige die fietsen "op de markt brengt" die wel super makkelijk te servicen zijn met volkomen standaard onderdelen is Swapfiets - omdat ze zelf belang hebben bij een uniforme en makkelijk servicebare vloot. Voor de rest is het proprietary integrated everything wat de klok slaat.
Everybody bought a new bike!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2648
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Wat is er NIET makkelijk te onderhouden? Ik ga wel uit van een beetje handige sleutelaar. Iemand die nog geen band kan plakken moet je natuurlijk nooit in de buurt van een rem laten.asphaltdude schreef: ↑vr 10 september 2021, 22:20De industrie is hard bezig om fietsen steeds meer zo te maken dat je ze níet zo makkelijk zelf kunt onderhouden
De enige die fietsen "op de markt brengt" die wel super makkelijk te servicen zijn met volkomen standaard onderdelen is Swapfiets - omdat ze zelf belang hebben bij een uniforme en makkelijk servicebare vloot. Voor de rest is het proprietary integrated everything wat de klok slaat.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
E-bikes. Pressfit BB. BB30. BBright. Proprietary zadelpen met geïntegreerd proprietary klemwigje. IsoSpeed Decoupler. Di2. eTap. 12 speed. Kabels door het frame. Aero cockpit. Hydraulische remmen op een racefiets. Proprietary dempers. Sowieso proprietary standards die iedere paar jaar veranderen.
Everybody bought a new bike!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2648
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Wellicht ben ik wat handiger, maar ik heb al meerdere 11 en 12 speed hardtails en fullys volledig opgebouwd inclusief de wielen. Ook alle onderhoud doe ik zelf inclusief vorken en dempers.asphaltdude schreef: ↑vr 10 september 2021, 22:49E-bikes. Pressfit BB. Proprietary zadelpen met geïntegreerd proprietary klemwigje. IsoSpeed Decoupler. Di2. eTap. 12 speed. Kabels door het frame. Aero cockpit. Hydraulische remmen op een racefiets. Proprietary dempers.
Ik zie het probleem echt niet. Op gewone fietsen heb je 7 of 8 nexus versnellingsnaven die repareer ik ook zelf. Er is maar weinig wat je niet zelf kunt met een beetje technische kennis en goed gereedschap.
Dingen als e-bike motoren en electronisch schakelen heb ik nog geen ervaring mee, maar dat zijn dingen die makkelijk te vermijden zijn. Bovendien bieden veel van die technieken heel veel nieuwe mogelijkheden of enorme verbeteringen en hebben daarom grote meerwaarde. Zie het als de auto, die zijn veel complexer geworden maar ook heel veel beter, veiliger en zuiniger. Moeten we dat tegenhouden omdat jij daar niet meer aan kan/durft te sleutelen?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3458
- Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
- Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR
Nooit jezelf als “de standaard” zien.
De mensen die dat sleutelwerk niet kunnen (willen?) overklassen jouw ongetwijfeld op hun interesse gebied.
De mensen die dat sleutelwerk niet kunnen (willen?) overklassen jouw ongetwijfeld op hun interesse gebied.
Bicycle, bicycle, bicycle
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Dat vermoed ik ook
Want om aan een Surly met bsa bracket, kabels buitenom en BB7's te sleutelen hoef je echt minder snugger te zijn dan om jouw fietsen te sleutelen.
Everybody bought a new bike!
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Ik denk dat Mad Wally eens een tijdje in de werkplaats van een fietsenwinkel moet gaan staan, want het gebrek aan kennis/interesse is bij heel veel mensen enorm. En dat is ook helemaal prima, mits men bereid is mijn uren te betalen. Maar mensen die lichtelijk paniekerig bellen omdat ik een ventieldopje was vergeten zijn geen uitzondering. Dat diezelfde mensen wel al maanden rondrijden met compleet vette remblokken waardoor alles wel piept maar niet remt is dan blijkbaar geen enkel probleem. Wat hier op het forum zit is een zeer select gezelschap, en absoluut niet representatief voor de echte wereld.
Laatst de Cobra podcast zitten luisteren met Sam Wittingham van Naked Cycles, en over het starten van een bedrijf en het daarbij geven van korting had hij een mooie reden om vooral géén korting te geven. Korting snijd namelijk in je marges, en verlaagt de kans dat je bedrijf overeind blijft, iets wat voor de klant uiteindelijk ook nadelig is, want geen garantie etc. Maar hij gaf ook toe dat voor een beginnende framebouwer die klanten wil verwerven het een lastige balans is, iets waar ik zelf ook wel mee stoei.
Uiteraard is dit niet 1 op 1 vergelijkbaar met de stand van zaken bij de gemiddelde fietsenwinkel, maar ik zie daarin ook wel dat korting en service lastig samen lijken te gaan. (Als ik in ieder geval zie hoeveel fietsen van 12GO ik ondertussen al heb onderhouden, lijkt men daarvoor dus niet naar 12go terug te gaan....)
Laatst de Cobra podcast zitten luisteren met Sam Wittingham van Naked Cycles, en over het starten van een bedrijf en het daarbij geven van korting had hij een mooie reden om vooral géén korting te geven. Korting snijd namelijk in je marges, en verlaagt de kans dat je bedrijf overeind blijft, iets wat voor de klant uiteindelijk ook nadelig is, want geen garantie etc. Maar hij gaf ook toe dat voor een beginnende framebouwer die klanten wil verwerven het een lastige balans is, iets waar ik zelf ook wel mee stoei.
Uiteraard is dit niet 1 op 1 vergelijkbaar met de stand van zaken bij de gemiddelde fietsenwinkel, maar ik zie daarin ook wel dat korting en service lastig samen lijken te gaan. (Als ik in ieder geval zie hoeveel fietsen van 12GO ik ondertussen al heb onderhouden, lijkt men daarvoor dus niet naar 12go terug te gaan....)
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Toen ik mijn Ripmo kocht heb ik LARS (waarvoor eeuwige dank) die grotendeels opgebouwd omdat lang niet iedereen even handig is.
Van de zomer mijn fiets naar Daan,s bikerepair in Haarlem gebracht omdat mijn XO Eagle derri door een noob als ik niet behoorlijk is af te stellen. Hij reed altijd wel okay, maar sinds Daan de bol heeft afgesteld werkt alles wel 10x beter.
Een versnellingsnaaf heb ik wel eens uit elkaar gehaald omdat erwat in was afgebroken. Schoongemaakt, weer keurig in elkaar gezet, maar had daarna alleen wel 3 schroeven en een bout over
Volgens mij is sleutelen aan de fiets net zoiets als een huis schilderen, iedereen kan het, maar de pro net iets beter wat wel het verschil maakt en als ik het kan betalen betaal ik daar graag voor.
Ik ben wel weer redelijk handig met mensen die het niet doen repareren
Van de zomer mijn fiets naar Daan,s bikerepair in Haarlem gebracht omdat mijn XO Eagle derri door een noob als ik niet behoorlijk is af te stellen. Hij reed altijd wel okay, maar sinds Daan de bol heeft afgesteld werkt alles wel 10x beter.
Een versnellingsnaaf heb ik wel eens uit elkaar gehaald omdat erwat in was afgebroken. Schoongemaakt, weer keurig in elkaar gezet, maar had daarna alleen wel 3 schroeven en een bout over
Volgens mij is sleutelen aan de fiets net zoiets als een huis schilderen, iedereen kan het, maar de pro net iets beter wat wel het verschil maakt en als ik het kan betalen betaal ik daar graag voor.
Ik ben wel weer redelijk handig met mensen die het niet doen repareren
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
De grote hoeveelheid verschillende standaards en grote verschillen in compatibiliteit zie ik niet als niet zelf serviceable, daar moet je je dan in verdiepen. In de tijd dat je je auto nog zelf kon servicen,dat heet,je geen uitlees- recet en andere (dure ) electronisch speciaalgereedschap nodig had , had ook elk merk zelf elk model andere onderdelen,dat is niks nieuws dus.asphaltdude schreef: ↑vr 10 september 2021, 22:49E-bikes. Pressfit BB. BB30. BBright. Proprietary zadelpen met geïntegreerd proprietary klemwigje. IsoSpeed Decoupler. Di2. eTap. 12 speed. Kabels door het frame. Aero cockpit. Hydraulische remmen op een racefiets. Proprietary dempers. Sowieso proprietary standards die iedere paar jaar veranderen.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022