Welke korting is gangbaar?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: di 24 augustus 2021, 09:12 Sowieso moet je volgens mij af van het standaard geven van kortingen. Een prijs is een prijs, geen gezanik.

Als er standaard kortingen worden gegeven in een branche weet je dat de catalogusprijs dus feitelijk onzin is. Dan moet je het geen korting noemen, maar een opslag voor die mensen die niet brutaal genoeg zijn om over de prijs te gaan zeuren.

Als we het zo zouden doen:
- Prijs voor deze prachtige Cannondale €1.950,-
- Opslag als u niet over de prijs begint: €200,-
- Gratis extra's als u bovengemiddeld goed kunt zeuren: twee bidons en €25,- korting op een set pedalen naar keuze.

Is dat hetzelfde als dat er nu (iig pré corona) gebeurd, maar dan noemen we het beestje tenminste bij de naam...
Heb je wel eens een keuken gekocht? :-{
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, maar wel verhalen gehoord :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Bij aanschaf van de keuken prijs calculatie met de goedkoopste inbouwapparatuur gemaakt, en uiteindelijk voor die prijs gekocht met de duurste apparatuur.
Oftewel: beginnen met de goedkoopste uitgeruste fiets,en uiteindelijk met de duurste fiets naar huis gaan..........🤔.
Als dat zou kunnen :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Azurri schreef: di 24 augustus 2021, 10:54 Oftewel: beginnen met de goedkoopste uitgeruste fiets,en uiteindelijk met de duurste fiets naar huis gaan..........🤔.
Als dat zou kunnen :-q
Mooie dagdroom.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

massen schreef: wo 25 augustus 2021, 11:53
Azurri schreef: di 24 augustus 2021, 10:54 Oftewel: beginnen met de goedkoopste uitgeruste fiets,en uiteindelijk met de duurste fiets naar huis gaan..........🤔.
Als dat zou kunnen :-q
Mooie dagdroom.
Sommige mensen zijn zo arm,die hebben alleen maar geld... :bier:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
StijnVDS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 5 mei 2020, 11:03
Mijn mountainbike: Orbea Occam

Op mijn Orbea Occam heb ik €630 / 15% korting gekregen in oktober 2020.
Deels omdat goedkopere onderdelen toen ook al niet meer in voorraad waren maar ik het verschil niet moest bijbetalen en vermoedelijk ook omdat één van de werknemers een fietsbuddy van mij is.

Op mijn Cube van ongeveer €1100 was het in juli 2016 maar 7-8% korting.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

In 2015 meer dan 30% korting gekregen op een fiets van €1850.
Die tijd is wel voorbij.
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

Op mijn haibike e-mtb hardtail heb ik in 2019 een 450 euro korting gekregen iets van een 12.5% korting, heb nog wat accessories erbij gekregen (pedalen, led licht en spatborden) en ze hebben mij gratis een 2e batterij aangesloten die ik elders had gekocht.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Ondernemers die nog menen klanten te moeten trekken door kortingen zijn niet meer van deze tijd. Zelfs de winkels die bekend staan als dozenschuivers komen daar al op terug.
Consumenten zouden zich ook wat beter moeten realiseren dat betalen aan een dealer die meerwaarde geeft aan een product van een fabrikant je een betere bike oplevert dan een paar tientjes besparen bij iemand die het stuur rechtzet en verder nergens naar kijkt. Want uiteindelijk praten we daarover: de marges in fietsenland zijn niet zodanig dat het weggeven ervan geen gevolgen heeft voor de kwaliteit van het afgeleverde product. Merken verwachten ook dat dealers hun producten op de juiste manier afleveren. Daar krijgen ze die marge voor, niet om die 1 op 1 weg te geven en letterlijk alle verantwoordelijkheid voor service en aftersales af te schuiven naar de merken.

Maar goed: de oude fietsenwinkels hebben het eeuwige NLse gezeur om korting zelf in de hand gewerkt door elkaar te beconcurreren met dezelfde zwarte Gazelles vanaf 1950 obv maar 1 USP: korting
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Har77 schreef: vr 10 september 2021, 11:48 Ondernemers die nog menen klanten te moeten trekken door kortingen zijn niet meer van deze tijd. Zelfs de winkels die bekend staan als dozenschuivers komen daar al op terug.
Consumenten zouden zich ook wat beter moeten realiseren dat betalen aan een dealer die meerwaarde geeft aan een product van een fabrikant je een betere bike oplevert dan een paar tientjes besparen bij iemand die het stuur rechtzet en verder nergens naar kijkt. Want uiteindelijk praten we daarover: de marges in fietsenland zijn niet zodanig dat het weggeven ervan geen gevolgen heeft voor de kwaliteit van het afgeleverde product. Merken verwachten ook dat dealers hun producten op de juiste manier afleveren. Daar krijgen ze die marge voor, niet om die 1 op 1 weg te geven en letterlijk alle verantwoordelijkheid voor service en aftersales af te schuiven naar de merken.

Maar goed: de oude fietsenwinkels hebben het eeuwige NLse gezeur om korting zelf in de hand gewerkt door elkaar te beconcurreren met dezelfde zwarte Gazelles vanaf 1950 obv maar 1 USP: korting
Ik als consument heb juist regelmatig gehad dat ook als goed bekende staande dure! fietsenmakers geen enkele meerwaarde bieden, en of matige service en werk leveren. Dan kan ik mijn fietsen dus weer net zo goed kopen van iemand die de laagste prijs biedt.
Holenbeer
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst

in deze tijd van tekorten kan je misschien beter informeren of je door wat extra te betalen hoger op de wachtlijst kan komen te staan ;)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

I_do schreef: vr 10 september 2021, 12:05 Ik als consument heb juist regelmatig gehad dat ook als goed bekende staande dure! fietsenmakers geen enkele meerwaarde bieden, en of matige service en werk leveren. Dan kan ik mijn fietsen dus weer net zo goed kopen van iemand die de laagste prijs biedt.
Maar goed, je kunt ze niet allemaal over 1 kam scheren.


En gezien de troep die zelfs 'hoogwaardige' merken leveren en het extra werk dat dealers daar aan hebben zou korting eigenlijk nauwelijks meer mogelijk zijn.

Daarbij lijken merken die via een dealer geleverd worden duur, omdat je er 20% meer voor betaald dan een vergelijkbaar afgemonteerde fiets via een internet aanbieder. Maar als je dan nagaat dat er 1 partij minder is die er aan verdiend, dan is die internetaanbieder eigenlijk redelijk duur en is het een stuk lastiger daar snelle service te krijgen.
Voor wat je dan 'teveel' betaalt via die internetaanbieder krijg je dan wel een fiets die stukken beter in elkaar zit dan wat een dealer van de fabrikant aangeleverd krijgt. Want een internetaanbieder kan zich niet veroorloven de fiets weer terug te moeten halen, dan is zijn winst alweer verdampt.
En andersom mag je dan van de dealer wel verwachten dat die de fiets naar het niveau tilt waarmee te feitelijk probleemloos een hele poos moet kunnen fietsen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Waar komt het brutoprijsverhaal(adviesverkoopprijs,in de fietshandel) vandaan? Is een omstreden (dwingende) prijsstelling vanuit de fabrikant. ' Ik' als detaillist mag toch zelf bepalen voor welke marge ik kan blijven bestaan? Juist door de hoge adviesprijzen hou je het 'strooien' met kortingen in de hand. Al ben ik benieuwd of dat nog terugkeert als de situatie na covid weer normaliseert
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Lars TB schreef: vr 10 september 2021, 12:12
I_do schreef: vr 10 september 2021, 12:05 Ik als consument heb juist regelmatig gehad dat ook als goed bekende staande dure! fietsenmakers geen enkele meerwaarde bieden, en of matige service en werk leveren. Dan kan ik mijn fietsen dus weer net zo goed kopen van iemand die de laagste prijs biedt.
Maar goed, je kunt ze niet allemaal over 1 kam scheren.


En gezien de troep die zelfs 'hoogwaardige' merken leveren en het extra werk dat dealers daar aan hebben zou korting eigenlijk nauwelijks meer mogelijk zijn.

Daarbij lijken merken die via een dealer geleverd worden duur, omdat je er 20% meer voor betaald dan een vergelijkbaar afgemonteerde fiets via een internet aanbieder. Maar als je dan nagaat dat er 1 partij minder is die er aan verdiend, dan is die internetaanbieder eigenlijk redelijk duur en is het een stuk lastiger daar snelle service te krijgen.
Voor wat je dan 'teveel' betaalt via die internetaanbieder krijg je dan wel een fiets die stukken beter in elkaar zit dan wat een dealer van de fabrikant aangeleverd krijgt. Want een internetaanbieder kan zich niet veroorloven de fiets weer terug te moeten halen, dan is zijn winst alweer verdampt.
En andersom mag je dan van de dealer wel verwachten dat die de fiets naar het niveau tilt waarmee te feitelijk probleemloos een hele poos moet kunnen fietsen.
ik wil ze ook zeker niet over 1 kam scheren. Maar bijvoorbeeld hier in Utrecht leven beide goede die ik ken en waar ik regelmatig kom niet van de verkoop van fietsen, maar van hun uitstekende werkplaats, service en het gevoel bij een liefhebber aan te kloppen. Daar geef ik dan graag mijn geld uit. Maar goed, die doen dan ook geen seconde moeilijk over service aan een niet bij hen gekochte fiets...
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

De beste korting is een goede tweedehands! :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Plaats reactie