Welke korting is gangbaar?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
tikeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:29
Mijn mountainbike: Giant Anthem 27.5 1 2016

Mijn vriendin wil graag een fully ipv van haar huidige hardtail. Cube AMS 110 pro bijvoorbeeld.
Nu zie ik overal dezelfde 'vaste prijzen' voor Cubes.

Welke speling zit er globaal in de verkoopprijs van Cubes wanneer de prijs € 1800 is en de oude fiets niet ingeruild wordt.

Gangbaar is dat je wel barends, computertje e.d. erbij krijgt, maar wat zien jullie als 'speelruimte'?
Soms is iets mooi van ver, maar ver van mooi!
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

Héél globaal natuurlijk maar 10% met uitschieters richting 15% zijn geen uitzondering.
Als je al jaren vaste klant bent dan krijg je misschien wat meer korting los en zo zijn er legio factoren waardoor de prijs hoger of lager uit kan vallen.
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
benfietsen
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 20:04
Mijn mountainbike: Focus Black Forest 29r 1.0 2012

Is ook afhankelijk van het merk fiets wat je koopt. Mijn LBS kan heel weinig korting geven op Bulls bijvoorbeeld, maar op mijn Focus kon er ineens meer dan 20% korting gegeven worden (en dezelfde korting kreeg ik dan ook op accessoires). Cube is natuurlijk ook een beetje een prijsvechter, net als Bulls.... dus wellicht zit daar ook niet zoveel marge op...

Maar ik geloof net als mijn bijna naamgenoot dat 10% zo'n beetje toch wel gangbaar is (vaak te besteden aan accessoires...)
Koenta
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 361
Lid geworden op: zo 28 augustus 2011, 21:33
Mijn mountainbike: Ghost AMR 7500

Overjarige modellen gaan voor meer dan -/- 15%
dekster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: wo 8 februari 2012, 13:17
Mijn mountainbike: Cannondale flash carbon

Korting bestaat niet.......
benfietsen
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 20:04
Mijn mountainbike: Focus Black Forest 29r 1.0 2012

dekster schreef:Korting bestaat niet.......
Hoe wil je het dan noemen? Minder marge? een lagere prijs dan de adviesprijs....?

Uiteindelijk betaal je minder dan de adviesprijs... en volgens mij is het algemeen geaccepteerd om dat korting te noemen.
Nickei
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 14:06

Hoeveel korting je krijgt of niet krijgt ligt geheel aan de dealer waar je de fiets koopt.
De ene wilt snel van zijn fietsen af dus geeft wat meer korting als iemand anders.
En overjarige modellen zit vaak wel meer korting op.
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Zouden de vaten korting en service communicerend zijn?
En wat is hier het praktisch nut van?
benfietsen
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 20:04
Mijn mountainbike: Focus Black Forest 29r 1.0 2012

Paul Rush schreef:Zouden de vaten korting en service communicerend zijn?
Niet bij definitie... Ik krijg goede service en goede korting, maar komt mede omdat ik nr zoveel van de familie ben die een fiets koopt bij LBS X

Winstmarges zijn op sommige merken gewoon heel groot en op sommige merken kleiner... als je alles zou weten.... :bier:
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

bij mijn overjarige bike heb ik uitgerekend 28% korting gekregen, gewoon steenhard pokerface gebruiken en een prijs noemen waar jij tevreden mee bent, ze verdienen er alsnog schandalig veel geld op :wink:
26'er rulezz !!
Nickei
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 14:06

terunky schreef:, ze verdienen er alsnog schandalig veel geld op :wink:

Als dat zo was dan ging ik nu ook per direct een eigen fietsenzaak beginnen haha :D .
De grotere dealers hebben vaak maar 30/35%, als er dan 28% af gaat dan hou je weinig over.
En kleinere dealers hebben vaak maar 25%
Maar overjarige modellen doen ze toch vaak goedkoper weg om geld te krijgen voor nieuwe modellen.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Eerst on topic: of je LBS zit te wachten op inruil weet ik niet. Ik merk dat ze liever hebben dat je via marktplaats (oid) je oude fiets verkoopt. Inruil EN korting is in ieder geval meestal geen optie. Ik zou zeggen max 10% voor een normaal (niet overjarig) model. Maar wellicht is het slimmer om te kijken naar opties zoals een helmpje erbij.

Nu off topic:
Sorry maar wat een ongenuanceerde reacties allemaal..:
"ze verdienen er alsnog schandalig veel geld op" > wat is schandalig veel? (in %)
"winstmarges op sommige merken zijn gewoon heel groot" > wat is heel groot?

Dit zijn typisch gevalletje van voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Je verwacht klaarblijkelijk wel dat je LBS je fiets perfect gaat afleveren, dat hij eeuwig gratis onderhoud doet maar eigenlijk wil je dus niet betalen?

Tel even mee: je koopt een ATB van zeg eens € 1500,-. Daar gaat eerst de BTW af. Er blijft dan € 1.260,- over.
Stel dat je LBS 25% BRUTOmarge heeft. Dan is zijn inkoopprijs € 1.008,- (marge op inkoop). Bruto dus € 252,-, veel hè?

Nu komt zo'n fiets niet bepaald gebruiksklaar aan bij je LBS en het enige vet dat ze in China/Taiwan gebruiken zit in het eten verwerkt (;-)), in ieder geval niet in de naven en assen. Voordat je nieuwe fiets ECHT rijklaar is moet je LBS zomaar een uurtje of twee eraan werken (en dan mag er niet teveel tegenzitten). Stel dat hij € 50,- per uur telt dan is dat ook weer € 100,-. Er blijft nu € 160,- over. Daarvan moet hij zijn pand betalen, dat onderhouden (incl. GWL) en waarschijnlijk ook zijn personeel betalen. Daarnaast wil je waarschijnlijk graag snel rijden en verwacht jij van je LBS dat hij de fiets uit voorraad kan leveren. Hij moet begin van het jaar dus (bijna) ALLE fietsen vooraf bestellen EN betalen. Zodra jij een bank weet waar ik gratis kan lenen dan hoor ik dat graag......rente op geleend geld komt er dus bij...; en nu maar hopen dat er geen (dan overjarige) modellen (waarop hij weer opruiminingskorting moet geven) overblijven einde van het jaar......

Na 1 maand krijgt je fiets ook nog een servicebeurtje die hem 1/2 uurtje werk kost (€ 25). Als je LBS dus NETTO € 50,- winst heeft op de fiets doet hij het best netjes. Bij 500 fietsen per jaar, op een dure fiets zal hij ook meer verdienen (maar ook meer risico lopen!), blijft er eind van het jaar zeg eens € 50000 over (dan moet hij heel wat dure fietsen verkopen!).
Op een omzet van dan ca €1.000.000,- (500 fietsen van € 2000 gemiddeld) blijft er dan dus € 50000 over. Da's 5%.... En 500 fietsen per jaar is al best aardig...(dan ben je al een behoorlijke LBS)

Da's veel hè? Er waren tijden dat je op de bank meer kreeg...en daar loop je voor die 5% een stuk minder risico...

(ik werk overigens niet in deze handel en ja, ik koop ook zaken via postorder; goede service kost echter geld!)
Laatst gewijzigd door owwwwk op za 10 maart 2012, 13:36, 3 keer totaal gewijzigd.
StAlTiCa
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

Oeps, toch iets te snel gezegt dan :oops: werd mij wel eens verteld bij electrische fietsen dat ze daar veel aan vedienen. Moesten ze vast snel van mijn bike af :lol:
26'er rulezz !!
Biker Niels
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 1 juni 2011, 09:14
Mijn mountainbike: Cube LTD SL 2012

Ik heb bij aankoop van mijn Cube 10% korting gekregen, dat was oktober vorig jaar op een nieuw 2012 model. Op overjarige modellen geven ze meer korting, die wel kan oplopen tot 15% of zelfs hoger. Daarnaast kreeg ik er nog was accessoires bij. Ik vind dat ook wel redelijk. De prijzen zijn adviesprijzen, maar de LBS moet ook nog wat verdienen. Dat vind ik niet meer dan normaal.
Cube LTD SL 2012
Giant XTC4 2005
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

In owwwwk zijn verhaal zit veel waarheid.
Fietsenhandel vanuit een winkel is hard werken voor weinig geld.
Je ziet vaak dat zo'n boer van cube ernaast een wat luxer merk verkoopt waarop ze wat meer verdienen.
Of veel spareparts en kledij erbij verkoopt zoals Hopmans in Bergen op zoom (denk dat ze daar meer aan verdienen dan aan bike verkoop).
Meeste winst gaat uiteindelijk naar de fabrikant, maar daar zit ook weer een hele familie aan tafel die willen eten dus.....
Het is uiteindelijk niet zo zwart wit als men denkt en vooral in NL snoept de staat veel van de taart.
Plaats reactie